تاریخ انتشار:1404/8/19
مهدی رعیتی مطرح کرد:
مناطق آزاد محور توسعه زیرساختهای دریایی و لجستیکی کشور
اقتصادسرآمد- در دومین همایش اقتصاد دریا محور و اجلاس بینالمللی سرمایهگذاری و تجارت در جزیره کیش، مدیر امور عمرانی، زیربنایی و محیط زیست دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، با اشاره به نقش کلیدی مناطق آزاد در توسعه زیرساختهای کشور، گفت: ارتباط مؤثر و هماهنگی میان دستگاههای اجرایی و مناطق آزاد ایجاد شده و این همافزایی موجب پیشرفت طرحهای توسعهای در مناطق مختلف کشور شده است.
به گزارش اقتصادسرآمد، مهدی رعیتی افزود: در مناطق آزاد اروند، بندرعباس و خرمشهر پروژههای متعددی در حال اجراست و از ظرفیت بنادر برای گسترش تجارت و ترانزیت استفاده میکنیم. یکی از این طرحها، بهرهگیری از بندر خرمشهر برای اتصال به راهآهن بصره است که امیدواریم در آینده نزدیک با رفع موانع فنی و همکاری طرف عراقی به بهرهبرداری برسد.
رعیتی اعلام کرد: تمام پایانههای مرزی کشور بهصورت فعال اداره میشوند و در حال حاضر فرآیند تأسیس منطقه آزاد بوشهر نیز در دستور کار قرار گرفته است. هیئتمدیره این منطقه مشخص شده و مراحل نهایی شکلگیری سازمان منطقه آزاد بوشهر در حال انجام است.
پروژه پل خلیج فارس و توسعه چابهار
وی با اشاره به اهمیت طرحهای زیربنایی در جنوب کشور اظهار داشت:پروژه پل خلیج فارس که سالها متوقف مانده بود، با پیگیریهای صورتگرفته مجدداً فعال شده و انتظار میرود طی یکی دو ماه آینده عملیات اجرایی آن آغاز شود. همچنین در بندر چابهار، بهویژه در بندر شهید کلانتری، با تلاش همکاران در سازمان برنامه و بودجه و وزارت راه و شهرسازی، زیرساختهای بندری به بهرهبرداری خواهد رسید.
وی افزود: در برنامه توسعه ریلی نیز اتصال خط آهن زاهدان تا بندر چابهار در حال تکمیل است و منطقه “ویندان” به عنوان گره ترانزیتی جدید میتواند در انتقال کالا بین هند و افغانستان نقشی مؤثر ایفا کند.
توسعه کریدور شمال–جنوب و مناطق شمالی کشور
مدیر امور عمرانی، زیربنایی و محیط زیست دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با اشاره به اهمیت کریدور شمال–جنوب گفت: مبادی ورودی و خروجی این کریدور در کشور، شامل بندر انزلی و بندر کاسپین، با ظرفیت کامل در حال فعالیت هستند. در بندر کاسپین 13 اسکله طراحی شده که عملیات اجرایی آنها بهسرعت پیش میرود و به زودی بهرهبرداری کامل از این بندر محقق خواهد شد.
او همچنین به تأسیس منطقه آزاد مازندران اشاره کرد و گفت: این منطقه شامل دو بندر امیرآباد و نوشهر است و با آغاز فعالیت سازمان منطقه آزاد مازندران، شاهد تحولات قابلتوجهی در حوزه اقتصاد دریایی شمال کشور خواهیم بود.
نقش مناطق آزاد در اقتصاد دریا محور
رعیتی با اشاره به طرحهای عمرانی در مناطق آزاد خاطرنشان کرد: پروژههای اقتصادی دریامحور در سال جاری دارای اعتبارات مشخص هستند و با وجود شرایط تحریمی، روند تأمین مالی متوقف نشده است. مناطق آزاد به عنوان دروازه ورود فناوریهای نوین و نقطه تلاقی سرمایهگذاری داخلی و خارجی، میتوانند نقش محوری در رشد اقتصادی کشور ایفا کنند.
وی افزود: در حال حاضر، حوزه لجستیک مناطق آزاد حدود 60 درصد فعالیتهای اقتصادی کشور را در بر میگیرد. با برنامهریزیهای انجامشده، بهزودی شاهد جهشی بزرگ در این حوزه خواهیم بود و ایران به جایگاه واقعی خود در منطقه خواهد رسید.
مدیر امور عمرانی، زیربنایی و محیط زیست دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در پایان تأکید کرد: با همافزایی بین دستگاهها و تمرکز بر پروژههای زیربنایی در مناطق آزاد، میتوانیم شاهد تحولات بنیادین در توسعه اقتصاد دریا محور کشور باشیم. این مناطق آماده ایفای نقش کلیدی در مسیر رشد، اشتغال و افزایش سهم ایران در تجارت بینالمللی هستند.
رعیتی اعلام کرد: تمام پایانههای مرزی کشور بهصورت فعال اداره میشوند و در حال حاضر فرآیند تأسیس منطقه آزاد بوشهر نیز در دستور کار قرار گرفته است. هیئتمدیره این منطقه مشخص شده و مراحل نهایی شکلگیری سازمان منطقه آزاد بوشهر در حال انجام است.
پروژه پل خلیج فارس و توسعه چابهار
وی با اشاره به اهمیت طرحهای زیربنایی در جنوب کشور اظهار داشت:پروژه پل خلیج فارس که سالها متوقف مانده بود، با پیگیریهای صورتگرفته مجدداً فعال شده و انتظار میرود طی یکی دو ماه آینده عملیات اجرایی آن آغاز شود. همچنین در بندر چابهار، بهویژه در بندر شهید کلانتری، با تلاش همکاران در سازمان برنامه و بودجه و وزارت راه و شهرسازی، زیرساختهای بندری به بهرهبرداری خواهد رسید.
وی افزود: در برنامه توسعه ریلی نیز اتصال خط آهن زاهدان تا بندر چابهار در حال تکمیل است و منطقه “ویندان” به عنوان گره ترانزیتی جدید میتواند در انتقال کالا بین هند و افغانستان نقشی مؤثر ایفا کند.
توسعه کریدور شمال–جنوب و مناطق شمالی کشور
مدیر امور عمرانی، زیربنایی و محیط زیست دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با اشاره به اهمیت کریدور شمال–جنوب گفت: مبادی ورودی و خروجی این کریدور در کشور، شامل بندر انزلی و بندر کاسپین، با ظرفیت کامل در حال فعالیت هستند. در بندر کاسپین 13 اسکله طراحی شده که عملیات اجرایی آنها بهسرعت پیش میرود و به زودی بهرهبرداری کامل از این بندر محقق خواهد شد.
او همچنین به تأسیس منطقه آزاد مازندران اشاره کرد و گفت: این منطقه شامل دو بندر امیرآباد و نوشهر است و با آغاز فعالیت سازمان منطقه آزاد مازندران، شاهد تحولات قابلتوجهی در حوزه اقتصاد دریایی شمال کشور خواهیم بود.
نقش مناطق آزاد در اقتصاد دریا محور
رعیتی با اشاره به طرحهای عمرانی در مناطق آزاد خاطرنشان کرد: پروژههای اقتصادی دریامحور در سال جاری دارای اعتبارات مشخص هستند و با وجود شرایط تحریمی، روند تأمین مالی متوقف نشده است. مناطق آزاد به عنوان دروازه ورود فناوریهای نوین و نقطه تلاقی سرمایهگذاری داخلی و خارجی، میتوانند نقش محوری در رشد اقتصادی کشور ایفا کنند.
وی افزود: در حال حاضر، حوزه لجستیک مناطق آزاد حدود 60 درصد فعالیتهای اقتصادی کشور را در بر میگیرد. با برنامهریزیهای انجامشده، بهزودی شاهد جهشی بزرگ در این حوزه خواهیم بود و ایران به جایگاه واقعی خود در منطقه خواهد رسید.
مدیر امور عمرانی، زیربنایی و محیط زیست دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در پایان تأکید کرد: با همافزایی بین دستگاهها و تمرکز بر پروژههای زیربنایی در مناطق آزاد، میتوانیم شاهد تحولات بنیادین در توسعه اقتصاد دریا محور کشور باشیم. این مناطق آماده ایفای نقش کلیدی در مسیر رشد، اشتغال و افزایش سهم ایران در تجارت بینالمللی هستند.
برچسب ها : زیرساختهای دریایی و لجستیکی اقتصادسرآمد اقتصاد دریا محور
اخبار روز
-
مناطق آزاد محور توسعه زیرساختهای دریایی و لجستیکی کشور
-
بررسی توسعه اقتصاد دیجیتال در مناطق آزاد
-
وزارت راه و شهرسازی جلوتر از برنامه در ترانزیت و صنعتیسازی مسکن
-
ایران آماده توسعه همکاریهای جهانی در حوزه گردشگری پایدار است
-
مزرعه پرورش ماهی قرهبلاغ سرپلذهاب آماده ورود به چرخه تولید آبزیان
-
سالنامه آماری سازمان شیلات ایران
-
افزایش ۴۶ درصدی جابهجایی کالا در بنادر شرق هرمزگان طی سال جاری
-
بازدید سفیر چین از بندر آستارا و بررسی فرصتهای سرمایهگذاری و کریدور میانی
-
تقویت اقتصاد شرکتهای مسافری، زمینهساز ارتقای خدمات ریلی
-
تحقق بیش از ۸۰ درصد احکام برنامه هفتم در وزارت راه و شهرسازی
-
سرآمد، یک روزنامه برای ایران دریایی
-
به بهانه ۱۱سالگی سرآمد و موفقیت های اخیرش
-
سرنوشت مبهم سیاست آبی و تکرار خطاهای استراتژیک
-
پایش آلودگیهای دریایی مَکُران در ۱۵۶ ایستگاه انجام شد
-
گسست نسلی در پیوند فرهنگ و دریا
-
ضربه تعطیلی دولت آمریکا به سفرهای هوایی
-
پشتپرده تعلیق قرارداد گازی مصر و اسرائیل
-
سهم ناچیز ایران در ترانزیت ۱۵میلیارد تنی جهان !
-
نمایش راه آهن در اوج بیتوجهی به رقابتهای ریلی منطقه
-
قطارهای کانتینری روسی در راه تهران
