تاریخ انتشار:1404/8/24
«سرآمد» بررسی میکند؛
نشانههای بهبود در شورایعالی صنایع دریایی ایران
اقتصادسرآمد- شورایعالی صنایع دریایی ایران در مسیر بهبود قرار گرفته است. مخاطبان و خوانندگان ارجمند روزنامه دریایی سرآمد بهخوبی میدانند که ما چه نقدهایی به شورایعالی صنایع دریایی ایران بهدرستی وارد کردیم و چقدر از روند فعالیت دبیرخانه این شورا گلهمند بودیم.
ما در روزنامه دریایی سرآمد در حقیقت منعکسکننده و بازتابانده نظرات و مطالبه و انتظارات اهالی دریا از دبیرخانه و شورایعالی صنایع دریایی ایران بودیم که در مسیری انحرافی قرار داشت و همه کار میکرد به جز تمرکز روی وظایف قانونی و رسالتی که اهالی دریا از آن انتظار داشتند.
تغییر در مدیریت
از زمانی که دکتر هادوی بهعنوان رئیس دبیرخانه شورایعالی صنایع دریایی ایران منصوب شد، روند بهبود بهطور محسوس و ملموس آغاز شد. از یک سو، منش علمی و از دیگر سو جهتگیری درست برای توجه به مبانی و اصول سیاستگذاری دریایی که اساس این شورا را تشکیل میدهد. اینجاست که ملاحظه میشود یک تغییر چقدر میتواند مهم و موثر باشد.
خلاء شورایعالی صنایع دریایی
طی چندسال گذشته، خلاء شورایعالی صنایع دریایی به خوبی مشهود بود تا جایی که انگار دبیرخانه تعطیل و شورا بدون برگزاری جلسات منظم یا موثر، کاملا به حاشیه رانده شده بود. بیتوجهی رئیس دولت چهاردهم به شورایی که خود ریاست آن را برعهده دارد و جزو شوراهایعالی کشور با وجاهت کاملا قانونی است، حکایت از بیاثری این شورا داشت تا جایی که برای سیاستگذاری، برنامهریزی و اجرا یا نظارت بر حسن اجرای سند ابلاغی دریاپایه اصلا به بازی گرفته نشد و بود و نبودش یکسان بود. در حقیقت، شورایعالی صنایع دریایی تا چندی پیش روی کاغذ وجود داشت، اما در عرصه عمل، صفر و خنثی بود.
با تغییر در سطح مدیریت اجرایی و شروع فعالیت مجدد دبیرخانه که بهعنوان موتور پیشران شورا در تصمیمسازی و تصمیمگیری است، خون تازهای در رگهای این شورا جاری شده است که امیدواریم همچنان با درایت، صبوری و البته خوشفکری اعضای دبیرخانه شورایعالی صنایع دریایی ایران، فعالیت در آن شتاب گیرد.
ترکیب اعضای دبیرخانه
از آنجا که دبیرخانه از تعداد زیادی کارمند و دفتر و دستک برخوردار نیست. مختصر و مفید است. توان دانشی و فکری و تجربی خود را از شخصیتهای دریایی خارج از دبیرخانه تامین میکند، اما این تامین فکری از بیرون، نیازمند چند عضو خوشفکر و کارکن است که در دبیرخانه وجود دارند. انسانهای سالم و صبور و پیگیر، اما چیزی که نبود یک مدیر هدایتگر و یک رهبر اداری با توان فکری بالا بود که بتواند از این مجموعه کوچک اما اثرگذار، کار بگیرد. نقش بسازد و به اجرای نقش کمک کند.
این روزها با طرحها و برنامههای متعددی روبهرو هستیم که همه از بطن دبیرخانه تولید شده یا از مسیر دبیرخانه به سوی شورا جاری شده است و این خبر مسرتبخشی است که باید بگوییم: ما همه اهالی دریا همین را میخواهیم. انتظار معجزه از دبیرخانه شورایعالی نداریم، اما انتظار داریم بهکار خود مشغول باشد و بهدنبال غرفهداری از این نمایشگاه و آن نمایشگاه نباشد؛ چیزی که پیش از این بهعنوان تنها فعالیت دبیرخانه میشد از آن یاد کرد.
بازگشت دبیرخانه به رسالت اصلی
بازگشت دبیرخانه به اصالت و رسالت خود بهمثابه بازگشت شورایعالی به سطح و شأن خود است. اگر دبیرخانه شورایعالی صنایع دریایی ایران خوراک فکری لازم و طرحهای قابلبررسی و مصوبات قابلبررسی و تصویب ارائه کند، اعضای اصلی شورا دلیل و رغبتی برای گردهم آمدن و تشکیل جلسه دارند و به همین منوال، ریاست محترم جمهور که بهشدت علاقهمند و طرفدار توسعه دریایی است، به آن توجه و عنایت ویژه خواهد کرد و مانند شهیدرییسی آن را رکن اصلی توسعه دریایی خواهد دانست و مسیر توسعه دریایی را از آن جهت پیگیری خواهد کرد و نیازی به تاسیس سامانههای موازی نخواهد داشت.
وجه قانونی شورایعالی
شورایعالی صنایع دریایی کاملا قانونی و مصوب مراجع قانونگذاری است و از حیث درجه قانونی و اختیارات قانونی در عالیترین سطح ممکن است و بهراحتی و با سرعت میتواند به مصوبات اثربخش و کارا برسد و بر اجرای آن مصوبات هم نظارت کند. یکی از دلایلی که سند ابلاغی نظام روی کاغذ مانده است، نبود فعالیت گسترده در همین شوراست که انتظار میرود با همتی که دبیرخانه کنونی شروع کرده است، جریان بزرگ و مهمی از اطلاعات و ایده و طرح و مصوبه به سوی شورا حرکت کند و باعث زندهشدن کامل آن شود. در این مسیر، زمینه عالی برای سرعت بخشیدن به اجرای سند فراهم خواهد آمد.
نقد چرا؟ حمایت چرا؟
شنیده میشود که چرا قبلا نقد میکردید و دبیرخانه و شورایعالی را میزدید؛ اما الان حمایت میکنید؟ جواب روشن است: بهعنوان نماینده افکار عمومی و اهالی دریا، هرکس و هرجا در مسیر توسعه دریایی باشد را غلامی میکنیم و هرکس و هرچیزی که مقابل توسعهای دریایی قرار بگیرد یا به مسئولیت خود عمل نکند را زیر ضرب نقادی خود میبریم. این وظیفه و رسالت ما بهعنوان روزنامه دریایی کشور است که اگر نکنیم، همان میشویم که آنها شده بودند؛ یعنی بیتوجهی به وظیفه، یعنی ترکفعل.
اگر کسی برای دریا دل بسوزاند و برای دریا کار کند و ایران را دریایی بخواهد، ما در روزنامه دریایی سرآمد با تمام وجود در اختیار خواهیم بود و با تمام توان رسانهای خود حمایت خواهیم کرد. ما هم همراه با افکار عمومی و اهالی دریا از شورایعالی صنایع دریایی انتظاراتی داریم و بهطور طبیعی انتطارات قانونی و موجه خود را پیگیری میکنیم. بهعنوان یک رسانه آزاد و غیردولتی، کار به نفع دریا و اهالی دریا و برای ایران دریایی باشد، هم دوش و همراهیم و کار مخالف دریا باشد در مقابل قرار میگیریم. این هم انتظاری است که اهالی دریا بهعنوان مخاطبان اصلی روزنامه دریایی اقتصاد سرآمد از ما دارند. ما فقط خبر نمیدهیم. رصد میکنیم، پیگیری، تحلیل و نقد و بررسی میکنیم. این رسالت ماست.
تغییر در مدیریت
از زمانی که دکتر هادوی بهعنوان رئیس دبیرخانه شورایعالی صنایع دریایی ایران منصوب شد، روند بهبود بهطور محسوس و ملموس آغاز شد. از یک سو، منش علمی و از دیگر سو جهتگیری درست برای توجه به مبانی و اصول سیاستگذاری دریایی که اساس این شورا را تشکیل میدهد. اینجاست که ملاحظه میشود یک تغییر چقدر میتواند مهم و موثر باشد.
خلاء شورایعالی صنایع دریایی
طی چندسال گذشته، خلاء شورایعالی صنایع دریایی به خوبی مشهود بود تا جایی که انگار دبیرخانه تعطیل و شورا بدون برگزاری جلسات منظم یا موثر، کاملا به حاشیه رانده شده بود. بیتوجهی رئیس دولت چهاردهم به شورایی که خود ریاست آن را برعهده دارد و جزو شوراهایعالی کشور با وجاهت کاملا قانونی است، حکایت از بیاثری این شورا داشت تا جایی که برای سیاستگذاری، برنامهریزی و اجرا یا نظارت بر حسن اجرای سند ابلاغی دریاپایه اصلا به بازی گرفته نشد و بود و نبودش یکسان بود. در حقیقت، شورایعالی صنایع دریایی تا چندی پیش روی کاغذ وجود داشت، اما در عرصه عمل، صفر و خنثی بود.
با تغییر در سطح مدیریت اجرایی و شروع فعالیت مجدد دبیرخانه که بهعنوان موتور پیشران شورا در تصمیمسازی و تصمیمگیری است، خون تازهای در رگهای این شورا جاری شده است که امیدواریم همچنان با درایت، صبوری و البته خوشفکری اعضای دبیرخانه شورایعالی صنایع دریایی ایران، فعالیت در آن شتاب گیرد.
ترکیب اعضای دبیرخانه
از آنجا که دبیرخانه از تعداد زیادی کارمند و دفتر و دستک برخوردار نیست. مختصر و مفید است. توان دانشی و فکری و تجربی خود را از شخصیتهای دریایی خارج از دبیرخانه تامین میکند، اما این تامین فکری از بیرون، نیازمند چند عضو خوشفکر و کارکن است که در دبیرخانه وجود دارند. انسانهای سالم و صبور و پیگیر، اما چیزی که نبود یک مدیر هدایتگر و یک رهبر اداری با توان فکری بالا بود که بتواند از این مجموعه کوچک اما اثرگذار، کار بگیرد. نقش بسازد و به اجرای نقش کمک کند.
این روزها با طرحها و برنامههای متعددی روبهرو هستیم که همه از بطن دبیرخانه تولید شده یا از مسیر دبیرخانه به سوی شورا جاری شده است و این خبر مسرتبخشی است که باید بگوییم: ما همه اهالی دریا همین را میخواهیم. انتظار معجزه از دبیرخانه شورایعالی نداریم، اما انتظار داریم بهکار خود مشغول باشد و بهدنبال غرفهداری از این نمایشگاه و آن نمایشگاه نباشد؛ چیزی که پیش از این بهعنوان تنها فعالیت دبیرخانه میشد از آن یاد کرد.
بازگشت دبیرخانه به رسالت اصلی
بازگشت دبیرخانه به اصالت و رسالت خود بهمثابه بازگشت شورایعالی به سطح و شأن خود است. اگر دبیرخانه شورایعالی صنایع دریایی ایران خوراک فکری لازم و طرحهای قابلبررسی و مصوبات قابلبررسی و تصویب ارائه کند، اعضای اصلی شورا دلیل و رغبتی برای گردهم آمدن و تشکیل جلسه دارند و به همین منوال، ریاست محترم جمهور که بهشدت علاقهمند و طرفدار توسعه دریایی است، به آن توجه و عنایت ویژه خواهد کرد و مانند شهیدرییسی آن را رکن اصلی توسعه دریایی خواهد دانست و مسیر توسعه دریایی را از آن جهت پیگیری خواهد کرد و نیازی به تاسیس سامانههای موازی نخواهد داشت.
وجه قانونی شورایعالی
شورایعالی صنایع دریایی کاملا قانونی و مصوب مراجع قانونگذاری است و از حیث درجه قانونی و اختیارات قانونی در عالیترین سطح ممکن است و بهراحتی و با سرعت میتواند به مصوبات اثربخش و کارا برسد و بر اجرای آن مصوبات هم نظارت کند. یکی از دلایلی که سند ابلاغی نظام روی کاغذ مانده است، نبود فعالیت گسترده در همین شوراست که انتظار میرود با همتی که دبیرخانه کنونی شروع کرده است، جریان بزرگ و مهمی از اطلاعات و ایده و طرح و مصوبه به سوی شورا حرکت کند و باعث زندهشدن کامل آن شود. در این مسیر، زمینه عالی برای سرعت بخشیدن به اجرای سند فراهم خواهد آمد.
نقد چرا؟ حمایت چرا؟
شنیده میشود که چرا قبلا نقد میکردید و دبیرخانه و شورایعالی را میزدید؛ اما الان حمایت میکنید؟ جواب روشن است: بهعنوان نماینده افکار عمومی و اهالی دریا، هرکس و هرجا در مسیر توسعه دریایی باشد را غلامی میکنیم و هرکس و هرچیزی که مقابل توسعهای دریایی قرار بگیرد یا به مسئولیت خود عمل نکند را زیر ضرب نقادی خود میبریم. این وظیفه و رسالت ما بهعنوان روزنامه دریایی کشور است که اگر نکنیم، همان میشویم که آنها شده بودند؛ یعنی بیتوجهی به وظیفه، یعنی ترکفعل.
اگر کسی برای دریا دل بسوزاند و برای دریا کار کند و ایران را دریایی بخواهد، ما در روزنامه دریایی سرآمد با تمام وجود در اختیار خواهیم بود و با تمام توان رسانهای خود حمایت خواهیم کرد. ما هم همراه با افکار عمومی و اهالی دریا از شورایعالی صنایع دریایی انتظاراتی داریم و بهطور طبیعی انتطارات قانونی و موجه خود را پیگیری میکنیم. بهعنوان یک رسانه آزاد و غیردولتی، کار به نفع دریا و اهالی دریا و برای ایران دریایی باشد، هم دوش و همراهیم و کار مخالف دریا باشد در مقابل قرار میگیریم. این هم انتظاری است که اهالی دریا بهعنوان مخاطبان اصلی روزنامه دریایی اقتصاد سرآمد از ما دارند. ما فقط خبر نمیدهیم. رصد میکنیم، پیگیری، تحلیل و نقد و بررسی میکنیم. این رسالت ماست.
برچسب ها : شورایعالی صنایع دریایی ایران اقتصادسرامد صنایع دریایی
اخبار روز
-
کامران تیموری عامل فشار برای تامین منافع شخصی است
-
ضرورت اعتماد تصمیم سازان به توانمندی مهندسی صنایع دریایی ایران
-
رونق اقتصاددریا در استان غیرساحلی چهارمحال و بختیاری
-
نفسهای آخر سوختهای فسیلی در جهان
-
مناسبت «روز ملی دریا» در مسیر نامگذاری
-
نشانههای بهبود در شورایعالی صنایع دریایی ایران
-
چشمانداز چالش مالکیت در حکمرانی دریایی
-
۹۱ درصد ظرفیت مخازن سوخت نیروگاهها تکمیل شده است
-
سکوهای خدماتی خورشیدی، مسیر تازهای برای ورود نیروهای جوان به بازار کار است
-
هیچ برنامه ای برای تأمین برق ویلاباغ های غیر مجاز نداریم
-
بیش از 91 درصد مخازن سوخت نیروگاهی تکمیل است
-
همکاری توانیر و شرکت مکو برای توسعه زیرساخت شارژ خودروهای برقی
-
امضای تفاهمنامه اتصال ۱۵۰۰ مگاوات نیروگاه خورشیدی تهران تا پیش از پیک ۱۴۰۵
-
ماینرها؛ مقصر ۱۵ درصد ناترازی برق کشور
-
وزارت راه و شهرسازی به دست بانویی شایسته و انقلابی اداره میشود
-
22 هزار ماینر کشف شده برق 220 هزار خانوار را میبلعید
-
۲۵ همت از بدهیهای وزارت نیرو در قالب اسناد خزانه اسلامی پرداخت شد
-
«سامان مرادحسینی» سرپرست مدیریت ارتباطات و بینالملل سازمان بنادر و دریانوردی شد
-
افتتاح ۲۵ کیلومتر و آغاز عملیات اجرایی ۲۰ کیلومتر از کریدور بزرگراهی غرب کشور در کردستان
-
جهش صادرات شیلاتی و کاهش تراز منفی بخش کشاورزی
