تاریخ انتشار:1404/8/24
«سرآمد»گزارش میدهد؛
مناسبت «روز ملی دریا» در مسیر نامگذاری
اقتصادسرآمد- ایرج گلشنی – روزنامه دریایی اقتصاد سرآمد سالهاست که مروج و مطالبهگر «فرهنگ دریایی کشور» است. به اعتبار این رسانه دریایی و سراسری، ایران کشوری دریایی است و به سه دریای اقتصادی و قابلکشتیرانی بینالمللی و جهانی راه دارد. دریای کاسپین در شمال و ارتباط با کشورهای شمالی، خلیج همیشه فارس و دریای عمان در جنوب که به آبهای آزاد بینالمللی دسترسی دارند؛ یعنی ایران کشوری خشک نیست، بلکه از شمال و جنوب به دریا راه دارد که کشوری که دسترسی به دریا دارد نمیتواند کشوری خشک بهشمار آید.
بارها در «روزنامه دریایی سرآمد» گفته و نوشتهایم که دسیسه چندصدساله استعمار، برای ایجاد هراس در ایرانیان از دریا و دور کردن آنها از این نعمت بزرگ الهی، کاری کرده است که ما کشورمان را دریایی ندانیم، از دریا هراسان باشیم و برای زندگی رو به کویر و خشکی بگذاریم تا جایی که شهرهای خشک ما پر ازدحام و سواحل ما خالی از سکنه هستند. برخلاف تمامی کشورهای پیشرفته که پرجمعیتترین و مهمترین شهرهای آنها در سواحل و در کنار دریا قرار دارند.
فرهنگ عمومی دریایی
طی پنجسال اخیر، بیوقفه از طریق «روزنامه دریایی سرآمد» گفتیم و نوشتیم که برای تغییر بزرگ و برای رسیدن به توسعه واقعی، متوازن، همهجانبه و با سرعت بالا ضروری است که «فرهنگ دریایی در فرهنگ عمومی کشور» جای باز کند و برای این اقدام بزرگ، باید مجموعهای از فعالیتهای فرهنگی-هنری و ادبی را در سطح ملی به کار بست تا ذهن و فکر مردم ایران به سمت دریا بچرخد و از خشکی رویگردان شوند.
ما در «روزنامه دریایی سرآمد» بهخوبی میدانیم که با رویکرد به دریا بخش مهمی از مسائل شهری ما حل میشود و نزدیکی به قطب اقتصاد جهان و بهرهمندی از زندگی سالم در همآغوشی ساحل و دریا و تغذیه سالمتر، هم مسائل اقتصادی را حل میکند، هم مسائل اشتغال، هم رفاه و... اقتصاد دریا حلال مشکلات ما و نسل آینده است. همه اینها بستگی به افکار مردم دارد. افکاری که باید بازیافت شود، تغییر کند و به سوی دریا حرکت کند؛ این یعنی ضرورت کار فرهنگی برای توسعه «فرهنگ دریایی کشور».
مناسبتی برای روز ملی دریا
در این رابطه، یک اقدام شاید کوچک اما بسیار موثر این است که در تقویم رسمی کشور، «شخصیت دریا» را به رسمیت بشناسیم و با تعیین حداقل یک روز به نام روز دریایی ایران - و حتی یکهفته بهعنوان هفته دریایی کشور- تمامی ابزارهای رسانهای و فرهنگی و هنری و ادبی را به کار بسته تا مسئولان و مردم را با هم متوجه عمیق زیبایی و کارایی دریا برای کشور کنیم.
پیشنهاد نامگذاری یک روز به نام روز ملی دریا از سوی «روزنامه دریایی سرآمد» مطرح شد و طی نامهای به دبیرخانه شورایعالی صنایع دریایی ارسال شد و با احساس مسئولیت رئیس دبیرخانه و درک عمق و غنای آن، پیشنهاد در دستور کار کارگروه فرهنگی و سپس در دستور کار شورایعالی قرار گرفته است تا در صورت تصویب، برای رایزنی و اقدام به مراجع ذیصلاح از جمله شورای فرهنگ عمومی کشور ارسال شود؛ هرچند که به نظر میرسد شورایعالی به لحاظ اختیارات قانونی که دارد میتواند این مهم را خود به تصویب برساند. به هر روی، مهم این است که نگاهها متوجه دریا شود؛ آن هم نه نگاه جمعی از فعالان دریایی یا جمعیتی از ساحلنشینان، بلکه تمام ایران یک صدا باید دریا را صدا کنند تا مسیر برای مهاجرت معکوس سرمایههای اجتماعی و مالی به سمت دریا آغاز شود و با همت تمامی ایرانیان و با احساس مسئولیت تمامی مردم کشور، اقتصاد دریا شکوفا و سواحل ما آباد شوند. با همت و حمیت ملی است که میتوان «گنج پنهان» را کشف کرد. با همراهی فکر و سرمایه مردم است که میتوان به توسعهای متوازن و شتابنده دست یافت. با قدرت تمام مردم ایران است که میتوان رقبا را گرفت و حتی پشتسر گذاشت. در تنهایی و غربت نمیتوان کاری از پیش برد.
ایجاد رغبت دریایی در میان مردم
دریا باید به مطالبه آحاد ملت ایران تبدیل شود تا سند فاخر سیاستهای کلی دریامحور روی کاغذ نماند. دوسال است که این سند ابلاغ شده است، ولی هنوز کمترین اقدام ملموسی برای اجرای آن نشده است. مردم باید مطالبهگر اجرای سند دریایی کشورشان باشند و به اجرای آن کمک کنند. مردم باید رغبت دریایی پیدا کنند و برای زندگی دریایی مشتاق شوند. روز ملی دریایی ایران - یا هفته دریایی ایران- میتواند بخش مهمی از رسالت بازگشت به دریا را بهعهده بگیرد و این نقش سازنده و موثری خواهد بود.
دریا باید از غریبی در آید. ایرانی باید بداند که سهدریای مهم دارد. ایرانی باید حس خوبی به دریا داشته باشد. ایرانی باید مهاجرت معکوس به دریا را آغاز و نقشه چندصد ساله استعمار را نقش بر آب کند. همه در یکروز باشکوه باید به دریا فکر کنند. باید به دید و بازدید همدیگر بروند و با غذاهای دریایی از خود و فامیل پذیرایی کنند.
باید به یادشان بیاید که تبدیلشدن ماهیپلوی عید به اسارت ماهی قرمز در تنگ شیشهای سرسفره هفتسین یک سیاست پلید استعماری است. ماهی نخور که سالم بمانی، اما ماهی در اسارت کن. آن هم ماهی غیربومی. ماهی غیرایرانی. این نشانی از عمق خیانت استعمار از جهات مختلف به ایرانیان است. هرچه بیشتر از دریا دور شوید و هرچه بیشتر رسوم خوب دریایی را کنار بگذارید! این خواست استعمار بوده و هست.
ما در «روزنامه دریایی سرآمد» معتقد هستیم که باید با این تهاجم فرهنگی هم مقابله کنیم. یک روز ملی میتواند نگاه واحساس و اندیشه و رفتار ما ایرانیها را یکجا برای دریا کنار هم قرار دهد و از ما قدرت بزرگی برای بازگشت به دریا بسازد. امیدواریم مراجع ذیصلاح این پیشنهاد مهم و اثربخش را مورد توجه ویژه قرار دهند و بنا به پیشنهاد روزنامه دریایی سرآمد، روز ۱۶آبان- سالروز ابلاغ تاریخی سند توسعه دریامحور- یا روز معرف به «نوروز دریایی ایرانیان» را بهعنوان روز دریایی ایران نامگذاری و در تقویم رسمی کشور بگنجانند.
از دکتر هادوی -رئیس محترم دبیرخانه شورایعالی صنایع دریایی- باید سپاسمند بود که این مهم را در دستور کار شورایعالی قرار داده است. به امید روزهای خوب برای توسعه دریا و برپایی جشن ایران دریایی.
فرهنگ عمومی دریایی
طی پنجسال اخیر، بیوقفه از طریق «روزنامه دریایی سرآمد» گفتیم و نوشتیم که برای تغییر بزرگ و برای رسیدن به توسعه واقعی، متوازن، همهجانبه و با سرعت بالا ضروری است که «فرهنگ دریایی در فرهنگ عمومی کشور» جای باز کند و برای این اقدام بزرگ، باید مجموعهای از فعالیتهای فرهنگی-هنری و ادبی را در سطح ملی به کار بست تا ذهن و فکر مردم ایران به سمت دریا بچرخد و از خشکی رویگردان شوند.
ما در «روزنامه دریایی سرآمد» بهخوبی میدانیم که با رویکرد به دریا بخش مهمی از مسائل شهری ما حل میشود و نزدیکی به قطب اقتصاد جهان و بهرهمندی از زندگی سالم در همآغوشی ساحل و دریا و تغذیه سالمتر، هم مسائل اقتصادی را حل میکند، هم مسائل اشتغال، هم رفاه و... اقتصاد دریا حلال مشکلات ما و نسل آینده است. همه اینها بستگی به افکار مردم دارد. افکاری که باید بازیافت شود، تغییر کند و به سوی دریا حرکت کند؛ این یعنی ضرورت کار فرهنگی برای توسعه «فرهنگ دریایی کشور».
مناسبتی برای روز ملی دریا
در این رابطه، یک اقدام شاید کوچک اما بسیار موثر این است که در تقویم رسمی کشور، «شخصیت دریا» را به رسمیت بشناسیم و با تعیین حداقل یک روز به نام روز دریایی ایران - و حتی یکهفته بهعنوان هفته دریایی کشور- تمامی ابزارهای رسانهای و فرهنگی و هنری و ادبی را به کار بسته تا مسئولان و مردم را با هم متوجه عمیق زیبایی و کارایی دریا برای کشور کنیم.
پیشنهاد نامگذاری یک روز به نام روز ملی دریا از سوی «روزنامه دریایی سرآمد» مطرح شد و طی نامهای به دبیرخانه شورایعالی صنایع دریایی ارسال شد و با احساس مسئولیت رئیس دبیرخانه و درک عمق و غنای آن، پیشنهاد در دستور کار کارگروه فرهنگی و سپس در دستور کار شورایعالی قرار گرفته است تا در صورت تصویب، برای رایزنی و اقدام به مراجع ذیصلاح از جمله شورای فرهنگ عمومی کشور ارسال شود؛ هرچند که به نظر میرسد شورایعالی به لحاظ اختیارات قانونی که دارد میتواند این مهم را خود به تصویب برساند. به هر روی، مهم این است که نگاهها متوجه دریا شود؛ آن هم نه نگاه جمعی از فعالان دریایی یا جمعیتی از ساحلنشینان، بلکه تمام ایران یک صدا باید دریا را صدا کنند تا مسیر برای مهاجرت معکوس سرمایههای اجتماعی و مالی به سمت دریا آغاز شود و با همت تمامی ایرانیان و با احساس مسئولیت تمامی مردم کشور، اقتصاد دریا شکوفا و سواحل ما آباد شوند. با همت و حمیت ملی است که میتوان «گنج پنهان» را کشف کرد. با همراهی فکر و سرمایه مردم است که میتوان به توسعهای متوازن و شتابنده دست یافت. با قدرت تمام مردم ایران است که میتوان رقبا را گرفت و حتی پشتسر گذاشت. در تنهایی و غربت نمیتوان کاری از پیش برد.
ایجاد رغبت دریایی در میان مردم
دریا باید به مطالبه آحاد ملت ایران تبدیل شود تا سند فاخر سیاستهای کلی دریامحور روی کاغذ نماند. دوسال است که این سند ابلاغ شده است، ولی هنوز کمترین اقدام ملموسی برای اجرای آن نشده است. مردم باید مطالبهگر اجرای سند دریایی کشورشان باشند و به اجرای آن کمک کنند. مردم باید رغبت دریایی پیدا کنند و برای زندگی دریایی مشتاق شوند. روز ملی دریایی ایران - یا هفته دریایی ایران- میتواند بخش مهمی از رسالت بازگشت به دریا را بهعهده بگیرد و این نقش سازنده و موثری خواهد بود.
دریا باید از غریبی در آید. ایرانی باید بداند که سهدریای مهم دارد. ایرانی باید حس خوبی به دریا داشته باشد. ایرانی باید مهاجرت معکوس به دریا را آغاز و نقشه چندصد ساله استعمار را نقش بر آب کند. همه در یکروز باشکوه باید به دریا فکر کنند. باید به دید و بازدید همدیگر بروند و با غذاهای دریایی از خود و فامیل پذیرایی کنند.
باید به یادشان بیاید که تبدیلشدن ماهیپلوی عید به اسارت ماهی قرمز در تنگ شیشهای سرسفره هفتسین یک سیاست پلید استعماری است. ماهی نخور که سالم بمانی، اما ماهی در اسارت کن. آن هم ماهی غیربومی. ماهی غیرایرانی. این نشانی از عمق خیانت استعمار از جهات مختلف به ایرانیان است. هرچه بیشتر از دریا دور شوید و هرچه بیشتر رسوم خوب دریایی را کنار بگذارید! این خواست استعمار بوده و هست.
ما در «روزنامه دریایی سرآمد» معتقد هستیم که باید با این تهاجم فرهنگی هم مقابله کنیم. یک روز ملی میتواند نگاه واحساس و اندیشه و رفتار ما ایرانیها را یکجا برای دریا کنار هم قرار دهد و از ما قدرت بزرگی برای بازگشت به دریا بسازد. امیدواریم مراجع ذیصلاح این پیشنهاد مهم و اثربخش را مورد توجه ویژه قرار دهند و بنا به پیشنهاد روزنامه دریایی سرآمد، روز ۱۶آبان- سالروز ابلاغ تاریخی سند توسعه دریامحور- یا روز معرف به «نوروز دریایی ایرانیان» را بهعنوان روز دریایی ایران نامگذاری و در تقویم رسمی کشور بگنجانند.
از دکتر هادوی -رئیس محترم دبیرخانه شورایعالی صنایع دریایی- باید سپاسمند بود که این مهم را در دستور کار شورایعالی قرار داده است. به امید روزهای خوب برای توسعه دریا و برپایی جشن ایران دریایی.
برچسب ها : فرهنگ دریایی کشور اقتصادسرامد رسانه دریایی
اخبار روز
-
کامران تیموری عامل فشار برای تامین منافع شخصی است
-
ضرورت اعتماد تصمیم سازان به توانمندی مهندسی صنایع دریایی ایران
-
رونق اقتصاددریا در استان غیرساحلی چهارمحال و بختیاری
-
نفسهای آخر سوختهای فسیلی در جهان
-
مناسبت «روز ملی دریا» در مسیر نامگذاری
-
نشانههای بهبود در شورایعالی صنایع دریایی ایران
-
چشمانداز چالش مالکیت در حکمرانی دریایی
-
۹۱ درصد ظرفیت مخازن سوخت نیروگاهها تکمیل شده است
-
سکوهای خدماتی خورشیدی، مسیر تازهای برای ورود نیروهای جوان به بازار کار است
-
هیچ برنامه ای برای تأمین برق ویلاباغ های غیر مجاز نداریم
-
بیش از 91 درصد مخازن سوخت نیروگاهی تکمیل است
-
همکاری توانیر و شرکت مکو برای توسعه زیرساخت شارژ خودروهای برقی
-
امضای تفاهمنامه اتصال ۱۵۰۰ مگاوات نیروگاه خورشیدی تهران تا پیش از پیک ۱۴۰۵
-
ماینرها؛ مقصر ۱۵ درصد ناترازی برق کشور
-
وزارت راه و شهرسازی به دست بانویی شایسته و انقلابی اداره میشود
-
22 هزار ماینر کشف شده برق 220 هزار خانوار را میبلعید
-
۲۵ همت از بدهیهای وزارت نیرو در قالب اسناد خزانه اسلامی پرداخت شد
-
«سامان مرادحسینی» سرپرست مدیریت ارتباطات و بینالملل سازمان بنادر و دریانوردی شد
-
افتتاح ۲۵ کیلومتر و آغاز عملیات اجرایی ۲۰ کیلومتر از کریدور بزرگراهی غرب کشور در کردستان
-
جهش صادرات شیلاتی و کاهش تراز منفی بخش کشاورزی
