سرآمد از جایگاه استراتژیک «ایزوایکو» گزارش میدهد؛
ضرورت اعتماد تصمیم سازان به توانمندی مهندسی صنایع دریایی ایران
اقتصادسرآمد- سهیل مرتضوی - مجتمع کشتیسازی و صنایع فراساحل ایران(ایزوایکو) یک منطقه ویژه اقتصادی در محدودهای به مساحت ۱۱۰۰هکتار در ۳۷کیلومتری غرب بندرعباس و در ساحل خلیجفارس ایجاد شده است. این منطقه با توجه به موقعیت طبیعی، جغرافیایی و برخورداری از حوضچه آرامش به مساحت حدود ۴۰۰هکتار و همچنین برخورداری از تسهیلات قانونی منطقه ویژه به منظور توسعه صنعت و تجارت در محدوده صنایع کشتیسازی و صنایع فراساحل و سازههای دریایی و همچنین صنایع پاییندستی و ایجاد کارخانجات مرتبط با امر کشتیسازی و تامین منافع اقتصادی، اجتماعی، منطقهای، ملی و استفاده از آخرین فناوریهای مرتبط افزایش شغل ایجاد شده است.
منطقه ویژه اقتصادی کشتیسازی خلیجفارس، یک شرکت کشتیسازی ایرانی است که در سال۱۳۸۰ خورشیدی مجوزهای قانونی فعالیت خود را اخذ کرده و طبق بند یک تصویب نامه منطقه ویژه اقتصادی کشتیسازی خلیجفارس، شرکت مجتمع کشتیسازی و صنایع فراساحل ایران بهعنوان سازمان مسئول منطقه یادشده تعیین شده است. براساس گزارشهای موجود، این منطقه اولینبار در سال۱۳۵۲ با نام مجتمع کشتیسازی و صنایع فراساحل ایران آغاز بهکار کرد. در سال۱۳۸۰ به منطقه ویژه اقتصادی کشتیسازی خلیجفارس ارتقا یافت و از سال۱۳۹۶ حوضهای خشک(درای دایک) و سال۱۴۰۲ هم شهرک صنعتی صنایع دریایی در این منطقه شروع بهکار کرده است.
ایزوایکو طی این سالها با طراحی و ساخت سکوهای نفت و گاز نقش استراتژیک خود را در کشور به اثبات رسانیده است؛ تا جایی که امروز با زیربنایی بالغ بر ۱۱۰۰هکتار و با بهرهجویی از امکانات منحصربهفرد و کارکنانی متخصص بهعنوان بزرگترین زیرساخت صنایع دریایی در کشور شناخته میشود. هماکنون ایزوایکو با دارا بودن سیستمهای مختلف از آبگیری و به آباندازی توانایی ساخت و تعمیرات هر نوع شناوری در دنیا را دارد. همچنین شهرک تخصصی صنایع دریایی برای سرمایهگذاری در منطقه ویژه اقتصادی کشتیسازی خلیجفارس در سال۱۴۰۲ راهاندازی شد.
اهمیت منطقه ویژه اقتصادی کشتیسازی خلیجفارس
بر اساس گزارش اقتصادسرآمد، سعید جعفری، مدیرعامل و نایبرئیس هیاتمدیره مجتمع کشتیسازی و صنایع فراساحل ایران(ایزوایکو) اخیرا در گفتوگو با یک برنامه رادیویی درباره ویژگیها و اهمیت منطقه ویژه اقتصادی کشتیسازی خلیجفارس و شرکت ایزوایکو، گفت: واگذاریهای صورتگرفته در منطقه ویژه اقتصادی کشتیسازی خلیجفارس طی سالهای گذشته به سرمایهگذارانی با اولویت حوزه دریایی اجرایی شده است تا این مجموعهها بتوانند مزیتهای قانونی منطقه ویژه اقتصادی برخوردار شوند.
به گفته این مقام مسئول؛ این منطقه دسترسی به آب را داراست و همچنین مجوز مرز آبی را دارد و با توجه به وجود گمرک اختصاصی امیدوار هستیم در آینده نزدیک مجوز صادرات و واردات نیز از مراجع قانونی مربوطه اخذ شود. همچنین وجود مراودات بینالمللی یکی از موضوعاتی است که برای شرکتهای دریایی دارای اهمیت است و برای این مجموعههای صنعتی و تولیدی حضور در منطقه ویژه اقتصادی و استفاده از مزیتهای قانونی و برخی معافیتها با وجود گمرک اختصاصی موجود در این منطقه، صرفه اقتصادی خوبی دارد.
مدیرعامل مجتمع کشتیسازی و صنایع فراساحل ایران در ادامه پیرامون اهمیت منطقه ویژه اقتصادی کشتیسازی در توسعه دریامحور، خاطرنشان کرد: تمامی فعالیتهای اقتصادی شرکت کشتیسازی ایزوایکو صادراتمحور بوده و نمود سازوکار آن در خارج از مرزها خود را نشان میدهد و بهخاطر همین عملکرد بینالمللی است که تعرفههای خدماتی و تولیدی این شرکت نیز به صورت ارزی محاسبه میشود.
اجرای بیش از ۲۰۰۰پروژه در ایزوایکو طی سالهای گذشته
«جعفری» در ادامه با بیان اینکه در مجتمع کشتیسازی و صنایع فراساحل ایران(ایزوایکو) به تمامی شناورها و کشتیها و حتی حوزه فراساحل مانند سکوهای حفاری و سکوهای نفتی خدماتی ارائه میشود، افزود: ۲۰۶۷پروژه اعم از ساخت کشتی، تعمیرات، ساخت سکوهای نفتی و حفاری و تعمیر این سکوها در طول سالهای اخیر در ایزوایکو اجرایی شده است و این مجموعه تنها شرکت داخلی است که قابلیت تعمیر سکوهای حفاری و نفتی را دارد.
مدیرعامل مجتمع کشتیسازی و صنایع فراساحل ایران خاطرنشان کرد: در حال حاضر امکان پذیرش و پهلوگیری کشتیها و نفتکشهای غولپیکر برای تعمیر در این مجموعه وجود دارد و همچنین اجرای بسیاری از پروژهها توسط شرکت ایزوایکو از خروج ارز از کشور برای ارائه خدمات و انجام تعمیرات سکوهای نفتی و حفاری و کشتیهای غولپیکر جلوگیری میکند.
وی اضافه کرد: تقریبا در پروژههای فراساحلی ۱.۵میلیارد درآمد ارزی از طریق ایزوایکو برای کشور حاصل شده و ضمن جلوگیری از خروج ارز از کشور، نشاندهنده وجود ظرفیتها و توانمندی دریایی در کشور است و البته در حال حاضر خدمات متفاوتی در حوزه تغییر کاربری شناورهای بزرگ نیز در این مجموعه اجرایی شده است.
بزرگترین زیرساخت دریایی کشور در حاشیه خلیجفارس
مدیرعامل و نایبرئیس هیاتمدیره مجتمع کشتیسازی و صنایع فراساحل ایران در ادامه گفت: با توجه به تاکیدات رهبر معظم انقلاب و ابلاغ سیاستهای توسعه دریامحور توسط ایشان در ۲سال پیش از این، اهم برنامهها و اولویتهای شرکت ایزوایکو بر این قرار گرفت که فعالیتها در حوزه دریایی به شکل ویژه در دستور کار قرار گیرد.
به گفته جعفری؛ مجتمع کشتیسازی و صنایع فراساحل ایران(ایزوایکو) در حال حاضر بزرگترین زیرساخت دریایی کشور هست و حتی در میان کشورهای منطقه نیز هیچ مجموعهای وجود ندارد که تمامی توانمندیها و امکانات موجود در این مجموعه صنعتی را بهصورت یکجا و همه با هم داشته باشد.
این مقام مسئول همچنین تصریح کرد: در حوزه دریایی توانمندی بسیار خوبی در کشور و در مجموعه ایزوایکو وجود دارد و برای پیشرفت و بهبود این وضعیت نیازمند این اولویت هستیم که سفارشهای مختلفی که امکان اجرای آن در داخل کشور وجود دارد، به مجموعههای داخلی از جمله ایزوایکو سپرده شود.
ضرورت اعتماد به توانمندیهای داخلی برای توسعه دریامحور
«جعفری» در بخش دیگری از صحبتهای خود گفت: ارائه سفارشهای مختلف برای ساخت و تعمیر انواع کشتی ها و شناورها و همچنین ساخت و تعمیر سکوهای نفتی و حفاری به سایر کشورها در عمل موجود خروج ارز از کشور میشود و این در حالی است که توانمندی خوبی در این زمینه در کشور فراهم است.
مدیرعامل و نایبرئیس هیاتمدیره مجتمع کشتیسازی و صنایع فراساحل ایران اضافه کرد: در حال حاضر ۳هزار نفر بهصورت مستقیم در مجموعه شرکت ایزوایکو مشغول کار هستند، اما در صورت پذیرش سفارشهای بزرگتر امکان ایجاد ۱۵هزار شغل مستقیم در این مجموعه وجود دارد.
این مقام مسئول در حوزه صنعت کشتیسازی کشور افزود: بررسیهایی در کشور انجام شده است که در حال حاضر حفظ ظرفیت دریایی در کشور نیازمند ۱۶۰شناور متوسط و بزرگ اقیانوسپیما هستیم. همچنین در حوزه شناورهای خدماتی نیازمند اضافهشدن ۱۹۰شناور جدید هستیم که توان تولید آن در داخل کشور وجود دارد.
مدیرعامل و نایبرئیس هیاتمدیره مجتمع کشتیسازی و صنایع فراساحل ایران در پایان خاطرنشان کرد: توجه ویژه رئیسجمهور به حوزه دریا موجب شده نگاه ویژهای به این حوزه صورت گیرد و امیدوار هستیم در آینده نزدیک با تجمیع سفارشهای ضروری در بخشهای کشتیسازی و شناورسازی، امکان ثبتسفارش در داخل کشور فراهم شود.
برچسب ها : مجتمع كشتیسازی اقتصادسرامد صنایع فراساحل ایران
-
کامران تیموری عامل فشار برای تامین منافع شخصی است
-
ضرورت اعتماد تصمیم سازان به توانمندی مهندسی صنایع دریایی ایران
-
رونق اقتصاددریا در استان غیرساحلی چهارمحال و بختیاری
-
نفسهای آخر سوختهای فسیلی در جهان
-
مناسبت «روز ملی دریا» در مسیر نامگذاری
-
نشانههای بهبود در شورایعالی صنایع دریایی ایران
-
چشمانداز چالش مالکیت در حکمرانی دریایی
-
۹۱ درصد ظرفیت مخازن سوخت نیروگاهها تکمیل شده است
-
سکوهای خدماتی خورشیدی، مسیر تازهای برای ورود نیروهای جوان به بازار کار است
-
هیچ برنامه ای برای تأمین برق ویلاباغ های غیر مجاز نداریم
-
بیش از 91 درصد مخازن سوخت نیروگاهی تکمیل است
-
همکاری توانیر و شرکت مکو برای توسعه زیرساخت شارژ خودروهای برقی
-
امضای تفاهمنامه اتصال ۱۵۰۰ مگاوات نیروگاه خورشیدی تهران تا پیش از پیک ۱۴۰۵
-
ماینرها؛ مقصر ۱۵ درصد ناترازی برق کشور
-
وزارت راه و شهرسازی به دست بانویی شایسته و انقلابی اداره میشود
-
22 هزار ماینر کشف شده برق 220 هزار خانوار را میبلعید
-
۲۵ همت از بدهیهای وزارت نیرو در قالب اسناد خزانه اسلامی پرداخت شد
-
«سامان مرادحسینی» سرپرست مدیریت ارتباطات و بینالملل سازمان بنادر و دریانوردی شد
-
افتتاح ۲۵ کیلومتر و آغاز عملیات اجرایی ۲۰ کیلومتر از کریدور بزرگراهی غرب کشور در کردستان
-
جهش صادرات شیلاتی و کاهش تراز منفی بخش کشاورزی
