تاریخ انتشار:1404/8/25
ورود مجمع تشخیص به برنامههای دریامحور دولت
اقتصادسرآمد- ایرج گلشنی- مجمع تشخیص مصلحت نظام تشکیل جلسه داد و به طور ویژه برنامهها و روند توسعه دریامحور را به استناد سیاستهای ابلاغی مقام معظم رهبری-مدظله- مورد بررسی قرار داد. این خبر برای اهالی دریا بسیار خرسندکننده بود و از جهات گوناگونی مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.
به گزارش اقتصادسرآمد، مهم ترین نکته در این خبر «اصل ورود مجمع تشخیص مصلحت نظام به مبحث توسعه دریایی کشور» است. این اتفاق خوب و موثری ارزیابی میشود و مطابق با انتظارات مردم و فعالان دریایی کشور است. انتظار میرفت که مجمع تشخیص مصلحت نظام زودتر از این وارد ماجرا شود اما شوربختانه، کامل نشدن دوره ریاست جمهوری شهید رییسی به دلیل آن اتفاق تلخ و ناگوار، وقفه مهمی در کار انداخت. سپس دوران دولت چهاردهم که تا انتخاب اعضا و جاافتادن دولت، زمان برد و به طور کلی، زمان از دست رفت بی آن که سیاستهای توسعه دریامحور مطابق با انتظار پیش برود.
اکنون مجمع تشخیص مصلحت نظام به موضوع سیاستهای ابلاغی دریامحور ورود کرده است و مقرر داشته که در جلسه بعدی نیز بحث سیاست های توسعه دریامحور پیش گرفته شود و این نشانه خوبی است برای حرکت و پویایی بیشتر بخش دولتی برای اجرای سیاستها.
مجمع قانع نشد
خبر خوب و مسرت بخش دیگر که از دل این خبر بیرون آمده این است که مجمع تشخیص مصلحت نظام از گزارشهای ارائه شده کاملا قانع نشده است و به همین دلیل دستور داده که دولت در جلسه آتی، «دقیق» گزارش دهد.
این نیز خبر امیدوارکنندهای است زیرا نشان از دقت نظر و جدیت مجمع تشخیص دارد که با درک اهمیت توسعه دریامحور به گزارش های عمومی و اغلب ارائه آمار بسنده نکرده است و جلسه را با تشریفات و تشکرهای مرسوم به پایان نبرده است.
فعالیت دولت کافی نیست
مرور خبرهای منتشره در باره این جلسه نشان میدهد که فعالیت دولت چهاردهم برای اجرای سیاست های توسعه دریامحور کافی نبوده است و البته نکات روشنی وجود دارد که به ما بگوید فعالیت در مسیر اجرای سیاستها بسیار بسیار کنداست. برای نمونه، اجرای بند «برنامه سیاستها» کاری است که میتوان در طی یک ماه به خوبی و به درستی انجام داد. این که برای اجرای سیاستها دولت موظف شده است که بعد از شش ماه، برنامه مدون و دقیق ارائه کند و هنوز موفق به انجام آن نشده است، بسیار جای تأمل و البته دلخوری دارد. چرا باید چنین باشد؟
در پایان دوره ناتمام دولت سیزدهم، برنامه ای ناقص و شتاب زده ارائه شد که از همان ابتدا معلوم بود که این شتابزدگی و نقصان نمی تواند مطلوب باشد. فقط کاری بود که برای خالی نبودن عریضه انجام شد. اما از آن زمان تا کنون دولت سه شش ماه فرصت داشته است که برنامه را تکمیل و مرتب کند اما شوربختانه موفق به انجام آن نشده است.
گزارش ها و خبرهایی از مراجع ذیربط-مانند هماهنگی اجرای سیاست ها و شورای عالی صنایع دریایی- حکایت از تکمیل این برنامه دارد که با قید به زودی، قرار است منتشر شود. اما به هر روی، مجمع تشخیص مصلحت نظام به مطلوبیت مورد نظر خود نرسیده است و جلسه دیگری برای بررسی دقیق تر مقرر کرده است.
امید فعالان دریایی
با رد برنامه و سطح مطلوبیت فعالیت های دولت چهاردهم به وسیله مجمع تشخیص مصلحت نظام، امید فعالان دریایی زنده شد و اگر مجمع آن چه در اجرای سیاست های توسعه دریامحور در این نزدیک به دو سال را می پذیرفت، واقعا ناامیدکننده بود؛ زیرا دولت در سطح انتظارات جامعه دریایی هرگز فعالیت ملموسی برای اجرای سیاست ها انجام نداده است. اگر مجمع گزارش ها و برنامه ها را قانع کننده تشخیص می داد و بر اساس تشریفات مرسوم با تقدیر و تشکر همه را راهی می کرد، اعتبار خود را در بین اهالی دریا از دست می داد زیرا اهالی و فعالان دریا به خوبی میدانند که « روند اجرای سیاستهای توسعه دریامحور، در شان حوزه دریا پیش نرفته است.»
برنامه و هماهنگی
اجرای سیاستهای توسعه دریامحور برای شروع دو رکن اصلی و اساسی دارد: اول برنامه و دوم هماهنگی اجرا هر دوی این دو رکن اصلی معطل ماندهاند.
دریا همچنان دارای ۱۷ رکن برای هماهنگی و اجراست. هیچ نظم و نسقی هنوز بین آنها نیست. ۱۷ جزیره مستقل بدون هیچگونه پل ارتباطی. یعنی پراکنده شدن بودجه و فعالیت.
هیچ برنامه مدون و مشخصی نیست که به صورت راهبردی همه را در یک مسیر و در جهت اجرای یک برنامه منسجم قرار دهد. اینها به روشنی نشان میدهند که روند و روش کار به روال سابق است و «سیاستهای ابلاغی» هیچ نقش مفید و موثری در بهبود روند و تصحیح روشها نداشته است. این بدان معناست که سیاستهای ابلاغی هنوز روی کاغذ ماندهاند و اجرایی نشدهاند.
زحمت دولت
همه اینها به معنای عدم تلاش دولت نیست. در وزارت راه، در هماهنگی اجرای سیاستها، در شورای عالی صنایع دریایی و در همه ارکان و سازمانها خواست برای تلاش هست؛ اما آن چه نیست یک هم افزایی قوی است که به یک باره همه توانها را در یک جهت قرار دهد و توسعه دریایی محسوس و ملموس شود.
آن چه مد انتظار است، یک حرکت بزرگ شبیه یک حمله موفق به مواضع دشمن موانع و مشکلات است. یک حمله با یک یاعلی بلند. یک اقدام همه جانبه در گستره ملی. یک قیام بزرگ برای توسعه دریایی.
با روند کند دولتی نمیتوان به توسعه دریایی رسید زیرا این توسعه چندقرن است که عقب مانده است. یک نهضت بزرگ میخواهد که تمام ملت ایران را در مسیر توسعه دریایی قرار دهد.
همه اینها وابسته است به دولت برای انجام دو کار بنیادین. یکی برنامه و دیگری هماهنگی.
امیدواریم مجمع تشخیص مصلحت نظام در جلسه آتی، شروع کننده یک نهضت بزرگ برای توسعه دریایی کشور باشد. آن چه اهالی دریا میخواهند پایین کشیدن فتیله همایش بازی و تکثیر نمایشگاههای دریایی است و بالا بردن بادبان کشتی توسعه دریایی ایران.
اکنون مجمع تشخیص مصلحت نظام به موضوع سیاستهای ابلاغی دریامحور ورود کرده است و مقرر داشته که در جلسه بعدی نیز بحث سیاست های توسعه دریامحور پیش گرفته شود و این نشانه خوبی است برای حرکت و پویایی بیشتر بخش دولتی برای اجرای سیاستها.
مجمع قانع نشد
خبر خوب و مسرت بخش دیگر که از دل این خبر بیرون آمده این است که مجمع تشخیص مصلحت نظام از گزارشهای ارائه شده کاملا قانع نشده است و به همین دلیل دستور داده که دولت در جلسه آتی، «دقیق» گزارش دهد.
این نیز خبر امیدوارکنندهای است زیرا نشان از دقت نظر و جدیت مجمع تشخیص دارد که با درک اهمیت توسعه دریامحور به گزارش های عمومی و اغلب ارائه آمار بسنده نکرده است و جلسه را با تشریفات و تشکرهای مرسوم به پایان نبرده است.
فعالیت دولت کافی نیست
مرور خبرهای منتشره در باره این جلسه نشان میدهد که فعالیت دولت چهاردهم برای اجرای سیاست های توسعه دریامحور کافی نبوده است و البته نکات روشنی وجود دارد که به ما بگوید فعالیت در مسیر اجرای سیاستها بسیار بسیار کنداست. برای نمونه، اجرای بند «برنامه سیاستها» کاری است که میتوان در طی یک ماه به خوبی و به درستی انجام داد. این که برای اجرای سیاستها دولت موظف شده است که بعد از شش ماه، برنامه مدون و دقیق ارائه کند و هنوز موفق به انجام آن نشده است، بسیار جای تأمل و البته دلخوری دارد. چرا باید چنین باشد؟
در پایان دوره ناتمام دولت سیزدهم، برنامه ای ناقص و شتاب زده ارائه شد که از همان ابتدا معلوم بود که این شتابزدگی و نقصان نمی تواند مطلوب باشد. فقط کاری بود که برای خالی نبودن عریضه انجام شد. اما از آن زمان تا کنون دولت سه شش ماه فرصت داشته است که برنامه را تکمیل و مرتب کند اما شوربختانه موفق به انجام آن نشده است.
گزارش ها و خبرهایی از مراجع ذیربط-مانند هماهنگی اجرای سیاست ها و شورای عالی صنایع دریایی- حکایت از تکمیل این برنامه دارد که با قید به زودی، قرار است منتشر شود. اما به هر روی، مجمع تشخیص مصلحت نظام به مطلوبیت مورد نظر خود نرسیده است و جلسه دیگری برای بررسی دقیق تر مقرر کرده است.
امید فعالان دریایی
با رد برنامه و سطح مطلوبیت فعالیت های دولت چهاردهم به وسیله مجمع تشخیص مصلحت نظام، امید فعالان دریایی زنده شد و اگر مجمع آن چه در اجرای سیاست های توسعه دریامحور در این نزدیک به دو سال را می پذیرفت، واقعا ناامیدکننده بود؛ زیرا دولت در سطح انتظارات جامعه دریایی هرگز فعالیت ملموسی برای اجرای سیاست ها انجام نداده است. اگر مجمع گزارش ها و برنامه ها را قانع کننده تشخیص می داد و بر اساس تشریفات مرسوم با تقدیر و تشکر همه را راهی می کرد، اعتبار خود را در بین اهالی دریا از دست می داد زیرا اهالی و فعالان دریا به خوبی میدانند که « روند اجرای سیاستهای توسعه دریامحور، در شان حوزه دریا پیش نرفته است.»
برنامه و هماهنگی
اجرای سیاستهای توسعه دریامحور برای شروع دو رکن اصلی و اساسی دارد: اول برنامه و دوم هماهنگی اجرا هر دوی این دو رکن اصلی معطل ماندهاند.
دریا همچنان دارای ۱۷ رکن برای هماهنگی و اجراست. هیچ نظم و نسقی هنوز بین آنها نیست. ۱۷ جزیره مستقل بدون هیچگونه پل ارتباطی. یعنی پراکنده شدن بودجه و فعالیت.
هیچ برنامه مدون و مشخصی نیست که به صورت راهبردی همه را در یک مسیر و در جهت اجرای یک برنامه منسجم قرار دهد. اینها به روشنی نشان میدهند که روند و روش کار به روال سابق است و «سیاستهای ابلاغی» هیچ نقش مفید و موثری در بهبود روند و تصحیح روشها نداشته است. این بدان معناست که سیاستهای ابلاغی هنوز روی کاغذ ماندهاند و اجرایی نشدهاند.
زحمت دولت
همه اینها به معنای عدم تلاش دولت نیست. در وزارت راه، در هماهنگی اجرای سیاستها، در شورای عالی صنایع دریایی و در همه ارکان و سازمانها خواست برای تلاش هست؛ اما آن چه نیست یک هم افزایی قوی است که به یک باره همه توانها را در یک جهت قرار دهد و توسعه دریایی محسوس و ملموس شود.
آن چه مد انتظار است، یک حرکت بزرگ شبیه یک حمله موفق به مواضع دشمن موانع و مشکلات است. یک حمله با یک یاعلی بلند. یک اقدام همه جانبه در گستره ملی. یک قیام بزرگ برای توسعه دریایی.
با روند کند دولتی نمیتوان به توسعه دریایی رسید زیرا این توسعه چندقرن است که عقب مانده است. یک نهضت بزرگ میخواهد که تمام ملت ایران را در مسیر توسعه دریایی قرار دهد.
همه اینها وابسته است به دولت برای انجام دو کار بنیادین. یکی برنامه و دیگری هماهنگی.
امیدواریم مجمع تشخیص مصلحت نظام در جلسه آتی، شروع کننده یک نهضت بزرگ برای توسعه دریایی کشور باشد. آن چه اهالی دریا میخواهند پایین کشیدن فتیله همایش بازی و تکثیر نمایشگاههای دریایی است و بالا بردن بادبان کشتی توسعه دریایی ایران.
برچسب ها : برنامههای دریامحور دولت اقتصادسرآمد مجمع تشخیص مصلحت نظام
اخبار روز
-
انتصاب سرپرست ادارهکل حراست سازمان منطقه آزاد مازندران
-
توافق ایران و افغانستان برای رفع موانع تجاری در منطقه آزاد سیستان
-
شرکت پالایش نفت تهران میزبان نشست تخصصی مسئولین و خبرگان مدیریت دانش صنعت پالایش و پژوهشگاه نفت
-
مروری بر ناترازیهای حملونقل ریلی
-
ضرورت تغییر نقش دولت در بنادر ماهیگیری
-
مسیر حقوقی برای پیادهسازی سوختهای کمگوگرد در بنادر ایران
-
بازگشت موقت آرامش به تجارت دریای سرخ
-
مطالبه دریایی «مصلحت نظام» از دولت چهاردهم
-
جایگاه «سرمایه اجتماعی» در حکمرانی دریایی
-
ورود مجمع تشخیص به برنامههای دریامحور دولت
-
انتشار ۱۵ هزار میلیارد تومان اوراق برای جهش در توسعه ناوگان ریلی کشور
-
بازدید معاون خدمات تجاری سازمان توسعه تجارت ایران از ایزوایکو
-
کاهش ناتزاری در شرق کشور با احداث بخش بخار نیروگاه قائن
-
تفاهمنامه راهبردی بادبانی ایران و روسیه امضا شد
-
پنجمی نماینده ایران در تایلند; نشانهای امیدوارکننده برای حضور موفق در بازیهای آسیایی
-
منطقه آزاد دوغارون؛ محور تجارت شرق و شاهراه نوین ترانزیت ایران
-
امتیازات مناطق آزاد باید برای احیای سرمایهگذاری بازگردانده شود
-
رییس صندوق بازنشستگی و وظیفه مستخدمین سازمان بنادر و دریانوردی منصوب شد
-
دستاندرکاران بندری به زودی از محدودیتهای تأمین اجتماعی معاف میشوند
-
تأکید مناطق آزاد و گمرک بر حمایت از واحدهای تولیدی
