تاریخ انتشار:1404/8/25
صالحیامیری در دیدار با مدیران و کارکنان معاونت گردشگری:
ظرفیتشناسی و راهبردشناسی مبنای برنامه بلندمدت گردشگری خواهد بود
اقتصادسرآمد- وزیر میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی بر تقویت تصویر مثبت ایران در افکار عمومی جهان، توسعه همکاریهای رسانهای بینالمللی و بهروزرسانی ساختارهای گردشگری کشور تاکید کرد و گفت: میتوانیم ذهنیت جهانی از ایران را به امنیت و اعتماد تبدیل کنیم.
به گزارش اقتصادسرآمد، سیدرضا صالحیامیری وزیر میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی در بازدید از معاونت گردشگری و دیدار با مدیران و کارکنان این معاونت، مجموعهای از رویکردهای نوین و راهبردی برای ارتقای جایگاه گردشگری ایران تشریح کرد.
صالحیامیری با اشاره به اهمیت استمرار گفتوگو با کارکنان این معاونت تاکید کرد: تمامی نکات جلسات قبل را یادداشت و در حال پیگیری هستم. هدف ما طراحی الگویی جامع برای مدیریت بحران در حوزه گردشگری کشور است.
وی با بیان اینکه بازشناسی دقیق وضعیت موجود پیششرط تحول مدیریتی است، افزود: باید ارزیابی کنیم امروز در چه نقطهای ایستادهایم و چه عواملی مسیر فعالیتهای گردشگری را با چالش مواجه میکنند.
وزیر میراثفرهنگی، مسیر نظاممند تحلیل در این حوزه را «مسئلهشناسی، آسیبشناسی، علتشناسی، پیامدشناسی و راهبردشناسی» برشمرد و گفت: هر بخش باید تصویر روشنی از مسئله کلان خود، آسیب ناشی از آن، علل شکلگیری، پیامدهای تداوم و راهبردهای خروج از آن داشته باشد.
اعتمادسازی، محور توسعه گردشگری
صالحیامیری، موضوع اعتماد را یکی از زیربناییترین عناصر توسعه گردشگری دانست و گفت: اعتماد ستون اصلی گردشگری است. هر جا اعتماد کاهش یابد، گردشگران کمتر جذب میشوند، درآمد محدود میشود و جریان اقتصاد گردشگری کند میشود. ما باید با برنامهریزی دقیق، این روند را معکوس و اعتماد را بازسازی کنیم.
وی با اشاره به برخی برداشتهای ذهنی نسبت به ایران در سطح جهانی افزود: باید بدانیم جهان امروز بیش از هر زمان دیگری در فضای ذهنی تصمیم میگیرد. وظیفه ما این است که تصویر واقعی و امن ایران را به شکلی گسترده و حرفهای منتقل کنیم.
حرکت از آرمانگرایی به واقعگرایی سازنده
وزیر میراثفرهنگی در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد: نقطه آغاز تغییر، حرکت به سوی برنامهریزی واقعگرایانه و مقتضی است. مهم این است که بدانیم اکنون در چه نقطهای ایستادهایم و چگونه میتوانیم ذهنیت جهانی درباره ایران را به فضای امنیت و اعتماد تبدیل کنیم.
او تجربه زیسته گردشگران و رویکرد ذهنی جوامع» را عامل مهم مدیریت تصویر کشور دانست و یادآور شد: باید تجربه امن ایران را از زبان دیگران بشنویم و منتقل کنیم.
تاسیس مؤسسه فرهنگی «تولید محتوای ویزیت ایران»
صالحیامیری از تصمیم جدید وزارتخانه برای ساماندهی تولید محتوای حرفهای خبر داد و گفت: مسئولیت تولید محتوای ویزیت ایران به معاونت گردشگری سپرده میشود و این ماموریت در قالب یک مؤسسه فرهنگی پیش خواهد رفت.
او بر ضرورت تعامل رسانهای گسترده با منطقه و جهان تاکید کرد: برای معرفی دقیق و حرفهای ظرفیتهای گردشگری ایران، باید با رسانههای بزرگ همکاری کنیم و در این مسیر سرمایهگذاری هدفمند داشته باشیم.
تقویت تشکلها و بازآفرینی نقش آنها
وزیر میراثفرهنگی با اشاره به تصویب ساختار جدید تشکلهای گردشگری گفت: تشکلها باید هویتمند، منظم و کارآمد باشند. شما باید بدانید با چه سازمانهایی و با چه چارچوبی کار میکنید. انتخابات تشکلها نیز باید شفاف و مبتنی بر رای صنف باشد.
توسعه گردشگری سبز و جهش کمسابقه منابع
صالحیامیری در ادامه با تاکید بر حمایت از تولید انرژی پاک در اقامتگاههای بومگردی اظهار کرد: هیچ محدودیتی در ارائه تسهیلات وجود ندارد؛ منابع کاملاً آماده است و باید جذب شود. حجم منابع از ۲/۵ همت در سال گذشته، امسال به ۴۰ همت افزایش یافته و علاوه بر آن، منابع بانکی، صندوق و تبصره ۱۵ نیز در اختیار است.
ضرورت نوسازی ساختاری و حرکت بهسوی آینده
او با اشاره به دیدگاه جامعهشناسان درباره حرکت انسان معاصر گفت: دستگاههایی که نوسازی ساختاری نکنند، دچار ایستایی و کاهش کارآمدی میشوند. ما باید همافزایی، نوآوری و نوسازی را در همه بخشها تقویت کنیم و از افتادن در دام تکرار پرهیز کنیم.
تدوین برنامه بلندمدت در گردشگری
وزیر میراثفرهنگی ایجاد تصویر جدید گردشگری ایران را نیازمند برنامهریزی بلندمدت دانست و اعلام کرد: برنامه جامع گردشگری باید بر پایه سه رکن ظرفیتشناسی، مسئلهشناسی و راهبردشناسی طراحی شود. معاونت گردشگری نخستین معاونتی است که مأموریت تنظیم برنامه دهساله را برعهده دارد و استانداران نیز در سطح استانها در این فرایند نقشآفرین خواهند بود.
او در پایان افزود: همایش تخصصی برنامه جامع توسعه پایدار گردشگری با رویکرد دهه آینده، نقطه آغاز حرکت جدید وزارتخانه در تدوین برنامه دهساله گردشگری ایران خواهد بود.
صالحیامیری با اشاره به اهمیت استمرار گفتوگو با کارکنان این معاونت تاکید کرد: تمامی نکات جلسات قبل را یادداشت و در حال پیگیری هستم. هدف ما طراحی الگویی جامع برای مدیریت بحران در حوزه گردشگری کشور است.
وی با بیان اینکه بازشناسی دقیق وضعیت موجود پیششرط تحول مدیریتی است، افزود: باید ارزیابی کنیم امروز در چه نقطهای ایستادهایم و چه عواملی مسیر فعالیتهای گردشگری را با چالش مواجه میکنند.
وزیر میراثفرهنگی، مسیر نظاممند تحلیل در این حوزه را «مسئلهشناسی، آسیبشناسی، علتشناسی، پیامدشناسی و راهبردشناسی» برشمرد و گفت: هر بخش باید تصویر روشنی از مسئله کلان خود، آسیب ناشی از آن، علل شکلگیری، پیامدهای تداوم و راهبردهای خروج از آن داشته باشد.
اعتمادسازی، محور توسعه گردشگری
صالحیامیری، موضوع اعتماد را یکی از زیربناییترین عناصر توسعه گردشگری دانست و گفت: اعتماد ستون اصلی گردشگری است. هر جا اعتماد کاهش یابد، گردشگران کمتر جذب میشوند، درآمد محدود میشود و جریان اقتصاد گردشگری کند میشود. ما باید با برنامهریزی دقیق، این روند را معکوس و اعتماد را بازسازی کنیم.
وی با اشاره به برخی برداشتهای ذهنی نسبت به ایران در سطح جهانی افزود: باید بدانیم جهان امروز بیش از هر زمان دیگری در فضای ذهنی تصمیم میگیرد. وظیفه ما این است که تصویر واقعی و امن ایران را به شکلی گسترده و حرفهای منتقل کنیم.
حرکت از آرمانگرایی به واقعگرایی سازنده
وزیر میراثفرهنگی در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد: نقطه آغاز تغییر، حرکت به سوی برنامهریزی واقعگرایانه و مقتضی است. مهم این است که بدانیم اکنون در چه نقطهای ایستادهایم و چگونه میتوانیم ذهنیت جهانی درباره ایران را به فضای امنیت و اعتماد تبدیل کنیم.
او تجربه زیسته گردشگران و رویکرد ذهنی جوامع» را عامل مهم مدیریت تصویر کشور دانست و یادآور شد: باید تجربه امن ایران را از زبان دیگران بشنویم و منتقل کنیم.
تاسیس مؤسسه فرهنگی «تولید محتوای ویزیت ایران»
صالحیامیری از تصمیم جدید وزارتخانه برای ساماندهی تولید محتوای حرفهای خبر داد و گفت: مسئولیت تولید محتوای ویزیت ایران به معاونت گردشگری سپرده میشود و این ماموریت در قالب یک مؤسسه فرهنگی پیش خواهد رفت.
او بر ضرورت تعامل رسانهای گسترده با منطقه و جهان تاکید کرد: برای معرفی دقیق و حرفهای ظرفیتهای گردشگری ایران، باید با رسانههای بزرگ همکاری کنیم و در این مسیر سرمایهگذاری هدفمند داشته باشیم.
تقویت تشکلها و بازآفرینی نقش آنها
وزیر میراثفرهنگی با اشاره به تصویب ساختار جدید تشکلهای گردشگری گفت: تشکلها باید هویتمند، منظم و کارآمد باشند. شما باید بدانید با چه سازمانهایی و با چه چارچوبی کار میکنید. انتخابات تشکلها نیز باید شفاف و مبتنی بر رای صنف باشد.
توسعه گردشگری سبز و جهش کمسابقه منابع
صالحیامیری در ادامه با تاکید بر حمایت از تولید انرژی پاک در اقامتگاههای بومگردی اظهار کرد: هیچ محدودیتی در ارائه تسهیلات وجود ندارد؛ منابع کاملاً آماده است و باید جذب شود. حجم منابع از ۲/۵ همت در سال گذشته، امسال به ۴۰ همت افزایش یافته و علاوه بر آن، منابع بانکی، صندوق و تبصره ۱۵ نیز در اختیار است.
ضرورت نوسازی ساختاری و حرکت بهسوی آینده
او با اشاره به دیدگاه جامعهشناسان درباره حرکت انسان معاصر گفت: دستگاههایی که نوسازی ساختاری نکنند، دچار ایستایی و کاهش کارآمدی میشوند. ما باید همافزایی، نوآوری و نوسازی را در همه بخشها تقویت کنیم و از افتادن در دام تکرار پرهیز کنیم.
تدوین برنامه بلندمدت در گردشگری
وزیر میراثفرهنگی ایجاد تصویر جدید گردشگری ایران را نیازمند برنامهریزی بلندمدت دانست و اعلام کرد: برنامه جامع گردشگری باید بر پایه سه رکن ظرفیتشناسی، مسئلهشناسی و راهبردشناسی طراحی شود. معاونت گردشگری نخستین معاونتی است که مأموریت تنظیم برنامه دهساله را برعهده دارد و استانداران نیز در سطح استانها در این فرایند نقشآفرین خواهند بود.
او در پایان افزود: همایش تخصصی برنامه جامع توسعه پایدار گردشگری با رویکرد دهه آینده، نقطه آغاز حرکت جدید وزارتخانه در تدوین برنامه دهساله گردشگری ایران خواهد بود.
برچسب ها : وزیر میراث فرهنگی اقتصادسرآمد توسعه گردشگری
اخبار روز
-
حرکت نخستین قطار صادراتی کلینکر از هشتگرد به ترکیه
-
رکورد ریلی در پروژه چابهار – زاهدان جابجا شد
-
ابلاغ قانون همکاری ریلی بین ایران و ترکیه از سوی دکتر پزشکیان
-
ظرفیتشناسی و راهبردشناسی مبنای برنامه بلندمدت گردشگری خواهد بود
-
دانشگاه و صنعت در کنار هم برای آینده پایدار آبزیپروری
-
برگزاری نخستین نشست مشترک شیلات و اتحادیه صیادی پره در مازندران
-
انتصاب سرپرست ادارهکل حراست سازمان منطقه آزاد مازندران
-
توافق ایران و افغانستان برای رفع موانع تجاری در منطقه آزاد سیستان
-
شرکت پالایش نفت تهران میزبان نشست تخصصی مسئولین و خبرگان مدیریت دانش صنعت پالایش و پژوهشگاه نفت
-
مروری بر ناترازیهای حملونقل ریلی
-
ضرورت تغییر نقش دولت در بنادر ماهیگیری
-
مسیر حقوقی برای پیادهسازی سوختهای کمگوگرد در بنادر ایران
-
بازگشت موقت آرامش به تجارت دریای سرخ
-
مطالبه دریایی «مصلحت نظام» از دولت چهاردهم
-
جایگاه «سرمایه اجتماعی» در حکمرانی دریایی
-
ورود مجمع تشخیص به برنامههای دریامحور دولت
-
انتشار ۱۵ هزار میلیارد تومان اوراق برای جهش در توسعه ناوگان ریلی کشور
-
بازدید معاون خدمات تجاری سازمان توسعه تجارت ایران از ایزوایکو
-
کاهش ناتزاری در شرق کشور با احداث بخش بخار نیروگاه قائن
-
تفاهمنامه راهبردی بادبانی ایران و روسیه امضا شد
