تاریخ انتشار:1404/8/26
«سرآمد» از جزئیات عملیات نفتکش توقیفشده «تالارا »گزارش میدهد؛
نمایش اقتدار دریایی سپاه در خلیجفارس
اقتصادسرآمد- آنطور که از پوشش رسانههای جهان گزارش دادهاند، نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، نفتکشی به نام «تالارا» را در دریای عمان، نزدیک سواحل امارات متحده عربی، توقیف و آن را به سمت آبهای سرزمینی ایران هدایت کرده است. براساس بیانیه نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی؛ این نفتکش «به دستور مقام قضایی» و «در راستای صیانت از منافع و منابع ملت ایران» توقیف شده و به منظور رسیدگی به تخلفات به لنگرگاه هدایت شده است. رسانهها گزارش دادهاند که توقیف نفتکش تالارا نگرانی در مورد تشدید تنش میان ایران و قدرتهای غربی بر سر صادرات نفت ایران را افزایش داده است.
به گزارش «اقتصاد سرآمد»، این رویداد که نخستین اقدام اینچنینی ایران در ماههای اخیر است، در شرایطی رخ داد که تنشهای منطقهای بر سر دریای سرخ و تنگههرمز به اوج رسیده است. به گزارش «رویترز»، شرکت امنیت دریایی امبری اعلام کرد که سه قایق کوچک ناشناس، نفتکش را محاصره کرده و به سمت ایران اسکورت کردند، در حالیکه مرکز عملیات تجاری دریایی بریتانیا آن را «اقدام احتمالی دولتی» توصیف کرد. نفتکش تالارا، یک تانکر نفتخام ساختهشده در۲۰۱۰ است و تحت پرچم جزایر مارشال تردد میکند.
جمهوری اسلامی ایران از معدود کشورهایی است که به دو دریای راهبردی جهان دسترسی دارد؛ شمال به دریای کاسپین و جنوب به خلیجفارس و دریای عمان. این یعنی ایران روی شاهراهی قرار گرفته که روزانه بیش از یکسوم نفت دریایی جهان از آن عبور میکند. بنابراین، امنیت دریایی برای ایران برابری میکند با امنیت بخشی از اقتصاد جهانی، به همین جهت سبزپوشان سپاه و نیروی راهبردی ارتش رصد دقیقی بر تحرکات و اقدامات دشمن دارند و تاکنون با چند نفتکش آمریکایی در دریا برخورد کردهاند.
بیانیه نیروی دریایی سپاه چه میگوید؟
روابطعمومی نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در بیانیهای دلایل توقیف این نفتکش را اینگونه توضیح داده است: «رزمندگان یگانهای واکنشسریع نیروی دریایی سپاه دیروز صبح(جمعه ۲۳آبان) ساعت ۷:۳۰ پس از دستور مقام قضایی مبنی بر توقیف محموله یک فروند نفتکش با نام تجاری «Talara» با پرچم جزایر مارشال به رصد تحرکات آن پرداخته و اقدام به رهگیری و توقیف آن نمودند.» در این بیانیه آمده است: «این نفتکش حامل ۳۰هزار تن محموله مواد پتروشیمی و به مقصد سنگاپور در حال حرکت بود که دیروز صبح به منظور رسیدگی به تخلفات به لنگرگاه هدایت شد.»
این بیانیه تاکید میکند: «نیروی دریایی سپاه اعلام کرد؛ این عملیات در راستای وظایف قانونی و به منظور حفظ منافع و منابع ملی جمهوری اسلامی ایران و با دستور مقامات قضایی با موفقیت انجام شد که اطلاعرسانی دقیق آن نیازمند بررسی کامل محموله و بازرسی از نفتکش و مستندات آن بوده است که این امر با تلاش رزمندگان این نیرو با موفقیت انجام و متخلف بودن نفتکش در حمل بار غیرمجاز محرز شد.»
مالکیت و مدیریت کشتی برعهده شرکت کلمبیا شیپمنجمنت در قبرس است که در بیانیهای رسمی اعلام کرد؛ تماس با خدمه از دست رفته و اولویت اصلی، ایمنی خدمه است. این کشتی از بندر عجمان در امارات متحده عربی به مقصد سنگاپور حرکت میکرد و حامل محمولهای از گازوئیل با گوگرد بالا بود که طبق دادههای ردیابی کشتی در نوامبر۲۰۲۵، حجم آن حدود ۱۱۰هزار تن تخمین زده میشود.
نمایش قدرت یا نشانههای تنش
خبرگزاری رویترز نیز در گزارشی نوشته است که توقیف «تالارا» بار دیگر نگرانی در مورد تشدید تنش میان ایران و قدرتهای غربی بر سر صادرات نفت ایران را افزایش داده است. ایالاتمتحده آمریکا، در چارچوب کارزار فشار حداکثری که از زمستان پارسال با امضای یادداشت ریاستجمهوری توسط دونالد ترامپ، رئیسجمهور این کشور امضا شد، تلاش میکند تا منابع درآمدی ایران از جمله فروش نفت را محدود کند. این سیاست آمریکا در گذشته با تلاش برای توقیف محمولههای نفت ایران در آبهای بینالمللی توسط آمریکا و متحدانش همراه بوده که همواره با واکنش متقابل ایران در توقیف کشتیهای وابسته به شرکتهای غربی همراه شده است.
این رویداد، در بستر تنشهای مداوم ایران با غرب بر سر برنامه هستهای و تحریمها رخ داد. به گزارش «والاستریتژورنال»، ناوگان پنجم آمریکا در بحرین وضعیت را رصد میکند و مقامات آمریکایی آن را «نقض حقوق بینالملل دریانوردی» خواندند که کشتیهای تجاری را در معرض خطر قرار میدهد. رسانههای عربی مانند الجزیره این اقدام را «پیام ایران به غرب» توصیف کردند، در حالیکه رسانههای اروپایی مانند «گاردین» بر سابقه توقیف کشتیهای تجاری توسط ایران(مانند کشتیهای کرهجنوبی در ۲۰۲۱ و بریتانیا در ۲۰۱۹) تأکید داشتند. «سیبیاسنیوز» نیز گزارش داد که این اولین توقیف از ماه مه۲۰۲۵ است؛ زمانی که ایران دونفتکش تانزانیایی را به اتهام قاچاق سوخت توقیف کرد.
اهمیت این رویداد در کجاست؟
رسانه آمریکایی «نیوزویک» نیز شنبه ۲۴آبان در گزارشی به توقیف نفتکش «تالارا» پرداخت و نوشت: این نخستین توقیف مشابه از سوی ایران در بیش از یکسال گذشته است و نگرانیهایی درباره امنیت کشتیرانی تجاری در یکی از حیاتیترین مسیرهای انرژی جهان ایجاد کرده است. «نیوزویک» نوشت: گزارشها نشان دادهاند سهقایق کوچک به نفتکش نزدیک شدند و خدمه مسیر کشتی را تغییر دادند. به نوشته «نیوزویک»، حکومت ایران در سالهای اخیر چندین نفتکش را توقیف کرده است؛ از جمله در آوریل۲۰۲۳، ژانویه۲۰۲۴ و آوریل۲۰۲۴. اقدام جدید نخستین مورد پس از یک وقفه یکساله محسوب میشود.
این رویداد پس از حادثهای غیرمعمول رخ داد که در آن ۷۵درصد ناوگان نفتکشهای ایران یکروز سیگنالهای ردیابی موقعیت خود را فعال و روز بعد آنها را خاموش کردند. حدود یکهفته بعد، سیگنالها دوباره فعال شد و بخش عمدهای از نفتکشهای ایرانی در مسیر شرق قابلردیابی بودند. به نوشته «نیوزویک»، مقامهای دریایی بینالمللی و آمریکا همچنان عبور نفتکش «تالارا» و دیگر کشتیهای تجاری از تنگههرمز و دریای عمان را زیر نظر دارند. انتظار میرود آژانسهای دریایی سطح پایش را افزایش داده و شرکتهای کشتیرانی احتمالاً مسیرهای عبور یا تدابیر امنیتی خود را تغییر دهند.
نگاهی به آخرین توقیف کشتیهاتوسط ایران
۱۲فروردین۱۴۰۴ طی یک عملیات دریایی، دو نفتکش خارجی با نامهای «استار۱» و «وینتگ» از سرشبکههای قاچاق سوخت در آبهای میانی خلیجفارس توقیف شدند. این دونفتکش با ۲۵خدمه در آبهای میانی خلیجفارس بهصورت سازماندهیشده اقدام به قاچاق سوخت میکردند که در مجموع حامل بیش از سهمیلیون لیتر سوخت قاچاق گازوئیل بودند و با رصد اطلاعاتی رزمندگان منطقه دوم دریایی امامحسن مجتبی(ع) بوشهر شناسایی شدند.
۲۱دیماه سال۱۴۰۲ نیز نفتکش آمریکا از سوی نیروهای سفیدپوش ارتش متوقف شد؛ نفتکش متخلف سوئز راجان محموله نفت متعلق به ایران را با هدایت آمریکا سرقت و به بنادر آن کشور منتقل کرده و در اختیار آمریکا قرار داده بود. این نفتکش با تغییرنام به نیکلاسST در حال حمل نفت در دریای عمان بود که با حکم قضایی و تایید سازمان بنادر و همچنین کشتیرانی، توسط نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران، به تلافی سرقت نفت توسط رژیم آمریکا توقیف
شد.
باز در همان سال(اردیبهشتماه) یک فروند کشتی متخلف ناشناس در خلیجفارس که پس از تصادم با شناور ایرانی موجب مفقود و مصدومشدن چند خدمه ایرانی شده بود، توسط نیروی دریایی ارتش در دریای عمان شناسایی و توقیف شد. براساس خبر منتشرشده در خبرگزاریها، بر اثر تصادم یک فروند کشتی ناشناس با یک شناور ایرانی در هنگام خروج از خلیجفارس و ورود به دریای عمان که منجر به مفقودشدن دونفر و زخمیشدن چندتن دیگر از خدمه این شناور شد، کشتی ناشناس برخلاف مقررات بینالمللی مبنی بر کمک به شناور و مصدومان، اقدام به فرار از خلیجفارس کرد که بلافاصله پس از درخواست از سوی مرکز تجسس و نجات دریایی، نیروی دریایی ارتش اقدام به رهگیری، شناسایی و توقیف کشتی ناشناس در دریای عمان کرد.
جمهوری اسلامی ایران از معدود کشورهایی است که به دو دریای راهبردی جهان دسترسی دارد؛ شمال به دریای کاسپین و جنوب به خلیجفارس و دریای عمان. این یعنی ایران روی شاهراهی قرار گرفته که روزانه بیش از یکسوم نفت دریایی جهان از آن عبور میکند. بنابراین، امنیت دریایی برای ایران برابری میکند با امنیت بخشی از اقتصاد جهانی، به همین جهت سبزپوشان سپاه و نیروی راهبردی ارتش رصد دقیقی بر تحرکات و اقدامات دشمن دارند و تاکنون با چند نفتکش آمریکایی در دریا برخورد کردهاند.
بیانیه نیروی دریایی سپاه چه میگوید؟
روابطعمومی نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در بیانیهای دلایل توقیف این نفتکش را اینگونه توضیح داده است: «رزمندگان یگانهای واکنشسریع نیروی دریایی سپاه دیروز صبح(جمعه ۲۳آبان) ساعت ۷:۳۰ پس از دستور مقام قضایی مبنی بر توقیف محموله یک فروند نفتکش با نام تجاری «Talara» با پرچم جزایر مارشال به رصد تحرکات آن پرداخته و اقدام به رهگیری و توقیف آن نمودند.» در این بیانیه آمده است: «این نفتکش حامل ۳۰هزار تن محموله مواد پتروشیمی و به مقصد سنگاپور در حال حرکت بود که دیروز صبح به منظور رسیدگی به تخلفات به لنگرگاه هدایت شد.»
این بیانیه تاکید میکند: «نیروی دریایی سپاه اعلام کرد؛ این عملیات در راستای وظایف قانونی و به منظور حفظ منافع و منابع ملی جمهوری اسلامی ایران و با دستور مقامات قضایی با موفقیت انجام شد که اطلاعرسانی دقیق آن نیازمند بررسی کامل محموله و بازرسی از نفتکش و مستندات آن بوده است که این امر با تلاش رزمندگان این نیرو با موفقیت انجام و متخلف بودن نفتکش در حمل بار غیرمجاز محرز شد.»
مالکیت و مدیریت کشتی برعهده شرکت کلمبیا شیپمنجمنت در قبرس است که در بیانیهای رسمی اعلام کرد؛ تماس با خدمه از دست رفته و اولویت اصلی، ایمنی خدمه است. این کشتی از بندر عجمان در امارات متحده عربی به مقصد سنگاپور حرکت میکرد و حامل محمولهای از گازوئیل با گوگرد بالا بود که طبق دادههای ردیابی کشتی در نوامبر۲۰۲۵، حجم آن حدود ۱۱۰هزار تن تخمین زده میشود.
نمایش قدرت یا نشانههای تنش
خبرگزاری رویترز نیز در گزارشی نوشته است که توقیف «تالارا» بار دیگر نگرانی در مورد تشدید تنش میان ایران و قدرتهای غربی بر سر صادرات نفت ایران را افزایش داده است. ایالاتمتحده آمریکا، در چارچوب کارزار فشار حداکثری که از زمستان پارسال با امضای یادداشت ریاستجمهوری توسط دونالد ترامپ، رئیسجمهور این کشور امضا شد، تلاش میکند تا منابع درآمدی ایران از جمله فروش نفت را محدود کند. این سیاست آمریکا در گذشته با تلاش برای توقیف محمولههای نفت ایران در آبهای بینالمللی توسط آمریکا و متحدانش همراه بوده که همواره با واکنش متقابل ایران در توقیف کشتیهای وابسته به شرکتهای غربی همراه شده است.
این رویداد، در بستر تنشهای مداوم ایران با غرب بر سر برنامه هستهای و تحریمها رخ داد. به گزارش «والاستریتژورنال»، ناوگان پنجم آمریکا در بحرین وضعیت را رصد میکند و مقامات آمریکایی آن را «نقض حقوق بینالملل دریانوردی» خواندند که کشتیهای تجاری را در معرض خطر قرار میدهد. رسانههای عربی مانند الجزیره این اقدام را «پیام ایران به غرب» توصیف کردند، در حالیکه رسانههای اروپایی مانند «گاردین» بر سابقه توقیف کشتیهای تجاری توسط ایران(مانند کشتیهای کرهجنوبی در ۲۰۲۱ و بریتانیا در ۲۰۱۹) تأکید داشتند. «سیبیاسنیوز» نیز گزارش داد که این اولین توقیف از ماه مه۲۰۲۵ است؛ زمانی که ایران دونفتکش تانزانیایی را به اتهام قاچاق سوخت توقیف کرد.
اهمیت این رویداد در کجاست؟
رسانه آمریکایی «نیوزویک» نیز شنبه ۲۴آبان در گزارشی به توقیف نفتکش «تالارا» پرداخت و نوشت: این نخستین توقیف مشابه از سوی ایران در بیش از یکسال گذشته است و نگرانیهایی درباره امنیت کشتیرانی تجاری در یکی از حیاتیترین مسیرهای انرژی جهان ایجاد کرده است. «نیوزویک» نوشت: گزارشها نشان دادهاند سهقایق کوچک به نفتکش نزدیک شدند و خدمه مسیر کشتی را تغییر دادند. به نوشته «نیوزویک»، حکومت ایران در سالهای اخیر چندین نفتکش را توقیف کرده است؛ از جمله در آوریل۲۰۲۳، ژانویه۲۰۲۴ و آوریل۲۰۲۴. اقدام جدید نخستین مورد پس از یک وقفه یکساله محسوب میشود.
این رویداد پس از حادثهای غیرمعمول رخ داد که در آن ۷۵درصد ناوگان نفتکشهای ایران یکروز سیگنالهای ردیابی موقعیت خود را فعال و روز بعد آنها را خاموش کردند. حدود یکهفته بعد، سیگنالها دوباره فعال شد و بخش عمدهای از نفتکشهای ایرانی در مسیر شرق قابلردیابی بودند. به نوشته «نیوزویک»، مقامهای دریایی بینالمللی و آمریکا همچنان عبور نفتکش «تالارا» و دیگر کشتیهای تجاری از تنگههرمز و دریای عمان را زیر نظر دارند. انتظار میرود آژانسهای دریایی سطح پایش را افزایش داده و شرکتهای کشتیرانی احتمالاً مسیرهای عبور یا تدابیر امنیتی خود را تغییر دهند.
نگاهی به آخرین توقیف کشتیهاتوسط ایران
۱۲فروردین۱۴۰۴ طی یک عملیات دریایی، دو نفتکش خارجی با نامهای «استار۱» و «وینتگ» از سرشبکههای قاچاق سوخت در آبهای میانی خلیجفارس توقیف شدند. این دونفتکش با ۲۵خدمه در آبهای میانی خلیجفارس بهصورت سازماندهیشده اقدام به قاچاق سوخت میکردند که در مجموع حامل بیش از سهمیلیون لیتر سوخت قاچاق گازوئیل بودند و با رصد اطلاعاتی رزمندگان منطقه دوم دریایی امامحسن مجتبی(ع) بوشهر شناسایی شدند.
۲۱دیماه سال۱۴۰۲ نیز نفتکش آمریکا از سوی نیروهای سفیدپوش ارتش متوقف شد؛ نفتکش متخلف سوئز راجان محموله نفت متعلق به ایران را با هدایت آمریکا سرقت و به بنادر آن کشور منتقل کرده و در اختیار آمریکا قرار داده بود. این نفتکش با تغییرنام به نیکلاسST در حال حمل نفت در دریای عمان بود که با حکم قضایی و تایید سازمان بنادر و همچنین کشتیرانی، توسط نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران، به تلافی سرقت نفت توسط رژیم آمریکا توقیف
شد.
باز در همان سال(اردیبهشتماه) یک فروند کشتی متخلف ناشناس در خلیجفارس که پس از تصادم با شناور ایرانی موجب مفقود و مصدومشدن چند خدمه ایرانی شده بود، توسط نیروی دریایی ارتش در دریای عمان شناسایی و توقیف شد. براساس خبر منتشرشده در خبرگزاریها، بر اثر تصادم یک فروند کشتی ناشناس با یک شناور ایرانی در هنگام خروج از خلیجفارس و ورود به دریای عمان که منجر به مفقودشدن دونفر و زخمیشدن چندتن دیگر از خدمه این شناور شد، کشتی ناشناس برخلاف مقررات بینالمللی مبنی بر کمک به شناور و مصدومان، اقدام به فرار از خلیجفارس کرد که بلافاصله پس از درخواست از سوی مرکز تجسس و نجات دریایی، نیروی دریایی ارتش اقدام به رهگیری، شناسایی و توقیف کشتی ناشناس در دریای عمان کرد.
برچسب ها : خلیجفارس اقتصادسرآمد تالارا
اخبار روز
-
لزوم رفع موانع توسعهای و تقویت سرمایهگذاری در منطقه آزاد اینچهبرون
-
یک ادعا برای توقف روند افولی راهآهن ایران!
-
روند کند توسعه و صادرات شیلات در پی کمبود خوراک آبزیان
-
چشمانداز مخالفت آمریکا با طرح کربنزدایی از کشتیرانی
-
«بحران خاموش زیرساختها» ضرورت تغییر پارادایم توسعه در ایران
-
نمایش اقتدار دریایی سپاه در خلیجفارس
-
چالشها و فرصتهای جذب سرمایهگذاری خارجی در بنادر ایران
-
انتظارات دریایی از دولت چهاردهم
-
کاسپین اکسپو 2025؛ بزرگترین رویداد تجاری شمال کشور با محوریت منطقه آزاد انزلی
-
سند برنامه ملی گذر تصویب شد
-
تا پایان آبانماه ظرفیت نیروگاههای تجدیدپذیر کشور به حدود ۳۱۰۰ مگاوات خواهد رسید
-
ممکن است برخی شبها فشار آب تا حد صفر کاهش یابد
-
حرکت نخستین قطار صادراتی کلینکر از هشتگرد به ترکیه
-
رکورد ریلی در پروژه چابهار – زاهدان جابجا شد
-
ابلاغ قانون همکاری ریلی بین ایران و ترکیه از سوی دکتر پزشکیان
-
ظرفیتشناسی و راهبردشناسی مبنای برنامه بلندمدت گردشگری خواهد بود
-
دانشگاه و صنعت در کنار هم برای آینده پایدار آبزیپروری
-
برگزاری نخستین نشست مشترک شیلات و اتحادیه صیادی پره در مازندران
-
انتصاب سرپرست ادارهکل حراست سازمان منطقه آزاد مازندران
-
توافق ایران و افغانستان برای رفع موانع تجاری در منطقه آزاد سیستان
