تاریخ انتشار:1404/8/26
محمدعلی عباسپور، بنیانگذار ماشینسازی منگان به سرآمد میگوید:
از مشارکت در توسعه بنادر ایران تا سکوهای نفت و گازعسلویه
روایت نیمقرن تجربه و مهندسی در ماشینسازی منگان محمدعلی عباسپور، فارغالتحصیل سال ۱۳۵۳ از دانشگاه آریامهر (صنعتی شریف امروز) وقتی از ۵۰ سال فعالیت صنعتیاش سخن میگوید، صدایی دارد که هم تجربه را در گفت و گو با گزارشگر روزنامه دریایی سرآمد، روایت میکند و هم حسرت و امید را در خود جمع کرده است. او 40 سال است مدیرعامل شرکت منگان است. او سخنش را اینطور آغاز میکند: «در این پنج دهه، یک تیم بزرگ ساختیم و طیف وسیعی از تجهیزات از قند و گچ و سیمان گرفته تا ماشینآلات سنگین را طراحی و تولید کردیم.»
در سال ۱۴۰۲ بهعنوان «مهندس مکانیک برجسته» برگزیده شده است و آرام و مطمئن تأکید میکند که هنوز امیدوار است کارهای مفیدتر و بزرگتری انجام دهد. عباسپور بیش از ۲۰ سال از عمر حرفهای خود را صرف توسعه دانش فنی توربینها و کمپرسورهای دوربالا کرده و میگوید: «در این حوزه توانایی زیادی اندوختهام.»
پروژههایی با مُهر ردهبندیهای معتبر دنیا
او در روایت کارنامه منگان، نام پروژههایی را میآورد که ناظرانشان مؤسسات معتبر بینالمللی بودهاند: ژرمن لویدز(GL) ،DNV و BVتوانستیم ساخت بسیاری از تجهیزاتمان را زیر نظر همین موسسات ردهبندی و براساس استانداری معتبر جهانی به تأیید برسانیم.»
به گفته او، هرآنچه بنادر برای تخلیه و بارگیری، جنرال کارگو یا فله و کانتینری لازم دارند را منگان میتواند بسازد. زیرا این شرکت توان طراحی و ساخت تجهیزات بیشماری را در قالب هر استاندارد بینالمللی که خریدار بخواهد، در اختیار دارد.
حضور در سکوهای نفت و گاز؛ از ابوذر تا پارس جنوبی
عباسپور توضیح میدهد: «در صنایع دریایی هم ورود کردیم؛ جرثقیلهای سکوهای نفتی و گازی را ساختیم و همه آنها تأییدیه گرفت.» تجهیزات ساخت منگان امروز در سکوهای ابوذر و فازهای ۹ و ۱۰ پارس جنوبی فعالاند.
او از تجربه پالایشگاه ستاره خلیج فارس بندرعباس نیز یاد میکند؛ جایی که تجهیزات وارداتی در مسیر دچار توقیف شد و آبگیر آن مشکل پیدا کرده بود که منگان ظرف یک سال جایگزین کامل آن را طراحی، ساخت و راهاندازی کرد. « حالا آن تجهیزات 10 سال است که بدون وقفه کار میکنند.»
از سنیکرولیفت تا ترمینالهای فله؛ پروژههایی که به سرانجام رسید و نرسید
عباسپور با حسرت از «سنیکرو لیفت» میگوید که سالها پیش طراحی شد و قرار بود اجرایی شود اما نشد. با این حال، تأکید میکند که منگان توان اجرای کامل ترمینالهای صادرات و واردات مواد فله را دارد. «برای شرکت هیمکو در بندر شهید رجایی مرحله اول را انجام دادهایم. به طور مثال مواد معدنی را تا ظرفیت ۱۰۰ هزار تن در یاردهای بزرگ انباشت میکنیم و به این ترتیب ما میتوانیم ظرف ۴۸ ساعت یک کشتی ۱۰۰ هزار تنی را بارگیری کنیم.»
در حوزه نفت و گاز نیز بهگفته او تجهیزات بزرگی ساخته شد، اما تحریمهای آمریکا ادامه مسیر بسیاری از پروژهها را متوقف کرده است.
اثرگذاری در صنایع بزرگ؛ ردپایی از منگان در فولاد و پتروشیمی
«در تمام صنایع بزرگ ردپایی از ما هست.» عباسپور با افتخار میگوید: «هر فولاد یا پتروشیمی که بروید، چندین تجهیز از منگان میبینید.»
ورود به هوش مصنوعی؛ حملونقل کانتینری بدون راننده
اواخر گفتوگو به آینده میرسیم. او با اشتیاق و امید از پروژه تازهای میگوید: «پلتفرمهای متحرکی طراحی کردیم که کانتینرها را بدون راننده و با هوش مصنوعی در محوطه جابهجا میکنند. با باتری کار میکنند و منتظریم فرصت اجرای پروژه فراهم شود.»
روایتی از یک تلخی بزرگ؛ پروژهای که به دادگاه کشید
او یکی از سختترین تجربههای کاریاش را چنین شرح میدهد: «برای دور زدن تحریمها 2/3میلیون یورو تجهیزات برای سازمان بنادر خریدیم. پروژه را راه انداختیم و قول داده بودند هزینه را برگردانند. حتی دو وزیر نامه زدند که این کار باید انجام شود. اما چهار سال است در دادگاهیم. از آن زمان دیگر با سازمان بنادر همکاری نمیکنیم.»
در مقابل اما بخشی از تیم منگان راه خود را ادامه دادهاند: «چهار، پنج نفر از مهندسانمان شرکت مستقلی زدند و حالا تعمیرات بندر شهید رجایی را انجام میدهند.»
جرثقیلهای غولپیکر؛ از رکوردشکنی تا توقف پروژه
عباسپور با شور خاصی از بزرگترین دستاوردهای منگان میگوید: «بزرگترین جرثقیل زرافهای جهان را طراحی و ساختیم؛ ۲۰ سال است که دارد کار میکند. فکر میکنم گزارش دقیقی از آن بگیرید؛ سوژه خوبی است.»
بزرگترین پروژه اما آن جرثقیل عظیم با دهانه ۱۶۰ متر، ارتفاع ۱۰۰ متر و ظرفیت هزار تن بود؛ دستگاهی که منگان با نصف قیمت نمونه خارجی در مناقصه بینالمللی برنده شد. اما اختلاف دو سازمان دولتی باعث توقف آن شد، خسارت سنگینی به منگان وارد شد و در نهایت همان دستگاه دو برابر قیمت از خارج خریداری شد. «این اتفاق یکی از تلخترین تجربههای ما بود.»
۳۰ سال دانش فنی که پراکنده شد
عباسپور با حسرتی پنهان میگوید: «بیش از ۳۰ نفر با مدرک دکتری روی دانش فنی و نرمافزارهای طراحی شرکت تا به امروز کار کردند. اکنون میتوانیم در نیم ساعت جرثقیل را با هر استانداردی طراحی کنیم. اما بیشتر آن نیروها مهاجرت کردند؛ این برای من غم بزرگی است.»
یک هزار مهندس تربیتشده؛ میراثی که باقی مانده
او پایان گفتوگو را با امید میسازد: «در این سالها بیش از یک هزار مهندس قلندر تربیت کردیم؛ بسیاری از آنها امروز در ایران و خارج مسئولیتهای بزرگ دارند و در پروژههای ملی میدرخشند.»
روایتی که عباسپور تعریف میکند، نه فقط تاریخچه شرکت منگان، که تاریخ یک عمر تلاش صنعتی در ایران است؛ تلاشی که با همه فرازها و فرودهایش همچنان ادامه دارد.
پروژههایی با مُهر ردهبندیهای معتبر دنیا
او در روایت کارنامه منگان، نام پروژههایی را میآورد که ناظرانشان مؤسسات معتبر بینالمللی بودهاند: ژرمن لویدز(GL) ،DNV و BVتوانستیم ساخت بسیاری از تجهیزاتمان را زیر نظر همین موسسات ردهبندی و براساس استانداری معتبر جهانی به تأیید برسانیم.»
به گفته او، هرآنچه بنادر برای تخلیه و بارگیری، جنرال کارگو یا فله و کانتینری لازم دارند را منگان میتواند بسازد. زیرا این شرکت توان طراحی و ساخت تجهیزات بیشماری را در قالب هر استاندارد بینالمللی که خریدار بخواهد، در اختیار دارد.
حضور در سکوهای نفت و گاز؛ از ابوذر تا پارس جنوبی
عباسپور توضیح میدهد: «در صنایع دریایی هم ورود کردیم؛ جرثقیلهای سکوهای نفتی و گازی را ساختیم و همه آنها تأییدیه گرفت.» تجهیزات ساخت منگان امروز در سکوهای ابوذر و فازهای ۹ و ۱۰ پارس جنوبی فعالاند.
او از تجربه پالایشگاه ستاره خلیج فارس بندرعباس نیز یاد میکند؛ جایی که تجهیزات وارداتی در مسیر دچار توقیف شد و آبگیر آن مشکل پیدا کرده بود که منگان ظرف یک سال جایگزین کامل آن را طراحی، ساخت و راهاندازی کرد. « حالا آن تجهیزات 10 سال است که بدون وقفه کار میکنند.»
از سنیکرولیفت تا ترمینالهای فله؛ پروژههایی که به سرانجام رسید و نرسید
عباسپور با حسرت از «سنیکرو لیفت» میگوید که سالها پیش طراحی شد و قرار بود اجرایی شود اما نشد. با این حال، تأکید میکند که منگان توان اجرای کامل ترمینالهای صادرات و واردات مواد فله را دارد. «برای شرکت هیمکو در بندر شهید رجایی مرحله اول را انجام دادهایم. به طور مثال مواد معدنی را تا ظرفیت ۱۰۰ هزار تن در یاردهای بزرگ انباشت میکنیم و به این ترتیب ما میتوانیم ظرف ۴۸ ساعت یک کشتی ۱۰۰ هزار تنی را بارگیری کنیم.»
در حوزه نفت و گاز نیز بهگفته او تجهیزات بزرگی ساخته شد، اما تحریمهای آمریکا ادامه مسیر بسیاری از پروژهها را متوقف کرده است.
اثرگذاری در صنایع بزرگ؛ ردپایی از منگان در فولاد و پتروشیمی
«در تمام صنایع بزرگ ردپایی از ما هست.» عباسپور با افتخار میگوید: «هر فولاد یا پتروشیمی که بروید، چندین تجهیز از منگان میبینید.»
ورود به هوش مصنوعی؛ حملونقل کانتینری بدون راننده
اواخر گفتوگو به آینده میرسیم. او با اشتیاق و امید از پروژه تازهای میگوید: «پلتفرمهای متحرکی طراحی کردیم که کانتینرها را بدون راننده و با هوش مصنوعی در محوطه جابهجا میکنند. با باتری کار میکنند و منتظریم فرصت اجرای پروژه فراهم شود.»
روایتی از یک تلخی بزرگ؛ پروژهای که به دادگاه کشید
او یکی از سختترین تجربههای کاریاش را چنین شرح میدهد: «برای دور زدن تحریمها 2/3میلیون یورو تجهیزات برای سازمان بنادر خریدیم. پروژه را راه انداختیم و قول داده بودند هزینه را برگردانند. حتی دو وزیر نامه زدند که این کار باید انجام شود. اما چهار سال است در دادگاهیم. از آن زمان دیگر با سازمان بنادر همکاری نمیکنیم.»
در مقابل اما بخشی از تیم منگان راه خود را ادامه دادهاند: «چهار، پنج نفر از مهندسانمان شرکت مستقلی زدند و حالا تعمیرات بندر شهید رجایی را انجام میدهند.»
جرثقیلهای غولپیکر؛ از رکوردشکنی تا توقف پروژه
عباسپور با شور خاصی از بزرگترین دستاوردهای منگان میگوید: «بزرگترین جرثقیل زرافهای جهان را طراحی و ساختیم؛ ۲۰ سال است که دارد کار میکند. فکر میکنم گزارش دقیقی از آن بگیرید؛ سوژه خوبی است.»
بزرگترین پروژه اما آن جرثقیل عظیم با دهانه ۱۶۰ متر، ارتفاع ۱۰۰ متر و ظرفیت هزار تن بود؛ دستگاهی که منگان با نصف قیمت نمونه خارجی در مناقصه بینالمللی برنده شد. اما اختلاف دو سازمان دولتی باعث توقف آن شد، خسارت سنگینی به منگان وارد شد و در نهایت همان دستگاه دو برابر قیمت از خارج خریداری شد. «این اتفاق یکی از تلخترین تجربههای ما بود.»
۳۰ سال دانش فنی که پراکنده شد
عباسپور با حسرتی پنهان میگوید: «بیش از ۳۰ نفر با مدرک دکتری روی دانش فنی و نرمافزارهای طراحی شرکت تا به امروز کار کردند. اکنون میتوانیم در نیم ساعت جرثقیل را با هر استانداردی طراحی کنیم. اما بیشتر آن نیروها مهاجرت کردند؛ این برای من غم بزرگی است.»
یک هزار مهندس تربیتشده؛ میراثی که باقی مانده
او پایان گفتوگو را با امید میسازد: «در این سالها بیش از یک هزار مهندس قلندر تربیت کردیم؛ بسیاری از آنها امروز در ایران و خارج مسئولیتهای بزرگ دارند و در پروژههای ملی میدرخشند.»
روایتی که عباسپور تعریف میکند، نه فقط تاریخچه شرکت منگان، که تاریخ یک عمر تلاش صنعتی در ایران است؛ تلاشی که با همه فرازها و فرودهایش همچنان ادامه دارد.
برچسب ها : ماشین سازی منگان محمدعلی عباسپور بنیانگذار ماشینسازی منگان
اخبار روز
-
از مشارکت در توسعه بنادر ایران تا سکوهای نفت و گازعسلویه
-
رتبه اول در شاخص های توجه به اولویتهای ملی، پاسخگویی به انتقادات و حضور در رسانه ملی
-
موافقتنامه تسهیل اعطای اعتبار مالیاتی جهت توسعه زیرساختهای فناورانه مراکز آموزشی فنی و حرفه ای
-
منطقه آزاد ارس میتواند به قطب گردشگری سلامت شمالغرب کشور تبدیل شود
-
«طاهر عبدالحی» سرپرست شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران شد
-
موقعیت ژئوپلیتیکی ایران، مسیر همکاریهای ریلی آینده را تعیین میکند
-
توقیف و کشف ۱۲۰۰ کیلو ماهی در عملیات مشترک گشت دریایی گواتر
-
اجرای طرح کارا ویژه بخشودگی جرائم تسهیلات معوق در بانک سینا
-
پرداخت بیش از۲۰۱۰۰۰ میلیارد تومان تسهیلات و تعهدات به بخشهای مختلف اقتصادی توسط بانک سینا
-
قدردانی کمیته امداد امام خمینی (ره) از بانک اقتصادنوین
-
امضای تفاهمنامه بین بانک قرضالحسنه مهر ایران و شرکت شرق سازه کویر
-
در نخستین روز کیش اینوکس ۲۰۲۵ و با حضور مدیران عامل دو مجموعه
-
همکاریهای بانک قرضالحسنه مهر ایران و سازمان منطقه آزاد کیش گسترش یافت
-
جشن بزرگداشت روز جهانی رادیولوژی در بیمارستان فوقتخصصی قلب شهید لواسانی برگزارشد
-
رشد ۲۰ درصدی حمل بارهای بینالمللی راهآهن
-
پژوهشهای اکولوژیکی دانشگاهها پشتوانهای برای پرورش ماهی در قفسهای دریایی
-
برگزاری سومین دوره آموزش سامانه سجا در سازمان شیلات ایران
-
تولید میگو در مزارع ساحلی خزر به ۴ هزار و ۴۰۰ تن رسید
-
فرهنگ را باید ستون توسعه حکمرانی بدانیم
-
مذاکرات اولیه برای اتصال ریلی چین به اروپا با قطار برقی سرخس-چشمه ثریا انجام شد
