تاریخ انتشار:1404/9/2
لختی با متولیان نمایشگاه توانمندی های دانش بنیان دریایی
به گزارش اقتصادسرآمد، فیروزاسماعیلی نژاد- نخستین نمایشگاه ملی توانمندیهای دانشبنیان اقتصاد دریامحور در تهران با حضور حدود ۱۰۰ غرفه برگزار شد و نتایج مطلوب و ملموسی به دست آورد؛ اما این دستاورد می توانست بهتر باشد. با توجه به آثار مثبتی که نخستین نمایشگاه داشت، میتوان برگزاری دومین نمایشگاه را در سال آینده مورد پیش بینی و تحلیل قرار داد. این که نمایشگاه نخست، چه نتایجی داشت یک طرف و این که نمایشگاه دوم چگونه باید باشد و در حقیقت نمایشگاه دوم چگونه با قدرت و اثرگذاری بیشتر برگزار شود، مطلب دیگری است که باید به طور مستقل به آن پرداخت:
آثار نمایشگاه اول: به طور کلی چند اثر ملموس و محسوس در نمایشگاه اول میتوان برای حضور دانش بنیانها در نظر داشت:
اول: اصالت با دانش بنیانها بود
بدین معنا که در نمایشگاه های دیگر که برخی از دانش بنیانهای دریایی شرکت میکردند، همواره جزو بخش جنبی نمایشگاهها بودند و در رتبه ثاوی مورد ملاحظه قرار میگرفتند. اما این بار، هویت و اصالت با دانش بنیانها بود و از نمایشگاه اختصاصی خود برخوردار بودند.
دوم: بازدید علمی
بازدیدها هم از جنس علم بودند. دو گروه بازدید کننده به طور مشخص یکی دولتیها بودند که با هدف شناخت و حمایت بیشتر آمده بودند و دیگری عدهای صاحبان کسب و کار که در میان دانش بنیانها به دنبال حل مساله و رفع نیاز خود بودند.
در هر دو حالت، انتظار میرود که دانش بنیانها تقویت شوند و نتایج ارزشمندی برای جامعه دریایی در پی خواهد داشت.
نواقص نمایشگاه نخست
نخستین نمایشگاه به طور مرسوم با نواقصی همراه بود. این نواقص در سخن و مصاحبههای غرفه داران نمود داشت. گذشته از این که اغلب مصاحبه شوندهها که از مدیران شرکت های دانش بنیان بودند، اصل و اساس نمایشگاه را مورد تایید قرار دادند اما انتظارات برآورده نشده ای هم داشتند که اگر در دومین نمایشگاه مورد مداقه قرار گیرد، نمایشگاهی بهتر و با شکوهتر خواهیم داشت. مهمترین نواقص به شرح زیر است:
الف: بازدیدکنندگان
انتظار میرفت که نمایشگاه دانش بنیانها از جمعیت موج بزند. و شرکتهای فعال در عرصه صنایع دریایی ایران از این نمایشگاه در نمایشگاه حضور بیابند اینان اصلی ترین مشتریان دانش بنیانها هستند زیرا دانش بنیان ها اصلیترین رکن برای رفع نیازهای این شرکتها هستند. به نظر میرسد باید برنامه ریزی دقیق ترو اطلاع رسانی گسترده تر و دعوتهای هدفمندتری داشت تا جمع بزرگی از مدیران و اعضای هیات مدیره های شرکتهای صنعتی و حرفهای در حوزه دریا به نمایشگاه بیایند و تولید کننده و مشتری مراوده مستقیم داشته باشند.
نکته دیگر در باره مردم، به خصوص دانشجویان دریایی کشور است که جای شان در نمایشگاه واقعا خالی بود. دانشجویان، اعضای اصلی دانش بنیانها در آینده هستند؛ از این رو، هماهنگی برای حضور دانشجویان از دانشگاه های بزرگی مانند دانشگاه تهران، امیرکبیر و صنعتی شریف میتوانست جلوه و نمای بهتری به نخستین نمایشگاه دانش بنیانها بدهد.
علاوه بر اینها، استادان دانشگاه و دیگر خبرگان دریایی یا مرتبط با دریا جا داشت که تحت یک برنامه مشخص به نمایشگاه دعوت میشدند و حتا حضور آنها به نحوی شایسته تسهیل و حمایت
میشد.
بی شک، رفع این نقص در نمایشگاه دوم دانش بنیان ها میتواند آثار بهتری بر جای بگذارد و انگیزه قویتری برای دانش بنیانها فراهم کند.
هویت اجتماعی دریا
دانش بنیانها منحصر به دانش بنیانهای صنعتی بودند. در حیطه و محدوده دانش بنیانها نباید جای «میان رشته ایها خالی باشد».
وقتی سخن از دانش به میان میآید، حطیه گستردهای پیدا میکند و بی تردید میان رشتهایها را هم در بر میگیرد. اگر این گروه هم در نمایشگاه حاضر میشدند و جلوه علمی نمایشگاه را تقویت میکردند، حس و حال بیشتری تولید میشد؛ زیرا خود دانش بنیانهای صنعتی هم مانند دیگر اهالی و فعالان دریا به هویت اجتماعی نیاز دارند و حضور میان رشته ایها میتواند به تشخیص و تشخص این هویت اجتماعی جلوه و جلای زیبایی بدهد.
کتاب های دریایی
در کنار دانش بنیان ها، حتما کتابهای علمی و تولید داخلی و خارجی میتواند بسیار با معنا جلوه کند. تمرکز روی دانش بنیانها باعث شده بود که فعالیت خوب جنبی مانند غرفه یا غرفههایی برای کتاب های تخصصی و دانشی در حوزه دریا، میتوانست و میتواند هویت علمی بیشتری به نمایشگاه بدهد. انتظار میرود که در نمایشگاه دوم این نکته مورد توجه قرار گیرد.
گستره نمایشگاه دانش بنیان
هر چه نمایشگاه گستردهتر شود، هویت دانش بنیانها بیشتر به رسمیت شناخته میشود. دانش بنیانها اصل نمایشگاه قرار گیرند و مابقی به عنوان فعالیتهای جنبی زیب و زیور باشند.
تنوع و گستردگی باعث جذب مخاطبان متعدد و بیشتر میشود و این علاوه بر خشنودی و رضایت بیشتر دانش بنیانها، به معنای فرهنگسازی برای توسعه دریایی ایران نیز هست.
سایر دانش بنیان ها
در نمایشگاه اخیر، همه دانش بنیانها حضور نداشتند. جمعی بودند که توانسته بودند در حداقل فرصت ممکن در تهران گرد هم آیند. اصل کار خوب و موفق بود اما فرصت و حمایت برای سایر دانش بنیانها و ایجاد امکان حضور حداکثری چیز دیگری است و میتواند حال و هوای با شکوه تری به دانش بنیانهای دریایی بدهد.
پنل ها و نشستها
پنلها ونشست های تخصصی در فضایی باز و عمومی در میان نمایشگاه برگزار شد که به دلیل سر و صدای زیاد محیطی کمتر مورد استفاده قرار گرفتند. بهتر است، نشستها گسترش یابند. تعداد آنها زیاد شوند و فرصت تبادل اندیشه و تجربه برای جمع بزرگی فراهم شود و نیز در بخشی از نمایشگاه دایر شوند که کمترین تضاد صدا ایجاد کند و صدای بازدیدکننده با صدای سخنران قاطی نشود و شنونده بهره بیشتری ببرد. به طور کلی، این کار خوب و مهم که معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اقدام به طراحی و اجرای آن کرد برای شروع بسیار مفید و اثربخش بود و امید است که نمایشگاه دوم بسیار قویتر برگزار شود. آنتطار می رود آن چه در سال آینده اجرا میشود، گسترده تر، علمیتر و پرجمعیتتر دنبال شود.
آثار نمایشگاه اول: به طور کلی چند اثر ملموس و محسوس در نمایشگاه اول میتوان برای حضور دانش بنیانها در نظر داشت:
اول: اصالت با دانش بنیانها بود
بدین معنا که در نمایشگاه های دیگر که برخی از دانش بنیانهای دریایی شرکت میکردند، همواره جزو بخش جنبی نمایشگاهها بودند و در رتبه ثاوی مورد ملاحظه قرار میگرفتند. اما این بار، هویت و اصالت با دانش بنیانها بود و از نمایشگاه اختصاصی خود برخوردار بودند.
دوم: بازدید علمی
بازدیدها هم از جنس علم بودند. دو گروه بازدید کننده به طور مشخص یکی دولتیها بودند که با هدف شناخت و حمایت بیشتر آمده بودند و دیگری عدهای صاحبان کسب و کار که در میان دانش بنیانها به دنبال حل مساله و رفع نیاز خود بودند.
در هر دو حالت، انتظار میرود که دانش بنیانها تقویت شوند و نتایج ارزشمندی برای جامعه دریایی در پی خواهد داشت.
نواقص نمایشگاه نخست
نخستین نمایشگاه به طور مرسوم با نواقصی همراه بود. این نواقص در سخن و مصاحبههای غرفه داران نمود داشت. گذشته از این که اغلب مصاحبه شوندهها که از مدیران شرکت های دانش بنیان بودند، اصل و اساس نمایشگاه را مورد تایید قرار دادند اما انتظارات برآورده نشده ای هم داشتند که اگر در دومین نمایشگاه مورد مداقه قرار گیرد، نمایشگاهی بهتر و با شکوهتر خواهیم داشت. مهمترین نواقص به شرح زیر است:
الف: بازدیدکنندگان
انتظار میرفت که نمایشگاه دانش بنیانها از جمعیت موج بزند. و شرکتهای فعال در عرصه صنایع دریایی ایران از این نمایشگاه در نمایشگاه حضور بیابند اینان اصلی ترین مشتریان دانش بنیانها هستند زیرا دانش بنیان ها اصلیترین رکن برای رفع نیازهای این شرکتها هستند. به نظر میرسد باید برنامه ریزی دقیق ترو اطلاع رسانی گسترده تر و دعوتهای هدفمندتری داشت تا جمع بزرگی از مدیران و اعضای هیات مدیره های شرکتهای صنعتی و حرفهای در حوزه دریا به نمایشگاه بیایند و تولید کننده و مشتری مراوده مستقیم داشته باشند.
نکته دیگر در باره مردم، به خصوص دانشجویان دریایی کشور است که جای شان در نمایشگاه واقعا خالی بود. دانشجویان، اعضای اصلی دانش بنیانها در آینده هستند؛ از این رو، هماهنگی برای حضور دانشجویان از دانشگاه های بزرگی مانند دانشگاه تهران، امیرکبیر و صنعتی شریف میتوانست جلوه و نمای بهتری به نخستین نمایشگاه دانش بنیانها بدهد.
علاوه بر اینها، استادان دانشگاه و دیگر خبرگان دریایی یا مرتبط با دریا جا داشت که تحت یک برنامه مشخص به نمایشگاه دعوت میشدند و حتا حضور آنها به نحوی شایسته تسهیل و حمایت
میشد.
بی شک، رفع این نقص در نمایشگاه دوم دانش بنیان ها میتواند آثار بهتری بر جای بگذارد و انگیزه قویتری برای دانش بنیانها فراهم کند.
هویت اجتماعی دریا
دانش بنیانها منحصر به دانش بنیانهای صنعتی بودند. در حیطه و محدوده دانش بنیانها نباید جای «میان رشته ایها خالی باشد».
وقتی سخن از دانش به میان میآید، حطیه گستردهای پیدا میکند و بی تردید میان رشتهایها را هم در بر میگیرد. اگر این گروه هم در نمایشگاه حاضر میشدند و جلوه علمی نمایشگاه را تقویت میکردند، حس و حال بیشتری تولید میشد؛ زیرا خود دانش بنیانهای صنعتی هم مانند دیگر اهالی و فعالان دریا به هویت اجتماعی نیاز دارند و حضور میان رشته ایها میتواند به تشخیص و تشخص این هویت اجتماعی جلوه و جلای زیبایی بدهد.
کتاب های دریایی
در کنار دانش بنیان ها، حتما کتابهای علمی و تولید داخلی و خارجی میتواند بسیار با معنا جلوه کند. تمرکز روی دانش بنیانها باعث شده بود که فعالیت خوب جنبی مانند غرفه یا غرفههایی برای کتاب های تخصصی و دانشی در حوزه دریا، میتوانست و میتواند هویت علمی بیشتری به نمایشگاه بدهد. انتظار میرود که در نمایشگاه دوم این نکته مورد توجه قرار گیرد.
گستره نمایشگاه دانش بنیان
هر چه نمایشگاه گستردهتر شود، هویت دانش بنیانها بیشتر به رسمیت شناخته میشود. دانش بنیانها اصل نمایشگاه قرار گیرند و مابقی به عنوان فعالیتهای جنبی زیب و زیور باشند.
تنوع و گستردگی باعث جذب مخاطبان متعدد و بیشتر میشود و این علاوه بر خشنودی و رضایت بیشتر دانش بنیانها، به معنای فرهنگسازی برای توسعه دریایی ایران نیز هست.
سایر دانش بنیان ها
در نمایشگاه اخیر، همه دانش بنیانها حضور نداشتند. جمعی بودند که توانسته بودند در حداقل فرصت ممکن در تهران گرد هم آیند. اصل کار خوب و موفق بود اما فرصت و حمایت برای سایر دانش بنیانها و ایجاد امکان حضور حداکثری چیز دیگری است و میتواند حال و هوای با شکوه تری به دانش بنیانهای دریایی بدهد.
پنل ها و نشستها
پنلها ونشست های تخصصی در فضایی باز و عمومی در میان نمایشگاه برگزار شد که به دلیل سر و صدای زیاد محیطی کمتر مورد استفاده قرار گرفتند. بهتر است، نشستها گسترش یابند. تعداد آنها زیاد شوند و فرصت تبادل اندیشه و تجربه برای جمع بزرگی فراهم شود و نیز در بخشی از نمایشگاه دایر شوند که کمترین تضاد صدا ایجاد کند و صدای بازدیدکننده با صدای سخنران قاطی نشود و شنونده بهره بیشتری ببرد. به طور کلی، این کار خوب و مهم که معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اقدام به طراحی و اجرای آن کرد برای شروع بسیار مفید و اثربخش بود و امید است که نمایشگاه دوم بسیار قویتر برگزار شود. آنتطار می رود آن چه در سال آینده اجرا میشود، گسترده تر، علمیتر و پرجمعیتتر دنبال شود.
برچسب ها : اقتصادسرآمد نمایشگاه دانش بنیان نمایشگاه توانمندی های دانش بنیان دریایی
اخبار روز
-
رقابت خاموش در عمق شنهای عربستان
-
نوزدهمین نمایشگاه فرش دستباف با ۱۰۰ برند برتر آغاز میشود
-
لختی با متولیان نمایشگاه توانمندی های دانش بنیان دریایی
-
«سرنوشت نخلستانهای دشتستان و تنگستان» انتخاب تابآوری هوشمند یا فرسایش خاموش
-
بانک پاسارگاد برای هجدهمین سال متوالی از رتبههای برتر کنکور سراسری تقدیر کرد
-
استقبال اندیشمندان دریایی از نشستهای تخصصی دریاپایه
-
تسهیلات «آساوام» بانک اقتصادنوین در مرز ۲۰ هزار میلیارد ریال
-
مهر تایید مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی بر کارنامه عملکرد بانک اقتصادنوین
-
اهداف پنهانِ تلاش برای احیای آیمک
-
تسهیلات ازدواج و فرزندآوری بانک تجارت به بیش از۲۰ همت بالغ شد
-
عمان به دنبال تبدیلشدن به هاب انرژی پاک
-
موسسه اعتباری ملل، در مسیر تحول و ارتقاء
-
پرداخت بیش از ۱۰۰ درصد سهمیه تسهیلات ازدواج و فرزندآوری در بانک توسعه تعاون
-
دو دهه در مسیر نوآوری و بومیسازی ناوبری دریایی حرکت میکنیم
-
دانش بنیانهای دریایی دانش نظری را به تولید واقعی تبدیل کرده اند
-
حمایت قدرتمند بانک پاسارگاد از زنجیره تأمین؛ جهش در گشایش اعتبارات اسنادی داخلی
-
مدیرعامل بانک سپه برنامههای راهبردی بانک در نیمه دوم سال را تبیین کرد
-
رشد ۳۰ درصدی تعداد تسهیلات پرداختی خرید مسکن توسط بانک مسکن
-
خدمت چک الکترونیکی اشخاص حقوقی در بانک ملت به همت شرکت بهسازان ملت عملیاتی شد.
-
آغاز عملیات اجرایی بیمارستان هزار تختخوابی قزوین با حضور رئیس جمهور
