سعیدرسولی در حاشیه مجمع سازمان جهانی دریانوردی- لندن:
مطابق با کنوانسیون های بین المللی، حمل و نقل دریایی باید مصون از تصمیمات سیاسی باشد
جمهوری اسلامی همیشه پایبند به قوانین بین المللی بوده و خواهد بود اقتصادسرآمد- سعید رسولی روز دوشنبه در گفتوگو با خبرنگار ایرنا در لندن بیان داشت: سیوچهارمین اجلاس مجمع سازمان بینالمللی دریانوردی یا همان آیمو، که بالاترین نهاد تصمیمگیری این سازمان محسوب میشود، یکی از رویدادهای بسیار مهم در عرصه حکمرانی دریایی جهان است. این اجلاس که به مدت دو هفته در مقر آیمو در لندن برگزار میشود، محلی است که مقامات عالی دریایی کشورهای عضو گرد هم میآیند تا در خصوص آینده صنعت حملونقل دریایی، سیاستگذاریها، مقررات و چالشهای پیش روی این حوزه بحث و تصمیمگیری کنند.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به دستورکارهای این دوره از اجلاس مجمع آیمو اظهار داشت: یکی از مهمترین محورهای این دوره، انتخاب اعضای شورای آیمو برای دو سال آینده است؛ شورایی که در سه دسته A، B و C تشکیل میشود و در آن بهترتیب کشورهایی با بزرگترین ناوگان کشتیرانی، کشورهایی با بیشترین سهم در تجارت دریابرد و کشورهایی که دارای منافع ویژه دریایی و نقش منطقهای هستند، حضور دارند و عملاً سیاستها و تصمیمات کلیدی سازمان در سالهای پیش رو را هدایت میکنند.
رسولی ادامه داد: در این اجلاس همچنین رهنمودهای استراتژیک ششساله آیمو و برنامه اقدام دوساله آن مورد بررسی و تصویب قرار میگیرد؛ اسنادی که به منزله نقشه راه آینده صنعت دریایی در سطح جهان است و حوزههایی مانند توسعه فناوریهای نو، استانداردهای ایمنی، الزامات زیستمحیطی و نحوه پشتیبانی از کشورهای در حال توسعه را پوشش میدهد.
وی تصریح کرد: رسیدگی به گزارشها و پیشنهادهای شورا و کمیتههای اصلی آیمو در زمینههایی همچون ایمنی دریایی، جلوگیری از آلودگی، حملونقل کالا، استانداردهای فنی و آموزش دریانوردان از دیگر بخشهای مهم این اجلاس بهشمار میرود و تصمیماتی که در این سطوح اتخاذ میشود، مستقیماً بر نحوه فعالیت بنادر، شرکتهای کشتیرانی و نظام آموزش دریانوردی در کشورهای مختلف از جمله ایران اثر خواهد گذاشت.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اهمیت جنبه مالی اجلاس گفت: تعیین بودجه آیمو نیز از موضوعات کلیدی مجمع است، زیرا نحوه تخصیص منابع مالی این سازمان، بر اجرای برنامههای عملیاتی، پروژههای همکاری فنی و میزان بهرهمندی کشورهای در حال توسعه از ظرفیتهای آیمو، تأثیر مستقیم میگذارد.
وی با بیان اینکه سخنرانی رؤسای هیأتهای کشورها در صحن مجمع یکی دیگر از بخشهای محوری این رویداد است، افزود: این بخش، فرصت بسیار مهمی برای بیان دیدگاهها و دستاوردهای ملی و تأکید بر نقش کشورها در آینده دریانوردی جهان است و جمهوری اسلامی ایران نیز تلاش میکند در این تریبون، تصویری شفاف از ظرفیتها، اولویتها و مطالبات خود در حوزه دریایی ارائه کند.
رسولی، پرداختن به موضوعات روز حوزه دریانوردی بهویژه کاهش انتشار گازهای گلخانهای را از دیگر محورهای برجسته اجلاس عنوان کرد و گفت: کاهش کربن و حرکت به سمت حملونقل دریایی سازگارتر با محیطزیست، امروز یکی از مهمترین دغدغههای جهانی است و صنعت دریانوردی نقش عمدهای در تحقق اهداف بینالمللی کاهش انتشار دارد؛ به همین دلیل، نحوه تنظیم مقررات و زمانبندی اجرای این تعهدات برای کشورهایی مانند ایران که هم ناوگان فعال و هم ظرفیتهای بندری مهم دارند، اهمیت ویژهای پیدا میکند.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به ابعاد دیپلماسی این رویداد خاطرنشان کرد: افزون بر مباحث رسمی، حضور در چنین اجلاسی فرصت بسیار ارزشمندی برای توسعه «دیپلماسی دریایی» است که از جمله سیاستهای ابلاغی مقام معظم رهبری در حوزه سیاستهای دریامحور بهشمار میرود. ما در حاشیه جلسات، دیدارهایی با وزرا، مدیران ارشد سازمانهای دریایی و رؤسای هیأتهای سایر کشورها خواهیم داشت تا همکاریهای دوجانبه و چندجانبه را تقویت کنیم، ظرفیتهای بندری و دریایی کشور را معرفی نماییم و درباره پروژههای مشترک بحث و تبادل نظر داشته باشیم.
وی افزود: بهویژه در شرایطی که تحولات دریایی و حملونقل جهانی بسیار سریع و رقابتی شده است، این تعاملات میتواند مسیر توسعه بنادر، افزایش سهم ایران در حملونقل بینالمللی، جذب سرمایهگذاری و بهرهگیری از کریدورهای مهم ترانزیتی را هموارتر کند و جایگاه کشور را در زنجیره تأمین جهانی ارتقا دهد.
رسولی در جمعبندی سخنان خود تأکید کرد: ما با رویکردی فعال، سازنده و مبتنی بر تعامل مؤثر در این اجلاس حضور خواهیم داشت و پیام اصلی ما، تأکید بر ظرفیتهای گسترده ایران در حوزه دریایی، نقش محوری کشور در کریدورهای بینالمللی و آمادگی برای حضور پررنگتر در تصمیمگیریهای جهانی است تا از این طریق، منافع ملی و حقوق دریایی جمهوری اسلامی ایران در بالاترین سطح ممکن پاسداری و تقویت شود.
برچسب ها : سازمان جهانی دریانوردی- لندن اقتصادسرآمد حمل و نقل دریایی
-
مطابق با کنوانسیون های بین المللی، حمل و نقل دریایی باید مصون از تصمیمات سیاسی باشد
-
گامی دیگر برای شرکت تاسیسات دریایی
-
هزینه فرصت بهینه سازی مصرف انرژی در ایران بیش از 85 میلیارد دلار است
-
۹ آذر به عنوان روز ملی جزایر سهگانه در تقویم رسمی کشور ثبت شد
-
رقابت خاموش در عمق شنهای عربستان
-
نوزدهمین نمایشگاه فرش دستباف با ۱۰۰ برند برتر آغاز میشود
-
لختی با متولیان نمایشگاه توانمندی های دانش بنیان دریایی
-
«سرنوشت نخلستانهای دشتستان و تنگستان» انتخاب تابآوری هوشمند یا فرسایش خاموش
-
بانک پاسارگاد برای هجدهمین سال متوالی از رتبههای برتر کنکور سراسری تقدیر کرد
-
استقبال اندیشمندان دریایی از نشستهای تخصصی دریاپایه
-
تسهیلات «آساوام» بانک اقتصادنوین در مرز ۲۰ هزار میلیارد ریال
-
مهر تایید مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی بر کارنامه عملکرد بانک اقتصادنوین
-
اهداف پنهانِ تلاش برای احیای آیمک
-
تسهیلات ازدواج و فرزندآوری بانک تجارت به بیش از۲۰ همت بالغ شد
-
عمان به دنبال تبدیلشدن به هاب انرژی پاک
-
موسسه اعتباری ملل، در مسیر تحول و ارتقاء
-
پرداخت بیش از ۱۰۰ درصد سهمیه تسهیلات ازدواج و فرزندآوری در بانک توسعه تعاون
-
دو دهه در مسیر نوآوری و بومیسازی ناوبری دریایی حرکت میکنیم
-
دانش بنیانهای دریایی دانش نظری را به تولید واقعی تبدیل کرده اند
-
حمایت قدرتمند بانک پاسارگاد از زنجیره تأمین؛ جهش در گشایش اعتبارات اسنادی داخلی
