تاریخ انتشار:1404/9/5
ثبت رکورد ملی در راهآهن چابهار-زاهدان
اقتصادسرآمد- پروژه راهآهن چابهار – زاهدان با ثبت رکورد ملی ۸۸ کیلومتر ریلگذاری در یک ماه، نقطه عطفی در توسعه زیرساختهای حملونقل کشور رقم زد و مسیر پیشرفت را شتاب بخشید.
به گزارش اقتصادسرآمد، راهآهن چابهار – زاهدان به طول ۶۳۴ کیلومتر، یکی از بزرگترین و مهمترین طرحهای زیربنایی شرق ایران به شمار میرود که با هدف اتصال بندر استراتژیک چابهار به شبکه سراسری ریلی کشور در حال اجراست.
این پروژه عظیم، نقش کلیدی در اتصال ایران به کشورهای آسیای میانه و حوزه اوراسیا ایفا خواهد کرد و بهعنوان محور توسعه ریلی جنوب شرق کشور شناخته میشود. ارزش روز این طرح بیش از یک و نیم میلیارد دلار برآورد شده است.
در جریان اجرای این پروژه، اقدامات فنی و مهندسی گستردهای صورت گرفته که از جمله آن میتوان به احداث ۴۰ دستگاه تونل به طول مجموع ۱۷ کیلومتر و ساخت ۲۰ کیلومتر پلهای خاص اشاره کرد؛ سازههایی که نشاندهنده پیچیدگی و عظمت این طرح هستند. علاوه بر جنبههای فنی، این پروژه تأثیر اجتماعی و اقتصادی چشمگیری نیز داشته است. تاکنون حدود ۵۴۰۰ فرصت شغلی ایجاد شده که خوشبختانه ۷۰ درصد آن به نیروهای بومی استان اختصاص یافته و زمینهساز ارتقای سطح معیشت و توانمندسازی جامعه محلی شده است.
راهآهن چابهار زاهدان، نماد اراده ملی برای توسعه پایدار و گامی بلند در مسیر پیشرفت ایران بوده که اکنون چند رکورد جدید در روند کار آن به ثبت رسیده است که در ادامه به آنها میپردازیم.
ثبت رکورد تاریخی در ریل گذاری راهآهن کشور
مجید نوذری نژاد، سرپرست حوزه طرحهای شرکت ساخت و توسعه در سیستان و بلوچستان گفت: با توکل به خداوند متعال، غیرت مثالزدنی مهندسین جوان، حمایتهای قرارگاه سازندگی خاتمالانبیاء (ص) و شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور، و پشتکار بیوقفه همکاران در شرایط سخت جغرافیایی، رکوردی تاریخی در پروژه راهآهن چابهار زاهدان به ثبت رسید.
وی گفت: ریلگذاری به طول ۸۸ کیلومتر در یک ماه به عنوان یک دستاورد جدید در تاریخ ساخت راه آهن در کشور گواهی بر تخصص، تعهد و تلاش نیروهای اجرایی در دشوارترین شرایط و نمادی از اراده ملی برای توسعه زیرساختهای حملونقل کشور است. این رکورد، تقدیم به همه کسانی که برای پیشرفت ایران از خواب و آسایش خود گذشتند.
ریلگذاری به طول ۸۸ کیلومتر در یک ماه دستاوردی جدید در تاریخ راه آهن کشور است.
نوذرنژاد گفت: عملیات زیرسازی پروژه راهآهن چابهار-خاش شامل مراحل خاکبرداری، خاکریزی، بتنریزی، آرماتوربندی و ساخت پلها و تقاطعهاست که تا اجرای آخرین لایه خاکریز ادامه دارد.
وی گفت: پس از تکمیل این مرحله، عملیات روسازی آغاز میشود که با بالاستریزی (ریختن سنگهای درشت به ضخامت حدود ۱۵ سانتیمتر) شروع شده و با چینش تراورسهای بتنی و نصب ریلها ادامه مییابد.
وی تاکید کرد: این پروژه بزرگ به ۱۰ قطعه اجرایی تقسیم شده و هر قطعه توسط یک پیمانکار مستقل در حال اجراست که تاکنون عملیات زیرسازی قطعه ۲ به پایان رسیده که شامل موارد زیر است: خاکبرداری، خاکریزی، بتنریزی و آرماتوربندی، ساخت پل خاص و تقاطع، احداث ایستگاه درجه ۲ خاش و احداث سه ایستگاه بینراهی درجه ۳
سرپرست حوزه طرحهای شرکت ساخت و توسعه در سیستان و بلوچستان گفت: همچنین عملیات روسازی در دو قطعه به پایان رسیده است: قطعه ۶ ب شامل: چینش تراورس و ریلگذاری به طول ۶۱ کیلومتر و قطعه ۱ ب شامل: بالاستریزی، چینش ۱۰۰ هزار تراورس و ریلگذاری به طول ۶۰ کیلومتر.
نوذری نژاد افزود: این دستاوردها نشاندهنده پیشرفت مستمر پروژه راهآهن چابهار خاش و عزم جدی برای تکمیل زیرساختهای حملونقل در جنوب شرق کشور است.
رکوردی تازه در پشتیبانی پروژه راهآهن چابهار-زاهدان ثبت شد
عطاء الله اکبری، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار مهر گفت: در شرایط دشوار اقلیمی و مسیرهای سختگذر منطقه سیستان و بلوچستان، تیم پشتیبانی کارخانه تولید تراورس بتنی زاهدان موفق شد در یک روز، ۱۰۱ سرویس تریلی تراورس را با برنامهریزی دقیق، مدیریت هوشمند و تلاش بیوقفه به جبهههای مختلف پروژه بارگیری و اعزام کند.
وی گفت: این موفقیت ارزشمند، نمادی از همت بلند، تعهد سازمانی و روحیه جهادی نیروهای زحمتکش کارخانه است که با وجود مشکلات سوخت، گرمای شدید و صعوبت مسیرها، گامی بزرگ در مسیر پیشرفت ابر پروژه راهآهن چابهار زاهدان برداشتند.
سرمایه گذاری ۳۰۰ میلیون دلاری در ابر پروژه کریدور شمال – جنوب
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار سیستان و بلوچستان اعلام کرد: طی یک سال گذشته بیش از ۳۰۰ میلیون دلار در تکمیل زیرساختهای ریلی و جادهای کریدور شمال–جنوب این استان سرمایهگذاری شده است.
وی با اشاره به اهمیت راهبردی این مسیر تصریح کرد: توجه ویژه کشورها و استانهای ساحلی دریای خزر به تکمیل سریع زیرساختهای ریلی و جادهای سیستان و بلوچستان، نشاندهنده جایگاه کلیدی این کریدور در توسعه حملونقل و تجارت منطقهای است.
طی یک سال گذشته بیش از ۳۰۰ میلیون دلار در تکمیل زیرساختهای ریلی و جادهای کریدور شمال–جنوب این استان سرمایهگذاری شده است
این پروژه عظیم، نقش کلیدی در اتصال ایران به کشورهای آسیای میانه و حوزه اوراسیا ایفا خواهد کرد و بهعنوان محور توسعه ریلی جنوب شرق کشور شناخته میشود. ارزش روز این طرح بیش از یک و نیم میلیارد دلار برآورد شده است.
در جریان اجرای این پروژه، اقدامات فنی و مهندسی گستردهای صورت گرفته که از جمله آن میتوان به احداث ۴۰ دستگاه تونل به طول مجموع ۱۷ کیلومتر و ساخت ۲۰ کیلومتر پلهای خاص اشاره کرد؛ سازههایی که نشاندهنده پیچیدگی و عظمت این طرح هستند. علاوه بر جنبههای فنی، این پروژه تأثیر اجتماعی و اقتصادی چشمگیری نیز داشته است. تاکنون حدود ۵۴۰۰ فرصت شغلی ایجاد شده که خوشبختانه ۷۰ درصد آن به نیروهای بومی استان اختصاص یافته و زمینهساز ارتقای سطح معیشت و توانمندسازی جامعه محلی شده است.
راهآهن چابهار زاهدان، نماد اراده ملی برای توسعه پایدار و گامی بلند در مسیر پیشرفت ایران بوده که اکنون چند رکورد جدید در روند کار آن به ثبت رسیده است که در ادامه به آنها میپردازیم.
ثبت رکورد تاریخی در ریل گذاری راهآهن کشور
مجید نوذری نژاد، سرپرست حوزه طرحهای شرکت ساخت و توسعه در سیستان و بلوچستان گفت: با توکل به خداوند متعال، غیرت مثالزدنی مهندسین جوان، حمایتهای قرارگاه سازندگی خاتمالانبیاء (ص) و شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور، و پشتکار بیوقفه همکاران در شرایط سخت جغرافیایی، رکوردی تاریخی در پروژه راهآهن چابهار زاهدان به ثبت رسید.
وی گفت: ریلگذاری به طول ۸۸ کیلومتر در یک ماه به عنوان یک دستاورد جدید در تاریخ ساخت راه آهن در کشور گواهی بر تخصص، تعهد و تلاش نیروهای اجرایی در دشوارترین شرایط و نمادی از اراده ملی برای توسعه زیرساختهای حملونقل کشور است. این رکورد، تقدیم به همه کسانی که برای پیشرفت ایران از خواب و آسایش خود گذشتند.
ریلگذاری به طول ۸۸ کیلومتر در یک ماه دستاوردی جدید در تاریخ راه آهن کشور است.
نوذرنژاد گفت: عملیات زیرسازی پروژه راهآهن چابهار-خاش شامل مراحل خاکبرداری، خاکریزی، بتنریزی، آرماتوربندی و ساخت پلها و تقاطعهاست که تا اجرای آخرین لایه خاکریز ادامه دارد.
وی گفت: پس از تکمیل این مرحله، عملیات روسازی آغاز میشود که با بالاستریزی (ریختن سنگهای درشت به ضخامت حدود ۱۵ سانتیمتر) شروع شده و با چینش تراورسهای بتنی و نصب ریلها ادامه مییابد.
وی تاکید کرد: این پروژه بزرگ به ۱۰ قطعه اجرایی تقسیم شده و هر قطعه توسط یک پیمانکار مستقل در حال اجراست که تاکنون عملیات زیرسازی قطعه ۲ به پایان رسیده که شامل موارد زیر است: خاکبرداری، خاکریزی، بتنریزی و آرماتوربندی، ساخت پل خاص و تقاطع، احداث ایستگاه درجه ۲ خاش و احداث سه ایستگاه بینراهی درجه ۳
سرپرست حوزه طرحهای شرکت ساخت و توسعه در سیستان و بلوچستان گفت: همچنین عملیات روسازی در دو قطعه به پایان رسیده است: قطعه ۶ ب شامل: چینش تراورس و ریلگذاری به طول ۶۱ کیلومتر و قطعه ۱ ب شامل: بالاستریزی، چینش ۱۰۰ هزار تراورس و ریلگذاری به طول ۶۰ کیلومتر.
نوذری نژاد افزود: این دستاوردها نشاندهنده پیشرفت مستمر پروژه راهآهن چابهار خاش و عزم جدی برای تکمیل زیرساختهای حملونقل در جنوب شرق کشور است.
رکوردی تازه در پشتیبانی پروژه راهآهن چابهار-زاهدان ثبت شد
عطاء الله اکبری، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار مهر گفت: در شرایط دشوار اقلیمی و مسیرهای سختگذر منطقه سیستان و بلوچستان، تیم پشتیبانی کارخانه تولید تراورس بتنی زاهدان موفق شد در یک روز، ۱۰۱ سرویس تریلی تراورس را با برنامهریزی دقیق، مدیریت هوشمند و تلاش بیوقفه به جبهههای مختلف پروژه بارگیری و اعزام کند.
وی گفت: این موفقیت ارزشمند، نمادی از همت بلند، تعهد سازمانی و روحیه جهادی نیروهای زحمتکش کارخانه است که با وجود مشکلات سوخت، گرمای شدید و صعوبت مسیرها، گامی بزرگ در مسیر پیشرفت ابر پروژه راهآهن چابهار زاهدان برداشتند.
سرمایه گذاری ۳۰۰ میلیون دلاری در ابر پروژه کریدور شمال – جنوب
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار سیستان و بلوچستان اعلام کرد: طی یک سال گذشته بیش از ۳۰۰ میلیون دلار در تکمیل زیرساختهای ریلی و جادهای کریدور شمال–جنوب این استان سرمایهگذاری شده است.
وی با اشاره به اهمیت راهبردی این مسیر تصریح کرد: توجه ویژه کشورها و استانهای ساحلی دریای خزر به تکمیل سریع زیرساختهای ریلی و جادهای سیستان و بلوچستان، نشاندهنده جایگاه کلیدی این کریدور در توسعه حملونقل و تجارت منطقهای است.
طی یک سال گذشته بیش از ۳۰۰ میلیون دلار در تکمیل زیرساختهای ریلی و جادهای کریدور شمال–جنوب این استان سرمایهگذاری شده است
برچسب ها : پروژه راهآهن چابهار – زاهدان اقتصادسرآمد زیرساختهای حملونقل کشور
اخبار روز
-
ثبت رکورد ملی در راهآهن چابهار-زاهدان
-
صالحیامیری: هدف ما مهاجرت معکوس و احیای هویت روستاهاست
-
اجرای ۳ راهبرد در توسعه ظرفیت سکونتگاهی کشور
-
قوانین دست و پاگیر از پیش پای فعالان اقتصادی مناطق آزاد برداشته شود
-
ایران شریک قابل اعتماد و متعهد در صنعت دریانوردی جهان است
-
الزامات رعایت اصول حسننیت در کشتیرانی و تجارت دریایی
-
فرصتهای از دسترفته ورزشهای ساحلی
-
کمک رباتهای خودرانِ «تنب» به تسریع هوشمندسازی بنادر
-
نبرد رسوبات با منابع آبی در سدهای خالی
-
ضرورت جلوگیری از برگزاری نمایشگاههای کاسبکارانه
-
فرصت طلایی ایران در مجمع IMO
-
۱۵۰ پروژه اولویتدار و چندین مگاپروژه بینبخشی برای تحقق «اقتصاد برای همه» کلید خورد
-
رشد 56 درصدی پهلودهی کشتیها در بندر کاسپین
-
اهتمام اروند و بصره بر توسعه همکاریهای دانشگاهی و دانشبنیان
-
دانه درشتها و فرار مالیاتی آفتی است که باید حتماً ریشهکن کرد
-
میزان صرفهجویی از محل حمل ریلی به ۱.۵ میلیارد دلار در سال رسید
-
برخورداری ۸۶ درصدی روستاهای بالای ۲۰ خانوار از راه آسفالت در دولت چهاردهم
-
استفاده از سرمایهگذارهای خرد برای توسعه زیرساختهای صنعت هوانوردی
-
اصلاح دریافتی کارکنان در زمان بازنشستگی در لایحه اصلاح ماده ۱۰۶ قانون مدیریت خدمات کشوری
-
نشست نماینده مجلس با صیادان غرب هرمزگان
