تاریخ انتشار:1404/9/6
آماده‌باش بنادر آمریکا برای پایداری رشد منفی

«سرآمد» گزارش می‌دهد؛

آماده‌باش بنادر آمریکا برای پایداری رشد منفی

اقتصادسرآمد- گزارش‌های بین‌المللی حاکی از این است که جنگ تجاری دونالد ترامپ موجب رکود در حمل‌ونقل دریایی کالا به مهم‌ترین بنادر آمریکا شده است، آن‌هم در شرایطی که خطر رکود اقتصادی بیش از هر زمان دیگری اقتصاد این کشور را تهدید می‌کند. در همین حال آخرین تحلیل‌ها حاکی از ادامه رشد منفی بنادر آمریکا در سال آینده میلادی است. رسانه تخصصی حوزه بنادر و تجارت دریایی Tradewindsnews در یکی از آخرین گزارش‌های خود به نقل مؤسسه اعتبارسنجی مالی مودیز، نوشته است که بنادر آمریکا برای سالی چالش‌برانگیز در ۲۰۲۶ آماده می‌شوند؛ زیرا تعرفه‌ها، غیرقابل‌پیش‌بینی بودن سیاست‌ها و تضعیف تقاضای مصرف‌کننده، روند رشد صنعت دریایی و به‌ویژه فعالیت بنادر را تهدید می‌کند.

به گزارش اقتصادسرآمد، نگرانی مدیران‌عامل شرکت‌های بزرگی همچون وال‌مارت و تارگت نیز رو به افزایش است؛ آن‌ها هشدار داده‌اند که سیاست‌های تعرفه‌ای می‌تواند زنجیره تامین را مختل کرده، قیمت‌ها را بالا ببرد و منجر به کمبود کالا در قفسه‌ها شود. تحلیلگران می‌گویند: داده‌های روزانه حمل‌ونقل دریایی مؤید تشدید آثار منفی تعرفه‌های ترامپ است، اگرچه بخشی از این کاهش می‌تواند ناشی از انباشت واردات پیش از اجرای تعرفه‌ها باشد. در ژانویه، کسری تجاری آمریکا به بالاترین میزان خود رسید، زیرا شرکت‌ها پیش از شروع تعرفه‌ها واردات خود را افزایش داده بودند. بررسی گزارش‌ها حاکی از آن است که طی ماه‌های گذشته سفارش‌های جدید کاهش یافته، موجودی‌ها پیش از اعمال تعرفه‌ها بالا رفته و حالا انتظارات سود شرکت‌ها و اعتماد مصرف‌کنندگان به‌شدت افت کرده است. همچنین خریدهای پیش از اعمال تعرفه انجام شده و گردشگری بین‌المللی کاهش یافته است.
برخی گزارش‌ها حاکی از این است که کُندشدن رشد اقتصادی چین، تغییرات سیاستی آمریکا و چین، نوسان تقاضای جهانی و تحولات ژئوپلیتیک، در سال ۲۰۲۵ مجموعه‌ای از شوک‌ها را به بازار‌های حمل‌ونقل دریایی وارد کرده است. از کانتینربر‌ها گرفته تا فله‌بر‌ها و تانکر‌های نفتی، هر بخش با روند‌های متفاوتی مواجه است؛ برخی در مسیر رشد پایدار و برخی در معرض فشار‌های نزولی. برآورد‌ها نشان می‌دهد سال ۲۰۲۶ نیز سالی با رشد محدود برای تجارت دریابرد جهانی خواهد بود. این اتفاق پس از آن افتاده است که ضعف ابتدای سال ناشی از واردات ضعیف چین، اکنون برخی محموله‌های اصلی با روند‌های قوی‌تر روبه‌رو هستند. بااین‌حال، پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد رشد تجارت جهانی در ۲۰۲۵ کمتر از یک‌درصد خواهد بود و در سال ۲۰۲۶ نیز رشد سالانه حدود یک‌درصد محتمل است.

تاثیر نوسانات سیاست تجاری در عملکرد بنادر
پیش‌بینی می‌شود حجم محموله‌های کانتینری که در سال ۲۰۲۵ انعطاف‌پذیری قابل‌توجهی نسبت به شرایط بازار نشان دادند، در سال ۲۰۲۶ تا ۲درصد کاهش یابد. این پیش‌بینی بیانگر معکوس‌شدن روند رشد سالم سال ۲۰۲۵ است؛ سالی که در آن حجم کانتینر‌ها بین ارقام ثابت تا یک‌درصد افزایش داشت. برخی تحلیلگران معتقدند که با توجه به تأثیر نامطلوب تعرفه‌ها، عدم‌قطعیت‌های سیاستی، کُندشدن رشد تولید ناخالص داخلی واقعی آمریکا و تعدیل هزینه‌های مصرف‌کننده، چشم‌انداز ۲۰۲۶ برای بخش بنادر آمریکا همچنان منفی است.
نوسانات سیاست تجاری همچنان مانع اصلی پیش‌ِروی اپراتور‌های بندری به‌شمار می‌رود. میانگین نرخ تعرفه‌های مؤثر نزدیک به ۱۷درصد همچنان بر جریان‌های تجاری فشار وارد می‌کند؛ فشاری که نهایتاً به مصرف‌کنندگان منتقل شده و با تضعیف قدرت خرید، موجب کاهش واردات می‌شود. هرچند برخی شرکت‌های آمریکایی بخشی از هزینه‌های تعرفه را متحمل شده‌اند، اما این هزینه‌های اضافی احتمالاً بیش از پیش هزینه‌های مصرف‌کننده را کاهش خواهد داد؛ کاهشی که انتظار می‌رود در سال ۲۰۲۶ ادامه یابد.
سرعت رشد اقتصادی چین در سه‌ماهه چهارم ۲۰۲۵ نیز کاهش یافته و داده‌های اکتبر نشان می‌دهد فعالیت‌های اقتصادی این کشور کمتر از حد انتظار بوده است. سرمایه‌گذاری در دارایی‌های ثابت ۱.۷درصد کاهش یافته و تولید صنعتی تنها ۴.۹درصد رشد داشته است. این کُندی رشد، یکی از دلایل رشد کمتر از یک‌درصدی تجارت دریابرد جهانی در سال ۲۰۲۵ محسوب می‌شود.
به دلیل تغییرات مکرر سیاست‌ها، پیش‌بینی زمان و میزان اثرگذاری تعرفه‌ها دشوار است. ممکن است تعرفه‌های جدیدی اعلام شود، اما عواملی نظیر توافق تجاری اولیه با چین و بررسی برخی تعرفه‌ها توسط دیوان عالی می‌تواند به کاهش سطح تعرفه‌ها منجر شود. به‌ویژه تعرفه‌های مربوط به وسایل نقلیه، خطری قابل‌توجه برای بنادر دارای عملیات گسترده حمل بار و خودرو ایجاد می‌کند.

تاثیر کندشدن رشد بنادر آمریکا بر تولید ناخالص داخلی
رشد کُندتر تولید ناخالص داخلی آمریکا و تعدیل تقاضای خرده‌فروشی، فعالیت بنادر را بیش از پیش کاهش می‌دهد. ترکیب فشار‌های تعرفه‌ای و رکود اقتصادی، محیطی غیرقابل‌پیش‌بینی برای اپراتور‌ها و شرکت‌های حمل‌ونقل به‌وجود آورده است. باوجود این چالش‌ها، بنادر آمریکا عموماً از موقعیت مالی قوی و نقدینگی کافی برخوردارند و می‌توانند از دوران رکود عبور کنند. برخی نگرانی‌های عمده این بخش نیز کاهش یافته است؛ برای نمونه، هزینه‌های اضافی بر کشتی‌ها و خطوط کشتیرانی چینی فعلاً در حالت تعلیق قرار دارد و اختلافات کارگری در بنادر ساحل شرقی و ساحل خلیج‌فارس تا حد زیادی حل‌وفصل شده است. همچنین تنش‌های ژئوپلیتیکی مربوط به کانال پاناما فروکش کرده و سطح آب در این کانال مناسب است؛ هرچند حملات به کشتیرانی در دریای سرخ همچنان یک تهدید محسوب می‌شود.
براساس برخی گزارش‌ها؛ تنها نقطه روشن در این چشم‌انداز ناامیدکننده، تجارت کشتی‌های کروز است. قیمت‌گذاری شرکت‌های بزرگ کروز در سال ۲۰۲۶ نسبت به ۲۰۲۵ قوی‌تر شده و حدود ۵درصد افزایش یافته است؛ افزایشی که برای برخی بنادر منتخب، انعطاف‌پذیری درآمدی ایجاد می‌کند. گرچه کشتی‌های کروز کمتر از ۱۰درصد درآمد این بخش را تشکیل می‌دهند، اما این سهم برای چندین بندر در فلوریدا و همچنین بندر نیواورلئان قابل‌توجه است. اگر سیاست‌های تعرفه‌ای قابل‌پیش‌بینی‌تر شود یا حجم محموله‌ها طی ۱۲ماه آینده به رشد مثبت هرچند پایین بازگردد، چشم‌انداز منفی می‌تواند به وضعیت پایدار تغییر یابد. تحقق چشم‌انداز مثبت مستلزم رشد حجم بالای ۳درصد در همین دوره است. به نظر می‌رسد بنادر آمریکا با دوره‌ای از تعدیل روبه‌رو هستند، زیرا در محیطی با سیاست‌گذاری نامشخص و تقاضای ضعیف قرار دارند؛ محیطی که می‌تواند شتاب شکل‌گرفته در سال گذشته را متوقف کند.
شاخص بالتیک کشتی‌های فله خشک نیز در ۲۰نوامبر ۲۰۲۵ به بالاترین حد خود در ۱۹ماه گذشته رسید و نرخ‌ها احتمالاً بیش از این تقویت خواهند شد. تحلیلگران بخش فله خشک انتظار دارند که روند صعودی نرخ‌ها در آینده ادامه یابد و افزایش اخیر براساس چندتحول کلیدی در سال ۲۰۲۶ نیز تداوم پیدا کند. براساس این گزارش، تقاضای شدید برای کالا‌های فله کوچک شامل آلومینیوم، کبالت، گرافیت، لیتیوم، منگنز، نیکل و سیلیکون احتمالاً در سال ۲۰۲۶ نرخ‌های بالاتری را برای کشتی‌های فله کوچک‌تر به همراه خواهد داشت. در این میان محموله‌های فله‌ای بزرگ، به‌ویژه سنگ‌آهن، به احتمال زیاد نقطه‌قوت بازار در سال ۲۰۲۶ خواهند بود. 

برچسب ها : بنادر آمریکا اقتصادسرآمد حمل و نقل دریایی

اخبار روز
ضمیمه