تاریخ انتشار:1404/9/15
تأکید شورای اسلامی هرمزگان بر احیای کشتیسازی ایران؛
«ایزوایکو» نیازمند توجه ویژه دولت
اقتصادسرآمد- در جریان بازدید میدانی اعضای شورای اسلامی استان هرمزگان و نمایندگان ۱۳شهرستان از مجموعه کشتیسازی و صنایع فراساحل ایران، مسئولان استانی بر ضرورت احیای این صنعت راهبردی تأکید کردند و خواستار حمایت جدی دولت، دستگاههای ملی و مدیریت استانی از یکی از بزرگترین سرمایههای دریایی کشور شدند؛ صنعتی که به گفته آنان در آستانه فراموشی قرار گرفته و نیازمند اقدام فوری برای بازگشت به جایگاه واقعی خود است.
به گزارش اقتصادسرآمد، جمعی از اعضای شورای اسلامی استان هرمزگان به همراه نمایندگان ۱۳شهرستان استان، به دعوت مدیرعامل مجتمع کشتیسازی و صنایع فراساحل ایران(ایزوایکو) از این مجموعه صنعتی بهعنوان بزرگترین زیرساخت صنایع دریایی کشور بازدید میدانی بهعمل آوردند. این بازدید با هدف بررسی ظرفیتهای موجود در حوزه صنایع دریایی و ارزیابی نقش این مجموعه در اقتصاد دریامحور کشور انجام شده است.
در جریان این بازدید اعضای شورای اسلامی استان هرمزگان از روند فعالیتها، زیرساختها، توانمندیها و پروژههای در حال اجرا مطلع شدند. این هیأت همچنین در نشستی مشترک با مدیرعامل ایزوایکو، آخرین وضعیت طرحها و نیازهای صنعت کشتیسازی را مورد بررسی قرار دادند.
هدف از این بازدید میدانی اعضای شورای اسلامی استان هرمزگان، بررسی ظرفیتهای راهبردی صنایع دریایی کشور، ارزیابی وضعیت زیرساختهای موجود و تبیین ضرورت حمایتهای ملی و استانی در مجموعه ایزوایکو درخصوص صنعت کشتیسازی بود؛ صنعتی که براساس تأکیدات مقام معظم رهبری، یکی از محورهای اصلی اقتصاد دریامحور کشور بهشمار میرود.
ایزوایکو یک سرمایه ملی است
عباس جمالالدینی، رئیس شورای استان هرمزگان، در حاشیه این بازدید اظهار کرد: «امروز از نزدیک شاهد ظرفیتهای عظیمی بودیم که این مجموعه در حوزه کشتیسازی، صنایع فراساحل و خدمات دریایی برای کشور فراهم کرده است. این زیرساختها سرمایهای ملی هستند و باید از آنها به شکلی بهینه و بهرهور استفاده شود. کشور ما در حوزه دریا ظرفیتهایی دارد که اگر بهدرستی حمایت شوند، میتواند در سطح جهانی حرفهای بسیاری برای گفتن داشته باشد.»
رئیس شورای اسلامی استان هرمزگان در ادامه با اشاره به اینکه صنعت کشتیسازی یکی از حوزههای اشتغالزای کشور است، افزود: «این صنعت از نظر ایجاد فرصتهای شغلی ارزش فراوانی دارد و میتواند یکی از پشتوانههای جدی استان هرمزگان در حوزه اشتغال باشد. امیدواریم شاهد رونق هرچه بیشتر این صنعت باشیم.»
وی با اشاره به نقش مسئولان استانی در پشتیبانی از صنایع کشتیسازی افزود: «هیچ مجموعهای بدون حمایت مسئولان استانی نمیتواند توسعه کافی پیدا کند. این صنعت یک سرمایه ملی است و همه باید برای حمایت از آن پای کار باشند. از استاندار محترم انتظار میرود توجه ویژهای به این مجموعه داشته باشند و برای تقویت آن رایزنیهای بیشتری با دستگاههای مرکزی انجام شود.»
اهمیت کشتیسازی برای اشتغالزایی هرمزگان
این مقام مسئول استان هرمزگان با بیان اینکه صنعت کشتیسازی میتواند سهم قابلتوجهی در اشتغالزایی این استان داشته باشد، تصریح کرد: «نمایندگان مجلس، استاندار محترم، وزارت صنعت، مدیرعامل ایدرو و حتی ریاست محترم جمهوری باید نسبت به این صنعت رویکردی جدی و حمایتی داشته باشند. در شرایط تحریم، نگاه ما به این حوزه باید کلان و ملی باشد تا بتوان از این سرمایه عظیم بهره کافی برد.»
رئیس شورای استان هرمزگان با اشاره به نقش مدیریت مجموعه در پیشبرد اهداف صنعت کشتیسازی اظهار داشت: «امیدوارم مسئولان و همه کسانی که میتوانند به این صنعت کمک کنند، با جدیت بیشتری وارد عمل شوند تا شاهد رونق هرچه بیشتر صنعت دریایی کشور باشیم. همچنین از زحمات جناب آقای مهندس جعفری، مدیرعامل محترم ایزوایکو، صمیمانه قدردانی میکنم. امیدواریم با راهبری ایشان و همراهی تیم مدیریتی مجموعه، مسیر توسعه و شکوفایی این صنعت با سرعت بیشتری ادامه یابد.»
وی ادامه داد: «انتظار ما از استاندار محترم این است که نگاه ویژهتری به کشتیسازی داشته باشند و در تعامل با دستگاههای مرکزی، رایزنیهای مؤثر و گستردهتری برای حل مشکلات این صنعت انجام دهند. کشتیسازی ظرفیت بزرگی است و شایسته نیست از چنین سرمایهای غفلت شود، بهویژه در شرایطی که کشور تحت تحریم است و نیاز به اتکا به توان داخلی بیش از پیش احساس میشود.»
۳شاخص اصلی پیشرفت صنعت
«جمالالدینی» همچنین در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اهمیت مدیریت، شایستهسالاری و سلامت اداری در توسعه صنعت کشتیسازی گفت: «برای پیشرفت هر صنعت، سهشاخص اصلی باید مورد توجه قرار گیرد: شایستهسالاری، عملگرایی و فسادستیزی. انتخاب مدیران توانمند و عملگرا، توجه به سلامت اداری و مبارزه با فساد و حمایت جدی از نیروی انسانی مجموعه، میتواند روند توسعه این صنعت را تسریع کند.»این عضو شورای استان هرمزگان در ادامه صحبتهای خود با بیان اینکه صنعت کشتیسازی نیازمند حمایت ملی است، افزود: «صنعت کشتیسازی در دنیا بدون حمایتهای دولتی و اعطای تسهیلات گسترده قابلتوسعه نیست. در ایران نیز این صنعت برای ادامه فعالیت نیازمند پشتوانههای مالی، قانونی و اجرایی است.»وی همچنین با اشاره به اینکه موضوع حمایت از کشتیسازی در برنامه هفتم توسعه مورد توجه قرار گرفته، تأکید کرد: «صرف درج یک بند قانونی کافی نیست؛ این حمایتها باید به شکل اقدام عملی و اجرایی نمود پیدا کند. تسهیلات بانکی، حمایتهای اعتباری و ضمانتهای دولتی از الزامات توسعه این صنعت است.»
ایزوایکو نیازمند توجهی بیشتر
«جمالالدینی» با ابراز تأسف از کمتوجهیهای گذشته به ظرفیتهای کشتیسازی اظهار داشت: «پس از سالها، برای نخستینبار بود که جمعی از نمایندگان شورای استان هرمزگان از نزدیک از این صنایع بازدید داشتند. با وجود مطالعات قبلی در این حوزه، مشاهده عملی این مجموعه نشان داد که این صنعت در معرض فراموشی قرار گرفته و نیازمند حمایت جدیتر است. امکانات و زیرساختهای این مجموعه ظرفیتی بزرگ برای کشور محسوب میشود و شایسته نیست از آن غفلت شود.»
وی با ابراز تأسف از کمتوجهیهای گذشته نسبت به صنایع دریایی اظهار داشت: «صادقانه بگویم، حیفم آمد که چنین مجموعهای با این عظمت، تا این اندازه در سالهای اخیر از نگاه ملی دور مانده است. علیرغم مطالعات گذشته در حوزه صنایع دریایی، مشاهده میدانی امروز نشان داد که این مجموعه در آستانه فراموشی قرار گرفته و نیازمند توجهی بسیار بیشتر از وضعیت فعلی است. این زیرساختهای کمنظیر، نتیجه سالها کار و سرمایهگذاری است و نباید به حال خود رها شوند.»
ضرورت حمایت تسهیلاتی از کشتیسازی
این مقام مسئول در استان هرمزگان در بخش دیگری از صحبتهای خود با اشاره به ضرورت توجه به تسهیلات و حمایتهای قانونی افزود: «در قانون برنامه هفتم توسعه، موضوع حمایت تسهیلاتی از صنعت کشتیسازی مطرح شده است. انتظار میرود این حمایتها به شکل عملی اجرا شود تا این صنعت بتواند روی پای خود بایستد و رونق بیشتری را تجربه کند.»
رئیس شورای اسلامی استان هرمزگان در پایان صحبتهای خود با تأکید بر اینکه صرف حضور تشریفاتی مسئولان در مجموعه کفایت نمیکند، گفت: «وقتی مسئولی وارد مجموعه میشود اما حمایتی در عمل صورت نمیگیرد، این حضور تأثیر چندانی در بهبود وضعیت ندارد. صنعت کشتیسازی نیازمند پشتوانهای اجرایی، مالی و تصمیمگیری است و مسئولان باید حضور مؤثر و نتیجهبخش داشته باشند.»
امیدی برای آینده
بازدید صورتگرفته از سوی اعضای شورای اسلامی استان هرمزگان از مجتمع کشتیسازی و صنایع فراساحل ایران(ایزوایکو) نشان داد که صنایع کشتیسازی و فراساحل، با تمام ظرفیتهای بزرگ خود، در نقطهای قرار گرفته که حمایت جدی و برنامهریزی دقیق برای احیای نقش ملی آن ضروری است.
به باور کارشناسان؛ این صنعت میتواند در کنار توسعه دریامحور، در حوزه اشتغال، صادرات خدمات فنی و مهندسی، ارتقای توان دفاعی و افزایش سهم ایران در بازار جهانی ساخت شناور نقشی سرنوشتساز داشته باشد. در چنین شرایطی امید میرود با همگرایی مسئولان استانی، همراهی ساختارهای ملی و مدیریت توانمند داخلی مجموعه، شاهد شکوفایی دوباره این صنعت مادر و راهبردی در کشور باشیم.
مجتمع کشتیسازی و صنایع فراساحل ایران یک منطقه ویژه اقتصادی در محدودهای به مساحت ۱۱۰۰هکتار در ۳۷کیلومتری غرب بندرعباس و در ساحل خلیجفارس ایجاد شده است. این منطقه با توجه به موقعیت طبیعی، جغرافیایی و برخورداری از حوضچه آرامش به مساحت ۳۸۰هکتار و همچنین برخورداری از تسهیلات قانونی منطقه ویژه به منظور توسعه صنعت و تجارت درمحدوده صنایع کشتیسازی، فراساحل و سازههای دریایی و همچنین صنایع پاییندستی و ایجاد کارخانجات مرتبط با امر کشتیسازی و تامین منافع اقتصادی، اجتماعی، منطقهای، ملی و استفاده از آخرین فناوریهای مرتبط افزایش شغل ایجاد شده است.
در جریان این بازدید اعضای شورای اسلامی استان هرمزگان از روند فعالیتها، زیرساختها، توانمندیها و پروژههای در حال اجرا مطلع شدند. این هیأت همچنین در نشستی مشترک با مدیرعامل ایزوایکو، آخرین وضعیت طرحها و نیازهای صنعت کشتیسازی را مورد بررسی قرار دادند.
هدف از این بازدید میدانی اعضای شورای اسلامی استان هرمزگان، بررسی ظرفیتهای راهبردی صنایع دریایی کشور، ارزیابی وضعیت زیرساختهای موجود و تبیین ضرورت حمایتهای ملی و استانی در مجموعه ایزوایکو درخصوص صنعت کشتیسازی بود؛ صنعتی که براساس تأکیدات مقام معظم رهبری، یکی از محورهای اصلی اقتصاد دریامحور کشور بهشمار میرود.
ایزوایکو یک سرمایه ملی است
عباس جمالالدینی، رئیس شورای استان هرمزگان، در حاشیه این بازدید اظهار کرد: «امروز از نزدیک شاهد ظرفیتهای عظیمی بودیم که این مجموعه در حوزه کشتیسازی، صنایع فراساحل و خدمات دریایی برای کشور فراهم کرده است. این زیرساختها سرمایهای ملی هستند و باید از آنها به شکلی بهینه و بهرهور استفاده شود. کشور ما در حوزه دریا ظرفیتهایی دارد که اگر بهدرستی حمایت شوند، میتواند در سطح جهانی حرفهای بسیاری برای گفتن داشته باشد.»
رئیس شورای اسلامی استان هرمزگان در ادامه با اشاره به اینکه صنعت کشتیسازی یکی از حوزههای اشتغالزای کشور است، افزود: «این صنعت از نظر ایجاد فرصتهای شغلی ارزش فراوانی دارد و میتواند یکی از پشتوانههای جدی استان هرمزگان در حوزه اشتغال باشد. امیدواریم شاهد رونق هرچه بیشتر این صنعت باشیم.»
وی با اشاره به نقش مسئولان استانی در پشتیبانی از صنایع کشتیسازی افزود: «هیچ مجموعهای بدون حمایت مسئولان استانی نمیتواند توسعه کافی پیدا کند. این صنعت یک سرمایه ملی است و همه باید برای حمایت از آن پای کار باشند. از استاندار محترم انتظار میرود توجه ویژهای به این مجموعه داشته باشند و برای تقویت آن رایزنیهای بیشتری با دستگاههای مرکزی انجام شود.»
اهمیت کشتیسازی برای اشتغالزایی هرمزگان
این مقام مسئول استان هرمزگان با بیان اینکه صنعت کشتیسازی میتواند سهم قابلتوجهی در اشتغالزایی این استان داشته باشد، تصریح کرد: «نمایندگان مجلس، استاندار محترم، وزارت صنعت، مدیرعامل ایدرو و حتی ریاست محترم جمهوری باید نسبت به این صنعت رویکردی جدی و حمایتی داشته باشند. در شرایط تحریم، نگاه ما به این حوزه باید کلان و ملی باشد تا بتوان از این سرمایه عظیم بهره کافی برد.»
رئیس شورای استان هرمزگان با اشاره به نقش مدیریت مجموعه در پیشبرد اهداف صنعت کشتیسازی اظهار داشت: «امیدوارم مسئولان و همه کسانی که میتوانند به این صنعت کمک کنند، با جدیت بیشتری وارد عمل شوند تا شاهد رونق هرچه بیشتر صنعت دریایی کشور باشیم. همچنین از زحمات جناب آقای مهندس جعفری، مدیرعامل محترم ایزوایکو، صمیمانه قدردانی میکنم. امیدواریم با راهبری ایشان و همراهی تیم مدیریتی مجموعه، مسیر توسعه و شکوفایی این صنعت با سرعت بیشتری ادامه یابد.»
وی ادامه داد: «انتظار ما از استاندار محترم این است که نگاه ویژهتری به کشتیسازی داشته باشند و در تعامل با دستگاههای مرکزی، رایزنیهای مؤثر و گستردهتری برای حل مشکلات این صنعت انجام دهند. کشتیسازی ظرفیت بزرگی است و شایسته نیست از چنین سرمایهای غفلت شود، بهویژه در شرایطی که کشور تحت تحریم است و نیاز به اتکا به توان داخلی بیش از پیش احساس میشود.»
۳شاخص اصلی پیشرفت صنعت
«جمالالدینی» همچنین در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اهمیت مدیریت، شایستهسالاری و سلامت اداری در توسعه صنعت کشتیسازی گفت: «برای پیشرفت هر صنعت، سهشاخص اصلی باید مورد توجه قرار گیرد: شایستهسالاری، عملگرایی و فسادستیزی. انتخاب مدیران توانمند و عملگرا، توجه به سلامت اداری و مبارزه با فساد و حمایت جدی از نیروی انسانی مجموعه، میتواند روند توسعه این صنعت را تسریع کند.»این عضو شورای استان هرمزگان در ادامه صحبتهای خود با بیان اینکه صنعت کشتیسازی نیازمند حمایت ملی است، افزود: «صنعت کشتیسازی در دنیا بدون حمایتهای دولتی و اعطای تسهیلات گسترده قابلتوسعه نیست. در ایران نیز این صنعت برای ادامه فعالیت نیازمند پشتوانههای مالی، قانونی و اجرایی است.»وی همچنین با اشاره به اینکه موضوع حمایت از کشتیسازی در برنامه هفتم توسعه مورد توجه قرار گرفته، تأکید کرد: «صرف درج یک بند قانونی کافی نیست؛ این حمایتها باید به شکل اقدام عملی و اجرایی نمود پیدا کند. تسهیلات بانکی، حمایتهای اعتباری و ضمانتهای دولتی از الزامات توسعه این صنعت است.»
ایزوایکو نیازمند توجهی بیشتر
«جمالالدینی» با ابراز تأسف از کمتوجهیهای گذشته به ظرفیتهای کشتیسازی اظهار داشت: «پس از سالها، برای نخستینبار بود که جمعی از نمایندگان شورای استان هرمزگان از نزدیک از این صنایع بازدید داشتند. با وجود مطالعات قبلی در این حوزه، مشاهده عملی این مجموعه نشان داد که این صنعت در معرض فراموشی قرار گرفته و نیازمند حمایت جدیتر است. امکانات و زیرساختهای این مجموعه ظرفیتی بزرگ برای کشور محسوب میشود و شایسته نیست از آن غفلت شود.»
وی با ابراز تأسف از کمتوجهیهای گذشته نسبت به صنایع دریایی اظهار داشت: «صادقانه بگویم، حیفم آمد که چنین مجموعهای با این عظمت، تا این اندازه در سالهای اخیر از نگاه ملی دور مانده است. علیرغم مطالعات گذشته در حوزه صنایع دریایی، مشاهده میدانی امروز نشان داد که این مجموعه در آستانه فراموشی قرار گرفته و نیازمند توجهی بسیار بیشتر از وضعیت فعلی است. این زیرساختهای کمنظیر، نتیجه سالها کار و سرمایهگذاری است و نباید به حال خود رها شوند.»
ضرورت حمایت تسهیلاتی از کشتیسازی
این مقام مسئول در استان هرمزگان در بخش دیگری از صحبتهای خود با اشاره به ضرورت توجه به تسهیلات و حمایتهای قانونی افزود: «در قانون برنامه هفتم توسعه، موضوع حمایت تسهیلاتی از صنعت کشتیسازی مطرح شده است. انتظار میرود این حمایتها به شکل عملی اجرا شود تا این صنعت بتواند روی پای خود بایستد و رونق بیشتری را تجربه کند.»
رئیس شورای اسلامی استان هرمزگان در پایان صحبتهای خود با تأکید بر اینکه صرف حضور تشریفاتی مسئولان در مجموعه کفایت نمیکند، گفت: «وقتی مسئولی وارد مجموعه میشود اما حمایتی در عمل صورت نمیگیرد، این حضور تأثیر چندانی در بهبود وضعیت ندارد. صنعت کشتیسازی نیازمند پشتوانهای اجرایی، مالی و تصمیمگیری است و مسئولان باید حضور مؤثر و نتیجهبخش داشته باشند.»
امیدی برای آینده
بازدید صورتگرفته از سوی اعضای شورای اسلامی استان هرمزگان از مجتمع کشتیسازی و صنایع فراساحل ایران(ایزوایکو) نشان داد که صنایع کشتیسازی و فراساحل، با تمام ظرفیتهای بزرگ خود، در نقطهای قرار گرفته که حمایت جدی و برنامهریزی دقیق برای احیای نقش ملی آن ضروری است.
به باور کارشناسان؛ این صنعت میتواند در کنار توسعه دریامحور، در حوزه اشتغال، صادرات خدمات فنی و مهندسی، ارتقای توان دفاعی و افزایش سهم ایران در بازار جهانی ساخت شناور نقشی سرنوشتساز داشته باشد. در چنین شرایطی امید میرود با همگرایی مسئولان استانی، همراهی ساختارهای ملی و مدیریت توانمند داخلی مجموعه، شاهد شکوفایی دوباره این صنعت مادر و راهبردی در کشور باشیم.
مجتمع کشتیسازی و صنایع فراساحل ایران یک منطقه ویژه اقتصادی در محدودهای به مساحت ۱۱۰۰هکتار در ۳۷کیلومتری غرب بندرعباس و در ساحل خلیجفارس ایجاد شده است. این منطقه با توجه به موقعیت طبیعی، جغرافیایی و برخورداری از حوضچه آرامش به مساحت ۳۸۰هکتار و همچنین برخورداری از تسهیلات قانونی منطقه ویژه به منظور توسعه صنعت و تجارت درمحدوده صنایع کشتیسازی، فراساحل و سازههای دریایی و همچنین صنایع پاییندستی و ایجاد کارخانجات مرتبط با امر کشتیسازی و تامین منافع اقتصادی، اجتماعی، منطقهای، ملی و استفاده از آخرین فناوریهای مرتبط افزایش شغل ایجاد شده است.
برچسب ها : ایزوایکو اقتصادسرآمد هرمزگان
اخبار روز
-
رزمایش اقتدار نیروی دریایی سپاه در خلیجفارس
-
کارخانجات خوراک آبزیان در آستانه تعطیلی و ورشکستگی
-
افزایش سرسام آور هزینه انتقال نفت در دریا
-
مهاجرت شرکتهای آسیایی از بازار آمریکا
-
نسخه نجاتبخش برای رونق تجارت و گردشگری خزر
-
چشمانداز بازطراحی نظم دریایی جهان در قطب شمال
-
حضور قوی بخش خصوصی در نهمین نمایشگاه شیلات
-
«ایزوایکو» نیازمند توجه ویژه دولت
-
کسب رتبه برتر روابط عمومی اتاق بازرگانی لرستان در نخستین جشنواره برترینهای روابط عمومی تجاری
-
رونمایی از مطالعات ۹ طرح آبزیپروری در IFEX 2025 با حضور مسئولان ملی و استانی
-
تأکید بر تولید روایت، هدایت افکار عمومی و تقویت اعتماد اجتماعی
-
اجلاس شورای حکام آب فرصتی برای همفکر منطقهای در خصوص آب است
-
80 درصد جمعیت پایتخت زیر پوشش شبکه فاضلاب قرار دارد
-
روند کاهش تراز آب دریای خزر به ۲۵ سانتیمتر در سال رسید
-
اجرای 40 میلیون آزمون در سال برای کنترل کیفیت آب شرب کشور
-
سالانه ۱۰ هزار چاه غیرمجاز جدید شناسایی میشود
-
اگر باران ببارد اگر باران نبارد راهی جز مدیریت مصرف نداریم
-
به شهروندان تهران رویای آب نفروشید
-
ثبت ۴۶۶ هزار سفر ناوگان حملونقل کالا در پایانه بار بندر امام خمینی (ره) طی سال جاری
-
توسعه موفق حمل و نقل ریلی حومهای تهران میتواند پیشران توسعه آن به دیگر استانها و کلانشهرها باشد
