تاریخ انتشار:1404/9/21
ایران و قزاقستان در مسیر تحول در همکاریهای لجستیکی و ترانزیتی
اقتصادسرآمد- وزیر راه و شهرسازی در دیدار با وزیر حمل و نقل قزاقستان در حاشیه سفر مسعود پزشکیان به آستانه، ضمن استقبال از نهایی شدن تفاهم نامه راهبردی همکاری حمل و نقلی ایران و قزاقستان گفت با امضای این تفاهم نامه توسعه شاخه شرقی کریدور شمال- جنوب و همکاری دو کشور در کریدور شرق غرب متحول خواهد شد.
به گزارش اقتصادسرآمد، فرزانه صادق، وزیر راه و شهرسازی که در همراهی با مسعود پزشکیان رییسجمهور به قزاقزستان سفر کرده است در دیدار با نورلان سورانباف وزیر حمل و نقل آن کشور دیدار و گفتگو کرد. موضوع همکاری در زمینه حمل و نقل و ترانزیت، مهم ترین بخش مذاکرات بود.
وزیر راه و شهرسازی کشورمان در این دیدار با اشاره به اینکه همکاری دو کشور در بخش حمل و نقل روند مطلوبی دارد، گفت: بیتردید یکی از اصلیترین زمینههای همکاری دو کشور، بخش حمل و نقل است.
عضو کابینه دولت چهاردهم ضمن تاکید بر ضرورت ارتباط و همکاری وزارتخانههای حمل و نقلی ایران و قزاقزستان از تهیه پیشنویس نقشه راه همکاری حمل و نقلی دو کشور تا سال ۲۰۳۰ خبر داد و افزود: لازم است تا نهایی سازی و امضای این سند در آینده نزدیک در کمیته جامع همکاری حمل و نقلی دو کشور انجام شود و دو وزیر آن را به امضا برسانند، این سند اقدامات جامع دو کشور برای تحول در روابط ترانزیتی و لجستیکی را ساماندهی خواهد کرد.
وزیر راه و شهرسازی کشورمان، هدف گذاری تجاری دو کشور را ۳ میلیارد دلار عنوان کرد و رسیدن به این ظرفیت و تحقق آن را مستلزم برنامه ریزی مشترک برشمرد.
به گفته وی، با امضای اصلاحیه موافقتنامه حمل و نقل جاده ای، نظام پروانه تردد برای کامیونهای ایرانی و قزاقستان حذف میشود. بر این اساس ناوگان تجاری دو کشور بدون محدودیت در قلمرو ایران و قزاقستان تردد خواهند کرد.
صادق در ادامه تصریح کرد: بنادر آستارا، امیرآباد و کاسپین ظرفیت قابل توجهی برای افزایش همکاری ترانزیتی میان دو کشور دارند. پیشتر نیز پیشنهاد انتقال بار از آکتائو به آستارا و از آنجا به ارمنستان را از همینطور از قزاقستان به عراق را دریافت کردیم و در اولین فرصت انتقال بار آزمایشی از ایران به عراق و ارمنستان را آغاز خواهیم کرد و به سرعت جریان بار را به مقیاس تجاری خواهیم رساند.
صادق، راهاندازی کریدورهای قزاقستان، ترکمنستان، ایران و آلماتی، تهران، استانبول را از دیگر زمینه مهم، همکاری دو کشور عنوان کرد و افزود: اخیرا راهآهنهای کشورهای منطقه جلساتی برای تعیین تعرفه انتقال بار از چین به اروپا داشته اند.
پیگیری نقشه راه توسعه شاخه شرقی کریدور شمال- جنوب توسط قزاقزستان
وی یادآور شد: سال گذشته نقشه راه توسعه شاخه شرقی کریدور شمال- جنوب به امضا رسید اما هنوز اجرای آن آغاز نشده است.با توجه به اینکه شکل گیری آن با ابتکار قزاقزستان بوده، پیشنهاد میکنم اجرایی شدن آن از طرف قزاقزستان مورد پیگیری قرار گیرد.
وی از وزیر حمل و نقل قزاقزستان برای سفر به ایران و بازدید از فرصتهای همکاری دو کشور خصوصا در آپرین و بنادر شمالی و جنوبی دعوت کرد و گفت: با توجه به اجرایی شدن موافقتنامه تجارت آزاد ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا، به سرعت حجم تجارت و حمل و نقل بین ایران و قزاقستان متحول خواهد شد.
صادق افزایش پروازهای دو کشور را موضوع دیگر همکاریهای مشترک دو کشور عنوان کرد و گفت: هر چه امکان تردد تجار میان دو کشور به سهولت بیشتری فراهم شود، جریان تجارت میان دو کشور نیز رشد خواهد داشت.بنابراین، پیشنهاد می کنم تا هواپیمایی کشور ایران و قزاقستان جلسات مشترکی در این زمینه برگزار کنند.
در این نشست وزیر حمل و نقل قزاقستان نیز ضمن تایید مواضع فرزانه صادق، به تشریح همکاری راهبردی دو کشور در ترانزیت کالا در منطقه پرداخت و برای برگزاری فوری کمیته جامع همکاری حمل و نقلی دو کشور در آینده نزدیک، اعلام آمادگی کرد.
وزیر راه و شهرسازی کشورمان در این دیدار با اشاره به اینکه همکاری دو کشور در بخش حمل و نقل روند مطلوبی دارد، گفت: بیتردید یکی از اصلیترین زمینههای همکاری دو کشور، بخش حمل و نقل است.
عضو کابینه دولت چهاردهم ضمن تاکید بر ضرورت ارتباط و همکاری وزارتخانههای حمل و نقلی ایران و قزاقزستان از تهیه پیشنویس نقشه راه همکاری حمل و نقلی دو کشور تا سال ۲۰۳۰ خبر داد و افزود: لازم است تا نهایی سازی و امضای این سند در آینده نزدیک در کمیته جامع همکاری حمل و نقلی دو کشور انجام شود و دو وزیر آن را به امضا برسانند، این سند اقدامات جامع دو کشور برای تحول در روابط ترانزیتی و لجستیکی را ساماندهی خواهد کرد.
وزیر راه و شهرسازی کشورمان، هدف گذاری تجاری دو کشور را ۳ میلیارد دلار عنوان کرد و رسیدن به این ظرفیت و تحقق آن را مستلزم برنامه ریزی مشترک برشمرد.
به گفته وی، با امضای اصلاحیه موافقتنامه حمل و نقل جاده ای، نظام پروانه تردد برای کامیونهای ایرانی و قزاقستان حذف میشود. بر این اساس ناوگان تجاری دو کشور بدون محدودیت در قلمرو ایران و قزاقستان تردد خواهند کرد.
صادق در ادامه تصریح کرد: بنادر آستارا، امیرآباد و کاسپین ظرفیت قابل توجهی برای افزایش همکاری ترانزیتی میان دو کشور دارند. پیشتر نیز پیشنهاد انتقال بار از آکتائو به آستارا و از آنجا به ارمنستان را از همینطور از قزاقستان به عراق را دریافت کردیم و در اولین فرصت انتقال بار آزمایشی از ایران به عراق و ارمنستان را آغاز خواهیم کرد و به سرعت جریان بار را به مقیاس تجاری خواهیم رساند.
صادق، راهاندازی کریدورهای قزاقستان، ترکمنستان، ایران و آلماتی، تهران، استانبول را از دیگر زمینه مهم، همکاری دو کشور عنوان کرد و افزود: اخیرا راهآهنهای کشورهای منطقه جلساتی برای تعیین تعرفه انتقال بار از چین به اروپا داشته اند.
پیگیری نقشه راه توسعه شاخه شرقی کریدور شمال- جنوب توسط قزاقزستان
وی یادآور شد: سال گذشته نقشه راه توسعه شاخه شرقی کریدور شمال- جنوب به امضا رسید اما هنوز اجرای آن آغاز نشده است.با توجه به اینکه شکل گیری آن با ابتکار قزاقزستان بوده، پیشنهاد میکنم اجرایی شدن آن از طرف قزاقزستان مورد پیگیری قرار گیرد.
وی از وزیر حمل و نقل قزاقزستان برای سفر به ایران و بازدید از فرصتهای همکاری دو کشور خصوصا در آپرین و بنادر شمالی و جنوبی دعوت کرد و گفت: با توجه به اجرایی شدن موافقتنامه تجارت آزاد ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا، به سرعت حجم تجارت و حمل و نقل بین ایران و قزاقستان متحول خواهد شد.
صادق افزایش پروازهای دو کشور را موضوع دیگر همکاریهای مشترک دو کشور عنوان کرد و گفت: هر چه امکان تردد تجار میان دو کشور به سهولت بیشتری فراهم شود، جریان تجارت میان دو کشور نیز رشد خواهد داشت.بنابراین، پیشنهاد می کنم تا هواپیمایی کشور ایران و قزاقستان جلسات مشترکی در این زمینه برگزار کنند.
در این نشست وزیر حمل و نقل قزاقستان نیز ضمن تایید مواضع فرزانه صادق، به تشریح همکاری راهبردی دو کشور در ترانزیت کالا در منطقه پرداخت و برای برگزاری فوری کمیته جامع همکاری حمل و نقلی دو کشور در آینده نزدیک، اعلام آمادگی کرد.
برچسب ها : لجستیک اقتصادسرآمد ترانزیت
اخبار روز
-
ایران «دروازه آبی قزاقستان» می شــود؟
-
معطلی ۲۵کشتی حامل کالاهای اساسی در بنادر
-
سرقت دریایی آمریکا در آبهای بینالمللی
-
نقشه توسعه دریایی نقش برآب است!
-
«زبان تخصصی» ضامن پنهان ایمنی و ناوبری در جهان کشتیرانی
-
چالش تغییرات اقلیمی و آینده حملونقل دریایی
-
۳۶۰ درجه برای فرهنگ دریایی ایران
-
بازدید هیات تجاری عراق از پاویون اختصاصی مناطق آزاد در نمایشگاه کیش اکسپو 2025
-
پاویون دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد، محور مذاکرات سرمایهگذاری داخلی و خارجی در کیش اکسپو 2025
-
نشست تخصصی ظرفیتهای مناطق آزاد در بازآفرینی شهری با محوریت منطقه آزاد ماکو برگزار شد
-
ایران و قزاقستان در مسیر تحول در همکاریهای لجستیکی و ترانزیتی
-
انمام دو پروژه ریلی تا پایان سال
-
توسعه پایدار چابهار در گرو رویکرد علمی و بازنگری در مفهوم رقابت است
-
ترانزیت کالا از مرزهای زمینی کشور به مرز ۱۱ میلیون تُن رسید
-
کریدور قزاقستان-ترکمنستان-ایران ظرفیت مناسبی برای توسعه همکاریهای ترانزیتی دارد
-
گسترش همکاریهای حملونقلی ایران و قزاقستان
-
ایران بهدنبال تعهد حمل بار از روسیه برای توسعه ترانزیت
-
سیگنال بحران در صنعت حملونقل دریایی
-
شورهزارهای تازه در کمین مسیر انتقال آب به اصفهان
-
پیشروی پل خلیجفارس فقط روی کاغذ
