«سرآمد» از بالا گرفتن تنشها در دریای کارائیب گزارش میدهد؛
سرقت دریایی آمریکا در آبهای بینالمللی
اقتصادسرآمد- سعید قلیچی- چهارشنبه هفته گذشته(۱۰دسامبر ۲۰۲۵) ایالات متحده یک ابرنفتکش بزرگ شناور را که با نام تجاریSkipper (قبلاً تحت نام Adisa شناخته میشد) متعلق به کشور ونزوئلا را در آبهای کارائیب و نزدیک به سواحل این کشور توقیف کرد. مقامهای آمریکایی طی روزهای گذشته اعلام کردهاند که این نفتکش تحریم شده و متهم به حمل نفت «تحریمی» بوده و توقیف با حکم قضایی و عملیات نیروهای دریایی و گارد ساحلی انجام شده است. این اقدام البته واکنشهای تندی از سوی دولت ونزوئلا و برخی متحدان منطقهای این کشور را بهدنبال داشت و با بالا رفتن نگرانیها نسبت به افزایش تنشهای نظامی و سیاسی در دریای کارائیب همراه شد.
ونزوئلا بزرگترین ذخایر نفتی اثباتشده جهان را دارد، اما سوءمدیریت، تجهیزات فرسوده و تحریمهای تحت رهبری آمریکا تولید آن را بهشدت کاهش داده است. این کشور طبق گزارشها روزانه حدود ۹۰۰هزار بشکه صادر میکند؛ بالاتر از سال گذشته اما بسیار کمتر از ۲.۴میلیون بشکه روزانه در سال ۲۰۰۸. بزرگترین مشتریان آن چین و ایالات متحده هستند که در ژوئیه مجوزی را برای ادامه فعالیتهای شرکت آمریکایی «شورون» در ونزوئلا تمدید کرد.
نفتکش ونزوئلا چطور توقیف شد؟
با بررسی گزارشهای منتشرشده از سوی رسانهها، به نظر میرسد نفتکش «اسکیپر» بیش از یکماه در حدود ۱۰۰مایلی ساحل گویان قرار داشته و تا روز دوشنبه گذشته همانجا بوده است. این اطلاعات را دادههای منتشرشده از سوی رسانه تخصصی ترانسپوندر تایید میکند. بااینحال، تصاویر ماهوارهای ۱۸نوامبر نشان میدهد که این نفتکش مکان خود را جعل کرده و دستکم یکبار در این مدت در سواحل ونزوئلا بوده است. این نفتکش از روز دوشنبه تا کمی پیش از ساعت ۵عصر چهارشنبه به وقت شرق آمریکا هیچ داده ترانسپوندری ارسال نکرد تا اینکه دوباره در حدود ۲۵مایلی جنوبشرقی گرانادا ظاهر شد.
براساس گزارش رویترز؛ این کشتی ۲۰ساله طبق سوابق در ماه ژوئیه دستکم دوبار در ایران پهلو گرفته است. اکنون با پرچم جعلی گویان بهعنوان «اسکیپر» در حرکت است و همچنان متعلق به شرکت «تریتون ناویگیشن» است. از طرف دیگر، باید دانست که اعلام توقیف این نفتکش تنها چندساعت پس از آن صورت گرفت که رهبر اپوزیسیون ونزوئلا، ماریا کورینا ماچادو، در مراسم اسلو برای دریافت جایزه صلح نوبل حضور نیافت. او از ماه ژانویه در داخل ونزوئلا مخفی شده و از سوی دولت از خروج از کشور منع شده است. دخترش این جایزه را به جای او دریافت کرد.
آمریکا بهدنبال نفتکشهای ونزوئلا و ایران
خبرگزاری یورونیوز نیز در گزارشی اعلام کرده که آمریکا پس از توقیف یک فروند نفتکش حامل نفت ونزوئلا، در حال تدارک برای رهگیری شناورهای بیشتری است که نفت ونزوئلا و حتی ایران را حمل میکنند؛ اقدامی که به گفته منابع آگاه، بخشی از تشدید فشار واشنگتن بر نیکلاس مادورو رئیسجمهور ونزوئلا بهشمار میرود. نخستین توقیف یک نفتکش یا محموله نفتی از ونزوئلا توسط ایالات متحده آمریکا طی هفته گذشته رخ داد؛ کشوری که از سال ۲۰۱۹ تحت تحریمهای آمریکا قرار دارد. این اقدام همزمان با استقرار گسترده نیروهای آمریکایی در کارائیب جنوبی و تشدید تلاشهای دونالد ترامپ برای برکناری نیکلاس مادورو، رئیسجمهور ونزوئلا انجام شده است.
خبرگزاری رویترز همچنین در گزارشی نوشته است که اقدام تازه آمریکا موجب شده مالکان کشتیها، شرکتهای کشتیرانی و موسسات مرتبط با حمل نفت ونزوئلا، با نگرانی برنامه حرکت از آبهای این کشور را در روزهای آینده بازنگری کنند. دولت ونزوئلا نیز اقدام آمریکا را «دزدی دریایی» خوانده است. منابع آگاه نیز به خبرگزاری رویترز گفتند، انتظار میرود آمریکا در هفتههای پیشِ رو دست به مداخلات مستقیم بیشتری بزند و نفتکشهایی را هدف قرار دهد که نفت ونزوئلا یا دیگر کشورهای تحت تحریم واشنگتن از جمله ایران را حمل کردهاند.
کارولین لویت، سخنگوی کاخ سفید نیز از اظهارنظر درباره طرحهای آتی برای توقیف نفتکشهای بیشتر خودداری کرد و صرفا گفت: «آمریکا به اجرای سیاستهای تحریمی رئیسجمهور ادامه خواهد داد.» او افزود: «نمیتوانیم اجازه دهیم کشتیهای تحریمشده با نفت بازار سیاه در دریاها رفتوآمد کنند؛ نفتی که درآمد آن به تقویت رژیمهای یاغی و نامشروع و فعالیتهای موسوم به نارکوتروریسم در سراسر جهان میانجامد.» همچنین وزارت خزانهداری آمریکا روز پنجشنبه اعلام کرد: ۶نفتکش غولپیکر را که بنابر اسناد داخلی شرکت ملی نفت ونزوئلا و دادههای ردیابی کشتیرانی اخیرا در ونزوئلا بارگیری کردهاند، به همراه چهار شهروند ونزوئلایی از جمله سهعضو خانواده سیلیا فلورس، بانوی اول ونزوئلا تحریم کرده است.
نشانههایی از رصد و رهگیری
نیروهای آمریکایی نفتکشها را در دریا و نیز برخی شناورها را در بنادر ونزوئلا که در حال تعمیر یا بارگیریاند زیر نظر دارند و منتظرند تا این کشتیها وارد آبهای بینالمللی شوند و در آن زمان اقدام کنند. پیش از توقیف اسکیپر، نفتکشی که پیشتر به دلیل حمل نفت ایران تحریم شده بود، نیروهای آمریکایی نظارت خود را بر آبهای نزدیک ونزوئلا و گویان افزایش داده بودند. سخنگوی کاخ سفید گفت: نفتکش توقیفشده به سمت یکی از بنادر آمریکا خواهد رفت تا محموله آن از طریق فرایندهای رسمی قضایی توقیف شود.
زمانبندی توقیفهای بعدی تا حدی به سرعت آمادهسازی بنادری بستگی خواهد داشت که بتوانند نفتکشهای توقیفشده را برای تخلیه بار بپذیرند. بسیاری از کشتیهای ناوگان سایه قدیمیاند، مالکیت شفافی ندارند و بدون پوشش بیمهای معتبر بینالمللی تردد میکنند و همین امر پذیرش آنها را برای بنادر دشوار میکند. یکی دیگر از کشتیها به نام «سیهورس» که تحت تحریم بریتانیا و اتحادیه اروپا بهدلیل ارتباط با تجارت نفت روسیه است، در نوامبر گذشته توسط یک ناو آمریکایی رصد و برای مدتی توقیف شده بود، اما سپس به ونزوئلا راه یافت.
تشدید تنشها در دریای کارائیب
توقیف این نفتکش متعلق به دولت ونزوئلا در آبهای دریای کارائیب و نزدیکی سواحل این کشور، این منطقه را به میدان یک رقابت و نبرد ژئوپلیتیکی تبدیل کرده است. استقرار ناو جرالد فورد بهعنوان پیشرفتهترین ناو هواپیمابر جهان و ۱۵درصد از ناوگان جنگی آمریکا در منطقه که از اکتبر ۲۰۲۵ آغاز شده و با پرواز جنگندههای اف-۳۵ بر فراز خلیج ونزوئلا و بیش از ۸۰کشته در حملات به قایقهای قاچاق، به اوج رسیده است نیز این تشدید تنشها را تایید میکند.
به باور تحلیلگران؛ این اقدام دولت آمریکا نهتنها تحریمهای مالی را به مداخله فیزیکی تبدیل میکند، بلکه ریسک تصادف یا درگیری دریایی را افزایش میدهد. تحلیلگران خبرگزاری بیبیسی هشدار میدهند که نمایش قدرت نظامی به جای دیپلماسی میتواند ثبات منطقه را تهدید کند و کشورهای همسایه مانند کوبا و کلمبیا را به بحران انسانی بکشاند. از طرف دیگر، حمایت روسیه و ایران از مادورو، میتواند تنش را به سطح جهانی بکشاند. به نظر میرسد این رویداد دریای کارائیب را از یک مسیر تجاری آرام آنطور که دیوسدادو کابلیو، وزیر کشور ونزوئلا اعلام کرده است به «دریای دزدان» واقعی تبدیل کرده است.توقیف مستقیم یک نفتکش بزرگ در آبهای منطقهای نزدیک ونزوئلا، دستکم در کوتاهمدت، فضای نظامی را متشنج میکند؛ از جمله افزایش پروازهای نظامی، مانورهای دریایی و احتمال رویاروییهای کوچک بین شناورها یا هواپیماها. این رفتار میتواند باعث کندی عبور و مرور تجاری و ایجاد هشدارهای امنیتی برای ناوبری در آن پهنه شود.
چشمانداز تاثیر توقیف در بازار نفت
در ساعات پس از اعلام توقیف، قراردادهای نفتخام در بازارهای جهان افزایش قیمت مختصری را تجربه کرد. بااینحال، کارشناسان میگویند این جهش کوتاهمدت قیمت منعکسکننده نگرانی بازار نسبت به احتمال اختلال در عرضه (واقعی یا بالقوه) و نقش روانی رخدادهای ژئوپلیتیک است. تحلیلگران باور دارند که بعید است این توقیف در کوتاهمدت تغییر محسوس در عرضه جهانی را ایجاد کند؛ چراکه حجم نفت ونزوئلا که راه رسمی و بزرگ و مداوم به بازار جهانی دارد، در سالهای اخیر تحت تحریم و کاهش تولید بوده و سهم بازار جهانی آن محدودتر از دهههای گذشته است.
گزارش ها نشان میدهد که ونزوئلا ماه گذشته بیش از ۹۰۰هزار بشکه در روز صادر کرد، عمدتاً به چین با تخفیفهای دوگانه(بهدلیل رقابت با نفت تحریمشده روسیه و ایران). این توقیف، بیش از ۳۰کشتی تحریمشده دیگر را در معرض خطر قرار میدهد و خریداران آسیایی را وادار به تقاضای تخفیفهای بیشتر(تا دوبرابر) میکند، که درآمد مادورو را- بیش از ۹۰درصد بودجه- بهشدت کاهش میدهد.
آژانس بینالمللی انرژی نیز پیشبینی تقاضای جهانی ۲۰۲۶ را ۸۶۰هزار بشکه افزایش داد، اما رشد عرضه را ۲۰هزار بشکه کاهش داد که مازاد بازار را تنگتر میکند. اگر توقیفها ادامه یابد، «پریمیوم ریسک ژئوپلیتیکی» قیمتها را ۱۰-۵دلار افزایش میدهد، بهویژه برای نفت سنگین کانادایی که پالایشگاههای آمریکایی به آن وابستهاند. بااینحال، عرضه مازاد آمریکا (۱۳.۶میلیون بشکه در روز) و خرید هند از نفت روسیه، شوک را تعدیل میکند.
برچسب ها : آبهای بینالمللی اقتصادسرآمد بازار نفت
-
ایران «دروازه آبی قزاقستان» می شــود؟
-
معطلی ۲۵کشتی حامل کالاهای اساسی در بنادر
-
سرقت دریایی آمریکا در آبهای بینالمللی
-
نقشه توسعه دریایی نقش برآب است!
-
«زبان تخصصی» ضامن پنهان ایمنی و ناوبری در جهان کشتیرانی
-
چالش تغییرات اقلیمی و آینده حملونقل دریایی
-
۳۶۰ درجه برای فرهنگ دریایی ایران
-
بازدید هیات تجاری عراق از پاویون اختصاصی مناطق آزاد در نمایشگاه کیش اکسپو 2025
-
پاویون دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد، محور مذاکرات سرمایهگذاری داخلی و خارجی در کیش اکسپو 2025
-
نشست تخصصی ظرفیتهای مناطق آزاد در بازآفرینی شهری با محوریت منطقه آزاد ماکو برگزار شد
-
ایران و قزاقستان در مسیر تحول در همکاریهای لجستیکی و ترانزیتی
-
انمام دو پروژه ریلی تا پایان سال
-
توسعه پایدار چابهار در گرو رویکرد علمی و بازنگری در مفهوم رقابت است
-
ترانزیت کالا از مرزهای زمینی کشور به مرز ۱۱ میلیون تُن رسید
-
کریدور قزاقستان-ترکمنستان-ایران ظرفیت مناسبی برای توسعه همکاریهای ترانزیتی دارد
-
گسترش همکاریهای حملونقلی ایران و قزاقستان
-
ایران بهدنبال تعهد حمل بار از روسیه برای توسعه ترانزیت
-
سیگنال بحران در صنعت حملونقل دریایی
-
شورهزارهای تازه در کمین مسیر انتقال آب به اصفهان
-
پیشروی پل خلیجفارس فقط روی کاغذ
