تاریخ انتشار:1404/9/25
رفع محدودیت تردد واگن‌های ایرانی در کشورهای قزاقستان، ترکمنستان و ازبکستان

رییس مرکز امور بین‌الملل وزارت راه و شهرسازی اعلام کرد؛

رفع محدودیت تردد واگن‌های ایرانی در کشورهای قزاقستان، ترکمنستان و ازبکستان

اقتصادسرآمد- رییس مرکز امور بین‌الملل وزارت راه و شهرسازی، تقویت دیپلماسی حمل و نقل و انجام پروژه‌های اولویت دار در حوزه‌های ریلی و جاده‌ای را از مهمترین دستاوردهای وزارت راه در دولت چهاردهم عنوان و تاکید کرد: تردد واگن‌های ایرانی در کشورهای قزاقستان، ترکمنستان و ازبکستان رفع محدودیت شد.

به گزارش اقتصادسرآمد، امین ترفع، مشاور وزیر راه و شهرسازی و رئیس مرکز امور بین الملل وزارت راه و شهرسازی، امروز سه‌شنبه ۲۵ آذر در نهمین نمایشگاه حمل و نقل، لجستیک و صنایع وابسته به تشریح مهمترین اقدامات وزارت راه و شهرسازی در حوزه حمل و نقل، تقویت دیپلماسی حمل و نقلی  وزارت راه، توسعه زیرساخت‌ها و تکمیل و راه‌اندازی مهم‌ترین پروژه‌های اولویت دار وزارتخانه را تشریح کرد.

مشاور وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر تلاش ایران برای نقش آفرینی در ترانزیت منطقه‌ای و حفظ این ویژگی بر همگرایی برای رونق ترانزیت از مسیر ایران تاکید کرد.

ترفع گفت: در بخش حمل و نقل چالش‌های متعدد و شرایط محدود کننده ای برای حمل و نقل از مسیر ایران وجود دارد که شاید هر روز در حال تشدید است. در داخل کشور نیز تعارضاتی وجود دارد که حمل و نقل و ترانزیت از مسیر ایران را دچار چالش و محدودیت کرده است. بنابراین، راهبرد وزارت راه و شهرسازی راهبرد موبیلیتی به معنای دسترسی ارزان و روان و پرسرعت حمل و نقل اتخاذ شد.

به گفته مشاور وزیر راه و شهرسازی، وزارت راه و شهرسازی توسعه زیرساخت‌ها را نیز با وجود محدودیت‌های منابع با اولویت‌بندی در برنامه قرار داد.

ترفع تاکید کرد: در راهبرد دیپلماسی حمل و نقل در مواجهه با محیط خارجی که در تلاش است تا حمل و نقل از مسیر ایران نباشد، سیاست‌های ضدانزواگرایانه در پیش گرفته شد تا همچنان وابستگی به زنجیره حمل و نقل و عبور بار از مسیر ایران پابرجا بماند.

رئیس مرکز امور بین الملل وزارت راه و شهرسازی در ادامه به موضوع شراکت‌های جدیدی ایران با کشورهای همسایه و کشورهای محصور در خشکی اطراف اشاره و بر همگرایی برای رونق ترانزیت از مسیر ایران به عنوان راهبردی تازه تاکید کرد.

تکمیل راه‌آهن چابهار- زاهدان تا پایان امسال

ترفع از جمله انجام پروژه‌های اولویت‌دار را راه آهن چابهار- زاهدان که هم شبکه داخلی را تکمیل کرده و هم اتصال چابهار را به شبکه‌های حمل و نقل پیرامونی ممکن می‌کند و امسال این مسیر ۲۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است، برشمرد.

عملیات ساخت راه‌آهن رشت- آستارا از ابتدای سال آینده آغاز می‌شود

وی همچنین به تداوم تملک اراضی راه آهن رشت- آستارا اشاره کرد و گفت: تا امروز بیش از ۱۰۰ کیلومتر از این مسیر تملک شده و تلاش می‌شود که از ابتدای سال آینده عملیات اجرایی ساخت راه آهن مسیر آغاز شود.

رئیس مرکز امور بین الملل وزارت راه و شهرسازی تصریح کرد: فارغ از اینکه کشور همسایه ما چه کشوری است، باید اتصال ریلی ما به همه کشورهای همسایه برقرار شود.

دسترسی پرظرفیت ریلی با کشورهای هم‌نرز ایران یک الزام است

ترفع افزود: اگر می‌خواهیم در حوزه ترانزیت حرف‌هایی برای گفتن داشته باشیم باید دسترسی پر ظرفیت ریلی به همه کشورهایی که مرز ریلی با ما دارند برقرار باشد و این یک الزام است.

وی با یادآوری اینکه روسیه در قالب توافق‌نامه وان که در دولت سیزدهم به امضا رسید، تسهیلاتی برای ساخت راه آهن رشت- آستارا در نظر گرفت که در مقایسه با وام‌های بین‌المللی نرخ بهره و دوره بازپرداخت مناسب دارد، توضیح داد: این اتصال ریلی دسترسی شبکه ایران به جمهوری آذربایجان، روسیه، گرجستان و فراتر از آن را میسر می‌کند.

ترفع بر اهمیت اتصال ریلی با غرب روسیه تاکید کرد و گفت: شرایط و روند تجارت ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا به گونه‌ای است که با تکمیل این مسیر می‌توان ظرفیت‌ها را افزایش داد.

رئیس مرکز بین الملل وزارت راه و شهرسازی به رفع نواقص ریلی به افغانستان و مسیر خواف- روزنک اشاره کرد و گفت: اکنون به‌طور متوسط هفته‌ای ۱۴ قطار تجاری و ترانزیتی از این مسیر در حال تردد است.

اتمام مین‌روبی مسیر ریلی شلمچه- بصره

ترفع از اتمام عملیات مین‌روبی مسیر ریلی شلمچه- بصره خبر داد و افزود: احداث پل بازشو بر روی رودخانه اروند در دستور کار است تا بعد از آن شاهد ریل‌گذاری مسیر باشیم.

وی تکمیل پل کلاله- آغبند که تا پایان سال و همچنین توسعه مرکز لجستیک آپرین، را از دیگر اقدامات انجام شده عنوان کرد.

مشاور وزیر راه و شهرسازی در ادامه به سایر اقدامات وزارت راه و شهرسازی برای پیوند شبکه‌های ارتباطی کشورمان با کشورهای همسایه اشاره کرد و گفت: راه آهن زاهدان- میرجاوه- تفتان که سابقه‌ای بیش از یک قرن دارد و باید بازسازی می‌شد در گفتگوهای وزیر راه و شهرسازی با نخست وزیر، وزیر تجارت و وزیر پاکستان پیگیری شد تا این پروژه در اولویت قرار بگیرد.

به گفته وی، به منظور تکمیل خط ریلی مرند- چشمه ثریا که شبکه ریلی کشورمان را به اروپا متصل می‌کند، با ترکیه و سایر کشورها صحبت و مذاکرات لازم انجام شده است.

اخذ مجوز تردد واگن‌های ایرانی در ازبکستان، قزاقستان و ترکمنستان

وی تاکید کرد: اخذ مجوز تردد واگن‌های ایرانی در ازبکستان، قزاقستان و ترکمنستان (که تا پیش از آن واگن‌های ایرانی حق تردد در کشورهای cis را نداشتند) انجام شد. همچنین، توافق با ازبکستان برای حذف عوارض ۴۰۰ دلاری کامیون‌های عبوری دو طرف از ابتدای سال ۲۰۲۵، حذف نظام پروانه تردد با بلاروس و قزاقستان و همچنین برگزاری دو اجلاس وزرای حمل و نقل اکو و تراسیکا، همه و همه گویای آن است که با صدای بلند فریاد بزنیم ایران یکی از بهترین و امن‌ترین مسیرها برای ترانزیت است.

آغاز به کار ستاد ملی ترانزیت

وی گفت: آغاز به کار ستاد ملی ترانزیت یک اتفاق مثبت است که می‌تواند در ترانزیت از مسیر ایران تحول ایجاد کند.

ترفع در ادامه به کریدور زنگزور پرداخت و با اشاره به اینکه ایران پس از فروپاشی شوروی همواره مسیر امن و ارزان برای انتقال کالای جمهوری آذربایجان به نخجوان بوده و هست، گفت: حتی در دوره‌هایی همچون زمان کرونا که با مساله و مشکل مواجه بودیم، این مسیر بدون محدودیت کار می‌کرد.

مسیر ایران همچنان بهترین مسیر ترانزیتی است

به گفته وی، اینکه در منطقه، مسیری جایگزین برای کریدور زنگزور ایجاد شود چیز عجیب و غریبی نیست، اما امن ارزان و روان بودن همه آن چیزی است که مزیت یک مسیر را حفظ می‌کند. حتی به فرض ساخته شدن مسیر آذربایجان- نخجوان از مسیر ارمنستان، مسیر ایران همچنان بهترین مسیر باقی خواهد ماند.

ترفع پروژه کلاله- آغبند را از جمله پروژه‌های مشترک با جمهوری آذربایجان برای تقویت تردد عنوان کرد و افزود: این پروژه که پروژه مهمی است در نوروز آینده به بهره‌برداری برسد. همچنین، مسیر کلاله- جلفا در دست تعریض است و همه این موارد تایید می‌کند که به فرض ساخته شدن آن مسیر، باز هم مسیر ایران بهترین مسیر باقی خواهد ماند.

تقویت و توسعه روابط حمل و نقلی ایران و قزاقستان

مشاور وزیر راه و شهرسازی در ادامه اصلاحیه موافقت‌نامه حمل و نقل جاده ای در سفر اخیر وزیر راه و شهرسازی در همراهی با رییس‌جمهور را یادآور شد و توضیح داد: از طریق این موافقت‌نامه امکان تردد کامیون‌های ایرانی بدون پروانه تردد فراهم شد. اینها اقداماتی است که نشان می‌دهد ارتباطات حمل و نقلی ایران و قزاقستان در حال گسترش است.

برچسب ها : وزارت راه و شهرسازی اقتصادسرآمد رییس مرکز امور بین‌الملل

اخبار روز
ضمیمه