تاریخ انتشار:1400/2/2
نامه انجمن روزنامه های غیردولتی به جهانگیری
از حذف انتشار فراخوان مناقصات در روزنامه های مستقل جلوگیری کنید
اقتصادسرآمد - انجمن روزنامه های غیردولتی با صدور نامه ای به معاون اول رییس جمهور خواستار جلوگیری از حذف انتشار فراخوان مناقصات در روزنامه های مستقل شد.
به گزارش اقتصادسرآمد، متن نامه انجمن روزنامه های غیردولتی به جهانگیری، معاون اول رییس جمهور به شرح زیر می باشد:
جناب آقای دکتر جهانگیری
معاون اول محترم ریاست جمهوری
با سلام و احترام
ضمن آرزوی قبولی طاعات و عبادات در ماه مبارک رمضان و تشکر بابت مساعدت جنابعالی و اعضای محترم هیات دولت در خصوص تجدید نظر در مصوبه شماره 136159/ت55289هـ مورخ 25/11/1399 با عنوان «نحوه فعالیت دستگاههای اجرایی در سامانه ستاد» و اصلاحیه آن به شماره 139907/ت58519هـ مورخ 2/12/1399، که عدم اصلاح آن ضربه مهلکی بر جامعه مطبوعاتی کشور میبود و یقینا تشدید روند تعطیلی روزنامهها و محرومیت مردم از این رکن مهم دموکراسی و بیکاری فعالان شاغل در این رسانهها را در پی میداشت؛ متاسفانه مطلع شدیم که رییس محترم مجلس شورای اسلامی طی نامه شماره 4438/هـب مورخ 24/1/1400، متعاقب اعلام نظر مقدماتی «هیأت بررسی و تطبیق مصوبات دولت با قوانین» اعلام داشته است که تبصره 1 اصلاحی ماده 13، به علت عدم اعلام و تصریح برنامه زمانی که استمرار تداوم انتشار فراخوان معاملات عمومی در روزنامههای کثیرالانتشار را به ذهن متبادر مینماید، مغایر متن صریح ماده 50 قانون احکام دائمی است و همچنین حذف ماده 14 نیز در همین منوال مغایر است. در این ارتباط، توضیحات زیر به استحضار میرسد:
متاسفانه کارشناسان محترم حقوقی مستقر در هیات مذکور، بدون عنایت به ماهیت اجرایی امور و فقط از باب شکلی به این نتیجه رسیده اند؛ زیرا ماده 14 حذف شده از مصوبه، با تکیه بر ماده 50 قانون احکام دایمی برنامههای توسعه، مبنی بر انجام فرایند برگزاری مناقصات به صورت الکترونیکی، اصولاً برخلاف فرایند مندرج در ماده 13 قانون برگزاری مناقصات که خود اجبار و الزام به انتشار 2 تا 3 نوبت آگهی مناقصات را در روزنامههای کثیرالانتشار تاکید مینمود (و هدف از آن ثبت اطلاعات مهم معاملات عمومی کشور در حافظه مکتوب و تاریخی به جهت عدم قابلیت دست درازی به محتوای آن میباشد) ؛ فراخوان مناقصات را به صورت الکترونیکی مکفی دانسته و انتشار آگهی کاغذی (یا روزنامهای) را با استفاده از کلمه «خودداری» منع نموده بود که با درایت جنابعالی و همراهی هیات محترم وزیران، اصلاح و حذف شد.
اما توضیح حقوقی در خصوص ماهیت اجرایی کار این که؛ در ماده 50 قانون احکام توسعه آمده است، باید تمام مراحل انجام معاملات عمومی توسط سامانه ستاد و بهطور الکترونیکی انجام شود و از ابتدای سال سوم برنامه ششم یعنی 1398 به استناد ماده 9 قانون برنامه، این امر الزامی است؛ اما در ماده 50 بحثی از حذف مرحلهای از فرایند معاملات عمومی نشده است. از سویی وقتی بخواهیم عملی را بهطور الکترونیکی انجام دهیم، باید بتوانیم آن عمل و فعل فیزیکی را با عمل مجازی و الکترونیکی جدید تطبیق دهیم، اگر چنین امکانی نباشد این دستور جدید غیرقابل اجرا بوده و اصل بر انجام همان عمل قبلی است ولی اگر امکانپذیر باشد و اجرای آن مزاحمتی در اجرای قوانین قبلی ایجاد نکند، به نحوی که بتوان آن عمل و عمل جدید را با هم جمع نمود و انجام هیچ کدام مانع انجام دیگری نباشد، اصل بر جمع بین آنها خواهد بود. در غیر این دو حالت، بدون توجه به عام و خاص بودن قوانین مذکور، آنگاه اولویت با اجرای قانون مؤخر است.
حال در خصوص گام انتشار «فراخوان» (به عنوان یکی از مراحل تشریفاتی فرایند برگزاری مناقصات) با توجه به ماده 4 قانون برگزاری مناقصات، به دو شکل ارسال دعوتنامه و انتشار آگهی در روزنامهها تقسیم شده است. لذا باید دید چطور میتوان فراخوان را به شکل الکترونیکی انجام داد؟ مسلماً در خصوص ارسال دعوتنامه، سامانه ستاد بسیار مهیا بوده و اشکالی در کار نخواهد بود اما در خصوص بخش دیگر فراخوان یعنی انتشار آگهی، مشکلاتی وجود دارد. به طور مثال اگر سامانه ستاد «روزنامه» بود و مجوزی برای این کار از وزارت ارشاد داشت (که ندارد!)، شاید میشد با اغماض درج فراخوان در این سامانه را بدل از انتشار آگهی گرفت. اما درج 2 تا 3 نوبت آگهی در یک سامانه الکترونیکی، چطور امکانپذیر است؟ وقتی که دستگاههای اجرایی فقط یک بار میتوانند فراخوان خود را در سامانه درج نموده و هر گونه تغییر آن با حذف و شروع فرایند جدید در سامانه همراه است، چطور چنین امکانی وجود دارد؟
مضافاً اینکه درج آگهی صرفاً برای اطلاعرسانی نیست و به جرأت می توان گفت درج آگهی در روزنامهها، ثبت متن فراخوان آگهیها در تاریخ مکتوب کشور برای جلوگیری از هر نوع انکار و تکذیب در آینده و حفظ حقوق شهروندی است. لذا امکان چنین تطبیقی (انتشار آگهی به صورت الکترونیک در سامانه ستاد) در عمل و اجرا وجود ندارد و مرحله انتشار و چاپ آگهی به عنوان یک گام از کل فرایند تشریفاتی انجام مناقصه یا مزایده، قابل حذف نیست، زیرا تغییر هر فرایندی (تشریفاتی) در حقوق عمومی باید با قانون صریح همراه باشد و گرنه نظم اداری کشور به هم خواهد ریخت. لذا خواهشمند است با عنایت به توضیحات فوقالذکر و همچنین شرایط بسیار بحرانی و دشوار اقتصاد مطبوعات کشور که پیشتر طی نامه شماره 197/1399/الفم موخ 28/11/99 و بیانیه انجمن صنفی مدیران روزنامههای غیر دولتی به استحضار رسید، خواهشمند است در فرصت اندک باقیمانده، اقدام عاجل برای تاکید بر مصوبه قبلی(به شماره 139907/ت58519هـ مورخ 2/12/1399) و یا حداقل اصلاح مصوبه به شرح زیر مبذول فرمایید.
متن پیشنهادی برای اصلاح تبصره 1 ماده 13:
«سایر اسناد مربوط به انجام مراحل معاملات به استثنای فراخوانهای عمومی که ملزم به انتشار آگهی در روزنامههای کثیرالانتشار هستند، با اعلام وزارت صنعت، معدن و تجارت (مرکز توسعه تجارت الکترونیکی) و تأیید کارگروه موضوع ماده (10) این تصویبنامه، مشمول حکم این ماده میباشند.» / علیرضا بختیاری - رئیس انجمن
جناب آقای دکتر جهانگیری
معاون اول محترم ریاست جمهوری
با سلام و احترام
ضمن آرزوی قبولی طاعات و عبادات در ماه مبارک رمضان و تشکر بابت مساعدت جنابعالی و اعضای محترم هیات دولت در خصوص تجدید نظر در مصوبه شماره 136159/ت55289هـ مورخ 25/11/1399 با عنوان «نحوه فعالیت دستگاههای اجرایی در سامانه ستاد» و اصلاحیه آن به شماره 139907/ت58519هـ مورخ 2/12/1399، که عدم اصلاح آن ضربه مهلکی بر جامعه مطبوعاتی کشور میبود و یقینا تشدید روند تعطیلی روزنامهها و محرومیت مردم از این رکن مهم دموکراسی و بیکاری فعالان شاغل در این رسانهها را در پی میداشت؛ متاسفانه مطلع شدیم که رییس محترم مجلس شورای اسلامی طی نامه شماره 4438/هـب مورخ 24/1/1400، متعاقب اعلام نظر مقدماتی «هیأت بررسی و تطبیق مصوبات دولت با قوانین» اعلام داشته است که تبصره 1 اصلاحی ماده 13، به علت عدم اعلام و تصریح برنامه زمانی که استمرار تداوم انتشار فراخوان معاملات عمومی در روزنامههای کثیرالانتشار را به ذهن متبادر مینماید، مغایر متن صریح ماده 50 قانون احکام دائمی است و همچنین حذف ماده 14 نیز در همین منوال مغایر است. در این ارتباط، توضیحات زیر به استحضار میرسد:
متاسفانه کارشناسان محترم حقوقی مستقر در هیات مذکور، بدون عنایت به ماهیت اجرایی امور و فقط از باب شکلی به این نتیجه رسیده اند؛ زیرا ماده 14 حذف شده از مصوبه، با تکیه بر ماده 50 قانون احکام دایمی برنامههای توسعه، مبنی بر انجام فرایند برگزاری مناقصات به صورت الکترونیکی، اصولاً برخلاف فرایند مندرج در ماده 13 قانون برگزاری مناقصات که خود اجبار و الزام به انتشار 2 تا 3 نوبت آگهی مناقصات را در روزنامههای کثیرالانتشار تاکید مینمود (و هدف از آن ثبت اطلاعات مهم معاملات عمومی کشور در حافظه مکتوب و تاریخی به جهت عدم قابلیت دست درازی به محتوای آن میباشد) ؛ فراخوان مناقصات را به صورت الکترونیکی مکفی دانسته و انتشار آگهی کاغذی (یا روزنامهای) را با استفاده از کلمه «خودداری» منع نموده بود که با درایت جنابعالی و همراهی هیات محترم وزیران، اصلاح و حذف شد.
اما توضیح حقوقی در خصوص ماهیت اجرایی کار این که؛ در ماده 50 قانون احکام توسعه آمده است، باید تمام مراحل انجام معاملات عمومی توسط سامانه ستاد و بهطور الکترونیکی انجام شود و از ابتدای سال سوم برنامه ششم یعنی 1398 به استناد ماده 9 قانون برنامه، این امر الزامی است؛ اما در ماده 50 بحثی از حذف مرحلهای از فرایند معاملات عمومی نشده است. از سویی وقتی بخواهیم عملی را بهطور الکترونیکی انجام دهیم، باید بتوانیم آن عمل و فعل فیزیکی را با عمل مجازی و الکترونیکی جدید تطبیق دهیم، اگر چنین امکانی نباشد این دستور جدید غیرقابل اجرا بوده و اصل بر انجام همان عمل قبلی است ولی اگر امکانپذیر باشد و اجرای آن مزاحمتی در اجرای قوانین قبلی ایجاد نکند، به نحوی که بتوان آن عمل و عمل جدید را با هم جمع نمود و انجام هیچ کدام مانع انجام دیگری نباشد، اصل بر جمع بین آنها خواهد بود. در غیر این دو حالت، بدون توجه به عام و خاص بودن قوانین مذکور، آنگاه اولویت با اجرای قانون مؤخر است.
حال در خصوص گام انتشار «فراخوان» (به عنوان یکی از مراحل تشریفاتی فرایند برگزاری مناقصات) با توجه به ماده 4 قانون برگزاری مناقصات، به دو شکل ارسال دعوتنامه و انتشار آگهی در روزنامهها تقسیم شده است. لذا باید دید چطور میتوان فراخوان را به شکل الکترونیکی انجام داد؟ مسلماً در خصوص ارسال دعوتنامه، سامانه ستاد بسیار مهیا بوده و اشکالی در کار نخواهد بود اما در خصوص بخش دیگر فراخوان یعنی انتشار آگهی، مشکلاتی وجود دارد. به طور مثال اگر سامانه ستاد «روزنامه» بود و مجوزی برای این کار از وزارت ارشاد داشت (که ندارد!)، شاید میشد با اغماض درج فراخوان در این سامانه را بدل از انتشار آگهی گرفت. اما درج 2 تا 3 نوبت آگهی در یک سامانه الکترونیکی، چطور امکانپذیر است؟ وقتی که دستگاههای اجرایی فقط یک بار میتوانند فراخوان خود را در سامانه درج نموده و هر گونه تغییر آن با حذف و شروع فرایند جدید در سامانه همراه است، چطور چنین امکانی وجود دارد؟
مضافاً اینکه درج آگهی صرفاً برای اطلاعرسانی نیست و به جرأت می توان گفت درج آگهی در روزنامهها، ثبت متن فراخوان آگهیها در تاریخ مکتوب کشور برای جلوگیری از هر نوع انکار و تکذیب در آینده و حفظ حقوق شهروندی است. لذا امکان چنین تطبیقی (انتشار آگهی به صورت الکترونیک در سامانه ستاد) در عمل و اجرا وجود ندارد و مرحله انتشار و چاپ آگهی به عنوان یک گام از کل فرایند تشریفاتی انجام مناقصه یا مزایده، قابل حذف نیست، زیرا تغییر هر فرایندی (تشریفاتی) در حقوق عمومی باید با قانون صریح همراه باشد و گرنه نظم اداری کشور به هم خواهد ریخت. لذا خواهشمند است با عنایت به توضیحات فوقالذکر و همچنین شرایط بسیار بحرانی و دشوار اقتصاد مطبوعات کشور که پیشتر طی نامه شماره 197/1399/الفم موخ 28/11/99 و بیانیه انجمن صنفی مدیران روزنامههای غیر دولتی به استحضار رسید، خواهشمند است در فرصت اندک باقیمانده، اقدام عاجل برای تاکید بر مصوبه قبلی(به شماره 139907/ت58519هـ مورخ 2/12/1399) و یا حداقل اصلاح مصوبه به شرح زیر مبذول فرمایید.
متن پیشنهادی برای اصلاح تبصره 1 ماده 13:
«سایر اسناد مربوط به انجام مراحل معاملات به استثنای فراخوانهای عمومی که ملزم به انتشار آگهی در روزنامههای کثیرالانتشار هستند، با اعلام وزارت صنعت، معدن و تجارت (مرکز توسعه تجارت الکترونیکی) و تأیید کارگروه موضوع ماده (10) این تصویبنامه، مشمول حکم این ماده میباشند.» / علیرضا بختیاری - رئیس انجمن
برچسب ها : بن بست مطبوعات حذف آگهی مناقصه مزایده نامه انجمن روزنامه های غیردولتی
اخبار روز
-
مدیرعامل جدید شرکت توسعه و مدیریت بنادر و فرودگاه منطقه آزاد قشم منصوب شد
-
پرندگان آبگون در گالری کاف نمایش داده می شود
-
کتاب " چه، زندگی و جاودانگی یک چریک " اثر مهدی بیرانوند روژمان رونمایی شد
-
گزارش رسمی از کتاب داستان استقلال، نگاهی به تاریخ باشگاه تاج در صدا و سیما
-
ارتقای زیبایی بصری منطقه یک؛ رنگ آمیزی کافوها و جداول تا المان های شهری
-
انجمن مدیران روزنامه های غیردولتی خواستار لغو ابلاغیه عدم انتشار آگهیهای ثبتی در مطبوعات شد
-
برنامهها و راهبردهای سازمان تأمین اجتماعی در دوره مدیریتی جدید
-
ماجرای خودرو های دپو شده در پارکینگ ایرانخودرو دیزل چه بود؟
-
حضور پر قدرت ایران خودرو دیزل در نمایشگاه های تهران و تبریز
-
دعوت مدیرعامل راهآهن از کارشناسان فنی ریلی اسپانیا برای راهاندازی قطارهای پُرسرعت
-
گشایش همایش ملی صنعت گردشگری «هَمسنگار» در جزیره قشم
-
کتابخانه مجازی شهدای دولت و شهدای جزیره قشم رونمایی شد
-
رضایتمندی حداکثری فرماندهان و خدمه کشتیهای متردد به بندر امام(ره)
-
کتاب «داستان استقلال، نگاهی به تاریخ باشگاه تاج» اثر مهدی بیرانوند
-
انتصاب نماینده رئیس جمهور در هماهنگی اجرای سیاستهای کلی توسعه دریامحور
-
ایزوایکو نماد اقتصاد دریا محور است و باید نگاه ویژهای به آن شود
-
نقش بینظیر پیشکسوتان دفاع مقدس در شکلگیری فرهنگ مقاومت و ایستادگی
-
ادعای استخدام خارج از چارچوب نیروهای قراردادی کذب است
-
دوره های جامع آموزش ادمینی و طراحی سایت همراه با استخدام و معرفی به بازار کار رایگان
-
صدا و سیما باید اخبار را امانتدارانه به مخاطب منتقل کند تا اعتماد مخاطب را جلب کند