تاریخ انتشار:1401/4/22

عبور نخستین قطار ترانزیت روسیه به هند از طریق شاخه شرقی کریدور شمال-جنوب ایران
اقتصاد سرامد - نخستین قطار ترانزیت مسیر روسیه و هند، امروز ۲۱ تیر ۱۴۰۱ سیر خود از مسیر کریدور شمال –جنوب ایران را آغاز کرد که عبور ۸ میلیون تن کالای ترانزیتی در این کریدور با رفع مشکلات تامین لکوموتیو و گلوگاههای ظرفیتی تقاضا شده است.
به گزارش اقتصاد سرامد از روابط عمومی راه آهن جمهوری اسلامی ایران، دکتر سید میعاد صالحی، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل راه آهن امروز با حضور در دفتر معاون اول رئیس جمهور از صدور دستور معاون اول رئیس جمهور و وزیر راه و شهرسازی از طریق ویدئو کنفرانس جهت سیر نخستین قطار ترانزیت مسیر روسیه به هند از طریق شاخه شرقی کریدور شمال-جنوب ایران خبر داد.
مدیرعامل راهآهن عنوان کرد: این قطار ترانزیتی از مبدا ایستگاه چخوف در استان مسکو با عبور از قزاقستان و ترکمنستان و طی مسافتی در حدود ۳۸۰۰ کیلومتر شب گذشته از مرز ریلی سرخس وارد کشور شده و سپس در مسیر شرقی کریدور شمال-جنوب ایران با طی مسیر حدود ۱۶۰۰ کیلومتری به بندر شهید رجایی بندرعباس میرود و سپس بار ترانزیتی با کشتی به بندر ناواشوا هند حمل خواهد شد.
معاون وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: برنامه ریزی راه اندازی این قطار از زمان سفر جناب آقای دکتر رئیسی، رئیس محترم جمهوری اسلامی ایران به روسیه در دی ماه سال گذشته آغاز شد و با مذاکرات و توافقاتی که انجام شد، راهاندازی این قطار امروز انجام شد.
دکتر صالحی افزود: بعد از سفر رئیس جمهور محترم با توجه به پیگیریهای معاون اول محترم رئیس جمهور و همچنین در سفری که در اردیبهشت ماه به همراه جناب آقای مهندس قاسمی، وزیر محترم راه و شهرسازی به روسیه صورت گرفت، جلسات مختلفی با همتایان در روسیه برگزار شد تا این موضوع، عملیاتی شود.
دکتر صالحی تاکید کرد: اهمیت رویداد امروز در تثبیت مسیر عبوری کریدور ترانزیتی ریلی شمال-جنوب از ایران بین دو کشور روسیه و هند برای اولین بار در کشور است و نکته مهم در این است که در حوزه ترانزیت به غیر از درآمد ارزی برای کشورمان و صرفه اقتصادی، از منظر سیاسی نیز بسیار اهمیت دارد.
دکتر صالحی خاطر نشان کرد: دولت سیزدهم اهمیت ویژهای برای حمل و نقل با کشورهای همسایه از جمله کشورهای CIS قائل است. امروز تلاشی که در سفر دیماه ریاست محترم جمهوری به روسیه انجام شد به نتیجه رسیده و اکنون شاهد ثمره آن هستیم.
معاون وزیر راه و شهرسازی عنوان کرد: پیش بینی ما برای این کریدور در بلندمدت عبور ۸ میلیون تن کالای ترانزیت است که با توجه به تلاش هایی که در این خصوص انجام شده و پیگیری هایی که در دفتر معاون اول محترم رئیس جمهور صورت پذیرفته است، امیدواریم علاوه بر فعال کردن مسیر سرخس- بندرعباس به عنوان مسیر شرقی کریدور شمال به جنوب، مسیر اینچه برون به گرمسار و تهران و سپس به سمت بافق که مسیر میانی کریدور شمال به جنوب هست نیز فعال شود.
دکتر صالحی تاکید کرد: همچنین تکمیل و فعالسازی مسیر غربی کریدور شمال- جنوب از آستارا به رشت و بعد به سمت تهران و سپس بندرعباس نیز همراه با رفع برخی از موانع و گلوگاهها و تزریق کافی منابع مالی برای افزایش قابل توجه ظرفیت حمل ترانزیتی کریدور شمال- جنوب از مسیر ایران ضروری است.
مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران خاطرنشان کرد: به لطف خدا در دولت سیزدهم به حمل و نقل ریلی توجه بیشتری شده است و امروز بخشی از اثرات آن را مشاهده می کنیم.
گفتنی است این قطار ترانزیتی شامل محموله ۳۹ کانتینر ۲۰ فوتی شامل مواد عایق رطوبتی سقف است که در تاریخ ۶ تیرماه از ایستگاه مبداء (چخوف روسیه) تا مرز ایران و ترکمنستان (سرخس ترکمنستان) از طریق واگنهای روسی و سپس از ایستگاه سرخس ترکمنستان بر روی واگنهای متعلق به ایران ترانسشیپمنت شد و امروز با دستور معاون اول رئیس جمهور در حضور وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل راهآهن از مرز سرخس به سمت بندرعباس به حرکت خود ادامه داد.
مدیرعامل راهآهن عنوان کرد: این قطار ترانزیتی از مبدا ایستگاه چخوف در استان مسکو با عبور از قزاقستان و ترکمنستان و طی مسافتی در حدود ۳۸۰۰ کیلومتر شب گذشته از مرز ریلی سرخس وارد کشور شده و سپس در مسیر شرقی کریدور شمال-جنوب ایران با طی مسیر حدود ۱۶۰۰ کیلومتری به بندر شهید رجایی بندرعباس میرود و سپس بار ترانزیتی با کشتی به بندر ناواشوا هند حمل خواهد شد.
معاون وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: برنامه ریزی راه اندازی این قطار از زمان سفر جناب آقای دکتر رئیسی، رئیس محترم جمهوری اسلامی ایران به روسیه در دی ماه سال گذشته آغاز شد و با مذاکرات و توافقاتی که انجام شد، راهاندازی این قطار امروز انجام شد.
دکتر صالحی افزود: بعد از سفر رئیس جمهور محترم با توجه به پیگیریهای معاون اول محترم رئیس جمهور و همچنین در سفری که در اردیبهشت ماه به همراه جناب آقای مهندس قاسمی، وزیر محترم راه و شهرسازی به روسیه صورت گرفت، جلسات مختلفی با همتایان در روسیه برگزار شد تا این موضوع، عملیاتی شود.
دکتر صالحی تاکید کرد: اهمیت رویداد امروز در تثبیت مسیر عبوری کریدور ترانزیتی ریلی شمال-جنوب از ایران بین دو کشور روسیه و هند برای اولین بار در کشور است و نکته مهم در این است که در حوزه ترانزیت به غیر از درآمد ارزی برای کشورمان و صرفه اقتصادی، از منظر سیاسی نیز بسیار اهمیت دارد.
دکتر صالحی خاطر نشان کرد: دولت سیزدهم اهمیت ویژهای برای حمل و نقل با کشورهای همسایه از جمله کشورهای CIS قائل است. امروز تلاشی که در سفر دیماه ریاست محترم جمهوری به روسیه انجام شد به نتیجه رسیده و اکنون شاهد ثمره آن هستیم.
معاون وزیر راه و شهرسازی عنوان کرد: پیش بینی ما برای این کریدور در بلندمدت عبور ۸ میلیون تن کالای ترانزیت است که با توجه به تلاش هایی که در این خصوص انجام شده و پیگیری هایی که در دفتر معاون اول محترم رئیس جمهور صورت پذیرفته است، امیدواریم علاوه بر فعال کردن مسیر سرخس- بندرعباس به عنوان مسیر شرقی کریدور شمال به جنوب، مسیر اینچه برون به گرمسار و تهران و سپس به سمت بافق که مسیر میانی کریدور شمال به جنوب هست نیز فعال شود.
دکتر صالحی تاکید کرد: همچنین تکمیل و فعالسازی مسیر غربی کریدور شمال- جنوب از آستارا به رشت و بعد به سمت تهران و سپس بندرعباس نیز همراه با رفع برخی از موانع و گلوگاهها و تزریق کافی منابع مالی برای افزایش قابل توجه ظرفیت حمل ترانزیتی کریدور شمال- جنوب از مسیر ایران ضروری است.
مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران خاطرنشان کرد: به لطف خدا در دولت سیزدهم به حمل و نقل ریلی توجه بیشتری شده است و امروز بخشی از اثرات آن را مشاهده می کنیم.
گفتنی است این قطار ترانزیتی شامل محموله ۳۹ کانتینر ۲۰ فوتی شامل مواد عایق رطوبتی سقف است که در تاریخ ۶ تیرماه از ایستگاه مبداء (چخوف روسیه) تا مرز ایران و ترکمنستان (سرخس ترکمنستان) از طریق واگنهای روسی و سپس از ایستگاه سرخس ترکمنستان بر روی واگنهای متعلق به ایران ترانسشیپمنت شد و امروز با دستور معاون اول رئیس جمهور در حضور وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل راهآهن از مرز سرخس به سمت بندرعباس به حرکت خود ادامه داد.
برچسب ها : اقتصاد سرامد روسیه راه اهن
اخبار روز
-
نشست هماهنگی و هماندیشی مدیران گمرک و بازرگانی مناطق ویژه اقتصادی برگزار شد
-
خطوط مستقیم کشتیرانی میان بنادر ایران و پاکستان راهاندازی میشود
-
عزم ایران و پاکستان برای توسعه شهرکهای صنعتی و مناطق آزاد مشترک
-
تأکید بر سیر منظم قطار برنامهای اکو در مسیر اسلامآباد- تهران-استانبول
-
تفاهمنامه همکاری ایران و پاکستان فردا به امضا میرسد
-
نصب و جانمایی سازههای زیستگاه مصنوعی لابستر در خلیج چابهار
-
۳۵ پزشک با همکاری راهآهن به مناطق محروم اعزام میشوند
-
شیلات، یکی از فرماندهان امنیت غذایی کشور
-
جلسه شورای اداری ادارهکل راهآهن شمال۲ با حضور مدیرعامل راهآهن برگزار شد
-
پیش بینی تولید بیش از ۲۵ هزار تن آبزی در استان کرمانشاه
-
بازدید مدیرعامل راهآهن از مسیر ریلی رشت – بندر کاسپین
-
بررسی گزارش عملکرد نیمه اول سال ۱۴۰۴ شیلات استانها
-
آمادگی اسلامآباد برای گسترش همکاریهای اقتصادی، فنی و منطقهای با تهران
-
تأکید رئیسجمهور بر تقویت سرمایه اجتماعی
-
حضور بلم لجستیک در هفدهمین نمایشگاه بینالمللی صنعت غلات، آرد و نان (IBEX2025)
-
دیدار وزیر امور خارجه با وزیر امور خارجه قطر
-
دیدار وزرای امور خارجه ایران و لبنان
-
تدوین نقشه راه تجارت ۱۰ میلیارد دلاری ایران و پاکستان در سه ماه آینده
-
توسعه صنعت آبزیپروری و حمایت از صیادان شهرستان دشتی در اولویت است
-
هواپیمای md-87 با ظرفیت ۲۵ نفر به ناوگان هوایی اضافه شد