تاریخ انتشار:1401/4/22

عبور نخستین قطار ترانزیت روسیه به هند از طریق شاخه شرقی کریدور شمال-جنوب ایران
اقتصاد سرامد - نخستین قطار ترانزیت مسیر روسیه و هند، امروز ۲۱ تیر ۱۴۰۱ سیر خود از مسیر کریدور شمال –جنوب ایران را آغاز کرد که عبور ۸ میلیون تن کالای ترانزیتی در این کریدور با رفع مشکلات تامین لکوموتیو و گلوگاههای ظرفیتی تقاضا شده است.
به گزارش اقتصاد سرامد از روابط عمومی راه آهن جمهوری اسلامی ایران، دکتر سید میعاد صالحی، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل راه آهن امروز با حضور در دفتر معاون اول رئیس جمهور از صدور دستور معاون اول رئیس جمهور و وزیر راه و شهرسازی از طریق ویدئو کنفرانس جهت سیر نخستین قطار ترانزیت مسیر روسیه به هند از طریق شاخه شرقی کریدور شمال-جنوب ایران خبر داد.
مدیرعامل راهآهن عنوان کرد: این قطار ترانزیتی از مبدا ایستگاه چخوف در استان مسکو با عبور از قزاقستان و ترکمنستان و طی مسافتی در حدود ۳۸۰۰ کیلومتر شب گذشته از مرز ریلی سرخس وارد کشور شده و سپس در مسیر شرقی کریدور شمال-جنوب ایران با طی مسیر حدود ۱۶۰۰ کیلومتری به بندر شهید رجایی بندرعباس میرود و سپس بار ترانزیتی با کشتی به بندر ناواشوا هند حمل خواهد شد.
معاون وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: برنامه ریزی راه اندازی این قطار از زمان سفر جناب آقای دکتر رئیسی، رئیس محترم جمهوری اسلامی ایران به روسیه در دی ماه سال گذشته آغاز شد و با مذاکرات و توافقاتی که انجام شد، راهاندازی این قطار امروز انجام شد.
دکتر صالحی افزود: بعد از سفر رئیس جمهور محترم با توجه به پیگیریهای معاون اول محترم رئیس جمهور و همچنین در سفری که در اردیبهشت ماه به همراه جناب آقای مهندس قاسمی، وزیر محترم راه و شهرسازی به روسیه صورت گرفت، جلسات مختلفی با همتایان در روسیه برگزار شد تا این موضوع، عملیاتی شود.
دکتر صالحی تاکید کرد: اهمیت رویداد امروز در تثبیت مسیر عبوری کریدور ترانزیتی ریلی شمال-جنوب از ایران بین دو کشور روسیه و هند برای اولین بار در کشور است و نکته مهم در این است که در حوزه ترانزیت به غیر از درآمد ارزی برای کشورمان و صرفه اقتصادی، از منظر سیاسی نیز بسیار اهمیت دارد.
دکتر صالحی خاطر نشان کرد: دولت سیزدهم اهمیت ویژهای برای حمل و نقل با کشورهای همسایه از جمله کشورهای CIS قائل است. امروز تلاشی که در سفر دیماه ریاست محترم جمهوری به روسیه انجام شد به نتیجه رسیده و اکنون شاهد ثمره آن هستیم.
معاون وزیر راه و شهرسازی عنوان کرد: پیش بینی ما برای این کریدور در بلندمدت عبور ۸ میلیون تن کالای ترانزیت است که با توجه به تلاش هایی که در این خصوص انجام شده و پیگیری هایی که در دفتر معاون اول محترم رئیس جمهور صورت پذیرفته است، امیدواریم علاوه بر فعال کردن مسیر سرخس- بندرعباس به عنوان مسیر شرقی کریدور شمال به جنوب، مسیر اینچه برون به گرمسار و تهران و سپس به سمت بافق که مسیر میانی کریدور شمال به جنوب هست نیز فعال شود.
دکتر صالحی تاکید کرد: همچنین تکمیل و فعالسازی مسیر غربی کریدور شمال- جنوب از آستارا به رشت و بعد به سمت تهران و سپس بندرعباس نیز همراه با رفع برخی از موانع و گلوگاهها و تزریق کافی منابع مالی برای افزایش قابل توجه ظرفیت حمل ترانزیتی کریدور شمال- جنوب از مسیر ایران ضروری است.
مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران خاطرنشان کرد: به لطف خدا در دولت سیزدهم به حمل و نقل ریلی توجه بیشتری شده است و امروز بخشی از اثرات آن را مشاهده می کنیم.
گفتنی است این قطار ترانزیتی شامل محموله ۳۹ کانتینر ۲۰ فوتی شامل مواد عایق رطوبتی سقف است که در تاریخ ۶ تیرماه از ایستگاه مبداء (چخوف روسیه) تا مرز ایران و ترکمنستان (سرخس ترکمنستان) از طریق واگنهای روسی و سپس از ایستگاه سرخس ترکمنستان بر روی واگنهای متعلق به ایران ترانسشیپمنت شد و امروز با دستور معاون اول رئیس جمهور در حضور وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل راهآهن از مرز سرخس به سمت بندرعباس به حرکت خود ادامه داد.
مدیرعامل راهآهن عنوان کرد: این قطار ترانزیتی از مبدا ایستگاه چخوف در استان مسکو با عبور از قزاقستان و ترکمنستان و طی مسافتی در حدود ۳۸۰۰ کیلومتر شب گذشته از مرز ریلی سرخس وارد کشور شده و سپس در مسیر شرقی کریدور شمال-جنوب ایران با طی مسیر حدود ۱۶۰۰ کیلومتری به بندر شهید رجایی بندرعباس میرود و سپس بار ترانزیتی با کشتی به بندر ناواشوا هند حمل خواهد شد.
معاون وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: برنامه ریزی راه اندازی این قطار از زمان سفر جناب آقای دکتر رئیسی، رئیس محترم جمهوری اسلامی ایران به روسیه در دی ماه سال گذشته آغاز شد و با مذاکرات و توافقاتی که انجام شد، راهاندازی این قطار امروز انجام شد.
دکتر صالحی افزود: بعد از سفر رئیس جمهور محترم با توجه به پیگیریهای معاون اول محترم رئیس جمهور و همچنین در سفری که در اردیبهشت ماه به همراه جناب آقای مهندس قاسمی، وزیر محترم راه و شهرسازی به روسیه صورت گرفت، جلسات مختلفی با همتایان در روسیه برگزار شد تا این موضوع، عملیاتی شود.
دکتر صالحی تاکید کرد: اهمیت رویداد امروز در تثبیت مسیر عبوری کریدور ترانزیتی ریلی شمال-جنوب از ایران بین دو کشور روسیه و هند برای اولین بار در کشور است و نکته مهم در این است که در حوزه ترانزیت به غیر از درآمد ارزی برای کشورمان و صرفه اقتصادی، از منظر سیاسی نیز بسیار اهمیت دارد.
دکتر صالحی خاطر نشان کرد: دولت سیزدهم اهمیت ویژهای برای حمل و نقل با کشورهای همسایه از جمله کشورهای CIS قائل است. امروز تلاشی که در سفر دیماه ریاست محترم جمهوری به روسیه انجام شد به نتیجه رسیده و اکنون شاهد ثمره آن هستیم.
معاون وزیر راه و شهرسازی عنوان کرد: پیش بینی ما برای این کریدور در بلندمدت عبور ۸ میلیون تن کالای ترانزیت است که با توجه به تلاش هایی که در این خصوص انجام شده و پیگیری هایی که در دفتر معاون اول محترم رئیس جمهور صورت پذیرفته است، امیدواریم علاوه بر فعال کردن مسیر سرخس- بندرعباس به عنوان مسیر شرقی کریدور شمال به جنوب، مسیر اینچه برون به گرمسار و تهران و سپس به سمت بافق که مسیر میانی کریدور شمال به جنوب هست نیز فعال شود.
دکتر صالحی تاکید کرد: همچنین تکمیل و فعالسازی مسیر غربی کریدور شمال- جنوب از آستارا به رشت و بعد به سمت تهران و سپس بندرعباس نیز همراه با رفع برخی از موانع و گلوگاهها و تزریق کافی منابع مالی برای افزایش قابل توجه ظرفیت حمل ترانزیتی کریدور شمال- جنوب از مسیر ایران ضروری است.
مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران خاطرنشان کرد: به لطف خدا در دولت سیزدهم به حمل و نقل ریلی توجه بیشتری شده است و امروز بخشی از اثرات آن را مشاهده می کنیم.
گفتنی است این قطار ترانزیتی شامل محموله ۳۹ کانتینر ۲۰ فوتی شامل مواد عایق رطوبتی سقف است که در تاریخ ۶ تیرماه از ایستگاه مبداء (چخوف روسیه) تا مرز ایران و ترکمنستان (سرخس ترکمنستان) از طریق واگنهای روسی و سپس از ایستگاه سرخس ترکمنستان بر روی واگنهای متعلق به ایران ترانسشیپمنت شد و امروز با دستور معاون اول رئیس جمهور در حضور وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل راهآهن از مرز سرخس به سمت بندرعباس به حرکت خود ادامه داد.
برچسب ها : اقتصاد سرامد روسیه راه اهن
اخبار روز
-
طلای جهانی سر به زیر ماند
-
رشد حیرت انگیز آبزیپروری در جهان مبتنی بر غلبه گونههای غیر بومی همراه با ریسک پنهان
-
خطر بروز تصادف را در مسیرهای باریک افزایش داده
-
بیانیه انجمن مدیران روزنامه های غیر دولتی در تجلیل از وحدت ملی در جنگ تحمیلی ۱۲ روزه
-
عزم جدی دولت برای تقویت بنیه پلیس و جبران خسارات وارده از جنگ تحمیلی
-
نرخ دلار در روزهای آینده کاهشی است؟
-
حملونقل جادهای محور جابجایی زائران اربعین شد
-
برقراری پروازهای هما از مشهد به مقاصد زاهدان، چابهار، دبی، استانبول و بمبئی
-
حمله ناو آمریکایی به هواپیمای ایرانایر در سال ۶۷ نمونه بارز تروریسم دولتی است
-
تبدیل قزوین به هاب حملونقل منطقهای و ملی با سرمایهگذاری هدفمند در توسعه فرودگاه و تقویت خطوط
-
شهرداری تهران و استانداریها مسئول فرآیند احداث و مقاومسازی واحدهای مسکونی و تجاری آسیبدیده شدند
-
افتتاح دو خط و یک سکو در ایستگاه صفر مرزی ریلی شلمچه
-
هیچ طرح مسکنی متوقف نیست
-
بیش از 11 میلیون قزل آلا زیر چتر بیمه ای در مزارع استان تهران
-
فروش بلیت فقط از فرودگاههای شرق کشور انجام میشود
-
اختصاص یکهزار میلیارد تومان برای اسکان موقت و بازسازی منازل آسیبدیده از جنگ
-
قیمت جدید دلار، یورو و سایر ارزها امروز ۱۱ تیرماه
-
پایان عملیات بازگشت حجاج
-
آیا وزیر اقتصاد گفت که بورس نیاز به حمایت ندارد؟
-
آغاز جشنواره تابستانی «قلب ایرانسلمن»