چرا ایران از عایدات اقتصادی جام‌جهانی قطر بهره مند نشد؟ «اقتصاد سرآمد» بررسی می کند

«هیچ»، دستاورد ما از فرصت میزبانی قطر در جام‌جهانی

گروه اقتصاد - محمد آیتی - سال‌ها پیش، کشور قطر از سوی فیفا به عنوان میزبان جام جهانی 2022 انتخاب شده بود و این یک فرصت برای ایران به عنوان کشور همسایه بود تا بتواند با برنامه‌ریزی، برخی از مردمان دیگر کشورها که به قطر سفر می‌کنند را، راهی ایران کند تا به این واسطه، صنعت گردشگری کشور هم شرایط بهتری را تجربه کند، اما میزبانی کشور قطر، رو به پایان است و تقریباً «هیچ» دستاورد مسئولان از این بابت برای کشور بوده است.
به گزارش اقتصادسرآمد، این در حالی است که مسئولان کشورمان طی سال گذشته و اوایل فروذین امسال از برنامه ریزی برای این مهم اظهار نظر های فراوان داشته اند، آنچه پیش از شروع مسابقات گذشته را در ذی با هم مرور می کنیم:
عزت‌ا… ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی (اسفند۱۴۰۰): ما برای جام‌جهانی ۲۰۲۲ قطر برنامه‌ریزی کرده‌ایم. پیرو سفر اخیر رییس‌جمهور قطر قرار شد در راس هیات کاملی از ایران به قطر سفر کنیم تا پیگیری‌های لازم را در این‌باره داشته باشیم و ظرفیت‌هایی را که دولت قطر فراهم کرده است، فعال کنیم. 
محمد مخبر، معاون اول رییس‌جمهور (اسفند۱۴۰۰): مشارکت و همکاری ایران با قطر برای برگزاری جام جهانی ۲۰۲۲ می‌تواند نقطه عطفی در معرفی ظرفیت‌های گردشگری کشورمان به تماشاگران شرکت‌کننده در جام‌جهانی ۲۰۲۲ و گردشگران خارجی باشد.
مهدی کشاورز، مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش (اسفند۱۴۰۰) و در بازدید از امکانات رفاهی کمپ‌های نوروزی : تمام برنامه‌ها و این فعالیت‌ها زمینه‌ساز ایفای نقش مهم منطقه آزاد کیش به عنوان قطب گردشگری ایران در رویداد ۲۰۲۲ قطر خواهد شد.
علی‌اکبر صفایی، مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی (فروردین۱۴۰۱): خط مسافری دریایی در مسیر ایران – قطر تا شهریور فعال می‌شود. خط مسافری دریایی از طریق سه استان جنوبی کشور تا شهریور به مقصد کشور قطر در راستای پشتیبانی از جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ فعال می‌شود. تمرکز پشتیبانی ایران از جام‌جهانی فوتبال در قطر، جزیره کیش در استان هرمزگان است که امکانات بسیار خوبی دارد و در گفت‌وگوی تلفنی اخیر امیر قطر با رییس جمهور کشورمان هم، طرف قطری تاکید بر ارتباط بیشتر با ایران در زمینه برگزاری جام‌جهانی داشت و امید است با سفر وزیر حمل و نقل قطر به جزیره کیش، توافق‌های اجرایی محقق شود.
با تمام این تفاسیر و با این همه خبرهای خوب از سوی مسئولان. به نظر می رسد در مقام عمل اما ایران عایداتی از این رویداد بین المللی در کشور همسایه و دوست نداشته است.
در همین خصوص، حسن لطفی، سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس به اقتصاد سرآمد گفت: متاسفانه شاهد روزهای پایانی مسابقات جام جهانی قطر هستیم، اما آن‌طور که انتظار داشتیم، نتوانستیم از این ظرفیت استفاده کنیم.
وی افزود: بی‌برنامگی و ضعف مدیریتی باز هم گریبان کشور را گرفت. تا زمانی که ما برای کارهایمان برنامه نداشته باشیم و نخبگان و صاحب‌نظران را پای کار نیاوریم و دنبال ایجاد زیرساخت‌های کشور نباشیم، حرف‌ها و قول‌ها، رنگ و بوی شعار به خود می‌گیرند.
نماینده رزن تصریح کرد: یکی از بی‌برنامگی‌های مسئولان در ایران که دهه‌هاست خود را نشان داده است به صنعت گردشگری برمی‌گردد. ایران، کشوری چهار فصل با کلی جاذبه‌های تفریحی و تاریخی است، اما هنوز نتوانستیم این ظرفیت که برای کشور هم می‌تواند ارزآور باشد را به دنیا معرفی کنیم.
لطفی اظهار داشت: یکی دیگر از چالش‌های کشور ما که باعث شده نتوانیم در حوزه اقتصاد به دستاوردهای خوبی برسیم، نبود تعامل لازم و کافی که البته حاصل برنامه‌ریزی باشد، با کشورهای همسایه است. ما باید روی دیپلماسی سیاسی خودمان کار کنیم و در آن صورت است که درهای اقتصاد بین‌الملل هم به روی ما باز خواهد شد.وی یادآور شد: از طرفی ما به فوتبال کشورمان هم خیلی بها ندادیم. یعنی کاری نکردیم که با فوتبال‌مان در دنیا شناخته بشویم که این باعث شود مردمان دیگر کشورها به واسطه سفر به قطر، انگیزه دیدن از ایران و زیرساخت‌هایش را هم داشته باشند.
عضو مجمع نمایندگان استان همدان افزود: باید نگاه به صنعت گردشگری در ایران یک بار برای همیشه تغییر پیدا کند. باید این صنعت را یک صنعت ارزآور ببینیم. برای موفقیت در این امر، نیازمند به سرمایه‌گذاری هستیم، چون اگر زیرساخت‌ها آماده نشود، هر توریستی که به کشورمان می‌آید نمی‌تواند سفیر خوبی برای کشورمان در بین مردمان‌شان باشد.
لطفی در ادامه بیان کرد: یکی از مهمترین رسالت‌های دولت‌ها، اشتغال‌زایی است. اگر به صنعت گردشگری بها دهیم به صورت خودکار، وضعیت اشتغال و درآمدزایی هم در کشور، روند بهتری به خود می‌گیرد. از آن جایی که حدود پنج سال است که با تحریم‌های سخت مخالفان نظام جهموری اسلامی ایران روبرو هستیم، بهتر این بود و البته هست که از ظرفیت‌های کشور، که صنعت گردشگری، یکی از آن‌هاست، بیشتر بهره می‌بردیم.
وی تصریح کرد: متاسفانه برخلاف صحبت برخی افراد که می‌گفتند برنامه‌ریزی شده که بعضی توریست‌های حاضر در قطر را بتوانیم راهی ایران و مخصوصاً جزیره‌های کیش و قشم کنیم، ولی خروجی کار، ناکامی را به ما نشان می‌دهد و حکایت از این دارد که حرف‌ها با اعمال مسئولان هم‌خوانی نداشت.
سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس اظهار داشت: یک شبه نمی‌شود زیرساخت‌های کشور را ایجاد کرد و برنامه‌ریزی، آن هم در حد جذب حداکثری توریست، نیازمند کار علمی و نخبگانی بود که به نظر مسئولان از این اتفاق مهم، غافل شدند.
نماینده رزن گفت: باید نگرش بین‌المللی خودمان را تغییر دهیم و بدانیم که با این دست فرمان به جایی نخواهیم رسید. سال‌هاست حرف از راه‌ انداختن صنعت گردشگری به میان می‌آید، اما خروجی کار، امیدوارکننده نیست.
لطفی با اشاره به نبود بانک اطلاعاتی در کشور، افزود: ما خیلی از کارها و برنامه‌هایمان به خاطر نبود بانک اطلاعاتی و فقدان کارهای مطالعه شده، بر زمین مانده است.
وی در پایان خاطرنشان کرد: یکی از فرصت‌هایی که می‌توانستیم از بابت میزبانی قطر در جام جهانی استفاده کنیم، جذب توریست به کشور با انگیزه شکستن پروژه ایران ستیزی بود. حال این فرصت از دست رفته است، اما باید شرایطی را مهیا کرد که از این به بعد بتوانیم این بازی معارضان جهموری اسلامی را خنثی کنیم.
«هیچ»،  دستاورد  ما   از فرصت میزبانی قطر در جام‌جهانی
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه