گفت و گوی« اقتصاد سرآمد» با نعمت روستایی کارشناس یک شرکت تولیدی تجهیزات دریایی

تجهیزات دریایی گران نمی شود چین را هم دور می زنیم!

گروه صنایع دریایی - چین شریک استراتژیکی بود که یک باره تو زرد از آب در آمد! شریک تجاری که تحریم های ظالمانه غرب را قبول نداشت و تا حد زیادی به طور مستقیم مبادله کالا می کرد و بخش بزرگی از تجهیزات و قطعات دریایی را به ایران صادر می کند؛ از این رو، چنین به نظر می رسد که بازی های این شریک ناشریک، اثر مخرب و مستقیمی بر بازار تجهیزات و تامین قطعات حوزه دریا بگذارد و باعث گرانی آن ها بشود؛ اما چنین نشد و به دلیل تدبیر موفق بخش خصوصی و واردکنندگان بزرگ تجهیزات و قطعات، قیمت ها تغییر نکرده اند. 
به گزارش اقتصاد سرآمد، نعمت روستایی، کارشناس خبره شرکت آسان ماشین آلامتو است که در زمینه تامین و فروش تجهیزات و قطعات دریایی فعالیت می کند که معتقد است: تجهیزات و قطعات دریایی گران نمی شود؛ زیرا شرکت متبوع وی، برای بازی های طرف های تجاری خود همواره اندیشه و راه کار پیشگیرانه دارد. 
او در گفت و گو با خبرنگار روزنامه دریایی سرآمد در این باره می گوید: ما با حداقل 10 کشور بزرگ دنیا که تولیدکننده و صادرکننده های بزرگ جهان هستند، به طور مستقیم مراوده داریم. در این کشورها نمایندگی داریم و از این حیث، در انحصار یک کشور قرار نداریم، به همین خاطر، در صورتی که یک کشور در ارائه خدمت و ارسال قطعات مورد نیاز ما به هر نحو سخت گیری کند، ما آن کشور را کنار می گذاریم و چین هم یکی از آن هاست که در صورت لزوم، چین را هم دور می زنیم.
این کارشناس با بررسی مزیت های نسبی کشورها در تولید تجهیزات و قطعات دریایی، کشور ایران را فاقد مزیت نسبی برای تولید تجهیزات دریایی دانست و به خبرنگار اقتصاد سرآمد گفت: تولید بخش مهمی از تجهیزات دریایی در ایران، صرفه  و توجیه اقتصادی ندارد؛ زیرا برخی از تجهیزات –مانند جرثقیل های بزرگ جابجایی کانتینر و بارهای بزرگ- نیاز به سرمایه گذاری زیاد و بلندمدت و داشتن دانش فناوری خاصی هستند که در همه کشورها وجود ندارد.
روستایی تصریح می کند: برای کشورما هم به صرفه نیست که در چنین سازه هایی سرمایه گذاری کند. کشورهایی که در زمینه تولید تجهیزات بزرگ دریایی پیش تاخته هستند، مشتریان ثابت از دیگر کشورها دارند و سفارش ها تا سال های بعد نیز رزرو شده اند، بنابراین برای سایر کشورها توجیه اقتصادی ندارد که با صرف هزینه گزاف به تولید برسند اما مشتری برای آن نداشته باشند. 
در تامین تجهیزات و قطعات، مشکل تحریم همچنان گلوی صنایع دریایی را می فشارد. دور زدن تحریم ها هم به سادگی و بدون هزینه نیست و در نتیجه، آن چه به کشور وارد می شود نسبت به سایر کشورها، بسیار گران تر خواهد بود. دور زدن تحریم ها به معنای روی آوردن به واسطه ها هم هست و به طور طبیعی هر واسطه، درصدی به قیمت تمام شده به عنوان سود خود می افزاید. پس هر چه دلال بیشتر شود، قیمت نهایی هم بالاتر می رود و ما مجبوریم یک کالا را به چندبرابر قیمت خریداری کنیم. روستایی در پاسخ به سوال ما در باره تحریم ها به لحنی عادی و با خونسردی خاصی می گوید: سال های سال است که ما در حال دور زدن تحریم ها هستیم. در آینده هم همین کار را خواهیم کرد و موانع را بر می داریم تا شرکت ما به تعهدات خود به مشتریان عمل کند. دور زدن تحریم ها امری عادی و معمول است و ما به دلیل تجارب بالا و قدمت حضور در کشورهای مختلف به عنوان و اردکننده بزرگ تجهیزات و قطعات به ایران، از لابی مناسبی برخوردار هستیم و تحریم ها را خنثی می کنیم.
چین، شوک بزرگی به ما وارد کرد. یک جانبه قرارداد نانوشته همکاری را لغو کرد. منافعی که دولتمردان ما در همکاری با چین مد نظر داشتند را پودر کرد و طوری به زیر توپ زد که بازی را هنگ و بازیکنان را منگ کرد. البته چیز عجیبی هم نیست زیرا چین کمونیست کجا و تفکر شیعی کجا؟ همه می دانستیم که در ارتباط با چین، راهبردی وجود ندارد و هر لحظه ممکن است همکاری های تعارفی و اجباری، یکباره جای خودش را به همان دشمنی عمیق و دیرینه بدهد. چه نسبتی وجود دارد بین اسلام و کمونیست؟ اما شرایط ایجاب کرد که برخی به هیجان از ارتباط چین با ایران به عنوان یک اقدام تاریخی و راهبردی یاد کنند و چین را شریک استراتژیک بنامند! اکنون دیدن حال و روزشان دیدنی است. 
بخش خصوصی با شناخت از این گونه مسائل، مسیر مطمئنی برای خود پیش رو قرار داده است و آن عدم اعتماد به طرف معامله خارجی است. بخش خصوصی می داند که آن ها به جان مادرشان قسم نخورده اند که در هر شرایطی پای کار ما باشند؛ بلکه بر اساس قانون همیشگی خود مبنی بر تحلیل سود و زیان، اقدام می کنند. دولتمردان ما چنین درکی از  قصه نداشتند و امروز بازنده بزرگ به حساب می آیند، اما بخش خصوصی بسیار داناتر است. 
بنا به گفته این کارشناس، وضعیت تجهیزات و قطعات دریایی حال و هوای همیشگی خود را دارد. خبری از شوک به بازار و گرانی مضاعف در این بخش نیست و شرکت آسان ماشین الامتو هیچ تصمیمی برای گران کردن محصولات خود ندارد و البته این جای خوشحالی است. 
اقتصاد سرآمد تلاش می کند از سایر شرکت ها نیز خبر بگیرد و وضعیت تجهیزات و قطعات را در حال و آینده به مخاطبان خود گزارش کند. تا درج این خبر تحلیلی، خبری از گرانی قطعات و تجهیزات نیست و شریک تجاری و راهبردی ما  حداقل در این بخش از صادرات خود، موفق به باج  گیری تازه نشده است. 
 تجهیزات دریایی گران نمی شود چین را هم دور می زنیم!
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه