رییس سازمان انرژی اتمی ایران
تولید ۲۰ درصد برق کشور از طریق هستهای در برنامه است
رییس سازمان انرژی اتمی ایران با تاکید بر اینکه غرب علاقه ای برای هستهای شدن ایران ندارد، گفت: نماینده ارشد آژانس بین المللی در بازدید از تاسیسات کشور، گزارش نادرستی ارائه داد و مدیرکل آژانس هم آن را رسانهای کرد که این رفتار وی حرفهای نیست.به گزارش اقتصادسرآمد، محمد اسلامی گفت: ظرفیتی که در بخش هستهای ایجاد شده ابتدا در دانشگاه تهران و راکتور ۵ مگاواتی بود که در سال۱۳۴۶ کار ساخت این راکتور آغاز شد.به گفته وی، البته کشور دنبال احداث نیروگاه برای ۲۰ هزار مگاوات برق هستهای بود و تعدادی قرارداد هم منعقد کرد. اما با پیروزی انقلاب این قراردادها متوقف شد و بعد از انقلاب کار ساخت یک راکتور تحقیقاتی هم به دلیل تامین نشدن سوخت متوقف شد.وی تصریح کرد: زمانی که نوبت نصب تجهیزات این راکتور فرا رسید، نیروهای ایرانی را بیرون کردند و اجازه ندادند انتقال دانش برای ماهیت فناوری راکتور صورت گیرد و نیروهای انسانی آن زمان در خاطرات خود به این موضوع اشاره کردهاند. یعنی در این حد مصمم بودند که هیچ فناوری به ایران منتقل نشود اما جمهوری اسلامی راه سخت پر مزاحمت همراه با تخریبهای بسیاری را طی کرد.معاون رییس جمهور با بیان اینکه همه سرفصل های انرژی اتمی به تنهایی توسط یک کشور انجام نمیشود و این زنجیره بین کشورها و شرکت ها تقسیم شده است گفت: ولی ما با همکاری و درون زایی و همت نسل جوان در سازمان انرژی اتمی تا به امروز از استخراج و اکتشاف معدن گرفته تا رسیدن به کیک زرد و ساخت سوخت برای نیروگاهها را توسط نیروی ایرانی ساختیم.معاون رییس جمهور ادامه داد: البته عناصری خرید شده است اما امروز ظرفیت کشور به گونهای است که همه این فرایندها را پوشش میدهد و این کلیدی ترین و راهبردی ترین برش از فناوری هستهای ایران است که ایران به لطف الهی به آن رسیده و عصبانیت آنها از همین موضوع است و این از برکات انقلاب وبه ویژه خون شهیدان هستهای است.معاون رییس جمهور در ادامه درباره ضرورت تهیه و تدوین سند راهبردی در سازمان انرژی اتمی گفت: رسیدن به ۲۰ درصد از تولید برق کشور از طریق هستهای را در این سند داریم. این سند در بخش پرتوها نیز محیط زیست، پزشکی و سلامت، امنیت غذایی و آب و خاک را در برمیگیرد.رییس سازمان انرژی اتمی، خودکفایی برای ساخت انواع تجهیزات در صنعت هسته ای را از دیگر برنامه ها و اهداف سند راهبردی دانست.
ارسال دیدگاه
عناوین این صفحه
-
ابراز تمایل وزیر نفت ونزوئلا نسبت به همکاریهای نفتی نزدیکتر با ایران
-
چراغ فرهنگ سازی استفاده بهینه از انرژی خاموش است
-
اتخاذ تدابیر لازم برای ورود تجهیزات دانشبنیان به بخش برق کشور
-
عملیات اجرایی ارتقای کیفیت محصولات سنگین پالایشگاه نفت بندرعباس آغاز شد
-
تولید ۲۰ درصد برق کشور از طریق هستهای در برنامه است
-
فروش نفت ما با حذف پرچم پاناما به بنبست نمیرسد
-
افزایش تولید انرژیهای تجدیدپذیر در ایران
-
قرارداد طرح توسعه میدان گازی کیش امضا میشود
-
ایران بزرگترین مجتمع پالایشگاهی ونزوئلا را تعمیر می کند
-
رشد ۵ هزار و ۹۰۰ درصدی صنعت پتروشیمی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی
اخبار روز
-
تقابل ظرفیت و خدمات در عصر بی ثباتی
-
روایت ملتِ ایستادگی، همبستگی و امید از رمضان تا محرم
-
تا پایان امسال؛ ایجاد اسکله تفریحی در بندر ماهشهر
-
برات الکترونیک بانک تجارت؛ همچنان بر مدار خدمت
-
تلاش مضاعف همکاران، ضامن حرکت پرشتاب بانک سرمایه در مسیر رشد و توسعه
-
تاکید مدیرعامل بانک سینا بر نهادینهسازی ابزارهای نوین مالی در فرایند تامین مالی واحدهای تولیدی
-
سهم ۶۶ هزار میلیارد ریالی تسهیلات ساخت و ودیعه مسکن در بانک اقتصادنوین
-
ثبت نام خودروی وارداتی در بانک ایران زمین آغاز شد
-
مجوز تاسیس نخستین صندوق سرمایه گذاری ارزی به بانک ملت اعطا شد
-
بانک مهر ایران در مسیر تبدیل شدن به بانک عامل اصناف کشور
-
«وینگر» ۱۳۰۰۰ تایی شد
-
استفاده از بازارهای بورس و سرمایه برای رونق بخشی به صنعت ساختمان ضروری است
-
سود بانک ملت در پایان سال مالی ۱۴۰۴ با جهش ۹۰ درصدی به ۲۶۱ همت رسید
-
ارائه خدمات چک در بستر اپلیکیشن «سرمایه»
-
امکان ثبتنام در دور جدید فروش خودروهای وارداتی در بانک اقتصادنوین فراهم شد
-
«بازارگاههای دیجیتال» میزبان نسخه جدید همراهبانک سپه شدند
-
ورود پساب کشاورزی و خانگی؛ معضل اصلی محیط زیست تالاب بین المللی انزلی
-
چرا سرزمین ۱۰۰۰برکه جنوب میزبان «آتوسا مومنی» شد؟
-
ابر بدهکاران صنعت برق صنایع فولادی و آلومینیوم هستند
-
مراسم تکریم مدیرکل پیشین و معارفه سرپرست جدید دفتر مرکزی حراست توانیر برگزار شد



