پارسایی با اشاره به بدعهدی‌های مکرر خودروسازان؛

ثبت نام در پیش فروش‌ خودرو ریسک است

سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی گفت: مردم برای ثبت نام در پیش فروش خودرو باید تمام شرایط، تجربه‌ها و بدعهدی‌های مکرر خودروسازان را مد نظر قرار دهند.
به گزارش اقتصاد سرآمد، بهرام پارسایی سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی با انتقاد از شروع مجدد پیش فروش خودرو، گفت: براساس قواعد و آیین‌نامه‌های دولت پیش فروش خودرو شرایط خاصی دارد؛ صدور مجوز پیش فروش مستلزم آن است که خودروساز یا قطعات موردنیاز خود را در انبار شرکت یا گمرک جمهوری اسلامی ایران داشته باشد یا اسناد حمل و گشایش اعتبار را در دست داشته باشد.
 شروع مجدد پیش فروش خودرو تخلف است
نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی افزود: در حال حاضر خودروسازان عدم تحویل به موقع خودروهای پیش فروش شده قبلی را، با دلایلی مانند نبود قطعات موردنیاز برای تولید در اثر تحریم، توجیه می‌کنند. در حال حاضر که شرایط تغییری نکرده و قطعه‌ای وارد نشده شروع مجدد پیش فروش خودرو تخلف است و دستگاه های نظارتی و وزارت صنعت، معدن و تجارت باید بر اقدامات خودروسازان و پیش فروش خودرو  نظارت کند.
پرونده خودروسازان در کمیسیون اصل 90 مفتوح است
وی بیان کرد: در صورتی که دستگاه های زیربط به موضوع پیش فروش مجدد خودروسازان رسیدگی نکنند با توجه به مفتوح بودن پرونده خودروسازان در کمیسیون اصل 90، این کمیسیون به این موضوع ورود خواهد کرد.
ثبت نام برای خرید خودرو ریسک است
سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نمی توان هشداری به مردم در مورد ثبت نام یا عدم ثبت نام در پیش فروش خودرو داد، اظهار کرد: بازار خودرو در ایران انحصاری است و مردم به جز خرید خودروی داخلی حق انتخاب دیگری ندارند. در حال حاضر ثبت نام برای خرید خودرو ریسک است چراکه خودروسازان تجربه ناموفق پیش فروش‌های قبلی را دارند.
پارسایی ادامه داد: علیرغم اینکه شرکت در پیش فروش خودرو ریسک بزرگی است اما مردم ناچارند در این پیش فروش‌ها شرکت کنند چون حق انتخاب دیگری ندارند. رقابتی کردن بازار خودرو تنها راهکار حمایت از مردم و جلوگیری از بروز مشکلات مجدد در این حوزه است.
تقدیر از عملکرد قوه قضاییه در رابطه با برخورد با واردات غیرقانونی خودرو
عضو فراکسیون امید مجلس با بیان اینکه مردم برای ثبت نام در پیش فروش ها باید تمام شرایط و تجربه‌های گذشته خودروسازان را مد نظر قرار دهند، خاطرنشان کرد: قطعا کمیسیون اصل 90 مکاتباتی با وزارت صمت، سازمان‌های تعزیرات، حمایت از مصرف کننده و بازرسی انجام می‌دهد چراکه این سازمان ها مسئول نظارت بر اقدامات خودروسازان هستند.
حمایت های بسیار از صنعت خودروسازی، این صنعت را به مافیا تبدیل کرده است بنابراین حل مشکلات آن به عزمی جدی و همگانی نیاز دارد
این نماینده مردم در مجلس دهم ادامه داد: از شرکت‌های خودروسازی نیز استعلامی گرفته می‌شود تا دلیل پیش فروش‌های جدید علیرغم اینکه خودروسازان نتوانسته‌اند به تعهدات قبلی خود عمل کنند روشن شود. از سوی دیگر باید مشخص شود چه ضمانتی برای تحویل به موقع خودروهایی که در حال حاضر پیش فروش می‌شود وجود دارد.
وی با اشاره به راهکارهای لازم برای تحویل هرچه سریع تر خودروهای پیش فروش شده، یادآور شد: ساماندهی این وضعیت به اراده وزارت صمت، دولت، مجلس، سازمان های نظارتی و قوه قضاییه نیازمند است.
سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی ضمن تقدیر از عملکرد قوه قضاییه در رابطه با برخورد با واردات غیرقانونی خودرو  و انتظار حمایت از واردات قانونی که با ثبت سفارش صورت گرفته و می تواند باعث کاهش نوسانات در بازار خودرو  شود اضافه کرد: حمایت های بسیار از صنعت خودروسازی به گونه ای بود که این صنعت به یک مافیا تبدیل شده است بنابراین حل مشکلات آن به عزمی جدی و همگانی نیاز دارد.
 ثبت نام در  پیش فروش‌  خودرو ریسک است
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه