فعالیت ۴۰۰۰ شرکت دانش‌بنیان در کشور



 وزیر علوم اظهار داشت: اما با تمام توطئه ها و گرفتاری ها و کار شکنی ها که بوده و هنوز هم دشمنان دست برنداشته اند، در عین حال آنچه به عنوان دستاورد عرضه می شود ارزشمند است.
  پیشرفت در میان همه محدودیت هایی که بر ما حاکم بوده افتاده است.
 به گزارش اقتصاد سرآمد،منصور غلامی اظهار  با بیان اینکه خیلی از کشورها مشکلات زیادی نداشته اند و حمایت هم شده اند و الان دستاوردهای خود را با آن ها مقایسه می کنیم، تصریح کرد: دانشجویان و کسانی که نقد هم زیاد دارید، باید در این برهه قدردان زحماتی باشیم که در این شرایط سخت منجر به دستاوردها شد.
وزیر علوم با اشاره به اینکه امروز در بین کشورهای اسلامی از نظر علمی اول هستیم یعنی این اتفاق در میان همه محدودیت هایی که بر ما حاکم بوده افتاده است، گفت: اگر می گوییم کشور ما از نظر تولیدات علمی رتبه ۱۶ را دارد یعنی در رقابت با بسیاری از کشورها جایگاهی برای خود پیدا کرده است؛ در برخی رشته های علمی چهارم و هفتم و نهم هستیم.
غلامی با بیان اینکه در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی، از نظر کارشناسان فنی محتاج به کارشناسان کشورهای دیگر بودیم، پزشکان ما از فیلیپین و پاکستان و هندوستان می آمدند، تصریح کرد: کارشناسان صنعت نفت از کشورهای دیگر می آمدند؛ کارشناسان صنایع در کشت و صنعت های کشاورزی تا خودرو سازی و قند و ... عموما خارجی بودند.
وی با تاکید بر اینکه ماموریت اصلی دانشگاه در بدو انقلاب تربیت نیروی انسانی بود و سپس توسعه دانشگاه ها با ایجاد رشته ها و دانشکده های جدید و ارتقای دوره های آموزشی پیش رفت، افزود: در شرایط فعلی هیچ کارشناس خارجی در کشور نداریم که مسائل و کارهای عادی و معمولی ما را مدیریت یا مشاوره دهد؛ در صنایع دفاعی هیچ احدی به عنوان کارشناس خارجی وجود ندارد در حالیکه پیش از انقلاب مستشاران نظامی آمریکا این حوزه را مدیریت می کردند.
وزیر علوم خاطرنشان کرد: اما یک مقداری با تاخیر وارد بخش پژوهش در دانشگاه ها شدیم، اعم از پژوهش های کاربردی یا علوم پایه و زیستی. 
۴۳ پارک علم و فناوری در کشور داریم
غلامی با اشاره به اینکه در این راستا مراکز رشد دانشگاهی و پارک های علم و فناوری شکل گرفت، اظهار داشت: ۱۹۰ مرکز رشد دانشگاهی تنها در دانشگاه ها داریم که کار حمایت از شرکت های کوچک و صاحبان ایده را انجام می دهد.
وی با بیان اینکه ۴۳ پارک علم و فناوری در کشور داریم که حمایت از شرکت های دانش بنیان را دارند و خدمات ارزان قیمت و رایگان در اختیار آن ها قرار می دهند، تصریح کرد: در بخش پارک های دانشگاهی ۴ هزار شرکت دانش بنیان مستقر داریم؛ برخی از این ها تولیداتی دارند که به کشورهای دیگر صادر می شود. 
وزیر علوم ادامه داد: در دوره ۴۰ ساله انقلاب، دانشگاه ها از سه فاز تربیت نیروی انسانی به توسعه تحقیقات و توسعه فناوری، تبدیل فناوری به ثروت، کارآفرینی و ایجاد اشتغال پایدار حرکت کرده اند.
 فعالیت ۴۰۰۰ شرکت دانش‌بنیان در کشور
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه