محمود اکبری معاون فروش و بازاریابی فولاد مبارکه:

اختصاص 25 درصد محصولات فولاد مبارکه به صنعت لوله و پروفیل

محمود اکبری معاون فروش و بازاریابی فولاد مبارکه حضور اعضای سندیکای لوله و پروفیل در فولاد مبارکه را فتح بابی برای افزایش تعامل، همکاری و هم‌افزایی هرچه بیشتر دانست و گفت: بدون شک این همایش کمک خواهد کرد تا با گفتمان رودررو به تحکیم بیش‌ازپیش فضاهای همدلی بپردازیم و در نهایت ضمن تأمین اشتغال پایدار در کشور، نیاز حداکثری مصرف‌کنندگان نیز تأمین شود.
به گزارش اقتصاد سرآمد، وی از فولاد مبارکه به‌عنوان بزرگ‌ترین دستاورد صنعتی کشور بعد از انقلاب اسلامی یاد و تصریح کرد: میزان تولید فولاد خام کشور از حدود 700 هزار تن در سال 1356 به 25 میلیون تن در سال 1397 افزایش یافته است. به همین نسبت ازنظر رتبه‌بندی نیز رتبۀ ایران در بازۀ زمانی مذکور از جایگاه 35 به 10 صعود کرده و برای سال 1404 نیز با ایجاد ظرفیت 55 میلیون تن، دست‌یابی به جایگاه هفتم و تبدیل شدن به صادرکنندۀ بزرگ را برای خود هدف‌گذاری کرده است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به میزان سرانۀ مصرف فولاد در کشور گفت: سرانۀ مصرف فولاد در کشور ما با 235 کیلوگرم به ازای هر نفر از متوسط جهانی که 210 کیلوگرم است بالاتر است و باید به خاطر داشته باشیم ارتقای این مقدار می‌تواند به رشد فزایندۀ صنعت و توسعه کشور کمک کند.
اکبری گفت: در صنایع بالادستی فولاد مبارکه حدود 2 هزار و 800 تأمین‌کننده مشغول ارائۀ خدمات و تأمین مواد اولیه و مصرفی این شرکت هستند و در پایین‌دست نیز نزدیک به 4 هزار کارخانۀ بزرگ و کوچک از محصولات فولاد مبارکه به‌طور مستقیم و غیرمستقیم استفاده می‌کنند. این مهم گویای نقش فولاد مبارکه و صنایع تکمیلی در کشور است.
وی ادامه داد: در حال حاضر در گروه فولاد مبارکه به‌طور مستقیم و غیرمستقیم 350 هزار فرصت شغلی ایجاد شده و فولاد مبارکه امروز به وسعت ایران در اقصی نقاط کشور گسترده شده است.
معاون فروش و بازاریابی فولاد مبارکه در ادامه گفت: طی چهار سال اخیر بیش از 7 هزار و 300 میلیارد تومان در زمینه توسعۀ گروه فولاد مبارکه سرمایه‌گذاری شده که نتیجۀ آن افزایش ظرفیت فولاد کشور، اشتغال‌زایی، جلوگیری از واردات و افزایش توان صادراتی کشور بوده است.
وی کاهش مصرف آب علی‌رغم افزایش تولید را یکی دیگر از دستاوردهای این شرکت طی سال‌های اخیر اعلام و با بیان این‌که امروز الگوی مصرف آب در فولاد مبارکه به یک الگوی جهانی تبدیل شده اظهار کرد: با انجام اقدامات اساسی در بازچرخانی آب در سیکل تولید و اجرای پروژه‌های متعدد، در حال حاضر مصرف آب در فولاد مبارکه  از  16.6 مترمکعب بر تن تولید در سال 1370 به 2.7 مترمکعب کاهش یافته؛ این در حالی است که میزان تولید این شرکت از 2.4 به 6.7 میلیون تن افزایش یافته است.
وی در خصوص وضعیت تولید و عرضۀ محصولات فولاد مبارکه تصریح کرد: در حال حاضر تولید فولاد خام در گروه فولاد مبارکه 9.5 میلیون تن است که بنا بر برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته مقرر است این گروه با حفظ سهم 50 درصدی خود در تولید فولاد کشور، در سال 1404  با تحقق افزایش ظرفیت 1.5 میلیون تنی در شرکت فولاد هرمزگان، به بار نشستن واحد یک‌میلیون تنی فولاد سفیددشت و همچنین با ایجاد واحدهای جدید در جنوب کشور این ظرفیت را به 25 میلیون تن افزایش دهد.
اکبری در ادامۀ سخنان خود به میزان فروش داخلی و صادراتی فولاد مبارکه اشاره و گفت: در ده‌ماهۀ سال جاری با فروش4 میلیون و 809 هزار تن محصول، 86 درصد از فروش گروه فولاد مبارکه به بازارهای داخلی و 755 هزار تن یا 14 درصد به بازارهای صادراتی اختصاص یافته است. از کل محصول عرضه‌شده به بازارهای داخلی در بازۀ زمانی مذکور 69 درصد محصولات گرم، 18 درصد محصولات سرد، 10 درصد تختال و 4 درصد محصولات پوشش‌دار بوده است. 
آمارها نشان می‌دهد مقدار فروش محصولات فولاد مبارکه در داخل کشور در بخش‌های مختلف نسبت‌به بازارهای جهانی از همخوانی خاصی برخوردار است. وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر 25 درصد محصولات فولاد مبارکه به صنعت لوله و پروفیل، 15 درصد به صنایع تکمیلی، 14 درصد به صادرات، 11 درصد به سایر صنایع، 10 درصد به صنعت حمل‌ونقل، 9 درصد به سازه‌های فلزی، 8 درصد به مراکز خرده‌فروشی، 4 درصد به لوله‌های انتقال نفت و سیالات و در نهایت به صنایع بسته‌بندی و لوازم‌خانگی هرکدام 2 درصد اختصاص یافته است.
وی گفت: مقایسۀ روند تحویل محصولات فولاد مبارکه به صنعت لوله و پروفیل نشان می‌دهد طی 10 ماه اخیر با رشد 108 درصدی نسبت‌به مدت مشابه سال 1394، میزان تحویل محصول به این صنعت از 688 هزار تن به 1 میلیون و 430 هزار تن افزایش یافته است و این امر نقش قابل‌ملاحظه‌ای در کاهش واردات داشته است.
 اختصاص 25 درصد محصولات فولاد مبارکه به صنعت لوله و پروفیل
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه