اعضاي ارشد انجمن مهندسي دريايي ايران در گفت‌وگو با« اقتصاد سرآمد»

انجمن مهندسی دریا اگر به هم‌گرایی روی آورد آینده اش روشن می شود

 گروه اقتصاد دریا- در سلسله گفتو گوهایی که با اعضای انجمن مهندسی دریایی ایران درخصوص وضعیت کنونی و روبه جلوی آن داریم، در تلاشیم تا با تبیین وضعیت جاری آن، ظرفیتهای نهان آن برای بهره‌برداری، هم برای اعضای آن و هم برای کشور عزیزمان ایران، ممکن و میسر گردد. در گفت و گوی پیش رو با دو تن از اعضای ارشد انجمن؛ یعنی تورج یزدانی و حسن آبین، وضعیت جاری، اقدامات و انتظارات از انجمن را پی گرفتیم:
تورج یزدانی:
انجمن مهندسی دریایی ایران باید پیگیر منافع صنفی هم باشد

اقتصاد سرآمد: نظر شما درباره اهمیت و جایگاه انجمن مهندسی دریایی ایران چیست؟
بنده وجه مثبتی در فعالیت‌های انجمن ندیدم 
تورج یزدانی:در واقع به صراحت باید بگویم که بنده وجه مثبتی در فعالیت‌های انجمن ندیدم؛ برای ما به عنوان متخصص کشتی‌سازی و صنایع دریایی، فعالیت ملموس و یا جریان تأثیرگذاری كه انتظار داشتيم ببینیم را متأسفانه شاهد نبودیم. 

اقتصاد سرآمد: انجمن یک گروه با اهداف و منانع مشترک به حساب میآید و اهداف صنفی، علمی و تخصصی و ... را پیگیری می کند، به نظر شما انجمن مهندسی دریایی ایران، در رسالت خودش موفق نبوده است؟
تورج یزدانی: انجمن باید بیشتر کارهای صنفی را انجام دهد. هرچند مسائل علمی و تخصصی برای افراد متخصص دغدغه است، اما مسائل صنفی، کاری، رفاهی و... این افراد هم حائز اهمیت زیادی است و افراد متخصص باید از طریق تخصص خود، امرار معاش کند؛ به لحاظ صنفی ما اثر مثبتی از جانب انجمن برای اعضاء دیده نشده است.
در زمینه کشتی‌سازی رتبهای در سازمان برنامه و بودجه نداریم که پروژههای مطالعاتی و اجرایی انجام دهیم
برای نمونه در مناقصه پروژههای صنایع دریایی و کشتی‌سازی به مهندسین مشاورین بازرسی و یا سازههای دریایی که رتبه دارند ارجاع میشود و ما در زمینه کشتی‌سازی و شناورها اصلاً رتبهای در سازمان برنامه و بودجه کشور نداریم که بتوانیم پروژههای مطالعاتی و اجرایی آن ها را انجام دهیم. این یکی از زمینهها و کارهایی بود که انجمن می‌توانست برای جامعه دریایی کشور فراهم کنند. در وضعیت الان، چند مهندس با سابقه و تخصص خوب کشتیسازی نمیتوانند مانند بقیه جامعه مهندسین برای خودشان شرکت مشاوره مهندسی راه بیندازند که دارای رتبه باشد.
انجمن در حال حاضر، به نظر می‌رسد به جلسات سالانه مجمع و انتخاب هیأت رئیسه محدود شده است که این اقدامات فعالیت خاصی برای جامعه دریایی کشور محسوب نمیشود.

اقتصاد سرآمد: براین اساس، شما آینده انجمن را چگونه ارزیابی میکنید؟
به نظرم اتفاق خاصی نیفتاده که دلیلی بر تغییر روندهای موجود باشد و این انجمن فکر می‌کنم حداقل بیست سالی باشد که راه اندازی شده است و در تمام این مدت اتفاق خاصی را شاهد نبودیم و بنابراین، آینده بر مبنای گذشته پیش خواهد رفت و در بر همان پاشنه خواهد چرخید. البته باید روندهای این انجمن آسیب‌شناسی شود تا مسائل و مشکلات آن پیدا شود تا ببنیم چگونه می توان برای آن چاره جویی کرد.

اقتصاد سرآمد: با این وصف، شما در انتخابات بیست و چهارم اسفند سال جاری شرکت میکنید؟
تورج یزدانی: نه شرکت نخواهم کرد؛ چرا که کسی از نامزدهای هیأت رئیسه را نمی‌شناسم.

اقتصاد سرآمد: توصیه ای برای پویاتر شدن انجمن دارید؟

تورج یزدانی: فکر می کنم فعالیت ها و اقدامات رسانه شما مفید فایده واقع شود. با اعضای مختلف انجمن گفت و گو و منعکس شود و یا دور هم در نشست‌های، مسائل و مشکلات را واکاوی و بررسی کنند تا راه‌كارهای برون رفت از این وضعیت رکود را پیدا کنند و خدمتی برای اعضای فعال و یا بالقوه انجمن که می توانند منشاء اثر زیادی باشند، انجام دهند.
مباحث علمی هم جایگاه خود را دارد و انجمن می‌تواند این‌گونه مباحث را هم پیگیری کند؛ اما پیگیری منافع صنفی، بیشتر ایجاد انگیزه و دل‌گرمی برای اعضاء ایجاد خواهد کرد. این انجمن تنها انجمن جامعه دریایی کشور است که برای خدمت به این اعضا تأسیس شده است و بنابراین، اقداماتی در راستای منافع صنفی باید جزء اهداف و فعالیتهای اصلی آن باشد.

دکتر حسن آبین؛ عضو هیأت علمی دانشگاه خلیج فارس:
انجمن مهندسی دریایی ایران نقش اتحادیه ايفا مي‌كند

اقتصاد سرآمد: شما اهمیت انجمن مهندسی دریایی ایران را در چه می دانید؟
حسن آبین: اعضای هر صنعتی، هر گروه تخصصی و یا با زمینه کارش مشابه و مشترک باید از طریق ساختار مورد توافق اعضاء اهداف خود را پیگیری کنند و فعالیتهای مشترک آنها را نظام ببخشد و بازوی ارتباطی آن جامعه تخصصی با جامعه  و حاکمیت باشد. انجمن مهندسی دریایی ایران نیز نقش اتحادیه را برای اعضای جامعه دریایی ایران ایفا می‌کند و در تلاش است تا فعالیت‌های متنوع صنایع دریایی و فعالیت‌های حوزه دریا را هم به لحاظ اطلاعات و آگاهی عمومی برای عموم مردم و هم در سطح جامعه تخصصی مطرح کند.
همچنین انجمن، با جمع کردن اعضای خود طی جلسات دوره ای، سبب تشریک مساعی و آگاه شدن از احوال سایر اعضاء جامعه دریایی را ممکن می کند. باید جمع های این‌چنینی که با تلاش مشترک باعث هم افزایی و تلاش مشترک می شوند را بها داد و با مشارکت و فعالیت مستمر برای آن اهمیت قائل شد؛ هر چند که خودم به دلیل بعد مسافت از محل انجمن نمی‌توانم در جلسات آن حاضر باشم؛ اما سایر اعضا ما را در جریان آخرین اتفاقات و اقدامات انجمن قرار می دهند.

اقتصاد سرآمد: به نظر شما، انجمن توانسته تمام رسالت‌های مورد انتظار را برآورده کند و یا هنوز برای رشد باید تلاش مجدانه کند؟
حسن آبین: واقعیت این است که در کشور ما زمانی بوده است که صحبت درباره فعالیت‌های دریایی به چند شغل و پیشه مشخص محدود می‌شده است و رشتههای مهندسی دریایی، کشتی‌سازی و ... خیلی شناخته شده نبود و فعالیت‌های انجمن، سبب شده تا این رشته ها تا حدودی شناخته شود؛ اما باز هم ما جای کار وجود دارد که ان شاء الله با هم فکری و همراهی اعضاء و رفع اختلافات موجود بتوان ظرفیت های حداکثر انجمن را فعال کرد و به نتیجه مثبت و مؤثر رسید.

اقتصاد سرآمد: درباره آینده انجمن، نظر شما چیست؟
حسن آبین: به نظرم اگر اختلافات داخلی انجمن حل و فصل گردد و به جای واگرایی به هم‌گرایی رو بیاوریم و همدیگر را تقویت کنیم، آینده انجمن روشن خواهد بود.

اقتصاد سرآمد: شما در انتخابات پیش رو شرکت خواهید کرد؟
تورج یزدانی: با توجه به اینکه فاصله ما از مرکز قابل توجه است، امکان حضور در جلسه مجمع  را ندارم و اگر از دوستان مورد وثوق کسی حضور داشته باشد، به صورت وکالتی شرکت خواهم کرد.

شما چه مواردی را برای پویاتر شدن انجمن می توانید بربشمارید؟
حسن آبین: اول از همه، کنار گذاشتن اختلافات بسیار اهمیت دارد. همچنین باید از یکه‌روی و نگاه از بالا به پایین به سایر اعضا خودداری بشود؛ چرا که انجمن به معنی تلاش همه اعضاست. با توجه به ظرفیت های دریا و فعالیت‌های دریایی که باعث اقتدار کشورهای قدرتمند در دنیا طی سدههای اخیر شده است، اگر بخواهیم کشور ما نیز از مواهب آن برخوردار شود، باید با حل اختلاف اعضای هیأت رئیسه و سایرین، این فرصت را برای کشور و هم وطنان برای رشد حداکثری فراهم کنیم.
 انجمن مهندسی دریا اگر به هم‌گرایی روی آورد آینده اش روشن می شود
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه