راهکارهای افزایش سطح انگیزه و شادابی  دانش آموزان بندر کنگ

 طاهره حمیدانی، عایشه عباس زاده، صدیقه برکات - پژوهش حاضر به صورت کیفی با عنوان «بررسی راهکارهای افزایش سطح انگیزه و شادابی دانش آموزان دبستان معراج بندر کنگ» انجام شده است. این پژوهش به صورت گروهی  و با مشارکت ۳ نفر از همکاران به اجرا درآمد. با توجه به مشکل بی انگیزگی دانش‌آموزان جهت حضور در مدرسه و کلاس درس عدم تحقق لذت درونی در معنادار سازی روابط دوستانه و کاربرد آن در حوزه آموزشی و فعالیت های علمی و تفریحی از گروه تصمیم گرفتند موضوع افزایش سطح انگیزه و شاداب سازی محیط آموزشگاه را اجرایی نمایند.  از روش های مشاهده، مصاحبه، توزیع پرسشنامه و مطالعه‌ی منابع علمی با رویکرد استفاده از فناوری، جهت بهبود فرآیند پژوهش استفاده شده است.  پس از اجرای مرحله (الف و ب) و تحلیل آن توسط اعضای گروه، مرحله (ج) انجام شد و مشاهده گردید که با استفاده از رویکردهای فعال و مشارکت دانش آموزان در فرآیند شاداب سازی با کمک تدریس هوشمند، بازی های متنوع و فعالیت‌های ورزشی با مشارکت معلمین و دانش آموزان در زنگ تفریح و زنگ تربیت بدنی، درک بهتری در دانش آموزان جهت حضور در مدرسه انجام شده و هم اهمیت انگیزه و نشاط در فضای آموزشگاه را به خوبی متوجه شده اند.
 مقدمه:
(مقدمه، بیان مسئله، ضرورت، بیان اهداف، سوالات پژوهش
 پیشینه پژوهش)
بگو به فضل و رحمت خدا باید خوشحال شوند که از آنچه گردآوری کرده‌اند بهتر است. (سوره یونس، آیه ۵۸)
اهمیت ارزش انگیزه در پیشرفت مقاطع زندگی و تحصیلی انسانها برکسی پوشیده نیست و نداشتن انگیزه در انسان‌ها می‌تواند سبب درجا زدن و بی برنامه شدن در کارهای آنان گردد. بی انگیزگی در بین دانش آموزان این نگرانی را در والدین و معلمان به وجود می‌آورد که شاید آنها نتوانند در مورد خود به درستی عمل کنند، به بیراهه بروند یا حتی زندگی خود را تلف کنند. موقعیت و شرایط محیط آموزشی از جمله عواملی است که با بی انگیزگی دانش آموزان ارتباط نزدیک دارد. معلم مهمترین نقش را در مدرسه ایفا میکند و چگونگی عملکرد دانش آموز به رفتار معلم و بستگی دارد. برای معلم انگیزه‌ی‌ دانش آموز هم به عنوان هدف و هم به عنوان وسیله‌‌ی پیشرفت در سایر زمینه‌ها اهمیت بسیار بالایی دارد. لذا در این بحث به طور مختصر ابتدا باعلائم دانش آموزان به انگیزه و سپس به سبب شناسی و راهکارهای مناسب جهت بالا بردن انگیزه‌ی لازم در دانش آموزان خواهیم پرداخت.
 سن و مراحل رشد یکی از عوامل مهم بی انگیزگی دانش آموزان است. (البته مسائلی که از امور طبیعی و عادی باشد نباید موجب نگرانی شود) شناخت محیط دانش آموز، دغدغه های احتمالی او، نوع تکریم شخصیت، عدم  یا وجود تعارض رفتاری خانه و مدرسه، نوع ارتباط با همکلاسی ها، نوع رفتار طبقاتی همکلاسی ها و نوع طبقاتی همدرسی‌ها اموری هستند که طبیعتاً در بی انگیزگی  دانش‌آموزان موثر است. اضافه بر آن انتقال از مراحل تحصیلی خود عامل دیگری است، دانش آموزی که به کلاس چهارم ابتدایی می‌رسد با مفاهیم جدید روبرو می شود  که برای او مأیوس نیستند و دانش آموزی که به دبیرستان راه می‌یابد هنوز در هوای دوره راهنمایی است. یکی دیگر از عوامل بی انگیزگی دانش آموزان عدم علاقه به نوع درس یا نوع تدریس توسط معلم است که در همه این موارد و موارد مشابه باید سراغ علت رفت و اگر قابل رفع است آن را رفع کرده و محیطی آرام و مناسب برای تحصیل دانش آموزان فراهم کند و زمینه هایی که بی انگیزگی دانش آموزان را فراهم می‌آورد را کنترل کرد. بیشتر انسان ها دوست دارند در زندگی با انگیزه باشند و از اتفاقی که دوروبر آن ها رخ می دهد، لذت ببرند. بی شک فضای شاداب و دوست داشتنی تاثیر زیادی در شکوفایی استعدادها، خلاقیت، پویایی و پیشرفت تحصیلی، کارایی، سلامت و زنده دلی دانش آموزان دارد. مدرسه با نشاط موجب شکوفایی جسم اندیشه کودکان و دانش آموزان می شود.
آموزش و پرورش مهمترین رکن توسعه‌ی همه جانبه کشور محسوب می‌شود و معلمان و مربیان پیشتاز در فرآیند توسعه پایدار به شمار می آیند.
 مدارس مهمترین کانون تعلیم و تربیت، انسان سازی و فرهنگ سازی تلقی شده، چرا که باید مهمترین سالهای رشد و شکوفایی سال‌های نوجوانی دانش آموزان عرصه دانایی، انفجار اطلاعات و موجب امواج پیشرفت در آن شکل بگیرد. بنابراین برای این دانش آموزان در عصر «دهکده جهانی» باید بتواند معلمان، مربیان و مدیرانی در مدارسی متفاوت با گذشته در کنار اولیایی که خود را با این تغییرات گسترده تطبیق داده‌اند، فراهم نمود تا این آینده‌سازان کشور، نه تنها مدرسه گریز نشده بلکه جذب مدرسه شوند؛ به قول شاعر شیرین سخن جامعه عمل بپوشاند که: 
درس معلم گر بود زمزمه محبتی                                 
 جمعه به مکتب آورد طفل گریز پای را
 بیان مسئله 
نظام آموزش و پرورش یکی از نهادهای مهم اجتماعی است، آموزش و پرورش به شکوفایی استعدادها و افزایش توانایی ها و قابلیتهای فرد کمک می‌کند و از طرف دیگر در خدمت نظام اجتماعی در می‌آید و از این طریق انتقال بهسازی  و گاه تغییر ارزشها و هنجارهای اجتماعی، جامعه پذیری نسل آینده را ممکن میسازد. در حقیقت آموزش و پرورش به مثابه درخت تنومند است که برای تغذیه و باروری میوه‌هایش نیازمند استفاده از منابعی است که با هماهنگی و مساعدت، موجبات رشد آن را فراهم می آورند. از سوی دیگر عناوینی چون خلاقیت، نقادی و نقد پذیری، بارش فکری، مهارت های زندگی، تغذیه و بهداشت فردی و جمعی، مدرسه‌ی شاد زمانی در مدرسه عملیاتی خواهد شد که تمامی عناصر این مجموعه به باور لازم برسند  و تحول و تغییر را به عنوان یک اصل در نظر بگیرند. شادمانی احساسی است  که زندگی را چیزی خوب می داند. شادمانی به مفهوم دوام لحظات شاد دیروز، روحیه‌ی سرخوش امروز و زمان دشوار فرد است. آنچه اشخاص آن را شادی تجربه میکنند نه یک شادی زودگذر بلکه یک احساس عمیق و این باور است که به رغم مشکلات امروز همه چیز خوب است، با به خوبی برگزار خواهد شد. انسانی شاد است که از زنده بودن خود احساس رضایت و خوشبختی کند، دیگران از او سود ببرد، آرزوها و نیازهای فردی نیز تا حد نسبتاً زیادی تحقق یافته باشد و خوشبختی و شادمانی‌اش مستدام باشد نه مقطعی و زودگذر. پژوهش های انجام شده در مورد شادی دال بر نتایج گسترده و مثبت بین حالت هیجانی در افراد است. تحقیقات نشان داده است  که رفتار و افکار شاد، سازگارانه و کمک کننده می باشد، آنها در حل مسائل خویش مستقیماً تلاش می‌کنند و از دیگران نیز کمک می‌طلبند و آرامش بیشتر دارند، همچنین شادی باعث میشود سطوح هورمون استرس به طور قابل توجهی در بدن پایین بیاید و عملکرد سیستم ایمنی بهبود پیدا کند. با توجه به تحقیقات انجام شده در زمینه لزوم و اهمیت شادی این نیاز احساس می‌شود که برنامه‌ریزی و سازماندهی موثری در جامعه صورت می گیرد، با توجه به اینکه یکی از نهادهای اساسی و زیربنایی جامعه آموزش و پرورش می باشد، بنابراین فراهم آوردن شرایط شادی در مدارس باید مورد توجه بیش از پیش مسئولین آموزش و پرورش قرار گیرد.
راهکارهای افزایش سطح انگیزه و شادابی  دانش آموزان بندر کنگ
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه