۲۶ تیر ماه؛ بندر سلخ میزبان   جشنواره «نوروز دریا»

مدیر کل اداره میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی استان هرمزگان از برگزاری هجدهمین جشنواره بومی محلی نوروز دریا در تاریخ ۲۶ تیرماه در بندر سلخ واقع در جزیره قشم خبر داد.
به گزارش اقتصادسرآمد، محمد محسنی به مانا اظهار داشت: هجدهمین جشنواره بومی محلی " نوروز دریا" در تاریخ ۲۶ تیرماه در بندر سلخ واقع در جزیره قشم برگزار خواهد شد.
مدیر کل اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان هرمزگان، ادامه داد: این جشنواره شامل برنامه‌های متنوع از جمله جشنواره غذا، رژه لنج‌های صیادی، موسیقی محلی، آیین نمایشی شوشی، شنا، لیوا، رزیف، شنا، دو میدانی، طناب کشی و ... خواهد بود.
وی در خصوص زمان و مکان برگزاری این جشنواره نیز گفت: "نوروز دریا" از ساعت ۷ صبح الی ۱۲ شب در پارک ساحلی بندر سلخ در جزیره قشم میزبان شرکت کنندگان خواهد بود.
محسنی خاطرنشان ساخت: این جشنواره با مشارکت اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هرمزگان، منطقه آزاد قشم و دهیاری سلخ برگزار می‌شود.
این مقام مسئول در استان هرمزگان همچنین از برگزاری نشست تخصصی "نوروز دریا" در تاریخ ۲۵ تیر ماه در مرکز بین‌المللی رشد قشم خبر داد و گفت: این نشست تخصصی با همکاری انجمن دوستداران میراث فرهنگی قشم، دهیاری سلخ و انجمن صنفی راهنمایان گردشگری قشم برگزار خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه برگزاری این آیین در جزیره قشم باعث جذب گردشگری داخلی و حتی خارجی شده است و می‌توان این آیین را موفق‌ترین آیین خلیج فارس در جذب گردشگر در مقایسه با آیین‌های دیگری، چون برافراشتن بادبان‌ها و... دانست، گفت: این آیین هنگامه سفر‌های دریایی از جزیره قشم در گذشته به نقل از ناخدایان قدیمی بوده است.
به گفته محسنی، فدیه جو و گندم به دریا، دور انداختن لباس کهنه، شست‌وشوی انسان و دام در دریا و تابو بودن تناول غذا‌های دریایی از جمله سنت‌های این آیین است؛ زنان در این روز لباس قرمز می‌پوشند، به دیوار خانه‌ها و به حیوانات و درختان «گلک» خاک قرمز جزیره هرمز را می‌زنند که نشانه تبرک و خیر است.
در خلیج فارس فرهنگ ایرانی پیوندی عمیق با دریا دارد و روبه‌دریاست، پس جای تعجب نیست که نوروزِ آن دریایی باشد. نوروز روبه‌دریاست؛ زمانی‌که زندگی و زیست‌دریا در نزد مردم جنوب ایران که همسایه خلیج فارس هستند دوباره آغاز می‌شود و این زمان، زمان آغاز معیشت وابسته به دریا در انقلاب تابستانی است، و این یعنی سفر‌های دریایی بعد از مساعد شدن وزش باد‌های بومی این منطقه، ماهی‌گیری و غیره.
نوروز دریایی یک آیین ملی و منطقه‌ای است. بر این اساس نمی‌توان موضوع مهم نوروز دریایی را به یک امر محلی و یا جلوه‌ای از یک آیین بزرگ تقلیل داد. بلکه در تحلیل آیین نوروز دریایی باید به فرهنگ و علم و دانش دریا در نزد ایرانیان و تسلط این دانش، علم و فرهنگ در دریانوردی خلیج فارس اشاره داشت. به بیان دیگر باید نوروز دریایی را یک عنصر بسیار مهم تاریخی، تمدنی و فرهنگی دانست و در ارتباط با هویت ملی و تاریخی و منافع سرزمینی کشور ایران تعریف و تبیین کرد. در سنت‌های زرتشتی که حافظ جوهره فرهنگ و تمدن ایرانی بوده و جعبه اسرار فرهنگ و تمدن ما و درک پویایی تاریخی آن است، به «نوروز دریایی» اشاره شده که برای درک آن‌ها هم باید به سراغ فرهنگ و سنّت‌های زرتشتی و از جمله اسناد برجامانده از آن دوره برویم. در رسم‌های بهدینان ایران و هند به نوروز دریایی اشاره شده‌است.
 در تقویم زرتشتی این آیین مورد اشاره بوده و جایگاهی مهم دارد. در سالنامه‌های زرتشتی نام نوروز دریایی آمده و از آن با نام نوروز زابلی هم یاد شده‌است. این‌که این آیین به غرب آفریقا رفته در نتیجه دانش و علم ایرانیان در دریانوردی بوده و رابطه تجاری و فرهنگی آن‌ها با نقاط دور قاره آفریقا و آسیا. حتی در متون ترکی، چون کتاب سلمان‌بن‌احمد درباره دریانوردی به این آیین ایرانی اشاره شده‌است. با توجه به این تعاملات دریاییِ مبتنی‌بر رشد و کمال دریانوردی ایرانیان، نوروز دریایی به نقاط مختلف جهان رفته و از این رو، این آیین منطقه‌ای و جهانی‌ست و نشان‌دهنده هنر و علم دریانوردی ایرانیان در خلیج فارس. پس گسترش آیین نوروز دریایی به این مربوط نیست که ما در شمال خلیج فارس بیشترین مرز را  داریم و به این مربوط نیست که بیشترین جمعیت این منطقه را داریم. جایگاه ما نه یک امر جمعیت‌شناختی و جغرافیایی که یک امر علمی فرهنگی و تمدنی‌ست.
۲۶ تیر ماه؛ بندر سلخ میزبان   جشنواره «نوروز دریا»
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه