رمزگشایی از سفر تاریخی دریانوردان تنگه هرمز در آبان ماه 1402 «اقتصاد سرآمد» گزارش می دهد

چرخش سکان لافت به سمت دیپلماسی شهری

گروه دانش دریا-امید عباسی- بندر تاریخی لافت در ساحل شمالی جزیره قشم، از گنجینه‌های ارزشمند معماری گرمسیری ایران و نمونه‌ای از هماهنگی معماری و طبیعت و درهم‌ تنیدگی آن ها با زندگی انسانی، میراث دیروز و گنجینه فردا برای توسعه متوازن نگین خلیج فارس است. این بندر تاریخی و کهن لافت بی‌گمان در زمره شهربندرهای شگفت انگیز سرزمین ایران است. این بندر زیبا را مجموعه‌ای از عوامل طبیعی، کالبدی و انسانی امتیازی ویژه بخشیده اند.
بندر کنگ و لافت را باید سرزمین اصیل دریانوردان ایران زمین نام گذاشت که به گواه مستندات تاریخی دریانوردان کنگی و لافتی طی قرن های متمادی در اواخر تابستان هر سال سفرهای بزرگ خود را از خلیج فارس تا بنادر هند و آفریقا انجام می داده‌اند. این  بنادر تاریخی امروزه مهم‌ترین مرکز ساخت لنج و کشتی‌های سنتی است و این شهربندر هنوز چند کارگاه لنج‌سازیِ چوبی دایر است لنج‌های چوبی که امروزه ساخته می‌شوند.تجار و دریانوردان کنگی و لافتی طی قرن ها  با کشتی‌های بادبانی از بصره‌ تا کراچی و بمبئی و سواحل زنگبار را طی می‌کردند و هنوز هم دریانوردان این سرزمین در پاسداشت گذشته ها خیال سفرهای دوردست را همچنان در سر دارند و شاید روزگاری دوباره با کشتی‌های بادبانی به سرزمین‌های دوردست سفر کنند.

احیای آیین‌ کهن دریانوردی در شهربندرهای کنگ و لافت
​​​​​​​
در این  سفر دریایی ۵۵ نفر از ناخدایان، دریانوردان شناورهای سنتی، فعالان رسانه ای، عکاسان، مستندسازان و کنشگران فرهنگی بین دو شهر بندر لافت در جزیره قشم به کنگ در سرزمین اصلی با همکاری سازمان منطقه آزاد قشم و شهرداری لافت بادبان‌های یک کشتی کهن را برافراشته و پس از یک سفر دریایی به بندر کنگ ضمن تجدید دیدار با همسفران دیرینه، آیین های دریانوردی را به صورت نمادین به اجرا درآوردند.
 این اقدام در راستای حفاظت از میراث ناملموس میهن‌مان است. سفر دریایی دریانوردان بندر تاریخی لافت با اجرای موسیقی هایی همچون رزیف و عضوا بر لنج و مراسم استقبال ناخدایان بندر کنگ، برنامه هوزار(بادبان کشی) و سایر رسوم کهن همراه بود.

پیوند فرهنگی دریانوردان بندرهای تاریخی کنگ و لافت

محمد آتشین ماه، شهردار بندر تاریخی لافت که کارشناس ارشد معماری است و به دریا و دریانوردی علاقمند است در گفت و گو با خبرنگار روزنامه دریایی اقتصادسرآمد گفت: برای مدل سازی شهری بندر تاریخی لافت به تاریخ رجوع کردیم در همین خصوص از نظرگاهها، انسان های اندیشمند و فرهیخته اهل خلیج فارس، اقتباس از سفرنامه های دریایی، منابع باستان شناسی برای برنامه ریزی مدیریت شهری بهره گرفتیم در این باره به کدهای متفاوت دست پیدا کردیم.
وی که با شوق و علاقه خاصی در باره این رویداد می گوید: یکی از این کدها، سفر دریانوردان قدیم از بندر تاریخی لافت به کالیکوت در هندوستان و زنگبار در آفریقا بود این موضوع برای ما خیلی جذاب خاص بود و در همین راستا پی گیری و رایزنی هایی با وزارت امورخارجه داشتیم تا مجدد ارتباط بازرگانی بین زنگبار و کالیکوت را برقرار کنیم و در همین راستا به دنبال خواهر خواندگی بندر لافت با این دو بندر بین المللی هستیم.
شهردار بندر تاریخی لافت اضافه کرد: با توجه به ارتباط تنگاتنگ دریانوردان دو بندر ایرانی و تاریخی کنگ و لافت و اینکه سفرهای گپ(طولانی) به هندوستان و آفریقا به صورت مشترک انجام می دادند در همین ارتباط تصمیم گرفتیم که قبل از عقد تفاهم نامه و خواهرخواندگی فی مابین بندر لافت با دو بندر هند و آفریقا، با همراهی ناخدایان پیشکسوت و کارکشته شهربندر لافت به بندرکنگ سفری داشته باشیم و تا همسفران دیرینه با هم تجدید دیدار کنند.
آتشین ماه با بیان اینکه با پیمودن 6ساعت مسیر دریانوردی راهی شهربندر تاریخی کنگ شده و در مسیر با اجرای ملوانان و دریانوردان پیشکسوت، موسیقی محلی و بومی رزیف زینت بخش این محفل نوستالژی بود گفت: در این سفر جلوه های ویژه ای شکل گرفت « دریانوردان با لباس های بلند بومی، سپید پوش و آراسته(جیمه بلند) پا به ساحل شهربندر تاریخی کنگ گذاشتند که با استقبال و پیشواز میزبانان، کنگی ها و لافتی ها به گرمی پذیرای همدیگر شدند تا مقدمات ملاقات با هنر زیبای موسیقی رزیف به خوبی این آیین سنتی به جا آورده شود.
وی اظهارداشت: در این آیین دو روزه با اجراهای متفاوت رزیف، مراسم «هوزار» برافراشتن بادبان شناور بوم آماده سفر به خاور دور(مراسم نمادین) نوعی همبستگی و اتحاد دریانوردان دو شهربندر تاریخی را به زیبایی به تصویر کشیده شد.
شهردار بندر تاریخی لافت پیام این سفر دو روزه را پیوند فرهنگی دریانوردان بندرهای تاریخی کنگ و لافت خواند و گفت: دریانوردی خودش فرهنگ است. فعالیت روی شناور به نوعی یک سبک زندگی است که بین دو مردمان این شهر بندرهای تاریخی به نمایش گذاشته شد.  
آتشین ماه در ادامه به اهمیت برگزاری رویدادهای اینچنینی تاکید کرد و گفت: جوانان با دیدن این آیین ها می تواند به عمق ارزش های پیدا و پنهان میراث ملموس  و ناملموس منطقه جنوب پی ببرند و این راه را ادامه دهند.
وی در پاسخ به انتقاد خبرنگار روزنامه دریایی اقتصادسرآمد مبنی بر عدم اطلاع رسانی قوی و در سطح ملی این رویداد افزود: پوشش خبری این رویداد را رسانه های محلی عهده دار بوند و ان شالله  در برنامه های بعدی، بُعد ملی اطلاع رسانی را مد نظر قرار داده و در همین راستا از فعالان رسانه های کشوری دعوت خواهیم کرد.

برگزاری فستیوال میگو در بندر تاریخی لافت، به زودی

آتشین ماه به یکی دیگر از اقدامات شهرداری بندر تاریخی لافت اشاره کرد گفت: سدیدالسلطنه در یکی از سفرنامه های خود آورده است که میگوی لافتی امتیازش در منطقه خلیج فارس بالاتر است که ما در شهرداری بندر تاریخی لافت به زودی فستیوال میگوی لافتی را برگزار می کنیم.

فستیوال شنا در بندر لافت

وی درباره علاقه بچه های سرزمین لافت به شنا در سواحل لافت گفت: با توجه به این که اکثر اوقات بچه های این سرزمین با شنا در دریا پر می شود بر همین اساس و در راستای هدفمند کردن این مهم، فستیوال شنا را در این منطقه راه اندازی کردیم که با استقبال چشمگیر کودکان، نوجوانان و جوانان بومی روبرو شده است.

بیانیه پایانی

در پایان این سفر دریایی شرکت کنندگان حاضر در این رویداد بیانیه ای تنظیم و  امضا کردند که چشم انداز پیش روی شهرداری لافت برای حضور در عرصه  دیپلماسی شهری را تبیین می کند:
به نام خداوندگار دریاها - روز چهارشنبه؛ دهمین روز آبان ماه یکهزار و چهارصد و دو هجری خورشیدی؛ مصادف با اول نوامبر 2023 میلادی و 16 ربیع الثانی 1445 هجری قمری. تاریخ و تجربه گروهی عاشق و شیدای فرهنگ و تمدن دریای ایران، به گونه ای رقم خورد که تحقیقا در تاریخ دریا دیار، به ماندگار خواهد ماند.
بیش از 55 نفر از ناخدایان و دریانوردان شهربندر لافت به همراه شهردار، رئیس شورای شهر، فعالان رسانه ای، خبرنگاران، عکاسان و مستندسازان و کنشگران فرهنگی استان هرمزگان و نقاط دیگر ایران، ساعت ۱۱:۳۰ دهم آبان ماه 1402 از اسکله تفریحی بندر تاریخی لافت عازم شهر بندر کنگ در سرزمین اصلی فلات ایران شدند.
این رویداد با عنوان «سفری به قدمت قرن» با شناور لنج چوبی عبدالغفور رئیسی به سکانداری«طیب» برای همیشه تاریخ، ثبت خاطرات جمعی مردمان سرزمین تمدنی هرمزگان شد. این رخداد دریانوردی برای نخستین بار است که در پهنه این سرزمین با شکوه رقم می‌خورد؛ و سر آغازی خواهد شد برای پویش جهانی برندسازی بین المللی و دانش بومی لنج رانی و لنج سازی سنتی ایرانیان (ثبت پرونده در یونسکو؛ 2011 میلادی)؛ اقدامی نمادین و رسانه ای برای بازگرداندن توجهات ملی و بین‌المللی؛ پس از یک یک قرن فراموشی به سمت و سوی احیای برند دو «شهربندر» تاریخی کنگ و لافت در منطقه تمدنی خلیج فارس. امیدواریم این سفر دریایی، مقدمه ای باشد بر تقویت برند تمدنی هرمزگان و انعقاد تفاهم نامه خواهرخواندگی بین «شهربندر» تاریخی لافت با بنادر «کالیکوت» و «ملیبار» در شبه قاره هندوستان و «زنگبار» در شرق آفریقا، شاهد یک اتفاق بزرگ باشیم.
این مجموعه اقدامات شهرداری و شورای «شهربندر» تاریخی لافت خیز بلندی است برای کارکردهای فرامنطقه‌ای و ثبت جهانی میراث ناملموس و ملموس «اکوموزه لافت» که سرمایه ای ماندگار و پشتوانه تمدنی نسل های آینده ایران باشد.
«این مرقومه(مطابق تصویر) به امضای دریانوردان، عوامل برگزاری و شرکت کنندگان در این رویداد تاریخی رسیده است. »

چرخش سکان لافت  به سمت دیپلماسی شهری
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه