دستیار وزیر امور خارجه در امور دریای خزر:

ایران به دنبال بهره‌برداری اقتصادی از دریای خزر است


دستیار وزیر امور خارجه در امور دریای خزر گفت: جمهوری اسلامی ایران به این پهنه آبی نگاه اقتصادی داشته و برای استفاده از این فرصت و تقویت همکاری تجاری در آن از همه ظرفیت‌ها استفاده می‌کند.
به گزارش اقتصادسرآمد، علیرضا جهانگیری در نشست با جمعی از فعالان اقتصادی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گرگان اظهار کرد: برای دستیابی به اهداف نظام اقتصادی و تجاری دریای خزر، توجه به استفاده از ظرفیت این دریا برای گسترش همکاری باید مورد توجه بیشتر قرار بگیرد.
وی ادامه داد: جمعیت پنج کشور ساکن حوزه دریای خزر افزون بر ۲۷۰ میلیون نفر است که تامین نیازهای اساسی جمعیت خزرنشینان با هدفگذاری برای فعالیت‌های اقتصادی از سوی ایران به ویژه تجار و بازرگانان سه استان ساحلی باید مورد توجه بیشتر قرار بگیرد.
جهانگیری با اشاره به این که انجام سفرهای مسوولان و تجار برای توسعه فعالیت های اقتصادی با کشورهای حاشیه خزر راهگشا بوده گفت: داشتن افق بلندمدت توسط بخش خصوصی برای تسخیر بازار کشورهای پیرامونی دریای خزر ضروری بوده و وطیفه دولت نیز تسهیل‌گری برای گسترش سرمایه‌گذاری اقتصادی در بهره گیری از این ظرفیت است.
دستیار وزیر امور خارجه در امور دریای خزر با اشاره به این که اقتصاد خوب برگرفته از روابط سیاسی خوب است، گفت: باید تلاش بیشتری داشته باشیم تا مسایل و مشکلات تجار برای سرمایه‌گذاری هرچه زودتر برطرف شود.جهانگیری با اشاره به این که آب خزر یک نعمت بزرگ به شمار می‌رود، گفت: ایران نخستین کشوری بود که وضعیت آب این دریا را در دستور کار قرار داد.
وی تاکید کرد: باید آب دریای خزر را به جز ممنوعیت صید ماهیان خاویاری، برای حفظ فعالیت‌های اقتصادی (جابجایی کالا)، جانوری، آبزی پروری حفظ کرد.جهانگیری خاطرنشان کرد: موضوع سطح آب دریای خزر یکی از دغدغه‌های اصلی وزارت امور خارجه بوده و در دستور و پیگیری خواهد شد.
وی با رد ادعای منع برداشت آب دریای خزر از سال ۲۰۲۵ میلادی گفت: باید برای توسعه زیرساخت و لحاظ تمام جوانب و آینده‌نگری در استفاده از ظرفیت دریای خزر برنامه ریزی شود.
دستیار وزیر امور خارجه در امور دریایی خزر، بر رفع محدودیت‌ها در توسعه زیرساخت‌های بنادر استان های شمالی از جمله گلستان برای تخلیه کالا تاکید کرد و افزود: این هدف باید به صورت جدی از سوی مسوولان دنبال شود.جهانگیری همچنین بر ایجاد سامانه اطلاعات برخط از موجودی لجستیک در بنادر ساحلی شمالی، استفاده از کشتی کانتینربَر، مشارکت گرفتن از ظرفیت دانشگاه‌های استان‌های ساحلی شمال در اجرای طرح‌های کمک به اقتصاد دریایی و حل مانع صادرات سیمان گلستان به روسیه و پیگیری از طریق وزارت امور خارجه در حل صادرات مستقیم میگو گمیشان به روسیه، ایجاد زیرساخت راه زمینی اینچه‌برون به «بندرترکمن باشی» و تقویت زیرساخت جاده ارتباطی با بندر امیرآباد بهشهر تاکید کرد.
ایران به دنبال بهره‌برداری اقتصادی از دریای خزر است
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه