رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان هلیلان

جنگل های  زاگرس ۴۰ درصد جنگلهای ایران را تشکیل می دهند


ایلام – حسن بیگی خبرنگار اقتصادسرآمد- جنگل‌های زاگرس با گستردگی در ۹ استان کشور با ۶ میلیون هکتار مساحت، ۴۰ درصد جنگل‌های ایران را تشکیل می‌دهند که حدود ۷۰ درصد تیپ گونه‌های جنگلی زاگرس را بلوط‌ها شامل می‌شوند. بارندگی این ناحیه از ۶۰۰ میلی‌متر در قسمت‌های شمالی تا ۳۰۰ میلی‌متر در جنوب غرب در نوسان است. اقلیم منطقه  مدیترانه ای نیمه خشک با زمستان‌های سرد است.
در شمال شهرستان هلیلان استان ایلام و حد فاصل بین رودخانه سیمره و منطقه عثمانوند یا هوزمانن در شهرستان کرمانشاه جنگل های انبوه زردلان با وسعتی حدود 10 هزار هکتار واقع گردیده است. با وجود وسعت نه چندان زیاد این جنگل، تراکم زیاد درختان و تنوع زیاد گونه های درختی و درختچه ای تا آن حد است که می‎توان آن را پر تنوع ترین اکوسیستم درختی ناحیه رویشی زاگرس و حتی کشور نامید.  موسی کیان فر رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان هلیلان گفت: گونه های بلوط ایرانی، گلابی جنگلی، زالزالک، کیکم، آلبالو جنگلی، ارژن، شن، شیرخشت، گل محمدی (گل باغی)، چنار، زبان گنجشک، دافنه، تمشک و گیلاس جنگلی مهمترین گونه های درختی و درختچه ای هستند که به وفور در این جنگل ها یافت میشوند. پراکنش زیاد درختان گلابی در بخشی از این منطقه ( مخصوصأ منطقه شاران) باعث شده از طرف اداره کل منابع طبیعی استان ایلام به عنوان ذخیره گاه جنگلی ثبت و ساکنان محلی آن را جنگل گلابی می نامند. 
ایشان افزود:  به طور متوسط حد پایین این جنگل ها ( مجاور رودخانه سیمره) ارتفاع 1200 متر و حد بالا (منطقه بان بن) تا ارتفاع 2400 متر از سطح دریا متغییر است که این تغیرات زیاد ارتفاعی منطقه، باعث تغییر در اقلیم (دما و بارندگی ها) منطقه گردیده به طوری که در ارتفاعات بالا، چندین ماه از سال بارندگی ها به صورت برف میبارد. از طرفی عمق مناسب خاک و شیب شمالی از مهمترین عوامل تنوع گونه ای زیاد این جنگل ها محسوب می‎شوند.  
وی در پایان افزود: تغییر کاربری اراضی به کشاورزی، فعالیت های عمرانی، تهیه هیزم و ذغال جهت سوخت، آتش سوزی و چرای بی روحیه مهمترین چالش‎ها و از طرفی اجرای برنامه های آموزشی – ترویجی، گاز رسانی به روستاها، ایجاد بستر های مناسب شغلی و اعطای تسهیلات اشتغال زایی در زمینه زنبورداری، دام داری صنعتی، کاشت گیاهان دارویی و ایجاد پاسگاه حفاظتی می‌تواند از مهمترین راه کارها در حفاظت از این جنگل‎ها باشد.
جنگل های  زاگرس ۴۰ درصد جنگلهای ایران را تشکیل می دهند
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه