بررسی «روزنامه دریایی سرآمد» از پیامدهای  اقتصادی برای تل‌آویو

محاسبه نادرست آمریکا در دریای سرخ

اگر انصارالله حملات تلافی جویانه‌ای انجام دهد هیچ کشتی وارد دریای سرخ نمی‌شود
​​​​​​​گروه امنیت دریایی - توحید ورستان - در پی افزایش حملات نیروهای دریایی انصارالله یمن، بسیاری از شرکت‌های کشتیرانی جهانی، حمل و نقل از طریق دریای سرخ را متوقف می‌کنند. این امر به ویژه پس از اعلام ایجاد «اتحاد نظامی برای مقابله با حملات» توسط ایالات متحده اتفاق افتاد، که پرسش‌هایی را در مورد اینکه چقدر موفق خواهد بود و آیا در وهله اول مشروع است یا خیر، ایجاد شد. واشنگتن سعی کرده حمل و نقل دریایی را در درجه اول به نفع اسرائیل مشروعیت بخشد.

توقف فعالیت شرکت‌ها در دریای سرخ
به گزارش اقتصادسرآمد، آخرین شرکت‌هایی که توقف موقت کشتیرانی از تنگه باب المندب به کانال سوئز در دریای سرخ را اعلام کرده‌اند، غول نفتی بریتیش پترولیوم (BP) است. این شرکت اعلام کرد: «با توجه به وخامت اوضاع امنیتی برای کشتیرانی در دریای سرخ، BP تصمیم گرفته تا به طور موقت تمام ترانزیت‌ها از طریق دریای سرخ را متوقف کند.» تصمیم بریتیش پترولیوم به دنبال تصمیم بزرگترین شرکت کانتینری جهان MSC واقع در سوئیس بود که اعلام کرد پس از حمله نیروهای انصارالله به یکی از کشتی‌های کانتینری، آنها از کانال سوئز اجتناب خواهد کرد و تا زمانی که آبراه دریای سرخ امن نباشد، کشتی‌های MSC از کانال سوئز به سمت شرق و غرب عبور نخواهند کرد. دیگر گروه بزرگ کشتیرانی مستقر در دانمارک، مرسک، تردد کشتی‌های کانتینری خود در آب‌ها را تا اطلاع ثانوی به حالت تعلیق درآورده است. غول کشتیرانی دیگر مانند Hapag-Lloyd که یکی از کشتی‌های آن مورد حمله قرار گرفت، به این لیست پیوستند و اعلام کرد: « فعلا کشتی‌ها را به اطراف دماغه امید نیک ارسال می‌کنیم». انصارالله که از مقاومت فلسطین در جنگ اسراییل با غزه حمایت می‌کند، اعلام کرد به «همه کشتی‌هایی که به سمت و سوی رژیم اشغالگر می‌روند حمله خواهد کرد». این حملات همچنین فشار بر سایر شرکت‌هایی را که هنوز خدمات حمل و نقلی به رژیم اسرائیل ارائه می‌کنند را افزایش داده است. کارشناسان باور دارند که ادامه حملات انصارالله به کشتی‌های مرتبط با اسرائیل در دریای سرخ منجر به توقف عبور بیشتر شرکت‌های کشتیرانی از دریای سرخ می‌شود.

پیامدهای اقتصادی برای تل آویو
عدم تمایل بسیاری از شرکت‌های جهانی به استفاده از کانال سوئز در شرایط فعلی موجب اختلال در تجارت جهانی شده است. این کانال یک مسیر کلیدی برای تجارت جهانی، به ویژه برای حمل و نقل نفت، غلات و کالاهای مصرفی است. حدود ۱۵ درصد از حمل و نقل ترانزیت جهان از طریق کانال، به عنوان کوتاه‌ترین مسیر حمل و نقل بین اروپا و آسیا انجام می‌شود. تمام کشتی‌هایی که می‌خواهند از کانال عبور کنند باید از دریای سرخ و مهمتر از همه از طریق تنگه حیاتی باب المندب، عبور کنند. بنابراین، هرگونه اختلال در جریان تجارت عادی منجر به افزایش قیمت‌ها و تاخیر در تحویل کالا خواهد شد، زیرا مسیرهای انتقال مختلف باعث افزایش هزاران کیلومتر سفر کشتی می‌شود. طبق گزارش‌ها، این شرکت‌ها به جای کانل سوئز در حال سفر به اطراف آفریقا هستند که معمولاً مسافت کشتی را تقریباً ۵ هزار کیلومتر افزایش می‌دهد و احتمالا ۱۴ روز اضافی طول بکشد تا محموله به مقصد برسد و هزینه تحویل برای مصرف کنندگان افزایش یابد. بنابر اظهارات برخی از مقامات، بسیاری از شرکت‌های کشتیرانی که در بزرگترین بنادر اسرائیل، اشدود در جنوب و حیفا در شمال، لنگر انداخته‌اند برای اینکه ردیابی نشوند فرستنده‌های ردیابی خود را خاموش کرده‌اند. در توصیه منتشر شده توسط انجمن‌های کشتیرانی مهم جهان آمده است: «اپراتورهای کشتی که با بنادر اسرائیل ارتباط داشته یا قصد ارتباط دارند، باید دسترسی به اطلاعات را محدود کنند، زیرا داده‌ها می‌تواند توسط انصارالله مورد استفاده قرار گیرد». بنابر اعلام کنشگران صنعت کشتیرانی رژیم اسرائیل، هزینه حمل کالا برای این رژیم از طریق دریا در روزهای اخیر افزایش یافته است زیرا برخی از خطوط کانتینری متوقف شده‌اند و برخی دیگر هزینه‌های اضافی را اعمال می‌کنند که فشار بر زنجیره تامین تل آویو در میان جنگ آن با غزه افزایش یافته است. رژیم اسرائیل که اقتصاد آن به تجارت دریایی وابسته است، هنوز اعلام نکرده که آیا هزینه‌های حمل و نقل اضافی را پوشش می‌دهد یا خیر.

تردید در مورد اقدام نظامی واشنگتن
لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده، در سخنانی در بحرین که مقر نیروی دریایی آمریکا در غرب آسیا است، به طور رسمی ایجاد یک ائتلاف نظامی چندملیتی را برای «حفاظت از آب‌های دریای سرخ» اعلام کرد. ناوهای جنگی ایالات متحده با شرکای خود از بریتانیا، بحرین، کانادا، فرانسه، ایتالیا، هلند، نروژ، سیشل، از نظر تئوری، به طور منظم در آب‌های دریای سرخ گشت زنی و تلاش خواهند کرد تا انتقال کشتی ها به اسرائیل را تسهیل کنند. اما به باور کارشناسان، انصارالله همانطور که به نفتکش‌های تجاری اسرائیل حمله کرد، می‌تواند با هواپیماهای بدون سرنشین و موشک به کشتی‌های جنگی آمریکایی حمله کند. توقف حملات انصارالله برای ائتلاف تحت رهبری آمریکا بسیار دشوار خواهد بود. بنابراین نظامی‌سازی بیشتر دریای سرخ، امنیت منطقه را به همراه نخواهد داشت، زیرا انصارالله ممکن است سطح حملات خود را افزایش دهد. این امر حفاظت لازم برای پهلوگیری کشتی‌ها در بنادر اسرائیل را فراهم نمی‌کند و به احتمال زیاد فشار بیشتری بر رژیم اسرائیل برای پایان دادن به جنگ با غزه وارد می‌کند. تحلیلگران بر این باورند که این امر می‌تواند منجر به گسترش جنگ نیز می‌شود. اگر آمریکا به یمن حمله و انصارالله حملات تلافی جویانه‌ای انجام دهد، در کوتاه مدت هیچ کشتی وارد دریای سرخ نخواهد شد. علاوه بر این، جنگ با یمن یک گزینه بعید است زیرا ایالات متحده به همراه متحدان عرب خود قبلاً جنگی مرگبار علیه انصارالله به راه انداخته بودند که فایده‌ای نداشت. عربستان سعودی در طول عملیات نظامی خود علیه یمن از حمایت قدرتمند و همه جانبه آمریکا برخوردار بود اما نتوانست در این جنگ پیروز شود. آمریکایی‌ها به خوبی می‌دانند که جنگ در یمن با توجه به شجاعت یمنی‌ها، عدم محبوبیت ایالات متحده در منطقه و دوری زیاد دریای سرخ از قاره آمریکا، گزینه مناسبی نیست. احتمالاً به همین دلیل است که در حال حاضر صداهای زیادی در ایالات متحده وجود دارد که علیه اقدامات نظامی جدید در دریای سرخ شنیده می‌شود.
محاسبه نادرست آمریکا در دریای سرخ
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه