به عمل کار برآید، به سخن نیست

تکمیل ۶۴ طرح نیمه‌تمام در حوزه راه‌های استان مرکزی در دو سال نخست دولت سیزدهم

اراک - غلامی خبرنگار اقتصاد سرآمد-  به همت اداره کل راهداری حمل و نقل جاده ای استان مرکزی و در راستای تحقق اهداف دولت سیزدهم در تکمیل طرح‌های نیمه تمام در حوزه راه‌های استان مرکزی، طی دوسال اخیر ۶۴ طرح نیمه تمام تکمیل و مورد بهره‌برداری قرار گرفته است.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان مرکزی در گفت‌و‌گو با خبرنگار اقتصاد سرآمد، در خصوص این 64 پروژه اظهار داشت: بهره‌مندی ۳۶ روستای بالای ۲۰ خانوار از راه آسفالته در سطح استان، تکمیل پنج تقاطع غیرهمسطح از جمله راه آهن پرندک، کردیجان، راه آهن نورآباد شازند، شهید مهدی پرندک و نادرآباد، تکمیل پنج دستگاه پل بزرگ ازجمله پل شازند به آستانه، پل طریزآباد تفرش، پل گوگسیگرد تفرش را از جمله این طرح‌ها می باشد.
مهرداد جهانی از رشد سه برابری خط کشی راه‌ها نیز خبر داد و گفت: در سنوات گذشته خط کشی راه‌ها سالانه حدود ۱۵۰۰ کیلومتر بوده ولی در دولت سیزدهم به ۴۵۰۰ الی ۴۶۰۰ کیلومتر افزایش یافته است.
وی افزود: تنها در دو سال اخیر فعالیت دولت سیزدهم، بیش از ۹۱۰۰ کیلومتر خط کشی راههای استان با اعتباری بالغ بر ۴۵ میلیارد تومان اجرایی شده است.
جهانی با اشاره به ساخت ۱۶۰ کیلومتر راه روستایی به عنوان یکی ازشاخص‌ترین اقدامات دولت سیزدهم در سطح استان مرکزی، بیان کرد: تمامی روستاهای بالای ۲۰ خانوار ۸ شهرستان از ۱۲ شهرستان استان مرکزی از راه آسفالته برخوردار شده‌اند.

ایمن سازی ۳۰۰ نقطه مستعد حادثه در سطح استان طی سالهای 1401 و 1402
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان مرکزی بر لزوم رفع نقاط حادثه خیز با هدف کاهش حوادث رانندگی و تلفات ناشی از آن تاکید نمود و  خاطرنشان ساخت: یکی دیگر از اقدامات مهم در سطح راههای استان مرکزی در دولت سیزدهم این بوده است که رفع تعداد ۳۰ نقطه حادثه خیز حوزه اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان مرکزی از ۳۲ نقطه حادثه خیز مصوب که در سنوات قبل شناسایی ، مصوب و دارای شناسنامه‌ در حوزه ایمن‌سازی راه‌ها از مهمترین بودند،  تکمیل و مورد بهره‌برداری قرار گرفته است.مهرداد جهانی همچنین با اشاره به ایمن سازی ۳۰۰ نقطه مستعد حادثه در سطح استان طی دو سال اخیر اظهار داشت: این پروژه ها در قالب طرح‌های ارتقاء ایمنی راه‌ها و طرح راهداری محوری اجرا شده است. مستحضر هستید که در بین راه‌ها پیچ‌های تندی وجود دارد که برای ایمن‌سازی این پیچ‌ها و نقاط کور نیاز است تا تپه‌ای به منظور افزایش شعاع دید برداشته شود و در آن محل قُوس اُفقی داشته باشیم؛ گاهی هم نیاز به روشنایی، نصب تابلو و علائم هشداردهنده، نصب چراغ راهنما و یا احداث شانه خاکی در نقاط پرتگاهی احساس می شود که تماماً به همت و تلاش اکیپ‌های راهداری بررسی و اغلب به صورت امانی با استفاده از ظرفیت ماشین آلات راهداری در اختیار اجرا می‌شود که همین اقدامات موجب افزایش ایمنی راه‌های استان مرکزی شده است.

برگ زرینی دیگر در کارنامه افتخارات سال 1402 اداره کل راهداری حمل و نقل جاده ای استان مرکزی
رفع ۲۰ نقطه حادثه‌خیز مصوب در راه‌های
 استان مرکزی
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان مرکزی از رفع ۲۰ نقطه حادثه‌خیز طی سال 1402 خبر داد و گفت: طی یک سال اخیر به منظور ایمن سازی جاده و تسهیل در تردد کاربران جاده ای اقدامات خوبی صورت گرفته که این امر جز با تلاش راهداران و مجموعه راهداری قابل دسترسی نبود؛ رفع تمامی نقاط حادثه خیز مصوب سال ۹۵ و ۲۰ نقطه از ۳۵ نقطه مصوب سال جاری دستاوردهای مهمی است که طی سال اخیر صورت گرفته است.مهرداد جهانی ضمن قدردانی از تلاش جهادی یک ساله راهداران اظهار داشت: خوشبختانه با اقداماتی که کارکنان این اداره کل با همکاری پلیس راه استان انجام دادند شاهد کاهش تصادفات جاده و تلفات ناشی از آن در سطح استان بوده‌ایم.

با تلاش محموعه راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان مرکزی صورت پذیرفت؛
ارائه خدمات مطلوب به کاربران جاده‌ای
 در نوروز 1403
مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان مرکزی با بیان اینکه این اداره کل اقدامات بسیار ارزشمندی برای برقراری تردد ایمن و روان در راه‌های استان را در ایام سفرهای نوروزی در سطح استان انجام داده است، گفت: در نوروز 1403 و به منظور خدمات رسانی مطلوب به کاربران جاده ای، تعداد ۴۲۰ نفر نیروی عملیاتی و پشتیبانی در قالب ۵۴ اکیپ و با ۳۰۰ دستگاه انواع ماشین آلات در حال آماده باش قرار داشتند؛ همچنین ۳۵ راهدارخانه استان نیز از آماده باش کامل جهت اسکان اضطراری مسافران در صورت بروز مشکل برخوردار بودند و ارائه خدمات نمودند.
مهرداد جهانی وی با اشاره به فعالیت ۱۰ گشت نظارت و بازرسی افزود: از آنجایی که معمولا در ایام پایانی سال مسافرین نوروزی نیز افزایش می یابد، کارشناسان این اداره کل نظارت ها بر ناوگان حمل و نقل باری و مسافری را نیز بیش از پیش تشدید نمودند.
وی خاطرنشان ساخت: به طور میانگین روزانه ۴۰ دستگاه ناوگان اتوبوسی در محورهای استان توسط کارشناسان ایمنی و ترافیک بازرسی شده و در صورت تخلف طبق قانون پرونده آنها به کمیسیون های مربوطه ارسال می شود.
جهانی با اشاره به آغاز طرح نوروزی در ۲۴ اسفند ماه سال گذشته و جابجایی مسافرین با ناوگان حمل و نقل عمومی اظهار کرد: با توجه به فرارسیدن نوروز و سفرهای هموطنان در این ایام، اکیپ‌های راهداری در سطح راه‌های استان مستقر و فعال شدند و خدمات لازم برای تسهیل در رفت و آمد و برقراری تردد ایمن را به کاربران جاده ای ارائه نمودند.
وی با بیان اینکه از وظایف این مجموعه نگهداری از سطح راه‌ها و مدیریت حمل و نقل عمومی است، افزود: طی این مدت اقداماتی در راستای بالابردن سطح ایمنی راه‌ها از جمله چاله‌گیری و رفع دست اندازهایی که معمولا به علت آسیب‌ها بعد از فصل زمستان رخ می‌دهد، آشکارسازی محدوده‌هایی که به عنوان نقاط خطرآفرین شناسایی شده بودند، شستشوی تابلوها و علائم ایمنی، به روزرسانی روشنایی، خط کشی راهها و... انجام شده و تردد در سطح جاده‌های با ایمنی صورت پذیرفت.
وی همچنین ادامه داد: برپایی میز خدمت در ۳ پایانه مسافربری در شهرستانهای اراک، ساوه و خمین، نظارت روزانه بر خدمات مجتمع های رفاهی بین راهی، مساجد و نمازخانه ها، نظارت بر نحوه بلیت فروشی و... بخشی از اقداماتی است که با آغاز طرح نوروزی در استان 
پیگیری شد.

اجرای پویش «چشم به راهیم» در استان مرکزی
مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان مرکزی اظهار داشت: طی دو سال اخیر برای بالا بردن سطح فرهنگ ترافیکی کاربران جاده ای پویشی با عنوان همراهان سفر ایمن با هدف آموزش رانندگی صحیح، انتقال پیام‌های ایمنی، کاهش خستگی سرنشینان به علت رانندگی طولانی و... در مکانی شاد و مفرح طراحی شده بود تا شاهد کاهش تلفات جاده ای باشیم؛ امسال نیز این پویش با نام «چشم به راهیم» در کیلومتر ۲۲ جاده اراک-سلفچگان برپا شد.
مهرداد جهانی تصریح کرد: به منظور ترویج فرهنگ رانندگی و آشنایی هرچه بیشتر خانواده ها با قوانین رانندگی و کاهش تصادفات ناشی از خستگی و خواب آلودگی یک ایستگاه نوروزگاه در کیلومتر ۲۱ محور اراک-سلفچگان تحت عنوان پویش «چشم به راهیم» از ۲۶ اسفندماه برپا گردید.
وی گفت: توزیع ۲۰۰۰ بروشور راهنمای مسیر، اطلاعات راه‌ها، معرفی اپلیکیشن ۱۴۱، پیام‌های ترافیکی و اهم اقدامات انجام شده در قطع A3 بین مسافرین نوروزی در پایانه‌های مسافربری، توزیع ۲۰۰۰ بروشور با محتوای آموزش نکات ایمنی و ترافیکی به کودکان و خانواده‌ها همراه با سرگرمی و مسابقه در قطع A3 بین مسافرین نوروزی در پایانه‌های مسافربری، گفتگو با مسافرین عبوری از جاده‌های استان مرکزی در پویش چشم به راهیم و ارائه تذکرات لازم برای رانندگی ایمن با اجرای حمید احمری هنرمند و کمدین بومی شهر اراک، اجرای موسیقی زنده با هنرمندی سید مهدی میرداودی خواننده بومی سرزمین آفتاب برای استقبال از مسافرین نوروزی، اجرای گروه سرود نوجوانان آوای آسمان با عنوان مدح امام حسن مجتبی (ع)، مستند سیزدهمین روز اجرای پویش چشم به راهیم در استان مرکزی با اجرای گروه هالای از ایل شاهسون شهرستان ساوه همراه با گفتگوی مردمی در خصوص رانندگی ایمن و توصیه‌های ایمنی، حضور جواد خیابانی هنرمند محبوب ملی و سفیر همراه سفر ایمن کاربران جاده‌ای از سوی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور به اتفاق مهدیه شریعتی مجری توانمند استان مرکزی در جهت استقبال ویـژه از مسافرین نوروزی در استان مرکزی، اهدای هدایا با محتوای پیام‌های ایمنی و ترافیکی به کودکان و مسافران نوروزی، آموزش نکات ایمنی و ترافیکی ویژه کودکان و نوجوانان توسط بهروز لطفی هنرمند بومی استان مرکزی در حوزه نمایش کودکان در پویش چشم به راهیم همراه با حضور پرشور مسافران نوروزی و اجرای گروههای مختلف هنری، نمایشی و موسیقی زنده، معرفی مکان‌های گردشگری و صنایع دستی شهر اراک، اجرای سرود «سرزمین آفتاب» توسط گروه سرود نوجوانان آوای آسمان هنرمندان بومی استان مرکزی، اجرای برنامه شعر خوانی توسط استاد صفی خانی شاعر برجسته استان مرکزی در محل اجرای پویش به مناسبت ایام شهادت حضرت امیرالمومنین(ع)، اجرای برنامه‌های متنوع فرهنگی، هنری، آیینی، آموزشی و ورزشی و ایجاد لحظاتی شاد و خاطره انگیز برای مسافرین نوروزی بخشی از برنامه های اجرا شده در محل پویش «چشم به راهیم»  بود که به‌منظور توقف در طول سفر و استفاده از برنامه‌های متنوع فرهنگی، هنری، آیینی و آموزشی به همت شورای فرهنگی و اطلاع رسانی اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان مرکزی برگزار شد.

عبور بیش از 14 میلیون دستگاه وسیله نقلیه از راه‌های استان مرکزی
مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان مرکزی گفت: ۱۴ میلیون و ۵۸۴ هزار و ۸۳۶ دستگاه وسیله نقلیه در راه‌های استان مرکزی از ابتدای ۲۴ اسفندماه ۱۴۰۲ تا پایان ۱۴ فروردین ماه ۱۴۰۳ تردد کرده اند.
مهرداد جهانی افزود: از این میزان تردد تعداد 3میلیون و 118 هزار و 663 خوردرو به استان وارد و تعداد 3 میلیون و 315 هزار و 502 خودرو از استان خارج شده اند و میزان تردد اتوبوسهای برون شهری 59 هزار و 259 دستگاه و میزان تردد خودروهای سنگین یک میلیون و 772 هزار و 447 دستگاه ثبت شده است.وی از جابه‌جایی ۱۲۲ هزار و ۸۳۴ نفر مسافر در قالب ۶ هزار و ۱۸۹ سفر با ناوگان حمل و نقل عمومی مسافری استان از ابتدای ۲۴ اسفندماه ۱۴۰۲ تا پایان ۱۴ فروردین ماه ۱۴۰۳ خبر داد و اظهار داشت: برای این ایام بیش از 155 هزار صندلی برای جابجایی مسافران از طریق ناوگان عمومی پیش بینی شده بود که جابجایی مسافر در استان مرکزی با ۵۰۰ دستگاه ناوگان حمل و نقل عمومی شامل ۲۰۰ دستگاه اتوبوس، ۱۸۰ دستگاه سواری و ۱۲۰ دستگاه مینی‌بوس انجام شد.جهانی میانگین سرعت خودروها در محورهای استان را ۸۶ کیلومتر بر ساعت عنوان کرد و گفت: این در حالی است که سرعت متوسط در کشور در این بازه زمانی ۷۸ کیلومتر بر ساعت بوده است.
وی آزادراه ساوه - تهران پرترددترین محور استان طی این ایام معرفی کرد و ادامه داد: تردد ناوگان اتوبوسی طی این مدت نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد داشته است و این در حالیست که تردد ناوگان سنگین نسبت به مدت مشابه سال از کاهش محسوسی برخوردار بوده است.

تاکید مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان مرکزی بر لزوم هم افزایی دستگاههای اجرایی برای کاهش تلفات جاده ای
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان مرکزی تاکید کرد: باید با هم افزایی و با مشارکت دستگاه‌های اجرایی استان موارد ذکر شده در جلسات کاهش تصادفات پیگیری و نظارت شود و اگر نقطه ضعفی وجود دارد درصدد رفع آن برآییم تا کمترین تصادفات در جاده را شاهد باشیم.
وی یادآور شد: بدون شک مشارکت و هم افزایی دستگاه‌های اجرایی در عملیاتی شدن این طرح بسیار حائز اهمیت و اثربخش است.
مهرداد جهانی ادامه داد: قطعا از لحاظ نیروی انسانی و تجهیزات مورد نیاز کمبودهایی  وجود دارد اما آمادگی لازم را برای مشارکت با تمامی مجموعه‌های ذیربط را داریم و در این راه از هیچ کوششی دریغ نخواهیم کرد.
وی تاکید کرد: روسای شهرستان ها و فرماندهان پلیس راه باید با تلاش مضاعف و هماهنگی لازم و برنامه ریزی صحیح کاهش حوادث رانندگی در حوزه استحفاظی خود را با کمک یکدیگر رقم بزنند.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان مرکزی بر اولویت بندی اقدامات در راستای رفع نقطه حادثه خیز، نصب گاردریل، خط کشی جاده ها، شستشوی علائم راهنمایی و هشدارها و... تاکید کرد و ادامه داد: حضور و تلاش حداکثری در محورها، گشتزنی مستمر به همراه پلیس در راه ها به خصوص مسیرهای پرتردد و دوطرفه، تسریع در رفع نقاط پرتگاهی و مستعد حادثه از مباحثی است که باید به طور جدی پیگیری شود.
جهانی اظهار داشت: از ابتدای دولت سیزدهم تا کنون اقدامات بسیار خوبی برای بهبود وضعیت راههای استان انجام شده که کاهش تصادفات در محورهای استان را رقم زده است که این مهم مرهون تلاشها و زحمات راهداران، پرسنل و مدیران این اداره و همچنین تعامل بسیار خوب پلیس و سایر ادارات مربوطه با این اداره به منظور تلاش برای برقراری تردد ایمن و روان می باشد.

انعقاد یک تفاهم‌نامه برای ارتقای منظر راه‌های
 استان مرکزی
در راستای تحقق و اجرای اهداف طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت در کشور، تفاهم‌نامه‌ای بین ادارات کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای و منابع طبیعی و آبخیزداری جهت کاشت نهال در حاشیه راه‌های استان مرکزی منقعد شد.
تفاهم‌نامه همکاری فی مابین مدیران کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای و منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی جهت اجرای طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت منعقد شد.
مهرداد جهانی مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان مرکزی در جریان انعقاد این تفاهم‌نامه گفت: در گام نخست در نظر داریم با کاشت نهالهایی سازگار با شرایط اقلیمی استان، یک نوار سبز در حاشیه آزادراه ساوه - تهران و بزرگراه اراک - بروجرد ایجاد کنیم.
ارتقاء منظر راه‌ها یکی از مهم‌ترین اهداف سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در راه‌های کشور است که به گفته جهانی اجرای این طرح گام ارزشمندی برای بهره‌برداری آیندگان خواهد بود.

همزمان با روزهای پایانی سال 1402 صورت پذیرفت:
بهره‌برداری از پروژه‌های راهداری شهرستان های ساوه و زرندیه با اعتباری بالغ بر ۳۳۵ میلیارد تومان
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان مرکزی از بهره‌برداری از پروژه‌های راهداری شهرستان های ساوه و زرندیه با اعتباری بالغ بر ۳۳۵ میلیارد تومان در روزهای پایانی سال گذشته خبر داد و با اشاره به تکمیل تقاطع غیر همسطح راه آهن پرندک با اعتبار ۳۵ میلیارد تومان، اظهار کرد: این پروژه یکی از طرح‌های نیمه تمامی بود که به همت دولت سیزدهم و با توجه به تاکید رییس جمهور در راستای تکمیل طرح‌های نیمه تمام، پس از حدود ۷ سال تکمیل شد و مورد بهره‌برداری کاربران جاده‌ای به خصوص مردم شریف شهرستان زرندیه قرار گرفت تا با رفع یکی از نقاط پرتصادف استان گامی ارزشمند در جهت کاهش تصادفات جاده‌ای و تلفات ناشی از آن برداشته شود.
مهرداد جهانی افزود: یکی از اقدامات مهمی که طی دو سال اخیر در راستای نگهداری از راه‌های موجود در شمال استان مرکزی انجام شده، اجرای لکه گیری هندسی و انواع روکش های آسفالت با بهره‌گیری از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان در مجموع به طول ۱۱۰ کیلومتر و اعتبار ۲۰۰ میلیارد تومان بوده است.
وی بیان کرد: این اقدامات شامل روکش آسفالت حفاظتی میکروسرفیسینگ در آزادراه ساوه - تهران، لکه گیری و روکش آسفالت محور ساوه - بوئین زهرا محدوده کارخانه سیمان، روکش آسفالت محور قدیم ساوه - تهران محدوده پیچ آیینه تا تقاطع بویین زهرا، روکش آسفالت در ۷ کیلومتر از محور بیات، واریانت روستای رضا آباد در محور ساوه - طرازناهید بطول ۱/۵ کیلومتر و اجرای روکش آسفالت در محورهای آوه حدفاصل جاده قدیم تا آزادراه ساوه - سلفچگان، روکش آسفالت مأمونیه به آزادراه، روکش آسفالت راه روستاهای الوسجرد، مرادخانلو، صفی آباد می شود.
جهانی با اشاره به اقدامات انجام شده در راستای محرومیت زدایی از مناطق کم برخوردار با اولویت روستاهای بالای ۲۰ خانوار فاقد راه آسفالته یادآور شد: با اهتمام ویژه دولت سیزدهم و تأکید رئیس جمهور در خصوص رفع محرومیت زدایی در مناطق کم برخوردار، ساخت ۱۶ کیلومتر راه روستاهای اصفهانک، هبران، مرق، آقچه قلعه، علیدرزی، دروازه، میچینک، خرم آباد و توحیدلو در مجموع با اعتباری بالغ بر ۵۰ میلیارد تومان در دو شهرستان ساوه و زرندیه احداث شده که مسلما نقش بسزایی در توسعه اقتصادی و گردشگری و مهاجرت معکوس از شهر به روستا و تسهیل در تردد مردم خواهد داشت.
 تکمیل ۶۴ طرح نیمه‌تمام در حوزه راه‌های استان مرکزی  در دو سال نخست دولت سیزدهم
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه