سرپرست شرکت آب منطقه ای مرکزی

وضعیت منابع آبی استان مرکزی نگران کننده است

اراک – غلامی خبرنگار اقتصادسرآمد- سرپرست شرکت آب منطقه ای مرکزی گفت: وضعیت منابع آبی استان مرکزی نگران کننده است و لازم است برنامه های سازگاری با کم آبی به عنوان مهمترین راهکار نجات منابع آب در استان اجرایی گردد.
حسین اسدی ضمن تشریح وضعیت منابع آبی استان، صرفه جویی در مصرف آب را یک الزام دانست و تأکید کرد: همه مردم باید برای حفاظت از آن بکوشند و نجات آب نیز قطعاً با مشارکت همگانی مردم محقق خواهد شد؛ چرا که مدیریت منابع آب امری حیاتی و صرفه جویی در مصرف آن ضروری است .
اسدی حجم ذخایر زیرزمینی و سطحی استان را جمعاً 2 میلیارد مترمکعب عنوان کرد و گفت: در استان  بیش از 12 هزار حلقه چاه ، حدود 3900 رشته قنات و 3700دهانه چشمه موجود است  و این در حالیست که با برداشت 2.2 میلیارد مترمکعبی برداشت از این منابع، میزان آورد آبی و برداشت آبی در استان همخوانی ندارند.
 وی ادامه داد : با توجه به کسری مخازن که در این 15سال اخیر ایجاد شده ، در حال حاضر بیش‌از 5.7 میلیارد مترمکعب با کسری مخازن آب زیرزمینی مواجه هستیم و اگر حجم ذخیره آب سد کمال صالح را  100 میلیون متر مکعب در نظر بگیریم حدود 57 برابر حجم این سد ، ذخایر آبی ما کسری آب دارد  و هر ساله به اندازه 2 برابر حجم این سد، یعنی 200 میلیون متر مکعب به این کسری اضافه می‌شود.
اسدی با اشاره به اینکه  کسری مخزن  سطح  آب زیرزمینی در شهرستان اراک سالانه 25 میلیون متر مکعب و در ساوه و  زرندیه بیش از 77 میلیون متر مکعب است ، بیان داشت : در دشت های ساوه و زرندیه سالانه حدود یک متر سطح آب های زیرزمینی پایین می‌رود و دیگر جبران نمی شود.
وی خاطر نشان کرد: با این برداشتهای بی رویه و مازاد بر ذخایر در سنوات آتی با مشکل بی آبی مواجه خواهیم شد و پایین تر رفتن سطح آب از یک میزان معینی هزینه های هنگفتی برای استحصال آب در پی خواهد داشت.
اسدی همچنین بیان داشت : در سال آبی جاری (از ابتدای مهرماه 1402 تاکنون) به صورت تجمعی  202 میلیمتر بارش اعلام شده است که این میزان  نسبت به  سال گذشته  حدود 9 درصد افزایش و در مقایسه با دراز مدت 45 ساله، 15درصد کاهش بارندگی داشته است.
سرپرست شرکت آب منطقه ای مرکزی افزود : ما برای اینکه بتوانیم در حفظ ذخایر آب زیرزمینی و بالابردن ظرفیت آن جهش را نظاره گر باشیم  بایستی  همکاری و حمایت کشاورزان را با  اصلاح الگوی مصرف، تغییر شیوه های آبیاری از سنتی به مدرن، جلوگیری از برداشت مازاد بر دبی مندرج در پروانه های صادره و تشکیل تشکل های آب بران داشته باشیم. در بخش صنایع نیز، بازچرخانی آب و توجه به پساب به عنوان طلای خاکستری و  استفاده صنعتگران از پساب و سرمایه گذاری و مشارکت صنایع در انتقال طرح های بزرگ،بسیار موثر خواهد بود.
وی با تاکید بر مدیریت مصرف توسط همه شهروندان استان و  اشاره به اینکه مطالعه طرح انتقال آب از خلیج فارس به استان در دستور کار این شرکت است افزود :  با پای کار آمدن صنعتگران و سرمایه گذاری آن ها این کار عملیاتی خواهد شد.
وضعیت منابع آبی استان مرکزی نگران کننده است
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه