از بازدید بندر شانگهای تا قرارداد بی‌واسطه تولیدکنندگان  با تجار چینی «روزنامه دریایی سرآمد» گزارش می دهد

بندر شانگهای الگوی بنادر هرمزگان می شود

بازدید هیات تجاری هرمزگان از بندر کانتینربری شانگهای چین
​​​​​​​گروه تجارت دریا- امید اسماعیلی -  سال 1402 بود که ۲۲ هیات اقتصادی کشورهای مختلف از استان هرمزگان بازدید کردند بر اساس همین رویه و برای تداوم این روابط و توسعه همکاری‌ها می‌بایست هیات‌هایی از استان هرمزگان نیز به این کشورها سفر کنند تا شاید با توجه ویژه به استراتژی‌ها، شاهد تحقق برنامه‌های جذب سرمایه گذاری و توسعه صادرات در استان هرمزگان و کشورمان باشیم. برهمین مبنا برنامه‌ریزی سفرهای خارجی هیات‌های تجاری و اقتصادی به ‌منظور حضور در نمایشگاه‌ها و بازدید از ظرفیت‌های اقتصادی همچنین زمینه‌سازی تبادلات تجاری، انعقاد قرارداد همکاری و تفاهم‌نامه‌های دو یا چند جانبه در دستورکار قرار گرفت.
 به همین ترتیب و در راستای توسعه روابط تجاری و صنعتی و همچنین استفاده از تکنولوژی‌های نوین مرتبط با خدمات فنی مهندسی و تامین مواد اولیه یک هیات اقتصادی در قالب چهار تیم از هرمزگان عازم سفر به چین شدند این گروه اقتصادی و تجاری از مدیران دولتی و فعالان بخش خصوصی هرمزگان، برای شرکت در نمایشگاه‌ها، بازدید از ظرفیت‌های اقتصادی و انعقاد قراردادهای همکاری، روز چهارشنبه پنجم اردیبهشت‌ماه عازم چین شدند تا در کنار هم بتوانند اتفاقات مثبتی در حوزه تجارت و اقتصاد هرمزگان رقم بزنند.
در پی این سفر، رسانه‌های استان هرمزگان با انتشار اخبار مربوطه گزارش این سفر را اطلاع رسانی کردند که در ذیل برای شما همراهان روزنامه دریایی سرآمد منتشر کردیم:
در همین رابطه ایرنای بندرعباس آورده است: هیات تجاری و اقتصادی استان هرمزگان پنج‌شنبه ششم اردیبهشت ماه با استقبال سرکنسول در فرودگاه شانگهای، وارد کشور چین شده و در نخستین و دومین روز از سفر هیات تجاری، مذاکرات دوجانبه تولیدکنندگان هرمزگانی با طرف چینی در حوزه‌های مختلف به‌ویژه تولید قطعات بتنی و متدهای سبک ساختمانی، توسعه واحدهای پتروپلاستیک، تولید آب معدنی و تولید پلاستوفوم انجام شد.
همچنین نمایشگاه بین المللی صنعت لاستیک و پلاستیک (CHINA PLUST) کشور چین نیز در شهر شانگهای مورد بازدید هیات تجاری قرار گرفت.

بازدید هیات تجاری هرمزگان
 از بندر کانتینربری شانگهای چین
 روابط عمومی سازمان صنعت، معدن و تجارت هرمزگان با انتشار خبری مبنی بر بازدید هیات تجاری اقتصادی استان هرمزگان از بندر کانتینربری شانگهای چین به عنوان بزرگترین بندر کانتینربری جهان آورده است: معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری هرمزگان در حاشیه بازدید از این بندر و همچنین نشست با سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در شانگهای چین اعلام کرد: آشنایی بیشتر با فرایندهای تخلیه و بارگیری و نگهداری از کالا در پرترددترین بندر کانتینربری جهان از دلایل مهم این بازدید بود.

حرکت در راستای ابلاغ راهبردهای اقتصاد دریامحور توسط رهبری
عادل شهرزاد با اشاره به ابلاغ راهبردهای اقتصاد دریامحور توسط رهبرمعظم انقلاب و تاکیداتی که رییس جمهور در خصوص اقتصاد دریامحور داشتند، بیان کرد: با وجود زیرساخت‌هایی که در استان هرمزگان در حوزه بندری ایجاد شده و ارتقای ظرفیت کانتینربری از ۶.۱ میلیون TEU به ۷.۱ میلیون TEU و افزایش جابجایی کالای فله‌ای از حدود ۱۵۰ میلیون تن به ۱۸۰میلیون تن و وجود زیرساخت‎های دیگری از جمله بهره‌برداری از فاز سوم بندر شهید رجایی و توسعه‌ای که در حوزه بندری داشتیم، ما را برآن داشت که از بندر شانگ‌های بازدید کنیم.
وی افزود: باتوجه زیرساخت‌های خوبی در استان هرمزگان وجود دارد و هم اینکه رویکرد صادرات محوری که به‌عنوان دستورکار در حوزه اقتصادی مورد توجه است، به نظر می‌رسد این بازدیدها می‌تواند ظرفیت استان را برای استفاده از زیرساخت‌های بندری دوچندان کند.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری هرمزگان با اشاره به حوزه مدیریت فرآیندی، حقوق کشتیرانی و صنعت بیمه دریایی، اظهار کرد: با توجه به زیرساخت‌های مهم در هرمزگان به‌عنوان یک استان مرزی، نیاز است دستورکار فعال‌تری نیز در بحث مدیریت فرآیندی و اصلاح فرآیندها از زمان ورود کالا تا زمان ترخیص کالا از یک طرف و از سویی دیگر حقوق دریایی و حقوق کشتیرانی و صنعت بیمه دریایی داشته باشیم.

بندر شانگ‌های می‌تواند به‌عنوان یک الگو مورد استفاده قرار بگیرد
شهرزاد افزود: وجود زیرساخت‌های مهم بندری در استان هرمزگان، به‌عنوان یک الگوی مناسب از بنادر فعالی که در سایر جهان است، استفاده و بهره خوبی برد که بندر شانگ‌های می‌تواند به‌عنوان یک الگو مورد استفاده قرار بگیرد.
«همچنین طی روزهای اخیر هیات اقتصادی هرمزگان از نمایشگاه صنعت شیشه چین بازدید کردند و در حاشیه این نمایشگاه مذاکراتی جهت خرید خط تولید واحدهای شهر شیشه و واحدهای پایین دستی این صنعت توسط سرمایه گذاران و مدیران اجرایی با طرف چینی انجام شد.
این هیات تجاری و اقتصادی استان هرمزگان همچنین در راستای توسعه صادرات غیرنفتی در امر صادرات میوه و تره بار، از یکی از میدان‌های میوه و تره بار شانگ‌های چین بازدید کردند که این بازدید طبق بیان معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری هرمزگان، می‌تواند به‌عنوان یک رویکرد برای دستگاه‌های تخصصی و همچنین تولیدکنندگان و هم بهره‌برداران این بخش مورد توجه قرار بگیرد.»

بررسی راهکارهای توسعه با شرق چین، بین هیات اعزامی استان هرمزگان
علی محمدی، سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در شانگهای چین نیز در این باره اظهار داشت: دو نمایشگاه مهم در شهر شانگ‌های برگزار شد که هیات تجاری اقتصادی استان هرمزگان از این نمایشگاه‌ها بازدید کردند و در کنار آن از یکسری از توانمندی‌های شهر توسط این هیات بازدید شد و تبادل نظر خوبی در بخش اقتصادی انجام شد.
وی افزود: راهکارهای توسعه با شرق چین، بین هیات اعزامی استان هرمزگان و دوستان ما تبادل شد که امیدواریم در آینده نزدیک این تبادل نظرها به‌صورت رسمی بین ۲ طرف ادامه پیدا کند و از ظرفیت‌های اقتصادی شانگ‌های و استان‌های شرق چین و استان هرمزگان بیش از گذشته مورد بهره‌برداری قرار بگیرد.

فرآیند تخلیه و بارگیری بنادر هرمزگان با الگو از بندر شانگهای چین اصلاح می‌شود
 معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری هرمزگان با اشاره به بررسی فرایند تخلیه، بارگیری و ترخیص کالاها در بندر شانگهای چین (بزرگترین بندر کانتینری دنیا) و با مسئولان آن نیز مذاکرات خوبی در جهت انتقال تجربیات انجام شد، گفت: فرآیند تخلیه و بارگیری از بنادرهرمزگان با الگوگیری از بندرشانگهای چین اصلاح خواهد شد.
عادل شهرزاد روز شنبه در حاشیه بازگشت هیات اعزامی تجاری و اقتصادی استان هرمزگان از چین، با اشاره به ماموریت‌های استان در اقتصاد دریامحور، بیان کرد: بر آن هستیم که ساحت‌های اقتصاد دریا محور در استان را از طریق توسعه همکاری‌های اقتصادی تقویت کنیم و با الگوگیری از بندر بزرگ جهان به اصلاح فرآیندها در ترخیص کالاها از بنادر و گمرکات بپردازیم تا معطلی و دپوی کالاها در بنادر به حداقل برسد.
وی با اشاره به دستاوردهای هیات هرمزگانی در سفر به چین بیان کرد: دستاورد این سفر آشنایی با تکنولوژی‌های روز دنیا، شناخت بازارهای صادراتی، شناخت خدمات فنی مهندسی و مشاوره‌ای و همچنین آشنایی با حقوق تجارت بین الملل بود.
معاون استاندار هرمزگان اظهار کرد: این سفر در قالب پنج گروه ۳۶ نفره انجام شد و گروه‌های اعزامی از ۲ نمایشگاه بین المللی شامل نمایشگاه‌ صنعت لاستیک و پلاستیک و نمایشگاه صنعت شیشه و سیلیس بازدید کردند و با فرآیندهای مختلف آشنا شدند.
وی با اشاره به راه‌اندازی سرکنسولگری جمهوری خلق چین در بندرعباس، عنوان‌کرد: با توجه‌ به‌ اینکه سرکنسولگری ایران نیز در شانگهای فعال است درنظر داریم مراودات اقتصادی را میان ۲ کشور ایران و چین تقویت کنیم؛ از این رو دیدار مفصلی با سرکنسول ایران در شانگهای انجام و ظرفیت‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری استان هرمزگان برای جذب سرمایه‌گذاران چینی تشریح شد.
شهرزاد در پایان با اشاره به توسعه کارخانه سیمان بندرخمیر و تلاش برای جذب سرمایه‌گذاران چینی دراین طرح، خاطرنشان‌کرد: کسب دانش و افزایش تعاملات هیأت‌های تجاری در سفرها و بازدیدها مسیر رونق بخشی به تجارت و سرمایه‌گذاری را فراهم‌تر می کند.

قرارداد بی‌واسطه تولیدکنندگان هرمزگانی با تجار چینی 
 رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت هرمزگان گفت: ۲ واحد صنعتی استان شامل «پتروپلاستیک پدیده بندر» و «آب حیات رودان» برای طرح توسعه واحد تولیدی خود، بی‌واسطه اقدام به عقد قرارداد با فعالان اقتصادی چینی کردند.
روابط عمومی سازمان صنعت، معدن و تجارت هرمزگان در این رابطه اعلام کرده است: خلیل قاسمی در حاشیه بازدید از نمایشگاه لاستیک و پلاستیک در کشور چین و امضای قرارداد ۲ واحدتولیدی هرمزگان با فعالان چینی، افزود: بسته‌بندی‌های صیفی و میوه و تره‌بار در استان هرمزگان که گاهی با ضایعات مواجه می‌شد نیاز به اصلاح خط تولید داشت که در این سفر، واحد تولیدی پتروپلاستیک پدیده بندر با عقد قرارداد با طرف چینی، خط تولید طرح توسعه این واحد بسته شد.
وی بیان کرد: واحد تولیدی آب حیات شهرستان رودان نیز برای احداث خط تولید آبهای طعم دار قراردادی در این نمایشگاه امضا کرد.
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت هرمزگان اظهار کرد: همچنین واحد تولید کننده قطعات بتنی و متدهای سبک ساختمانی در بندرعباس نیز به توافقاتی جهت خرید سی دی‌های تولیدی PVC رسید.
«رایزنی‌های اقتصادی بین تجار ایرانی و چینی همچنان ادامه دارد و هم نتیجه کلی قراردادهای و تفاهم نامه ها متعاقبا اعلام می‌شود.»
قاسمی ادامه داد: در این سفر به سرمایه‌گذاران متعهد شدیم که خطوط تولیدی که در کشور مورد نیاز بوده و تولید نمی‌شوند و می‌توانند این تولیدات در صادرات غیرنفتی و یا تکمیل زنجیره ها کمک رسان باشند، در ثبت سفارش و واردات آن‌ها، حمایت کنیم.
وی در پایان با اشاره به بازدید اعضای هیات تجاری و اقتصادی هرمزگان از بزرگترین نمایشگاه لاستیک و پلاستیک (CHINA PLUST) چین، گفت: بازدید از این نمایشگاه در راستای ایجاد صنایع پایین دستی و پتروپالایشگاهی وهمچنین باتوجه به طرح های فعال در استان و تکمیل زنجیره ارزش و ایجاد اشتغال پایداربوده است.

بندر شانگهای الگوی بنادر هرمزگان می شود
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه