رئیس اتحادیه صنف سازندگان طلا و جواهر استان تهران به« اقتصادسرآمد» می‌گوید:

گام‌های صنف طلا وجواهر به سمت دانش بنیان

گروه بازار سرمایه- حسین بوذری ـ هزینه‌های تمام‌شده استخراج طلا از معادن بسیار بالاست و دولت چاره‌ای ندارد جز اینکه برای این کار از شرکت‌های دانش‌بنیان کمک بگیرد.دانش‌بنیان‌ها می‌توانند با ابداع نوآوری و فناوری‌‌های جدید هزینه‌های استخراج شمش طلا را بسیار کاهش دهند؛ دولت با این کار به دو هدف اساسی دست پیدا خواهد کرد؛ نخست هزینه استخراج طلا از معادن را کاهش چشمگیری می‌دهد و دوم اینکه از مسیر سود فراوانی خواهد برد، چراکه صنعت طلا سودآور است و دولت در حقیقت با یک تیر دو نشان می‌زند.
در صنعت طلا و جواهر بخش‌های بکر و دست‌نخورده بسیاری وجود دارد که نیازمند ورود دانش‌بنیان‌ها هستند تا هزینه‌ و زمان استخراج طلا و جواهر از معادن کاهش چشمگیری پیدا کند.
بهره‌گیری از محصولات فناورانه و نوآورانه در صنعت طلاسازی نیازمند مولفه‌هایی است که یکی از این مولفه‌ها شرکت‌های دانش‌بنیان هستند، این شرکت‌ها برای ساخت محصولات فناورانه برای استخراج طلا از معادن نیازمند نیروی انسانی صاحب‌فن و آموزش‌دیده است.هنرستان‌های طلا و جواهر در کشور بهترین محیط برای پرورش و تربیت متخصصان آینده هستند و طی سال‌های گذشته بازار طلا و جواهر رونق خوبی داشته و نیروهای انسانی توانمندی در بازار مشغول فعالیت هستند.
از سویی ایده‌های نو در صنعت طلا و جواهر در معادن کاربرد بسیاری دارد و با این ایده‌ها می‌توان علاوه بر به‌کارگیری دانش‌بنیان‌ها در صنعت طلا و جواهر تحول ایجاد کرد.
فعالیت چندین شرکت‌ دانش‌بنیان
 در صنعت طلا و جواهر
نادر بذرافشان رئیس اتحادیه صنف سازندگان و فروشندگان طلا و جواهر استان تهران در گفت و گو با خبرنگر اقتصادسرآمد با بیان اینکه دانش‌بنیان‌هایی در زمینه استخراج طلا از معادن فعالیت می‌کنند که جزء ارگان‌های دولتی هستند، اظهار کرد: متأسفانه میزبان استخراج طلا در مقایسه با میزان مصرف آن خیلی زیاد نیستند.
وی اضافه کرد: در یک سال گذشته اعلام شد طلافروشانی که صادرات دارند در قبال ارز تعهدی می‌توانند شمش طلا وارد کنند و به این ترتیب بخشی از مشکلات مواد اولیه که شمش است در رابطه با تولید رفع شد.
رئیس اتحادیه صنف سازندگان و فروشندگان طلا و جواهر استان تهران عنوان کرد: شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه مختلف صنعت طلا و جواهر داریم و دانشگاه علمی و کاربردی اتحادیه طلا و جواهر استان تهران تنها مرکز آموزشی است که در ایران به آموزش دانشجویان می‌پردازد.
بذرافشان یادآور شد: این مرکز آموزشی در حال حاضر 400 دانشجو دارد و قطعا دانشگاه علمی و کاربردی طلا و جواهر استان تهران بر آینده این صنعت تأثیر مثبت خواهد گذاشت و منجر به اشتغال اعضای این دانشگاه می‌شود و به‌عنوان بازوی اقتصادی کشور می‌تواند مهم‌ترین نقش را در اشتغال کشور داشته باشد.
وی در ادامه توضیح داد: دانش‌بنیان‌ها در دهه گذشته نقش موثری در تولید و صادرات صنعت طلا و جواهر داشته‌اند.
رئیس اتحادیه صنف سازندگان و فروشندگان طلا و جواهر استان تهران مطرح کرد: دانشگاه علمی و کاربردی طلا و جواهر استان تهران علاوه بر آموزش به دانشجویان در زمینه علمی و تحقیقاتی نیز به آنان آموزش لازم را ارائه می‌کند و این از طریق سند راهبردی وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام شده و مرکز صنایع غذایی وزارت صمت این سند را دنبال می کند و ما نسبت به آن بازنگری، اصلاحات و بررسی‌هایی را انجام دادیم و سند راهبردی وزارت صمت را از طریق بازنگری در دانشگاه علمی و کاربردی و تیم تخصصی و تحقیقاتی همراه رفع اشکالات به وزارت صمت ارسال کردیم.
بذرافشان متذکر شد: مقرر شده وزارت صنعت، معدن و تجارت اصلاحات مدنظر را اعمال کند و با اعمال این اصلاحات به‌لحاظ علمی می‌توان تحول اساسی در حوزه صنعت طلا و جواهر به‌وجود آورد.
وی در بخش دیگری از این گفت و گو درباره وضعیت بازار طلا و جواهر در استان تهران عنوان کرد: سال 1403 به‌عنوان «جهش تولید با مشارکت مردم» نامگذاری شده، اما متأسفانه براساس فعالیت ما بر مبنای شعار سال پیش نرفته، به‌طوری که در زمینه تولید و توزیع (به‌خصوص تولید) وضعیت مناسبی نداشته‌ایم و میزان تولید به‌شدت روند نزولی به خود گرفته و از ابتدای سال 10 درصد هم تولید طلا و مصنوعات نداشته‌ایم.

تفاهم‌نامه اتحادیه طلا و جواهر استان تهران
 با شرکت‌های دانش‌بنیان
رئیس اتحادیه صنف سازندگان و فروشندگان طلا و جواهر استان تهران، دلیل کاهش میزان تولید طلا در استان تهران از ابتدای سال را اجرایی شدن سامانه تجارت عنوان کرد و ادامه داد: این موضوع موجب شده دل‌نگرانی‌ها نسبت به آینده صنفی همکاران افزایش پیدا کند و حال در دو هفته گذشته جلسات متعددی در رابطه با این موضوع با مسئولان ارگان‌های ذیربط داشته‌ایم.
بذرافشان خاطرنشان کرد: خروجی جلسه با مسئولان ارگان‌های ذیربط این بود که ثبت سرمایه مشکل اصلی طلافروشان و طلاسازان حذف شود و دیگر نیاز به ثبت سرمایه اولیه نیست و در بخش تولید از معادن تا شمش طلا باید ثبت سرمایه کنند و همچنین همکارانی که در بخش صادرات و واردات نقش دارند باید ثبت سرمایه انجام دهند و سایر طلافروشان از این امر مستثنی هستند
وی تأکید کرد: در جلسه 6 ساعته با مسئولان ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز مقرر شد ثبت سرمایه و آنی معاملات از سوی طلافروشان حذف شود.
رئیس اتحادیه صنف سازندگان و فروشندگان طلا و جواهر استان تهران درباره اینکه آیا تفاهم‌نامه‌ای با شرکت‌های دانش‌بنیان امضا کرده‌اید؟ چنین پاسخ داد: بله. با برخی از دانش‌بنیان‌ها تفاهم‌نامه‌هایی امضا کرده‌ایم، همچنین با ارتش دررابطه با آموزش افراد تفاهم‌نامه امضا کرده‌ایم و هفته آینده نمایشگاه طلا و جواهر در اصفهان گشایش می‌یابد و اتحادیه طلا و جواهر استان تهران و دانشگاه علمی و کاربردی این اتحادیه در آن غرفه خواهند داشت.
بذرافشان بیان کرد: مقرر شده در نمایشگاه طلا و جواهر استان اصفهان سمینارها و آموزش‌هایی برگزار کنیم و شرکت‌های دانش‌بنیانی هم هستند که از طریق ارتباط با اتحادیه طلا و جواهر استان تهران ما را در برپایی این نمایشگاه یاری خواهند کرد.
وی در واکنش به این سوال که استخراج شمش طلا از معادن هزینه‌بر بوده و زمان زیادی را از دولت می‌گیرد، در حالی که می‌توان از طریق دانش‌بنیان‌ها محصولات فناور و نوآور بیشتری را برای استخراج طلا از معادن تعبیه کرد، بدون اینکه هزینه و زمان بیشتری صرف شود، بیان کرد: متأسفانه این ضعفی است که در کشور با آن مواجه هستیم و برخی مسئولان دولتی و نمایندگان خانه ملت نسبت به ظرفیت و پتانسیلی که حوزه صنعت دارد واقف نیستند، در حالی که صنعت قدمت دیرینه دارد و می‌تواند بازوی نظام در حوزه اقتصادی باشد.
بذرافشان یادآور شد: این موضوع نیاز به حمایت دولت از دانش‌بنیان‌هایی دارد که در حوزه صنعت فعالیت می‌کنند و چتر حمایتی دولت باید روی سر دانش‌بنیان‌ها دارد که متأسفانه در حد شعار باقی مانده است، در حالی که صنعت طلا و جواهر با حضور شرکت‌های دانش‌بنیان ظرفیت دوچندانی پیدا خواهد کرد و خواهیم توانست با حضور شرکت‌های دانش‌بنیان با هزینه کمتری شمش طلا از معادن استخراج کنیم.
وی تصریح کرد: در سال جاری صنف طلا و جواهر می‌تواند در راستای تحقق شعار سال گام‌های متعدد و موثری بردارد، چراکه صنعت طلا و جواهر این توانایی را دارد، در حالی که این شعار یکطرفه محقق نمی‌شود و باید چتر حمایتی دولت روی سر صنف طلا و جواهر باشد و دولت و مجلس می‌توانند در این زمینه نقش‌آفرین باشند تا صنف طلا و جواهر به یک صنعت پویا و فعال تبدیل شود. 
 گام‌های صنف طلا وجواهر  به سمت دانش بنیان
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه