«اقتصاد سرآمد» گزارش می‌دهد

تعطیلی بورس تهران به دنبال «عروج سید جمهور»

گروه بازارسرمایه - مسعود وطنخواه - پس از اینکه بالگرد حامل رئیس‌جمهوری و همراهانش در جریان سفر به آذربایجان شرقی دچار سانحه شد و در این حادثه به گفته رئیس جمعیت هلال احمر، نیروهای امدادی زمانی به بقایای بالگرد رسیدند و با کشف محل بالگرد سانحه‌دیده آثاری از زنده بودن سرنشینان بالگرد مشاهده نشد. این خبر و فقدان رئیس اجرایی کشور موجب تصمیم سازمان بورس برای تعطیل شدن معاملات بورس برای روز دوشنبه شد.
رضا عیوضلو، عضو هیات مدیره سازمان بورس در این باره گفت: تعطیل شد و برای روزهای آینده متعاقبا اطلاع‌رسانی خواهد شد.
در پی شهادت رئیس‌جمهوری محترم کشور و همراهان ایشان به اطلاع کلیه فعالان و ذینفعان بازار سرمایه می‌رساند، یکشنبه سی و یکم اردیبهشت کلیه معاملات در بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس و معاملات اوراق بهادار مبتنی بر کالا در بورس‌های کالایی تعطیل خواهد بود و شرایط فعالیت بازار در روزهای آتی نیز متعاقبا اطلاع‌رسانی خواهد شد.
معاملات مربوط به تالارهای فیزیکی بورس‌های کالایی مطابق روال عادی انجام خواهد شد.
این برای اولین‌بار است که پس از انقلاب اسلامی به دلیل وقوع حادثه‌ای بورس تعطیل می‌شود. بورس تهران همواره وزن زیادی را به رئیس‌جمهوری‌ها داده است تاکنون این وزن در تعویض ریاست‌جمهوری‌ها مشهود بود اما بعد از دهه 57 تا الان، نخستین‌بار است که به دلیل فقدان شخص اول اجرایی کشور بورس تعطیل می‌شود. همانطور که در گفته‌های عضو هیات‌مدیره سازمان بورس آمده است احتمال افزایش روزهای تعطیلی وجود دارد.

شهادت رجایی و باهنر
پیش از این شهادت رجایی و باهنر در سال 1360 بود که آن روزها بورس اصلا فعالیتی نداشت.
جلسه شورای امنیت کشور با حضور سران عالی نظام، در روز یکشنبه هشت شهریور ۱۳۶۰ در محل دفتر نخست‌وزیری تشکیل ‌شد. نیم‌ساعت پس از آغاز جلسه، صدای انفجار شدیدی منطقه را لرزاند. این انفجار، هشت شهید و ۲۳مجروح بر جای گذاشت.
درباره فقدان رئیس‌جمهوری اصل ۱۳۱ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران می‌گوید: در صورت فوت، عزل، استعفاء، غیبت یا بیماری بیش از دو ماه رئیس‌جمهور یا در موردی که مدت ریاست‌جمهوری پایان‌یافته و رئیس‌جمهور جدید بر اثر موانعی هنوز انتخاب نشده یا امور دیگری از این قبیل، معاون اول رئیس‌جمهور با موافقت رهبری اختیارات و مسئولیت‌های وی را بر عهده می‌گیرد.
این قانون می‌گوید: شورایی متشکل از رئیس مجلس و رئیس قوه قضاییه و معاون اول رئیس‌جمهور موظف است ترتیبی دهد که حداکثر ظرف ۵۰ روز رئیس‌جمهور جدید انتخاب شود، در صورت فوت معاون اول یا امور دیگری که مانع انجام وظایف وی گردد و نیز در صورتی که رئیس‌جمهور معاون اول نداشته باشد، مقام رهبری فرد دیگری را به جای او منصوب می‌کند.
فراز و فرودهای بورس تهران در زمان تعویض ریاست‌جمهوری نشان از وابستگی گردش و حجم معاملات به اطمینان خاطر سرمایه‌گذاران از حضور رئیس‌جمهوری دارد سقوط بازار سرمایه در آخرین سال ریاست‌جمهوری‌های گذشته که همواره نقل مجالس شده است گویای همین مورد است.
نبود دورنمای روشن در زمان تعویض رئیس‌جمهوری و معلوم نبودن برنامه‌های شخص اول امور اجرایی کشور سبب نوعی سردرگمی نزد سرمایه‌گذاران بورسی می‌شود و از انجا که در بورس خرید و فروش آینده انجام می‌شود در این دوره‌ها فعالان بازار سرمایه گزینه صبر را انتخاب
 می‌کنند.

واکنش ارز به حادثه
قیمت ارز در بازار آزاد که قبل از ظهر روز یکشنبه در محدوده 55هزار تومان دادوستد می‌شد پس از سانحه و قبل از انتشار خبر شهادت رئیس‌جمهوری تا محدوده 60هزار تومان نیز افزایش یافت، اما روز گذشته و پس از اینکه جو روانی کمی آرام‌تر شد روند نزولی به خود گرفت و تا محدوده 57هزار تومان کاهش یافت.
گویا در نشست امروز هیات دولت ۸ کمیته تخصصی برای پیشبرد امور مختلف در دولت تشکیل شده و هر یک از وزرا مسئولیت برخی از موضوعات را بر عهده گرفتند. بر اساس پیش‌بینی‌هایی که در قانون اساسی پیرامون حادث شدن چنین وضعیتی در کشور صورت گرفته، «محمد مخبر» معاون اول رئیس‌جمهوری از دوشنبه و با موافقت رهبر انقلاب عهده دار امورات دولت و اختیارات رئیس‌جمهوری تا زمان برگزاری انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری خواهد بود.
روز یکشنبه، رهبر انقلاب اسلامی در خصوص ایجاد چنین شرایطی برای کشور فرمودند: «مردم عزیزمان مطمئن باشند که هیچ اختلالی در کار کشور به وجود نمی‌آید. مسئولین از امروز عصر که خبر حادثه را شنیدند، با جدیت چند برابری مشغول کار‌های خودشان هستند. ما هم توصیه‌هایی که باید بکنیم، به آن عزیزانمان توصیه کردیم. همه چیز ان‌شاءالله مرتب، منظم، کار‌های کشور پیش می‌رود؛ هم امنیت کشور، هم امنیت مرزها، هم بقیه کار‌هایی که در سطح کشور به وسیله قوه مجریه باید انجام بگیرد، انجام می‌گیرد. مردم نگران و دلواپس نباشند.»

پیام تسلیت عشقی به مناسبت شهادت رئیس‌جمهوری ایران
رئیس‌جمهوریی اسلامی ایران در سانحه سقوط بالگرد به همراه همراهانش در سفر به استان آذربایجان شرقی به فیض شهادت نائل آمد.
به گزارش پایگاه خبری بازارسرمایه ایران، با نهایت تأثر و تأسف، سازمان بورس و اوراق بهادار ایران شهادت رئیس‌جمهوری گرانقدر کشورمان و همراهان ایشان را به محضر حضرت ولی عصر (عج)، مقام معظم رهبری، خانواده محترم ایشان و ملت شریف ایران تسلیت عرض می‌نماید. این ضایعه بزرگ، قلب تمامی ایرانیان را جریحه‌دار کرده و نشان‌دهنده عزم راسخ ملت ایران در پاسداری از ارزش‌های والای انقلاب اسلامی است.
رئیس‌جمهوری مردمی شهید، با خلوص نیت همواره تلاش فراوانی برای اعتلای کشور و خدمت به مردم داشت. او با از خودگذشتگی و ایثار، نمونه بارزی از تعهد و مسئولیت‌پذیری در برابر ملت بود و خدمات ارزشمندی به ایران عزیز ارائه داد.
سازمان بورس و اوراق بهادار ضمن ابراز همدردی عمیق با خانواده داغدار این شهیدان والا مقام، تأکید می‌نماید که این ضایعه، آحاد مردم و مسئولین را در مسیر توسعه و پیشرفت کشور متحدتر و مصمم‌تر خواهد ساخت.
 تعطیلی بورس تهران  به دنبال «عروج سید جمهور»
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه