بررسی روند برگزاری رویداد انتخاباتی سرنوشت ساز؛ « اقتصاد سرآمد »گزارش می دهد

ایران وآمریکا در «گیر و دار» یک انتخاب

گروه سیاست – صبا شادور - انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری ایران که از صبح روز جمعه در سراسر این کشور برگزار و با استقبال مردم و مسئولان روبرو شد در همین رابطه و در امریکا اولین مناظره مهم انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ ایالات متحده با حضور «جو بایدن» نامزد حزب دموکرات و «دونالد ترامپ» نامزد حزب جمهوری‌خواه برگزار شد. شاید تداخل مناظره مهم انتخاباتی در آمریکا و نیز برگزاری زودهنگام چهاردهمین دوره از انتخابات ریاست جمهوری در ایران باعث شد تا توجه و چشم جهان به این دو اتفاق مهم سیاسی جلب شود. اما انتخابات در ایران در حالی انجام شد که مردم با آگاهی به استقبال نامزدهای انتخاباتی خود پای صندوق های رای حاضر شدند. 
فرآیند برگزاری انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری از ساعت ۸ صبح دیروز؛ جمعه ۸ تیر ۱۴۰۳ با ۶۱ میلیون و ۴۵۲ هزار و ۳۲۱ نفر واجد شرایط رای دادن در داخل و خارج کشور انجام شد.
انتخابات زودهنگام چهاردهمین دوره ریاست جمهوری - به دلیل شهادت رئیس جمهور ایران رئیسی، در سومین سال ریاست جمهوری به دلیل سانحه بالگرد در حین خدمت - از ساعت ۸ صبح جمعه ۸ تیر ۱۴۰۳ در سراسر کشور و خارج کشور برای رای به کاندیداهای تایید شده این دوره؛  مسعود پزشکیان، مصطفی پورمحمدی، سعید جلیلی ، محمدباقر قالیباف، با دستور وزیر کشور در ۵۸ هزار و ۶۴۰ شعبه اخذ رای در داخل و ۳۴۴ شعبه در خارج آغاز شد و تا پاسی از شب ادامه داشت. 
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در اولین دقایق آغاز رأی‌گیری «چهاردهمین دوره‌ی انتخابات ریاست جمهوری»،  با حضور در محل صندوق سیار ۱۱۰ در حسینیه‌ی امام خمینی (رحمه‌الله)، رأی خود را به صندوق انداختند.
بیش از ۲۰۰ خبرنگار رسانه‌های داخلی و خارجی، از جمله خبرنگاران رسانه‌های آمریکا، چین، روسیه، آلمان، اسپانیا، انگلیس، افغانستان، اتریش، ترکیه، کویت، هلند، امارات، ایتالیا، عراق، یمن، ژاپن، فرانسه، فیلیپین، لبنان، قطر، عمان، استرالیا، سوئد، دانمارک، هند، کره جنوبی و ... این برنامه را پوشش دادند.
مصطفی پورمحمدی در حسینیه ارشاد تهران ، محمد باقر قالیباف با حضور در حرم عبدالعظیم، سعید جلیلی در مسجد امام حسن مجتبی (ع) در مشیریه تهران و مسعود پزشکیان با حضور در بیمارستان فیروز آبادی رای خود را به صندوق انداختند.
همزمان اما نخستین مناظره‌ بایدن و ترام‍پ برگزار شد و در آن، نامزد دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان در آن، به انتقاد از یکدیگر و اعلام نظر در مورد برخی رفتارهای سیاسی خود در دوران ریاست جمهوری پرداختند؛ این در حالی است که در تاریخ انتخابات ریاست جمهوری آمریکا است که در آن یک رئیس‌جمهور مستقر با سلف خود یعنی رئیس‌جمهور سابق در برابر دیدگان میلیون‌ها بیننده تلویزیونی قرار گرفت.
پنج ماه مانده تا انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ ایالات متحده، جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا و دونالد ترامپ در نخستین مناظره خود ساعت ۲۱ روز پنجشنبه به وقت شرقی آمریکا و صبح جمعه به وقت تهران با میزبانی شبکه تلویزیونی سی.ان.ان و بدون حضور تماشاگران استودیویی، به مصاف کلامی یکدیگر رفتند.
این مناظره علاوه بر اینکه بدلیل تمرکز دو نامزد دموکرات و جمهوریخواه بر مسائل اقتصادی و مهاجرت از اهمیت بالایی برخوردار بود، نخستین مناظره‌ در تاریخ آمریکا بود که یک رئیس‌جمهور مستقر با سلف خود یعنی رئیس‌جمهور سابق در برابر دیدگان میلیون‌ها بیننده تلویزیونی قرار می‌گرفت.
جو بایدن و دونالد ترامپ در طول این مناظره در مورد موضوعاتی نظیر اقتصاد آمریکا و تورم، حق سقط جنین، مهاجرت، جنگ‌های اوکراین و غزو حتی بازی‌های گلف، یکدیگر را مورد انتقاد قرار دادند و درگیری‌های لفظی شدیدی میان آنها در گرفت.
این دو نامزد در طول مناظره در موارد بسیاری به موضوعات شخصی یکدیگر پرداختند: ترامپ دو بار به هانتر پسر جو بایدن و محکومیت او در دادگاه به دلیل حمل غیرقانونی سلاح اشاره کرد. بایدن نیز به محکومیت‌های جنایی ترامپ در ماجرای حق‌السکوت به بازیگر فیلم‌های نامناسب و دادگاه مدنی تعرض جنسی به جین کارول اشاره کرد.
صدای جو بایدن، رئیس جمهور ۸۱ ساله آمریکا در طول مناظره خش‌دار و خسته بود و در مواردی سخنان خود را فراموش می‌کرد
هر دو نامزد دموکرات و جمهوری‌خواه در پاسخ به سوال درباره سن و سال‌شان از خود دفاع و یکدیگر را به ناتوانی در اداره کشور متهم کردند
پس از آنکه دونالد ترامپ شهادت سردار قاسم سلیمانی را دستاورد دولت خود خواند، بایدن، وی را به «انفعال در برابر ایران» در جریان حمله به پایگاه عین‌الاسد متهم کرد.
هر دو نامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا با در موضوع جنگ غزه، به حمایت از اسرائیل پرداختند و خواستار نابودی حماس شدند. بایدن در اینباره گفت که تمرکز دولت او بر پایان دادن به درگیری‌ها در غزه است اما دونالد ترامپ تاکید کرد که اسرائیل باید «کار را تمام کند»
دونالد ترامپ در بخش دیگری از مناظره حمله حماس به اسرائیل را نتیجه سیاست خارجی بایدن در قبال ایران دانست و گفت: «در دوران من ورشکسته بود. من اجازه نمی‌دادم هیچ کس با آنها معامله کند. پولشان تمام شد. ورشکسته بودند. پولی برای حماس نداشتند. پولی برای هیچ کاری نداشتند. پولی برای کار تروریستی نداشتند»
کارشناسان و ناظران دموکرات و جمهوریخواه دونالد ترامپ را پیروز این مناظره خواندند تا جائیکه برخی از دموکرات‌ها ضمن ابراز ناامیدی از نتیجه این مناظره، گزینه کناره‌گیری بایدن از رقابت انتخاباتی را نیز مطرح کردند.

مشارکت در انتخابات جمهوری اسلامی  
محمد مخبر سرپرست نهاد ریاست جمهوری هم بعد از بازدید از روند برگزاری انتخابات از ستاد انتخابات کشور به همراه اسماعیلی رئیس دفتر رئیس‌جمهور  و انداختن رای‌شان به صندوق برای سرکشی از صندوق‌های رای به شعبه مسجد لرزاده رفت و در جمع خبرنگاران استقبال را «خوب و پر شور» و امنیت را کامل توصیف کردند.
هم‌چنین تعدادی از مقامات و کارکنان وزارت خارجه با حضور در  ستاد انتخابات خارج از کشور که در محل وزارت خارجه برپا شده است، رای خود را به صندوق انداختند.
عیسی زارع‌پور  وزیر ارتباطات هم در جریان بازدید از ستاد انتخابات کشور و پس از مشارکت در انتخابات، اعلام کرد: با همکاری خوب بین ما و وزارت کشور و دیگر نهادهایی که در بخش‌های گوناگون به ما کمک کردند، وضعیت ارتباطات بسیار خوب و بسیار بهتر از دور اول و دوم انتخابات مجلس دوازدهم پیش رفت. 
سیامک ره‌پیک  قائم مقام دبیر شورای نگهبان پس از مشارکت در انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری در جمع خبرنگاران مستقر در شورای نگهبان گفت: آمار تعداد کسانی که در انتخابات شرکت کردند آمار خوبیست و خوشحالیم که در این دوره هم پیروز شدیم و مردم با همه ارگان ها همکاری کردند. 
محمدجواد ظریف وزیر اسبق امور خارجه کشور نیز رای خود را به صندوق انداخت و گفت: با استقبال خوب مردم یک روز حیاتی برای سربلندی عزت ایران شکل گرفت تا هیچ کس جرأت نکند مردم ایران را تهدید و تحقیر کند.
ظریف عنوان کرد: مردم ممکن است دلخوری داشته باشند این هم مختص ایران نیست در خارج از ایران هم خیلی‌ها به دلیل دلخوری‌ها رأی نمی‌دهند و به همین دلیل مثالی وجود دارد که می‌گویند سیاستمداران بد توسط مردم خوبی انتخاب شده اند که رأی نمی‌دهند.
عباس کریمی نماینده مسعود پزشکیان، مصطفی ابطحی نماینده مصطفی پورمحمدی، حسین طلا نماینده سعید جلیلی و علی نوریجانی نماینده محمدباقر قالیباف در ستاد مرکزی نظارت بر انتخابات چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری حضور داشتند.
تعدادی از رهبران اقلیت های دینی هم با حضور در حسینیه ارشاد تهران در انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری شرکت کردند.
در انتخابات دیروز رای اولی‌ها و سالخوردگان از قبل از باز شدن درِ شعب در صف، منتظر شروع رای‌گیری بودند و جمعیت رای‌دهندگان در برخی شعب علاوه بر محوطه داخلی به خیابان نیز کشیده شد.
هم‌چنین صادقی مقدم عضو حقوقدان و معاون اجرایی و امور انتخابات شورای نگهبان  با اشاره به فعالیت ناظران انتخابات گفت: به لطف خدا روند برگزاری انتخابات در سراسر کشور با سهولت و با دقت انجام گرفت.
آیت‌الله صادق آملی لاریجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام پس از آنکه رأی خود را در صندوق رأی در محل مجمع تشخیص مصلحت نظام انداخت، در جمع خبرنگاران گفت: مسئله انتخابات در نظام جمهوری اسلامی ایران علاوه بر اینکه حق مردم را در سرنوشت خودشان متجلی می‌کند، یک جهت ایمانی هم دارد و مردم سالاری دینی با حضور مردم است. 
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: بر اساس قانون اساسی، اعمال قوه مجریه به جز مواردی که مستقیماً بر عهده مقام معظم رهبری است، از طریق رئیس جمهور است.
وی بیان کرد: حضور مردم در جامعه ما پیام مهمی برای بیگانگان دارد که مردم به سرنوشت خودشان اهتمام دارند و همبستگی دارند. 
آملی لاریجانی تاکید کرد: همه ما موظفیم و البته دارای حق هستیم که در انتخابات شرکت کنیم و به دنیا نشان دهیم که مردم پای ارزش‌های انقلاب ایستاده‌اند و ارزش‌های انقلاب، عدالت و آزادی است و نشان می‌دهد مردم در سرنوشت خودشان ذی حق هستند.
وی اظهار کرد: امیدوارم خداوند آنچه خیر است برای مردم مقدر کند و ما مطمئنیم مردم برای تعیین سرنوشت خود اهتمام دارند.
سرپرست وزارت خارجه گفت: این نمایش بزرگ مردمی در عرصه انتخابات که منجر به انتخاب رییس قوه مجریه خواهد شد تاثیر بسیار زیادی بر حکمرانی کشور طی ۴ سال آینده خواهد داشت.
علی باقری با حضور در ستاد انتخابات خارج از کشور روز گذشته اظهار کرد: امروز یکی از روزهای برجسته قدرت مردم ایران است. همانطور که رهبری فرمودند مولفه‌های قدرت ما صرفاً مادی و سخت افزاری نیست.
وی با اشاره به نقش افرینی مردم در صحنه‌های مختلف در کشور، افزود: حضور پرشور مردم در عرصه‌هایی که باید نقش افرینی کردند را شاهد بودیم که یکی از این نقش افرینی ها حضور در تشیع شهدای خدمت بود؛ این حضور در شرایطی که کشور در وضعیت خطیری قرار داشت و مردم تهدید را به فرصتی بزرگ تبدیل کردند.
وی گفت: امروز بار دیگر مردم به میدان آمدند و شور خود را به نمایش گذاشتند و حلقه‌ای دیگر بر حلقات افتخار افرین مردم سالاری دینی افزودند.
وی گفت: تنها کشوری که مانع پیشبرد فرایند دموکراسی ایران در دنیا شد کشور کانادا بود. واقعیت سیاست‌ها و سرشت کشورها در چنین شرایطی بیش از پیش روشن می‌شود. علیرغم‌پیگیری ها در معاونت کنسولی، این امکان می سرند. در ادامه دشمنی‌ها تقابلی که کانادا با ایران دارد این بار هم جلوه دیگری را بروز دادند.
در ادامه سخنگوی وزارت خارجه ملت ایران در واکنش به اظهارات آبرام پیلی نوشت: مردم همانند گذشته در این انتخابات نیز با مشارکت پرشور خود پای صندوق‌های رأی، پاسخ اظهارات مداخله جویانه را محکم دادند.
ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در واکنش به اظهارات مداخله جویانه آبرام پیلی معاون نماینده ویژه آمریکا در مورد انتخابات ریاست جمهوری در ایران، نوشت: اظهارات مداخله جویانه معاون نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در خصوص انتخابات ریاست جمهوری کشورمان، گزافه گوئی و یک مداخله جویی آشکار است. مقامات آمریکائی از این‌گونه اظهارات بی‌ارزش طَرفی برنخواهند بست و ملت ایران همانند گذشته در این انتخابات نیز با مشارکت مؤثر و پرشور خود پای صندوقهای رأی، پاسخ اینگونه اظهارات مداخله جویانه را محکم دادند. ملت‌های جهان آثار و نتایج دموکراسی آمریکایی را در داخل همین کشور و نیز مناطق مختلف دنیا دیده و طعم تلخ آن را چشیده‌اند. به طور نمونه خروجی دموکراسی و حقوق بشر آمریکایی در سرزمین‌های اشغالی، جنایتکارانی هستند که در اشغالگری، نژادپرستی، جنگ و خونریزی و اقدامات تروریستی، در جهان شهره و سرآمد هستند. اگر سازوکار دموکراسی آمریکایی اجازه می‌داد، قطعاً مردم آمریکا حکمرانان بهتری را برای خود انتخاب می‌کردند.
وی افزود: نحوه برخورد با دانشجویان و اساتید دانشگاه‌های آمریکا که معترض به نسل‌کُشی در فلسطین و سرزمین‌های اشغالی هستند، خود گواه روشنی از کارنامه آمریکا در زمینه حقوق بشر و آزادی بیان است. دنیا شاهد است که چطور با ضرب و شتم، بازداشت غیرقانونی و اخراج از کار، صحبت از حقوق بشر در آمریکا بدل به شعاری تو خالی شده است. نقش آفرینی اصیل و مستقیم مردم در تعیین سرنوشت سیاسی در جمهوری اسلامی ایران یک اصل بدیهی بوده و همواره در عمل به اثبات رسیده است. 
صحت و سلامت برگزاری انتخابات در ایران در رأی‌گیری‌های پیشین نیز اثبات شده است. نظام جمهوری اسلامی ایران و مجریان انتخابات، رأی مردم را امانت و حق‌الناس و پاسداری از آن را واجب می‌دانند که احتمالاً درک معنای آن برای ذهنیت تمامیت خواه مقامات آمریکایی سخت است.
در ادامه روند انتخابات، مسئولان و ارگان های مهم دولتی، لشگری و حضور پر شور مردم باعث شد تا انتخابات این دوره نیز با شکوهی بی نظیر برگزار شود.
 ایران وآمریکا  در «گیر و دار» یک انتخاب
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه