مرور«اقتصادسرآمد» بر آمار معاملات هفته گذشته بورس؛ 

9 شرکت آماده عرضه اولیه در بازاربورس تهران 

افزایش 57948 پله‌ای شاخص کل بورس در هفته گذشته
​​​​​​​گروه بازارسرمایه - مسعود وطنخواه - شاخص کل بورس در هفته گذشته توانست پس از مدت‌ها رکورد جدیدی را در صعود یک ‌هفته‌ای به ثبت برساند و با رشد 57هزار و 948واحدی در سطح 2میلیون و 155هزار واحدی ایستاد. نماگر اصلی بازار سرمایه پس از چند بار تلاش توانست در هفته گذشته از سطح روانی 2میلیون و 100هزار واحدی عبور کند و خود را برای عبور از 2میلیون و 200هزار واحدی آماده کند. نمادهای گروه بانکی در هفته گذشته افزایش قیمت خوبی را در مقایسه با گروه‌های دیگر تجربه کردند جذابیت گروه خودرویی و پالایشی در آخرین روز معاملاتی کاهش یافت و تعدادی از این نمادهای این دو گروه حتی به دلیل رشد عرضه، قیمت‌های قرمز و منفی را هم تجربه کردند.
به گزارش اقتصادسرآمد، شاخص کل بورس هفته گذشته افزایش خوبی را در چند ماه گذشته تجربه کرد بیشتر نمادها صف خرید و کمبود عرضه را تجربه کردند که این مورد دلیلی برای ورود نقدینگی جدید به بورس شد، اما در نیمه دوم آخرین روز معاملاتی یعنی هفته گذشته، عرضه‌ها افزایش محسوسی پیدا کرد و هر چه به پایان زمان معاملات نزدیک می‌شدیم حجم عرضه‌ها از حالت نرمال خارج شد؛ به گونه‌ای که صف‌های خرید و قیمت‌های سبز جای خود را به قیمت‌های قرمز و صف فروش داد.

آمار معاملات هفته گذشته
یکشنبه1مهرماه، ارزش معاملات خرد 3.8همت، خروج پول حقیقی 261میلیارد تومان و خروج پول از صندوق با درآمد ثابت 255میلیارد تومان بود برای روز دوم ارزش معاملات خرد افزایش و روند خروج پول حقیقی معکوس شد.
دوشنبه2مهرماه، ارزش معاملات خرد 5.4همت، ورود پول حقیقی 499میلیارد تومان و خروج پول از صندوق با درآمد ثابت 290میلیارد تومان که همچنان روند صعودی ارزش معاملات خرد برای روز بعدی نیز ادامه یافت.
سه‌شنبه3مهرماه، ارزش معاملات خرد 5.5همت، ورود پول حقیقی 406میلیارد تومان و خروج پول از صندوق با درآمد ثابت 471میلیارد تومان و چهارشنبه4مهرماه، ارزش معاملات خرد 6.2همت، خروج پول حقیقی 376میلیارد تومان و خروج پول از صندوق با درآمد ثابت 63میلیارد تومان بود.
به دلیل تعطیل رسمی شنبه هفته گذشته، بورس چهار روز کاری داشت که در این چهار روز ارزش معاملات خرد روند صعودی را تا پایان هفته تجربه کرد، اما با وجود افزایش ارزش معاملات خرد برای روز چهارشنبه، اما روند ورود پول حقیقی برعکس شد و از حجم خروجی پول از صندوق با درامد ثابت کاسته شد.
افزایش ارزش معاملات در آخرین روز معاملاتی هفته گذشته همزمان با خروج پول هوشمند از بورس ممکن است به طور موقتی باشد، اما اگر این روند ادامه‌دار باشد، می‌تواند هشداری برای سایر فعالان بازار سرمایه باشد چراکه این خروج پول هوشمند می‌تواند دلیلی بر شناسایی سود از سوی گروهی از سرمایه‌گذارها باشد باید منتظر ماند و آمار معاملات روز شنبه 7مهرماه را رصد کرد در صورتی که ارزش معاملات خرد بورس در هفته جاری کاهش یابد و این روند ادامه‌دار برای روزهای دیگر هفته تکرار شود دلیلی برای تغییر روند فعلی صعودی یا حرکت اصلاحی است.
معاملات خرد همان معاملات عادی هستند که توسط سهام‌داران خرد صورت می‌گیرد. این نوع از معاملات شامل محدودیت‌های قیمتی و حجمی هستند. این امر بر خلاف معاملات بلوکی است که هیچ‌گونه محدودیتی در رابطه ‌با قیمت و حجم نداشتند. سرمایه‌گذارانی که به‌صورت حرفه‌ای در این بازار مشغول هستند در فرایند انتخاب بهترین سهام از ارزش معاملات خرد برای تصمیم‌گیری استفاده می‌کنند، زیرا حجم و ارزش معاملات خرد در بورس میزان نقدشوندگی روزانه‌ی این بازار را مشخص می‌کند و اطلاعاتی را در رابطه ‌با خریدوفروش سهام به سرمایه‌گذاران ارائه می‌دهد. در واقع می‌توان گفت در یک روز معاملاتی سهام هر نماد بورسی با قیمت‌های مختلف و حجم‌های متفاوت به فروش می‌رسد. توجه به همین اطلاعات حائز اهمیت است.

۹ شرکت آماده عرضه اولیه 
در بورس تهران هستند
عرضه اولیه (Initial Public Offering – IPO) به این معنا است که یک شرکت سهام خود را برای اولین بار در بورس اوراق بهادار عرضه کند. شرکت‌های خصوصی، دولتی و حتی شرکت‌های تازه تأسیس، برای افزایش رشد و توسعه کسب‌وکار خود نیازمند سرمایه هستند؛ بنابراین با وارد شدن به بازار بورس و عرضه بخشی از سهام خود به عنوان IPO ، به تأمین سرمایه مورد نیاز خود می‌پردازند. به این ترتیب این شرکت‌ها سهام خود را برای اولین بار در بازار بورس به فروش می‌گذارند و طی آن، شرکت از سهامی خاص به سهامی عام تبدیل می‌شود.پس از شروع فاز کاهشی در بازار سرمایه که چند ماهی به طول انجامید به دلیل کمبود نقدینگی و مساعد نبودن وضع بورس، مدتی بود که خبری از عرضه اولیه نبود اکنون و پس از استقرار رئیس سازمان بورس و افزایش ارزش معاملات همراه با رشد شاخص کل بورس به نظر می‌رسد اوضاع برای عرضه اولیه مساعد شده است.
معاون پذیرش و ناشران بورس تهران هفته گذشته گفت: در حال حاضر ۹ شرکت آماده عرضه اولیه در بورس تهران هستند و اگر شرایط مناسبی در بازار فراهم شود امکان عرضه اولیه آنها فراهم است.
به گزارش مهر، محمد امین قهرمانی معاون پذیرش و ناشران بورس تهران در گفت‌وگویی بیان کرد: در بورس تهران در حال حاضر ۶۶ پرونده فعال برای بحث پذیرش و عرضه اولیه در حوزه سهام پیگیری می‌شود تقریباً پذیرش نصف این پرونده‌ها انجام شده و یا در حال تکمیل مدارک برای درج هستند یا درج آنها هم انجام شده و آماده سازی برای عرضه اولیه شدند.
این مقام مسئول اظهار کرد: حدود نصف آنها هم پرونده‌هایی است که در حال تکمیل مدارک هستند برای این که موضوع آنها در هیأت پذیرش بورس تهران مطرح شود. علاوه بر این در حوزه شرکت پروژه‌ها نیز بورس در بازار سرمایه‌گذاری حرفه‌ای در حال انجام اقدامات است و هیأت پذیرش با کلیات دو پروژه هم امسال موافقت کرده و برای صدور مجوز نهایی در حال تکمیل مدارک هستند.
او همچنین می‌گوید: زمانی پذیرش تکمیل شده است که سهام عرضه اولیه شود خود این فرآیند سه مرحله است پذیرش اولیه، درج و بعد عرضه اولیه تا زمانی که عرضه اولیه انجام نشود عملاً فرآیند پذیرش به شکل کامل انجام نشده است.
او در خصوص جزئیات بیشتر گفت: در حال حاضر ۹ شرکت آماده عرضه اولیه هستند و اگر شرایط مناسبی در بازار فراهم شود امکان عرضه اولیه آنها فراهم است حدود ۲۳ شرکت هم پذیرش آنها انجام شده است.
9 شرکت آماده عرضه اولیه در بازاربورس تهران 
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه