نگاه «اقتصادسرآمد» به عرضه نفت در بورس انرژی

بورس انرژی،بدون مشتری؟

گروه انرژی- طی روز های گذشته اخابر مختلفی از ارائه نفت در بورس انرژی که یکی از راه های فروش نفت در دوران تحریم می تواند کمک حال فروش نفت باشد زمزمه شد. نفت ایران بعد از بررسی های مختلف در نهایت با موافقت های کسب شده سه بار در بورس عرضه شد که هرچند آنچنان که مدنظر بود بود مورد استقبال قرار نگرفت اما تا حدی ان را می توان موفق خواند و افتان و خیزان همچنان در حال ارائه است.
بورس انرژی چهارمین بورس ایران است که با هدف ارائه  نفت و برق تاسیس شد.یکی از اهداف تشکیل بورس انرژی ابن بود که به کشورها و شرکت‌هایی که به‌صورت سنتی به آنها نفت و میعانات گازی فروخته می‌شود دیگر نفت عرضه نشود، بلکه بازار جدید در داخل کشور با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی ایجاد و همچنین مشتریان جدید در خارج از کشور پیدا شود و این موضوع دقیقا به معنای دور زدن تحریم‌ها و خنثی‌سازی بخشی از تحریم‌های نفتی آمریکا است.
سال گذشته، دو بار نفت خام سبک در بورس انرژی ایران عرضه شده است. اوایل آبان ماه امسال برای اولین بار یک میلیون بشکه نفت خام در بورس انرژی روی میز معاملات قرار گرفت که قیمت پایه هر بشکه نفت در آن زمان حدود ۷۹ دلار بود.
در روز معاملات اولین عرضه، سه نفر در این رقابت شرکت کردند و در نهایت با تعدیل قیمت نفت در بورس  ۲۸۰ هزار بشکه نفت خام سبک به  قیمت هر بشکه ۷۴ دلار و ۸۵ سنت داد و ستد شد.
نخستین معامله نفت در بورس انرژی در حالی با موفقیت انجام شد که ۲۸۰ هزار بشکه نفت خام به قیمت هر بشکه ۷۴ دلار و ۸۵ ‏سنت در این بازار مورد معامله قرار گرفت.‏
در این میان ۲۰ آبان ماه ۱۳۹۷ هم برای دومین بار نفت در بورس عرضه شد. آنگونه که در اطلاعیه عرضه آمده بود، قرار بر این بود که ۷۰۰ هزار بشکه نفت خام سبک برای عرضه روی تابلو معاملات برود که در نهایت قیمت هر بشکه نفت خام سبک در رینگ بین‌الملل بورس انرژی در دومین عرضه ۶۴.۹۷ دلار معامله شد؛ بدین معنا که نفت بورسی در این مدت حدود ۱۰ دلار نسبت به اولین دوره تعدیل شد.
فروش نفت در بورس انرژی به صورت ۲۰ درصد ریالی و ۸۰ درصد ارزی است؛ به طوری‌که متقاضیان خرید برای شرکت در معامله، باید ۱۰ درصد ارزش سفارش را به صورت ریالی به میزان پیش‌پرداخت پیش از عرضه به حساب اعلامی شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه واریز کنند که در صورت انجام معامله بخشی از ۲۰ درصد ریالی محسوب خواهد شد.
رینگ بین الملل بازار فیزیکی بورس انرژی ایران روز اول بهمن سال گذشته میزبان سومین عرضه نفت خام سبک شرکت ملی نفت ایران با حجم یک میلیون بشکه بود.این عرضه در ساعت ۱۴:۳۰ عصر آغاز شد و بدون انجام معامله به پایان رسید. 
در سومین دوره از عرضه نفت خام سبک در بورس انرژی علاوه بر امکان تسویه حساب با ارزهای بین‌المللی، امکان تسویه کامل با ارز ریال ایران با نرخ سنا وجود دارد و همانطور که سابقا مدیرعامل بورس انرژی اعلام کرده بود، دوره تسویه حساب معاملات نسبت به دو دوره قبلی از ۶۰ به ۹۰ روز افزایش یافته است.
نفت خام سبک ایران برای چهارمین بار در رینگ بین‌الملل بورس انرژی روز 15 بهمن ماه سال گذشته عرضه شد اما برخلاف عرضه‌های اول و دوم مشتری برای خرید نداشت و به گفته مدیرعامل بورس انرژی، برخی افراد روی شرایط خرید و تضامین، پیشنهادهایی دارند که فعلاً با این شرایط اطلاعیه عرضه، قابل انجام نیست.یک میلیون بشکه نفت خام سبک شرکت ملی نفت ایران در بازار فیزیکی رینگ بین‌الملل بورس انرژی عرضه شد اما در نهایت در کفه تقاضا هیچ سفارشی ننشست و نفت خام سبک ایران برای دومین بار پیاپی در رینگ بین‌الملل بورس انرژی بدون مشتری باقی ماند که در این زمینه سید علی حسینی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: علیرغم اینکه چند خریدار به کارگزاری‌ها مراجعه و پیشنهادهای خود را اعلام کردند، این عرضه منجر به معامله نشد.
بر اساس اعلام بورس انرژی، دیروز یک میلیون بشکه میعانات گازی مجتمع پارس جنوبی در بخش بین‌الملل بورس انرژی ایران عرضه می‌شود.
  بورس انرژی،بدون مشتری؟
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه