افزایش نگرانی از تحولات اخیر بازار تایر«اقتصاد سرآمد» بررسی می کند

خواب سنگین سرمایه در صنعت تایر

گروه صنعت - کمبود حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار حلقه لاستیک در بخش خودروهای سنگین باعث شده است تا فعالان بازار تایر به واردات این کالا رو بیاورند. از آنجا که زیرساخت‌های تولید تایر در ایران فراهم است ادامه این کار تنها به خروج سرمایه از کشور ختم خواهد شد.
طبق آمار اعلامی دفتر صنایع غیرفلزی وزارت صنعت، معدن و تجارت، نیاز کشور به لاستیک‌‌های سیمی سنگین یک میلیون و ۱۰۰ هزار حلقه است و سخنگوی انجمن صنعت تایر می‌گوید سرمایه‌گذاری در تولید تایر برای تولیدکنندگان صرفه اقتصادی ندارد. صنعت تایر، از جمله صنایع مهم در زنجیره ارزش صنعت خودرو و صنعت حمل و نقل است و از آنجا که بیش از 60 درصد از مواد اولیه مورد مصرف در این صنعت را مشتقات نفتی تشکیل می‌دهد، برخورداری از منابع نفتی در کشور، ایران را به یکی از مستعدترین کشورها در صنعت تایر تبدیل کرده است. با این حال، در حالی‌که بسیاری از زیرساخت‌ها برای توسعه این صنعت مهم در کشور وجود دارد، اما تاکنون از ظرفیت های بالقوه این صنعت برای ایجاد جاذبه در سرمایه­ گذاری های صنایع پایین دست نفت و پتروشیمی و تکمیل شدن زنجیره تولید در کشور و در نهایت، بهره‌مندی از مزایای اقتصادی و مزیت‌های رقابتی و صادراتی آن استفاده نشده است. به طوریکه، امروزه برخی کشورهای همجوار که از منابع نفتی برخوردار نیستند، گوی سبقت را در صنعت تایر از ایران ربوده اند و در تولید و صادرات محصولات این صنعت بسیار جلوتر از ایران حرکت می کنند.
صنعت تایر در کشور، همانند دیگر صنایع موانع و مشکلات بسیاری در مسیر توسعه و پیشرفت خود دارد که اگر اقدامات اساسی و برنامه ‌ریزی‌ها و حمایت­ های متناسب با ظرفیت و توان این صنعت در کشور صورت گیرد، علاوه بر تولید و تأمین 100 درصدی نیاز داخلی، می‌توان از مزیت‌ها و ظرفیت‌های صادراتی صنعت تایر در جهت ایجاد اشتغال پایدار، رشد اقتصادی، ارزآوری مناسب استفاده کرد. 
افزایش نگرانی از تحولات اخیر بازار تایر
علی حسینی کارشناس صنعت تایر در گفتگو با روزنامه اقتصادسرآمد، با ابراز نگرانی از تحولات اخیر بازار تایر، گفت: وزارت صنعت، معدن و تجارت در طول پنج سال گذشته پنج مرتبه موافقت اصولی خود را با تولید تایر اعلام کرده است که بخشی از ظرفیت مجوزهای صادر شده در این زمینه به تولید دو برابری تایرهای سنگین منجر می‌شود اگر، بخش خصوصی در این مورد حمایت شود.
خواب سنگین سرمایه در صنعت تایر
وی دلیل به ثمر نرسیدن سرمایه‌گذاری‌ها در حوزه تایر را نیاز به ارقام بالای سرمایه و خواب چند ساله آن دانست و افزود: برای مثال، پروژه تولید۵۰ هزار تنی تایر حدود ۱۵۰ میلیون دلار ارز نیاز دارد. چرا که اگر از سرمایه‌گذاران در این بخش حمایت نشود خیلی بعید است که بخش خصوصی چنین سرمایه‌ای را به تولید تایر اختصاص بدهد.
تولید تایر دیربازده است
وی تاکید کرد: سرمایه‌گذاری در تولید تایر دیربازده و کم‌سود است. در سال‌های گذشته نیز فشار برای تنظیم قیمت تایر در کشور زیاد بوده است، در نتیجه نرخ برگشت سرمایه متناسب با نرخ تورم نبود و جذب سرمایه در بخش تایر کند شد.
حسینی یادآور شد: به منظور تولید تایر چند سال زمان نیاز است تا سرمایه‌گذاری صورت گرفته به بهره‌برداری برسد و حدود دو سال نیز زمان می‌برد تا کارخانه به ظرفیت کامل تولید  برسد، در حالی که اگر این سرمایه در تجارت و برای مثال در واردات تایر هزینه شود بازدهی بیشتری دارد.
به گفته فعال صنعت تایر، تولید فعلی تایر ۳۶۰ هزار تن است و قدم‌های اولیه برای اجرای طرح دیگری در زمینه تولید تایرهای سنگین توسط بخش خصوصی برداشته شده است. در صورت اجرایی شدن این طرح از واردات تایرهای سنگین بی نیاز خواهیم شد، البته بهره برداری از آن، بین سه تا چهار سال به طول می انجامد.صنعت تولید «لاستیک»، جزء صنایع پایین‌دستی پتروشیمی است و با توجه به نیروی انسانی تحصیل‌کرده شاغل و همچنین تقاضای کافی محصولات این صنعت در داخل، می‌توان رشد مناسبی را در سال‌های آینده برای آن متصور شد. وابستگی زیاد به مواد اولیه وارداتی(31درصد از هزینه‌های تولید) یکی از مشکلات و چالش‌های مهم صنعت پلاستیک در کشور محسوب می‌شود. لذا حفظ جریان واردات مواد اولیه در کوتاه‌مدت و تأمین جایگزین هایی برای مواد اولیه وارداتی مورد نیاز در بلندمدت باید در اولویت قرار گیرد. در کوتاه مدت می توان از طریق سیاستهایی چون کاهش تعرفه به تامین ارزانتر مواد اولیه وارداتی این صنعت کمک کرد.
در بلندمدت لازم است از یک‌سو با توسعه صنایع بالادست تأمین کننده مواد اولیه مورد نیاز صنعت و از سویی دیگر انتقال فناوری‌های جدید ارتقادهنده مزیت رقابتی هم وابستگی وارداتی را کاهش داد و هم سهم صادرات را بیشتر کرد. همچنین تمرکز هزینه تحقیق و توسعه در جهت تولید محصولات جدید با کیفیت بالا برای دستیابی به بازارهای جهانی بسیار حائز اهمیت خواهد بود.
از سوی دیگر، به دلیل توسعه صنایع بالادست پتروشیمی، امکان توسعه صنایع پایین‌دست و تولید محصولات با ارزش افزوده بیشتر در داخل کشور و صادرات محصولات فراهم شده است. همچنین این صنایع حلقه واسط بین صنایع پتروشیمی در بالادست و صنایع نهایی مانند خودروسازی در پایین‌دست هستند و توسعه آنها می‌تواند به تکمیل زنجیره ارزش صنایع پتروشیمی کشور کمک نماید.
خواب سنگین سرمایه در صنعت تایر
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه