بررسی« اقتصاد سرآمد» از شاکله وجودی خروج رنو از ایران!

در دوراهی اعتماد به فرانسوی‌ها

گروه خودرو - اعظم زندیه  - امیدواری مکرون در گقتگو با رئیسی شاید قفل فرانسوی خودروسازی ایران باز شود؛ این شک بلافاصله پس از اولین تماس تلفنی رییس‌جمهور ایران با رییس‌جمهور فرانسه بیشتر شد. جند روز پیش، یعنی روز دوشنبه هفته‌جاری ابراهیم رییسی با امانوئل مکرون گفت‌وگوی تلفنی یک‌ ساعته داشته و علاوه بر این‌که محور اصلی مکالمه تلفنی آن‌ها، مسایل سیاسی و منطقه‌ای بود، روی تعمیق روابط سیاسی، اقتصادی و تجاری نیز تاکید شده است و موضوع خودروسازی نیز قطعا در زمره مباحث اقتصادی گنجانده شده است چرا که فرانسه بدون بازار ایران در صنعت ارتجاعی خودرو خود جایی در صنعت کشورمان ندارد.
به گزارش اقتصاد سرآمد، در این تماس تلفنی، رییسی از توسعه روابط با فرانسه براساس منافع مشترک و احترام متقابل صحبت و بر توسعه روابط دو کشور به ویژه در زمینه‌های اقتصادی و تجاری تاکید کرده و رییس‌جمهور فرانسه نیز خواستار تدوام گفت‌وگوها بین تهران و پاریس با هدف عمیق‌تر شدن روابط دوجانبه شده است. 
مکرون همچنین تاکید کرده که فرانسه به دنبال راه‌حلی برای احیای برجام بودجه و امیدوار است مذاکرات در این مورد دوباره آغاز شود. موضوعی که «دُم خروس قسم حضرت عباس» را نزد ایرانیان تداعی می‌کند چون فرانسه خود حضور پررنگی در تحریم اقتصادی ایران دارد. 
این روزنه امید در شرایطی گشوده شده است که پس از خروج امریکا از برجام، شرکت‌های فرانسوی بازار ایران را ترک کردند؛ به خصوص در حوزه خودرو که دست خودروسازان ایرانی را در پوست گردو گذاشتند. پس از برجام شرکت‌های زیادی از فرانسه به ایران آمده بودند و شروع به سرمایه‌گذاری مستقیم در کشور کرده بودند. پژو و رنو، دو خودروساز شناخته شده در این قالب بودند. حتی رنو برنامه افزایش سرمایه‌گذاری تا یک میلیارد دلار را در همان دوره به ایران ارائه کرده بود. از جمله شرکت‌های خودروسازی که پس از این تصمیم دونالد ترامپ از ایران خارج شدند، می‌توان به پژو، سیتروئن و رنو از فرانسه، اسکانیا و ولوو از سوئد و هیوندایی و کیا از کره اشاره کرد.
رنو اصلا از ایران نرفته است
محمدرضا نجفی‌منش، عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی ایران و فرانسه درباره احتمال بازگشت خودروسازان فرانسوی به اقتصادسرآمد، می‌گوید: خودروسازان فرانسوی که درباره آنها صحبت می‌کنیم، رنو و پژو هستند که رنو اصلا از ایران نرفته است، یعنی دفتر این شرکت هنوز در ایران است و مترصد هستند که اگر فضا آماده شود، فعالیت‌های خود را آغاز کنند.
وی می‌افزاید: با توجه به این‌که رفتن آنها به میل و اختیار خودشان نبوده است و تحت فشار قلدری مثل ترامپ بود که این شرکت‌ها را وادار کرد که از ایران خارج شود، بنابراین اگر شرایط مهیا شود، به نظر من ادامه همکاری مشکلی ندارد، بلکه خوب هم هست.

عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی ایران و فرانسه تصریح می‌کند: نکته این‌جاست که این بار فقط ما باید بیشتر دقت کنیم که اگر فضا باز شد، بیشتر به سمت داخلی‌سازی حداکثری برویم. اگر ما بیش از ۹۰ درصد قطعات خودرو را بتوانیم در ایران تولید کنیم، هیچ‌گاه تحریم 
نخواهیم شد.
دوباره می‌شود به فرانسوی‌ها اعتماد کرد؟
رییس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان خودرو در پاسخ به این که آیا می‌شود دوباره به شرکت‌های فرانسوی اعتماد کرد؟ گفت: زمانی است که این شرکت‌ها با پای خودشان از ایران خارج شده‌اند، اما یک زمانی قلدری مثل آمریکا پای روی خرخره آنها گذاشته است. ما باید شرایط را در نظر بگیریم. نه‌تنها شرکت‌های فرانسوی، بلکه شرکت‌های دیگر دنیا نیز که با ما کار می‌کرد، همین اتفاق برایش افتاد. نجفی‌منش می‌افزاید: ضمن این‌که در فاصله‌ای که شرکت‌های خارجی ایران را ترک کردند، درست است که یک مقداری با مشکل مواجه شدیم، اما در سال گذشته قطعات خودرو به طور عمده براساس ساخت داخل بنا شد. ما باید این روند را ادامه دهیم.
طبق آنچه از محتوای گفت‌ و گوی یک ساعته رئیسی و مکرون در رسانه‌های مختلف مطرح شده، طرفین علاوه بر صحبت بر سر مسائل سیاسی و منطقه‌ای، از ضرورت تعمیق روابط سیاسی، اقتصادی و تجاری خود نیز سخن گفته‌اند. مدتی است که با روی کار آمدن بایدن صحبت‌ها در خصوص بازگشت به برجام به شدت داغ شده است. هرچند که در این زمینه کشمکش‌های زیادی وجود دارد و هنوز هیچ چیز قطعی نیست. اما در خصوص بازگشت دو کمپانی مطرح و همیشه در صحنه فرانسوی گمانه‌ زنی‌های زیادی مطرح‌است و به تازگی نیز محمد رضا نجفی منش٬ رئیس انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان خودرو شرط و شروط تازه‌ای را برای بازگشت رنو و پژو به بازار ایران مطرح کرده‌است.
تماس تلفنی مکرون با رئیسی اما از جنبه‌های مختلف سیاسی و اقتصادی اهمیت دارد و پیام آن می‌تواند این باشد که دو طرف میل به بهبود و توسعه روابط تجاری با یکدیگر دارند. از آن جا که حوزه فعالیت اصلی فرانسوی‌ها در اقتصاد ایران، صنایع خودرو و نفت است، طبعا در صورت برقراری روابط اقتصادی قوی بین دو طرف، این دو صنعت از شکل‌گیری این ارتباط نفع اصلی را خواهند برد.این البته در حالی است که فرانسوی‌ها در دوران تحریم رفتار خوبی با ایران نداشتند و شرکت‌های نفتی و خودرویی شان از کشور خارج شدند.به ویژه در حوزه خودرو، خروج خودروسازان و قطعه‌سازان فرانسوی از ایران، ضربه بزرگی به صنعت خودروی کشور زد، آن هم در حالی که طرفین با یکدیگر قراردادهایی
 رسمی داشتند.
در دوراهی اعتماد به فرانسوی‌ها
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه