بررسی « اقتصادسرآمد» از چالش‌های درونی و بیرونی صنعت نفت ایران

افول صنعت نفت در دوران غیر نفتی ها

گروه نفت و انرژی - سایه انداختن تحریم‌های آمریکا بر صنعت نفت، اعتراضات صنفی بدنه عملیاتی نفت، حضور طیف‌های مختلف در این صنعت و مشکلات پرشمار ایران در حوزه انرژی، همه بر لزوم انتخاب یک گزینه اصلح برای سکانداری بر صنعت نفت تاکید می‌کند. صنعت نفت ایران به عنوان اولین دارنده منابع هیدروکربوری دنیا نقش قابل ملاحظه‌ای در رشد اقتصادی و توسعه کشور داشته و می‌تواند به عنوان لکوموتیو اقتصاد عمل کند، به گونه‌ای که شاهد هستیم در برهه‌هایی که صنعت نفت ایران پویا، پرتحرک و سرزنده مشغول به کار بود و پروژه‌های نفتی در حال اجرا بودند اوضاع اقتصادی کشور رو به بهبود میرفت و در برهه‌هایی که صنعت نفت دچار رکود شد اقتصاد و معیشت مردم نیز تحت فشار قرار می‌گرفت.
به گزارش اقتصادسرآمد، با این اوصاف و با توجه به اهمیت این صنعت ضرورت دارد که در دولت سیزدهم فردی سکان هدایت وزارت نفت را برعهده بگیرد که آشنایی کامل با این صنعت را داشته و ظرفیت‌ها و چالش‌های آن را به خوبی بشناسد تا برای آن ها راهکار ارائه دهد. سایه انداختن تحریم‌های آمریکا بر این صنعت، اعتراضات صنفی بدنه متخصص و عملیاتی صنعت نفت، حضور طیف‌ها و جناح‌های مختلف در این صنعت و مشکلات پرشمار ایران در حوزه انرژی، همه و همه بر لزوم انتخاب یک گزینه اصلح برای سکانداری بر صنعت نفت تاکید می‌کند.  
بنابراین تا دیر نشده که تا منبع خلق ثروت کشور عقیم شود، بحران گازی موجب شود که تامین گاز مردم به روزگار تامین برق این روزها بدل شود، نارضایتی‌هایی که برای اولین بار موجب اعتراضات گسترده شده، کلیت امنیت و آسایش مردم را به مخاطره بیاندازد، باید دندان پوسیده حضور غریبه‌ها در صنعت نفت را بکشیم و باور کنیم که صنعت نفت نیز یک صنعت تخصصی است و نیاز به ناوبر متخصص دارد و مجلس شورای اسلامی باید به ان توجه ویژه اعمال دارد.
جولان چندین ساله غریبه‌ها در صنعت نفت
رضا نوشادی کارشناس ارشد انرژی در این مورد به خبرنگار روزنامه اقتصادسرآمد می‌گوید: صنعت نفت ایران متشکل از چندین ابرپرتفولیو، صدها طرح و هزاران پروژه، همیشه توسط کسانی اداره شده که نسبت به صنعت نفت بیگانه بوده‌ و تخصصی در هیچ یک از شاخه‌های نفت نداشته‌اند. ابن خود دلیلی بر عقب ماندگی این صنعت پرسود در ایران بوده است.
وی با بیان این نکته که، حتی به صورت اتفاقی و استثنا هم سکان نفت به دست متخصصین نفت نبوده است، افزود: این موضوع باعث شده که ناخودآگاه این شبهه در ذهن ایجاد شود که آیا تعمدا قرار نیست با دستکاری در موتور پیشران کشور یعنی صنعت نفت، سقف پروازی ایران محدود شود؟!.
افول صنعت نفت ایران در دوران
 ریاست غریبه‌ها
به اعتقاد نوشادی، بدنه وزارت نفت تا کنون با عمق تخصصی و راهبردی خود و پایمردی توانسته است در دنیا رکورد پایین‌ترین هزینه سرمایه‌گذاری و تولید نفت را برای هر بشکه رقم بزنند، تولید گاز را از 7 میلیون متر مکعب در سال 57 به 860 میلیون مترمکعب برسانند، ظرفیت پالایش کشور را از 1.2 میلیون بشکه در روز به بیش از 2.3 میلیون بشکه نفت و مایعات گازی ارتقا دهند و ظرفیت تولیدات پتروشیمی را از 2.7 میلیون تن به 77 میلیون تن افزایش دهند.
این کارشناس اقتصاد صنعت نفت افزود: متاسفانه طی چند سال اخیر این بدنه تخصصی نحیف و لاغر شد به گونه‌ای که علاوه بر وزیر نفت، انتخاب مدیران وزارت نفت از خارج از این صنعت کار را به جایی رساند که اغلب معاونان از خارج از صنعت نفت انتخاب شدند، از وزارت نیرو و راه آهن گرفته تا گمرک تا همه از صندلی‌های مقامات عالی نفت بی نصیب نمانند. این حرکت خطرناک از زمانی پایه‌گذاری شد که مدیرعامل سایپا از ایدرو به شرکت ملی نفت آمد و عده‌ای احساس کردند که می‌توان نفت را بدون استفاده از متخصصین در بدنه وزارت نفت هدایت کرد. او تصریح کرد: در واقع سوال اساسی این است که تا چه زمانی صنعت نفت که مهمترین پیشران اقتصادی مملکت و منبع تغذیه اصلی صندوق توسعه ملی و تامین بودجه است باید روند افول خود را با حضور غریبه‌ها و ساکنین بی‌اطلاع و موقتی طی کند؟ اگر متخصصین نفتی از بدو امر در مصادر امور بودند امروز جایگاه صنعت نفت بسی رفیع‌تر و شیوه حکمرانی حرفه‌ای‌تر بود. بنابراین، تا دیر نشده است که منبع خلق ثروت کشور عقیم شود، بحران گازی موجب شود که تامین گاز مردم به روزگار تامین برق این روزها بدل شود، نارضایتی‌هایی که برای اولین بار موجب اعتراضات گسترده شده، کلیت امنیت و آسایش مردم را به مخاطره بیاندازد، باید دندان پوسیده حضور غریبه‌ها در صنعت نفت را بکشیم و باور کنیم که صنعت نفت نیز یک صنعت تخصصی است و نیاز به ناوبر متخصص دارد.
چالش‌های درونی و بیرونی این صنعت همگی نشان می‌دهد که شرایط فعلی نفت فرصت اشتباه نیست و اگر وزیر بعدی نیز با صنعت نفت ناآشنا باشد ممکن است شش ماه تا یک سال  طول بکشد تا به کار مسلط شود و با وضعیت الان حوزه انرژی، تخصیص این زمان مقدور نیست و اولین اشتباه ممکن است، آخرین اشتباه باشد. یک وزیر بیگانه شناخت دقیقی از تمام جریان‌های سیاسی داخل نفت ندارد لذا افراد، عقبه و کارنامه آن‌ها را نمی‌داند و عده‌ای از این فرصت برای تطهیر چهره خود استفاده می‌کنند.
 افول صنعت نفت در دوران غیر نفتی ها
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه