توسعه انرژی‌های تجدید پذیر توصیه نیست، ضرورت جدی است« اقتصاد سرآمد» گزارش می دهد

کاهش روزافزون نرخ تولید تجدیدپذیرها

گروه انرژی - طبق برنامه ششم توسعه هدف‌گذاری شده است تا ظرفیت انرژی‌های تجدیدپذیر در ایران تا پایان سال آخر برنامه ششم توسعه به ۵ هزار مگاوات برسد. وی گفت: ایران دارای ظرفیت قابل توجهی برای توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر است، چراکه می‌تواند به راحتی ظرفیت ۱۰۰ هزار مگاوات انرژی خورشیدی و ۱۵ هزار مگاوات و بیشتر انرژی بادی داشته باشد. بیشترین تولید برق انرژی‌های خورشیدی و بادی همزمان با اوج مصرف برق در تابستان است که این امر از نظر مدیریت انرژی در زمان‌های مورد نیاز ارزش بسیار زیادی دارد.
به گزارش اقتصادسرآمد، انرژي‌هاي تجديدپذير منابع متنوع و مختلفي دارند كه از انرژي‌هاي طبيعي و قابل دسترس به وجود مي‌آيند مانند: انرژي آبي(نيروي برق‌آبي)،انرژي بادي، انرژي خورشيدي، انرژي زمين‌ گرمايي، انرژي زيست توده(زيست‌سوخت)، انرژي امواج، انرژي جزر و مد و انرژي جريان اقيانوسي یا انرژي دريايي.استفاده از آن‌ها موجب كاهش مصرف فرآورده‌هاي نفتي و همچنين اشتغال ‌زايي مي شود و ميزان آلايندگي محيط زيست را نيز كاهش مي‌دهد.
در سال‌هاي اخير با توجه به محدوديت‌ها و مشكلات مربوط به منابع انرژي تجديدناپذير، به اين منابع به شدت توجه مي‌شود. نگراني درباره‌ تغييرات زيست‌ محيطي، باعث رشد وضع قوانيني مي‌شود كه بهره ‌برداري و تجاري ‌سازي منابع سرشار تجديدپذير را تشويق مي‌كند. استفاده از انرژي‌هاي پاك در سراسر جهان به طور روز افزوني در حال رشد است و ايران نيز با فاصله زياد به فكر استفاده از انرژي‌هاي پاك مثل انرژي خورشيدي افتاده ‌است. وزارت نيرو طرح جديد احداث نيروگاه‌هاي خورشيدي خانگي را ارائه داده است تا گام مهمي را در اين زمينه بردارد. در ايران به طور ميانگين ساليانه بيش از 280 روز آفتابي گزارش شده است كه بسيار قابل توجه است و طبق بررسي‌هاي انجام‌شده عربستان و ايران از بهترين مناطق جهان براي توليد برق از انرژي خورشيدي هستند.
توسعه انرژی‌های تجدید پذیر توصیه نیست بلکه ضرورت جدی است
سیروس جعفری با بیان این نکته که، توسعه انرژی‌های تجدید پذیر با توجه به مشکلاتی که در تامین برق توسط انرژی فسیلی ایجاد شده دیگر یک توصیه نیست بلکه ضرورت جدی است، به روزنامه اقتصادسرآمد، می‌گوید: اکنون با توجه به فرایندهای روبه رشد در کشور، تامین برق و امنیت آن از اهمیت بالایی برخوردار شده است.
او همچنین ادامه داد: ضرر این امر برای توسعه کشور و توسعه کسب و کارها بسیار زیاد است بنابراین باید در توسعه زیرساخت های تامین برق تجدیدنظر کرد.
کاهش روزافزون نرخ تولید تجدیدپذیرها
جعفری ادامه داد: امروزه هزینه انرژی های تجدید پذیر درجهان به شدت کاهش یافته و سرعت نصب آنها نیز سرعت گرفته است. ما نیز باید از این فرصت به خوبی بهره بگیریم و برای توسعه انرژی های تجدید پذیر گام برداریم.
 مزیت استفاده از تجدید پذیرها 
در کاهش هزینه‌ها
این کارشناسانرژی کشورمان با اشاره به اینکه اکنون کاربردهای انرژی های تجدیدپذیر بیش از گذشته شده است و دیگر محدودیت‌های سابق را ندارد، افزود: انرژی‌های تجدید پذیر به دلیل پراکندگی می توانند نیاز به احداث خطوط انتقال برق را برطرف کرده و هزینه این بخش را کاهش دهند. همچنین  انرژی های تجدید پذیر می توانند حوادث شبکه برق را کاهش داده و برق بهتری تولید کند.
وی با تاکید بر لزوم آمادگی برای حمایت از طرح های فناورانه بخش انرژی‌های تجدیدپذیر یادآورشد: شفاف سازی سبد انرژی کشور: این امر به توسعه انرژی های تجدید پذیر
 کمک خواهد کرد.
دستگاه‌ها به وطایف خود 
در تجدیدپذیرها عمل کنند
او افزود: دیگر بازیگران مانند وزارت نفت، صمت، کشور و محیط زیست باید به وظایف خود در بخش انرژی های تجدید پذیر جدی تر عمل کنند.با افزایش جمعیت، افزایش تقاضا برای انرژی مسیل‌های است که دولت‌ها بدنبال یافتن راه‌هایی برای پاسخگویی موثر به آن هستند. انرژی‌های تجدیدپذیر جایگزین مناسبی برای سوخت‌های فسیلی بوده زیرا قابل دسترس تر و کم هزینه تر از سایر سوخت‌هاهستند و مشکلات زیست محیطی را تا حد زیادی از بین می‌برند.
وجود نیروگاه‌های حرارتی در کشور لازم و ضروری است، باید مجموعه ای از نیروگاه ها را که همیشه برق پایدار تولید می کنند داشته باشیم الباقی را می توانیم روی نیروگاه های تجدیدپذیر سرمایه گذاری کنیم. مجدداً تاکید می کنم در حوزه تجدید پذیرها یکی از مشکلاتی که وجود داشت این بود که تمام تخم مرغ ها را صرفاً در سبد بخش خصوصی قرار دادیم و اعلام کردیم که اگر بخش خصوصی در این حوزه سرمایه گذاری کرد پس ما این مسیر را ادامه می دهیم و اگر این اتفاق نیفتد کار را متوقف می کنیم که این کار بخصوص در شرایط تحریم اشتباه بود.
البته حمایت از بخش خصوصی باید در اولویت باشد، اما اگر بخش خصوصی جلو نیامد دولت باید خودش دست به کار شود، به عبارت دیگر اولین مشکل این بود که تمام تخم مرغ ها را در سبد بخش خصوصی قرار دادیم اما منابع مالی کافی نداشتیم که برق تولیدی آنها را با قیمت های متداول بین المللی و بطور کامل خریداری کنیم. یعنی وقتی قیمت ارز افزایش یافت به همان تناسب قیمت خرید نیز باید افزایش پیدا می کرد اما بدلیل کمبود منابع مالی ما آمادگی خرید با قیمت متناسب با این اتفاق نبودیم و با کمبود جدی منابع مالی مواجه شدیم.
  کاهش روزافزون نرخ تولید تجدیدپذیرها
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه