مختاری، کارشناس ارشد اقتصاد مسکن به « اقتصادسرآمد» می گوید

طرح جهش تولید، تعدیل‌کننده در بازار مسکن

گروه راه و ساختمان - این روزها خبر می‌رسد؛ همزمان با افزایش ۳۳ درصدی معاملات مسکن در آبان ماه نسبت به ماه قبل، بازدید از آگهی‌های مسکن نیز در برخی مناطق افزایش پیدا کرد. پس از رشد ۳۳ درصدی معاملات مسکن شهر تهران در آبان‌ماه نسبت به مهرماه، بررسی‌ها از افزایش محسوس بازدید از آگهی‌های ملکی در آبان ماه نسبت به مهرماه حکایت دارد. بیشترین میزان رشد بازدید از آگهی‌های مسکن در بین مناطق ۲۲ گانه شهر تهران به ترتیب مربوط به مناطق ۲۲، ۳، ۱۵، ۱، ۹، ۱۷، ۱۰ و ۴ بوده است.
به گزارش اقتصادسرآمد، قیمت پیشنهادی مسکن در آبان ماه ۱۴۰۰ نسبت به ماه گذشته 8 درصد و با وزن دهی به مناطق بر اساس تعداد معاملات قطعی ۲.۸ درصد بوده است. در ماه قبل تعداد آگهی‌های فروش ملک در این سامانه نیز ۵.۲ درصد افزایش پیدا کرد. در حال حاضر متوسط قیمت پیشنهادی هر متر مسکن در این سامانه ۵۰ میلیون تومان است که این رقم در ماه گذشته ۴۹.۶ میلیون تومان بود. میانگین قیمت بر اساس معاملات قطعی نیز متری ۳۲.۷ میلیون تومان گزارش شده در حالی که ماه قبل این عدد ۳۱.۹ میلیون تومان بوده است.
معمولا در ماه‌های پایانی سال هر دو طرف عرضه و تقاضا انتظار رونق بازار مسکن را دارند. در سال جاری نیز تحت تاثیر عواملی مثل آغاز مذاکرات برای احیای برجام و رشد نسبی قیمت ارز، خرید دارایی‌های ثابت از جمله مسکن به منظور رشد یا ثبات سرمایه در برنامه‌های سرمایه‌گذاران قرار دارد. این نگاه سفته‌بازانه به بازار مسکن منجر به رشد نسبی معاملات شد. فعالان بازار ملک معتقدند که تقاضای مصرفی به دلیل سرکوب توان خرید، رشد چندانی نداشته و علت افزایش معاملات در آبان ماه به خرید و فروش‌های سرمایه‌ای مربوط می‌شود.
رشد حضور مردم در بازار مسکن به دور از انتظارها
داریوش مختاری، کارشناس ارشد اقتصاد مسکن به اقتصادسرآمد، توضیح داد: در هفته‌های اخیر حضور طرف تقاضا در بازار مسکن پس از کارهای مقدماتی دولت برای اجرای پروژه طرح جهش تولید و تامین مسکن با هدف‌گذاری ساخت چهار میلیون خانه در چهار سال، مقداری کمرنگ شده است. وعده دولت برای تولید انبوه مسکن منجر به انتظارات کاهشی در بازار شده بود و بنا به گفته کارشناسان، فضای کلی بازار بخصوص پس از آغاز فرآیند ثبت نام در نهضت ملی مسکن آرام شده است.
دو دیدگاه متفاوت نسبت به آینده بازار ملک
وی تصریح می‌کند: در حال حاضر دو دیدگاه متفاوت نسبت به آینده بازار ملک وجود دارد؛ گروهی منتظر هستند تا با عرضه انبوه مسکن توسط دولت نرخها کاهش پیدا کند یا دست کم در محدوده فعلی باقی ماند. دسته دیگر معتقدند که به دلیل کف‌سازی بازار در نرخهای فعلی اگر دولت نتواند به اهداف خود در ساخت و ساز جامه عمل بپوشاند قیمت واحدهای موجود ظرفیت رشد را دارد؛ هرچند به دلیل جهش حدود ۶۰۰ درصدی قیمت مسکن شهر تهران در چهار سال گذشته، رشد سنگین قیمت در نیمه دوم سال محال به نظر می‌رسد.
طرح جهش تولید مسکن اثر تعدیل‌کننده در بازار ایجاد کرده
مختاری با ابراز خرسندی بازگشت مرد به بازار مسکن، ابراز داشت: با اینکه طرح جهش تولید مسکن اثر تعدیل‌کننده در بازار ایجاد کرده، طولانی شدن فرآیند اعمال مالیات بر خانه‌های خالی شوک اولیه تخلیه حباب ناشی از این برنامه دولت را از بین برده است. هم‌اکنون این برداشت در فعالان بازار ملک به وجود آمده که دولت توان شناسایی واحدهای خالی را ندارد. به همین دلیل جنب و جوش مالکان برای عرضه خانه‌های خالی خود به بازار اجاره یا فروش تا حد زیادی فروکش کرده است.
وی درباره تاثیرگذاری طرح جهش تولید مسکن نیز، گفت: این برنامه‌ها قطعا در بلندمدت موثر است و می‌تواند به کنترل بازار املاک کمک کند. اما به هر حال باید در نظر داشت که ساخت و ساز بین ۱.۵ تا ۳ سال طول می‌کشد و توقع اینکه سریعا نرخها در بازار مسکن پایین بیاید مقداری دور از ذهن است. جدا از اثرات اقتصاد کلان بر بازار مسکن، افزایش عرضه و ساخت و ساز می‌تواند به ساماندهی این بازار کمک کند. بنابراین دولت و مجلس، مسیر خوبی را انتخاب کرده‌اند.در هفته‌های اخیر حضور طرف تقاضا در بازار مسکن پس از کارهای مقدماتی دولت برای اجرای پروژه طرح جهش تولید و تامین مسکن با هدف‌گذاری ساخت چهار میلیون خانه در چهار سال، مقداری پررنگ شده است. وعده دولت برای تولید انبوه مسکن منجر به انتظارات افزایشی در بازار شده و بنا به گفته کارشناسان، فضای کلی بازار بخصوص پس از آغاز فرآیند ثبت نام در نهضت ملی مسکن آرام و روبه رشد شده است.از طرف دیگر به دلیل رشد حدود ۶۰۰ درصدی قیمت مسکن شهر تهران که از ابتدای سال ۱۳۹۶ تا کنون اتفاق افتاده، ظرفیتی برای رشد سنگین قیمت وجود ندارد. طی هشت ماه گذشته متوسط رشد قیمت مسکن در تهران ۵.۷ درصد بوده؛ در حالی که تورم عمومی به حدود ۴۵ درصد رسیده است. این نشان می‌دهد بازار مسکن به ثبات رسیده و با توجه به عقب ماندن از تورم عمومی، قیمت واقعی مسکن در مسیر کاهش قرار دارد؛ بنابراین گزارش، آبان ماه ۱۴۰۰ متوسط قیمت یک متر مربع مسکن در شهر تهران ۳۲ میلیون و ۹ هزار تومان بوده که نسبت به ماه قبل و مدت مشابه سال قبل به ترتیب ۱.۲ و ۱۷.۷ درصد افزایش یافته است. تعداد معاملات انجام شده در این ماه نیز حدود ۷.۳ هزار فقره بود که نسبت به ماه قبل و در مقایسه با ماه مشابه در سال قبل به ترتیب ۳۳.۵ و ۶۳.۵ درصد افزایش را نشان می‌دهد.
 طرح جهش تولید، تعدیل‌کننده در بازار مسکن
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه