مسدود شدن حساب بانکی ۷۰۰ فعال غیرمجاز ارزی توسط وزارت اطلاعات

هیجانات و حباب‌های بازار ارز فروکش می‌کند؟

گروه بازارسرمایه - پیش از شروع مذاکرات وین، بازار ارز روند متعادلی را طی می‌کرد و همزمان با مذاکرات نیز این روند در بازار رسمی ادامه داشت و دلار مابین کانال ۲۷ تا ۲۸ هزار تومان در حال جابه‌جایی بود. قیمت دلار در حالی همزمان با مذاکرات وین برای بازگشت آمریکا به برجام دچار نوسان شده که عرضه ارز در بازار متشکل ارزی در سال جاری ۳.۷ برابر سال قبل بوده و کمبودی در بازار وجود ندارد؛ بنابراین رشد قیمت ارز بیش از آنکه تابعی از شرایط اقتصادی باشد، تحت تاثیر جو روانی است.
به گزارش اقتصادسرآمد، افزایش قیمت دلار در روزهای گذشته به یکی از مهم‌ترین اخبار اقتصادی کشور تبدیل شده و تحلیل‌های مختلفی درباره آن صورت گرفته است.در این میان باید به این سوال پاسخ داد که آیا این افزایش از پشتوانه اقتصادی برخوردار است یا این افزایش را باید به طور دیگری تحلیل کرد.
 مسدود شدن حساب بانکی ۷۰۰ فعال غیرمجاز ارزی توسط وزارت اطلاعات
در خبرها آمده بود حساب‌های بانکی بیش از ۷۰۰ نفر فعال غیرمجاز ارزی در کشور توسط وزارت اطلاعات شناسایی و مسدود شده است.
مدیر کل مبارزه با قاچاق کالا و ارز معاونت اقتصادی وزارت اطلاعات در این رابطه اعلام کرد: با اشراف اطلاعاتی سربازان گمنام امام زمان (عج)، با همکاری بانک مرکزی همه حساب‌های بانکی بیش از ۷۰۰ نفر از فعالان غیرمجاز ارزی در سطح کشور شناسایی و مسدود گردید.
وی با بیان اینکه اسامی این دلالان ارزی جهت تشکیل پرونده به مراجع قضائی معرفی شد، گفت: گردش برخی از حساب‌های مسدود شده در ۹ ماهه سال‌جاری بالغ بر ۲۰ هزار میلیارد تومان است.
این مقام مسئول در معاونت اقتصادی وزارت اطلاعات با اشاره به اینکه پایش، شناسایی و ردیابی مالی حساب‌های بانکی مشکوک فعالان ارزی به‌صورت مستمر در حال انجام است، گفت: در روزهای آتی نیز اقدامات لازم برای اخذ حکم قضائی برای مسدودسازی حساب‌های بانکی تعداد دیگری از فعالان غیرمجاز ارزی در دست انجام است.
هیچ کمبودی برای عرضه ارز در بازار نیما و متشکل وجود ندارد
علی صالح‌آبادی رئیس کل بانک مرکزی در جریان بازدید از صرافی‌های میدان فردوسی تهران با اشاره به آخرین وضعیت تأمین ارز گفت: در حال حاضر دولت هیچ مشکل و کمبودی برای عرضه ارز در بازار متشکل ندارد و مردم می‌توانند تمامی نیازهای خود را از طریق بازار متشکل تامین کنند.
 وی افزود: مدیرعامل جدید بازار متشکل ارزی به تازگی منصوب شده و با توجه به اینکه امیر هامونی وظیفه رسیدگی به بازار متشکل ارز را بر عهده گرفته است و بازار را به خوبی می‌شناسد. تاکید ما هم این است که هر چه تقاضا در بازار باشد، ما به آن پاسخ خواهیم داد.
وی ادامه داد: در عرضه ارز در بازار متشکل هیچ مشکلی وجود ندارد. صادرکنندگان ایرانی ارز حاصل از صادرات خود را به صورت اسکناس در اختیار ما می‌گذارند، لذا در بازار متشکل به هیچ وجه کمبودی وجود ندارد. بنابراین هر چه تقاضا بود، مبتنی بر مستندات در مقررات دیده شده است، توسط صرافان تأمین خواهد شد.
صالح‌آبادی افزود: خوشبختانه در بحث حواله در سامانه نیما عرضه ارز به مراتب بیشتر از تقاضا است، لذا ما در جانب ارز با هیچ محدودیتی مواجه نیستیم و حتی وضعیت ارزی کشور رو به بهبود نیز است. در بازار متشکل نیز همان طور که صرافان نیز اذعان کردند، هیچ مشکلی برای عرضه وجود ندارد و هر چه که مردم تقاضا داشته باشند تأمین می‌شود.
رئیس کل بانک مرکزی گفت: درباره اختلاف نرخ دلار بازار متشکل (۲۸ هزار تومان) با بازار غیررسمی (۳۱ هزار تومان) گفت: بازار غیررسمی، بازاری خارج از بازار متشکل است، وقتی در بازار متشکل، عرضه به اندازه کافی وجود دارد، چرا مردم به سمت بازار غیررسمی بروند؟ می‌توانند ارز موردنیاز خود را از بازار متشکل تأمین کنند.
وی تاکید کرد: ما در بازار متشکل به دنبال راهکارهایی هستیم که دسترسی مردم به ارز را تسهیل بیشتری کنیم و به زودی این اقدام انجام می‌شود تا دیگر نیازی نباشد، مردم برای دریافت ارز در صف بایستند. مردم می‌توانند با ارائه مستندات خود در سامانه بازار متشکل ارزی، ارز موردنیاز را از صرافی‌ها دریافت کنند.
عرضه ارز در بازار چند برابر سال گذشته است
رئیس بانک مرکزی در ادامه در پاسخ به صراف گفت: ما تلاش می‌کنیم که دسترسی مردم را از وضعیت فعلی نیز آسان‌تر کنیم. نیازهای مردم به ارز در مقررات ارزی مشخص است و هر فردی به هر میزان نیاز داشته باشد ارز وجود دارد. با همکاری کانون صرافان و اتاق بازرگانی هر جا نیاز به تسهیل دسترسی وجود داشته باشد، این اقدام انجام خواهد شد.وی افزود: بنده باز هم تکرار می‌کنم که در جانب عرضه ارز هیچ کمبود و مشکلی وجود ندارد، چه در حوزه اسکناس (بازارساز، صادرکننده) و چه در حوزه حواله. ما اخیراً جلسه‌ای را با برخی صادرکنندگان داشتیم و قرار شد، برخی صادرکنندگان به طور مستقیم با واردکنندگان وارد تعامل شوند تا بخشی از گروه‌های کالایی بدین صورت تأمین شود.
صالح‌آبادی گفت: حتماً نیازهای واقعی مردم به ارز به صورت حواله و اسکناس تأمین خواهد شد. در بازار متشکل روزانه بین ۱۰-۱۵ میلیون دلار و ۲ میلیون یورو اسکناس معامله می‌شود. بنابراین اگر نیاز به ارز بیشتر شود ما عرضه را افزایش خواهیم داد.
 هیجانات و حباب‌های بازار ارز فروکش می‌کند؟
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه