افزایش تقاضای نفت تابعی از موج سویه‌های کرونا « اقتصاد سرآمد» گزارش می دهد

رشد صادرات نفت ایران قوت گرفت

گروه نفت و انرژی - خبرها حاکی از ان است که، تقاضای جهانی برای نفت در سال ۲۰۲۱ که جهان احیا از پاندمی ویروس کرونا را آغاز کرد، بهبود پیدا کرد و مجموع مصرف جهان در سال ۲۰۲۲ با وجود تلاش‌ها برای کاهش مصرف سوخت فسیلی و مقابله با تغییرات اقلیمی، احتمالا به رکورد جدیدی صعود می کند. عامل نامعلوم، واریانت اُمیکرون است که باعث شده است کشورهای متعدد محدودیت های سفر را اعمال کنند که به صنعت هواپیمایی و مصرف سوخت لطمه می زند.
به گزارش اقتصاد سرآمد، مصرف بنزین و دیزل امسال که مصرف کنندگان سفر و فعالیت تجاری را ازسرگرفتند، افزایش پیدا کرد. طبق گزارش آژانس بین المللی انرژی، انتظار می رود در سال ۲۰۲۲ مصرف نفت خام به ۹۹.۵۳ میلیون بشکه در روز در مقایسه با ۹۶.۲ میلیون بشکه در روز در سال میلادی جاری افزایش پیدا کند با این حال همچنان کمتر از سطح مصرف ۹۹.۵۵ میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۱۹ پیش از شیوع پاندمی خواهد بود. بهبود مصرف، اوپک و صنعت شیل آمریکا را تحت فشار بیشتری برای تامین تقاضا قرار می دهد آن هم پس از سالی که تولیدکنندگان بزرگ از بهبود فعالیت و فرا رفتن تقاضا از میزان عرضه و در نتیجه کاهش سطح ذخایر جهانی، غافلگیر شدند. 
کشورهای متعدد عضو اوپک برای افزودن به ظرفیت تولید به سختی تقلا می کنند در حالی که صنعت شیل آمریکا مجبور است پاسخگوی خواسته های سرمایه گذاران  و کنترل هزینه باشد.نفت برنت که سال ۲۰۲۱ را با قیمت ۵۲ دلار در هر بشکه آغاز کرد، تا رکورد حدود ۸۶ دلار در هر بشکه پیش رفت و در پایان سال دوباره از اوج فرود آمد. پیش بینی کنندگان می گویند قیمت ها روند صعودی را در سال ۲۰۲۲ ازسرمی گیرند مگر این که عرضه بیش از میزان پیش بینی شده افزایش پیدا کند. محققان بانک امریکا برآورد می کنند قیمت نفت برنت به دلیل ذخایر اندک و عدم وجود ظرفیت مازاد تولید، به طور میانگین به ۸۵ دلار در سال ۲۰۲۲ می رسد.
افزایش تقاضای نفت تابعی از موج 
سویه‌های کرونا
محمود امامی کارشناس صنعت انرژی در اینباره به روزنامه اقتصادسرآمد، گفت: چنانچه موج امیکرون مانند موج‌هایی باشد که پیش از این مشاهده شده، در این صورت برای رشد اقتصادی در سه ماهه نخست سال ۲۰۲۲ منفی خواهد بود.
بهبود مصرف در سال ۲۰۲۱ تولیدکنندگان نفت را غافلگیر کرد
وی با بیان این مطلب که، بهبود مصرف در سال ۲۰۲۱ تولیدکنندگان را غافلگیر کرد، افزود:  تنشها میان کشورهای تولیدکننده بزرگ و مصرف کنندگان بزرگ جهان مانند آمریکا، چین و هند به در سال هلی اخیر به دلیل افزایش چشمگیر قیمت بنزین در اوایل سال ۲۰۲۱ باعث شد جو بایدن، رییس جمهور آمریکا از اوپک پلاس بخواهد تولیدش را که ماهها محدود کرده است را افزایش دهد. اما تولیدکنندگان عضو اوپک برای بالا بردن سطح تولید مشکل دارند و این امر نرخ پایبندی آنها به توافق محدودیت عرضه را به شدت بالا برده است.
امامی گفت: تقاضای کافی برای خرید نفت که واکسیناسیون در سراسر جهان آن را تقویت می‌کند، این خوش بینی را بین معامله گران به وجود آورده است که در صورت لغو تحریم‌های ایران و دستیابی به توافق در مذاکرات کشورهای غربی با تهران، ظرفیت بازار برای جذب عرضه جدید نفت افزایش خواهد یافت.
رشد احتمالی صادرات نفت  ایران به قوت خود باقی است
او با بیان این مطلب که، پیش‌بینی‌ها برای افزایش قیمت با وجود رشد احتمالی صادرات نفت  ایران به قوت خود باقی است، می‌افزاید: با استناد به موارد در حال افزایش ابتلا به کرونا در اروپا، برزیل و ایالات متحده آمریکا، همچنان نگرانی‌هایی از موج‌های جدیدی از پیشرفت ویروس است که مانع بهبود اوضاع می‌شود.
تعدیل ماهانه عرضه نفت
کارشناس بخش انرژی کشورمان، تصریح می‌کند: تعدیل ماهانه عرضه نفت، انعطاف‌پذیری لازم برای تأمین تقاضای فزاینده نفت را فراهم می‌کند و با افزایش یا کاهش سریع تولید نفت در صورت موفق نبودن روند بهبود تقاضا توازن بازار را برقرار می‌کند.
اوپک علی رغم اوج دوباره همه‌ گیری کرونا در اقتصادهای بزرگ دنیا از جمله چین، پیش بینی خود از تقاضای نفت را تغییری نداد و اعلام کرد انتظار می‌رود تقاضای جهانی برای نفت در سال جاری میلادی به طور متوسط برابر با ۹۶.۶ میلیون بشکه در روز باشد و در نیمه دوم ۲۰۲۲ از ۱۰۰ میلیون بشکه در روز فراتر رود.
این سازمان همچنین اعلام کرد،  تقاضای جهانی برای نفت در سال آینده میلادی ۹۹.۹ میلیون بشکه در روز خواهد بود و در نیمه دوم ۲۰۲۲ از ۱۰۰ میلیون بشکه در روز می گذرد. این پیش بینی با توجه به رشد اقتصاد جهان در نتیجه بسته‌های محرک اقتصادی و تحت کنترل قرار گرفتن همه‌گیری کرونا به خاطر واکسیناسیون و بهبود روش‌های درمان انجام شده است. غیر از روسیه و سایر اعضای غیر اوپک ائتلاف اوپک پلاس که افزایش تولید خواهند داشت، انتظار می‌رود تولید نفت آمریکا هم ۱۲۰ هزار بشکه در روز در ۲۰۲۱ و ۸۰۰ هزار بشکه در روز در ۲۰۲۲ افزایش یابد.
رشد صادرات نفت ایران قوت گرفت
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه