کمکی برای پایداری تولید گاز  در پارس جنوبی 

در زمان اوج مصرف گاز در کشور، پایداری تولید در میدان گازی پارس جنوبی نیازمند مراکز پشتیبانی است.به گزارش اقتصادسرآمد، چند هفته‌ای است که مصرف گاز در کشور رکورد می‌شکند. میزان کل مصرف گاز کشور به رقم بی سابقه ۸۰۰ میلیون مترمکعب در روز نزدیک شده؛ این را محمدرضا جولایی مدیر مرکز دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران گفته است.
مصرف گاز در بخش خانگی و تجاری دوباره اوج گرفت
به گفته منصور دفتریان رئیس انجمن مهندسی گاز کشور، مصرف بالای گاز در کشور به دو علت مهم رخ داده؛ یکی اجرا نشدن طرح‌های بهینه‌سازی همزمان با اجرای برنامه‌های توسعه‌ای پس از جنگ و دیگری وابسته کردن سبد انرژی کشور به مصرف گاز طبیعی و متنوع نکردن منابع انرژی در دسترس عموم.
توسعه پارس جنوبی عامل گازرسانی
 بیش از ٩۵ درصدی در کشور
موضوع وابسته بودن سبد انرژی کشور به گاز طبیعی را بیژن زنگنه وزیر سابق نفت، ابتدای تیر امسال در آیین بهره‌برداری از طرح‌های ملی وزارت نفت، این طور بیان کرده که از سال ٩٢ تاکنون تعداد روستا‌های بهره‌مند از گاز طبیعی از ١۴ هزار روستا به قریب ٣۵ هزار روستا یعنی دو و نیم برابر و پوشش گازرسانی کل کشور نیز به ٩۵.١ درصد رسیده است.به گفته او، ۹۸.۴ جمعیت شهری و ۸۴.۶ درصد جمعیت روستایی از نعمت گاز طبیعی بهره‌مند شده اند و وزارت نفت با اتکا به ۲.۵ برابر شدن برداشت گاز از پارس جنوبی موفق به گازرسانی گسترده به کشور شده است.پارس جنوبی که به آن اشاره شد، با دارا بودن ۱۴.۲ میلیارد مترمکعب گاز درجا و ۱۹ میلیارد بشکه میعانات گازی، ۸ درصد از کل ظرفیت مخازن گازی جهان را به خود اختصاص داده و به عنوان بزرگ‌ترین مخزن گازی کشف شده شناخته می‌شود و یک میدان مشترک میان ایران با کشور قطر است.مساحت این میدان معادل ۹ هزار و ۷۰۰ کیلومتر مربع است که ۳ هزار و ۷۰۰ کیلومتر آن در مرز‌های ایران قرار دارد؛ یعنی یک سوم از آن سهم ایران و دو سوم دیگر نیز، سهم قطر است. ارزش یک میدان گازی به میزان میعانات گازی ذخیره شده در آن است و با توجه به حجم بالای میعانات گازی ذخیره شده در میدان پارس چنوبی، این میدان به عنوان ارزشمندترین میدان گازی جهان نیز شناخته می‌شود. فعالیت توسعه این میدان از سال ۱۳۸۱ شروع شده و تاکنون بالغ بر ۹۰ درصد پیشرفت کرده است.
کمکی برای پایداری تولید گاز  در پارس جنوبی 
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه