گزارش« اقتصاد سرآمد» از حلقه گمشده ایمنی در صنعت خودرو، نظام ارزیابی ساخت

کسی عهده‌دار ایربگ‌های عمل نکرده نیست!

گروه صمت - در کش مکش پلیس و خودروسازان بر سر کیفیت خودرو‌های داخلی بعد از تصادف زنجیره‌ای بهبهان و باز نشدن ایربگ‌ها همچنان ادامه دارد. در این رابطه دبیر انجمن خودروسازان ایران درباره حادثه بهبهان و بازنشدن ایربگ خودرو‌ها گفته بود: «اکثر خودرو‌های حادثه دیده دارای ایربگ بودند، اما در این تصادف از عقب دچار حادثه شده اند. در مجموع‌عدم آسیب دیدگی خودرو‌های ال ۹۰ از روبه رو باعث شد تا ایربگ‌های آن‌ها عمل نکند. از میان ۱۵ خودروی پراید هم ۱۱ خودرو به دلیل سال ساخت تولید، فاقد ایربک بودند. در این حادثه از محصولات سایپا هشت خودرو دارای ایربگ بوده‌اند که، چون برخورد از عقب صورت گرفته ایربگ‌ها عمل نکرده‌اند.
به گزارش اقتصادسرآمد، باید این نکته را اعلام کرد که اکثر خودرو‌های حادثه دیده دارای ایربگ بودند، اما در این تصادف از عقب دچار حادثه شده‌اند و به همین دلیل ایربک‌ها باز نشده است. البته براساس قوانین اگر سرعت فاصله دو خودرو در حادثه کمتر از ۱۵ کیلومتر باشد ایربگ آن‌ها باز نمی‌شود. نا گفته نماند. برخی از خودرو‌های این حادثه بعد از تصادف خاموش بوده‌اند و طبیعی است که ایربک عمل نکند.
در واکنش به این سخنان دبیر انجمن خودروسازان اما، سرهنگ جهانی معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور گفته است: از اظهارات دبیر انجمن خودروسازان بسیار تعجب کردم، چطور ممکن است که در یک تصادف رانندگی همه خودرو‌ها از قسمت عقب دچار آسیب دیدگی شوند و این موضوع به عنوان دلیلی برای بازنشدن ایربگ اعلام شود؟ خب خیلی منطقی است که وقتی خودرویی از قسمت عقب آسیب ببیند، خودرویی دیگر از قسمت جلو با آن برخورد کرده است. یعنی ۶۰ خودرو با هم تصادف کرده‌اند و ایربگ هیچ کدام باز نشده، چون همه از قسمت عقب آسیب دیده‌اند؟. اما مردم در موضوع حادثه بهبان می‌گویند، انتظار این است به جای پاسخ‌های غیر فنی و غیرمنطقی و به جای مخدوش کردن افکار عمومی با اینگونه نگرش‌ها، همه و همه به فکر اصلاح و بهبود نقایص ایمنی و ارتقاء کیفیت خودرو‌های تولید داخل باشید تا ضمن عمل به وظایف، گامی برای ایمنی بیشتر مردم برداشته شود.
کسی داستان ایربگ‌های عمل نکرده را عهده‌دار نیست
محمود عباسی کارشناس اقتصاد و فعال صنعت خودرو در اینباره به روزنامه اقتصادسرآمد، گفت: شاهد هستیم که از بی‌کیفیت‌ترین و ارزان‌ترین قطعات چه از سوی خودروسازان و چه از سوی قطعه‌سازان استفاده می‌شود، بنابراین یک بُعد قضیه تهیه مواد اولیه نامرغوب و بی کیفیت است که منجر می‌شود به طور مثال ایربگ‌های خودرو‌ها به موقع عمل نکند، در این زمینه قطعه‌سازانی که ایربگ‌ها را برای خودروسازان تولید کرده‌اند باید در این زمینه پاسخگو باشند، که چرا این ایربگ‌ها در زمان تصادف عمل نکردند.
حلقه گمشده ایمنی در صنعت خودرو، نظام ارزیابی ساخت
وی اضافه کرد: به نوعی حلقه گمشده ایمنی در صنعت خودرو بحث کنترل کیفیت و نظام ارزیابی ساخت است که به هیچ عنوان در ساختار صنعت خودروسازی و قطعه‌سازی وجود ندارد، در این زمینه سازمان استاندارد به عنوان متولی این قضیه در کشور نیز به هیچ عنوان مسئولیت خود را برعهده نگرفته و در تست‌های تصادف جاده‌ای که باید خودرو‌ها به صورت دوره‌ای آن‌ها را پاس کنند و از نظر ایمنی از سلامت کامل برخوردار باشند، اما چنین فرآیندی به هیچ عنوان در ایران اجرا نمی‌شود و سازمان استاندارد نیز در این زمینه پاسخگو نیست.
یک زنجیره باعث تولید خودروی بی کیفیت می‌شود
او با یادآوری این مهم که، بنابراین یک زنجیره باعث تولید خودروی بی کیفیت می‌شود و تنها یک سازمان یا شرکت را نمی‌توان در این زمینه مقصر دانست، گفت: با توجه به انحصاری که برای دو خودروساز بزرگ کشور وجود داشته، آن‌ها خود را ملزم به افزایش کیفیت محصولاتشان به منظور جلب رضایت مشتریان و افزایش سهم بازار خود نمی‌کنند، در حال حاضر یک بازار انحصاری در اختیار آن‌ها قرار دارد، بنابراین تا زمانی که صنعت خودرو در انحصار دو شرکت ایران خودرو و سایپا باشد، آن‌ها به هیچ عنوان از عزم لازم برای تولید خودرو‌های باکیفیت برخوردار نخواهند بود، تا جان مردم و دارندگان خودرو را حفظ کنند.در دولت‌های مختلف با فشار به خودروسازان خواستار احداث سایت‌های مختلف در کشور‌هایی مانند ونزوئلا، سنگال و...، شدند که با چنین اقدامی سرمایه خودروسازان به هدر رفت، یا در داخل نیز نمایندگان مجلس برای حوزه انتخابی خود درخواست احداث سایت استانی کردند، درحالی که زیر ساخت‌های چنین موضوعی فراهم نبود. چنین اقدامی باعث ایجاد هزینه‌های سر بار برای خودروسازان شده و به جای اینکه خودروسازان منابع خود را صرف تحقیق و توسعه به منظور افزایش کیفیت خودرو‌های تولیدی کنند، صرف مسائل دیگری شده است، بنابراین تا زمانی که نگاه سیاسی بر صنعت خودرو حاکم باشد، مشکلات از بین نخواهند رفت، رفتن خواهد شد. وضعی که امروز صنعت خودروسازی با آن روبرو است، تا حدودی ثمره عملکرد مدیران نالابق و ناکارآمد است. این درحالی است که قوه قضاییه و مجلس نیز در کنار دولت به هیچ عنوان به وظایف خود در رابطه با عملکرد مدیران شرکت‌های خودروساز عمل نکرده‌اند، که وضعیت امروز به اینجا کشیده که صدای همه از بی کیفیت بودن خودرو‌های داخلی بلند شده است. طبق آخرین آمار، سطح کیفی بیشتر خودروهای داخلی افت کرد تا از پس این ماجرا، باز هم این پرسش بنیادی در ذهن افکار عمومی شکل بگیرد که «مقصر کیفیت نه‌چندان مناسب خودروهای تولید داخل کیست. از دید عموم، سطح کیفی پایین خودروها، دو مقصر بیشتر ندارد؛ خودروسازان و قطعه‌سازان؛ حال آنکه هیچ‌کدام‌شان زیر بار این اتهام نمی‌روند.
کسی عهده‌دار ایربگ‌های عمل نکرده  نیست!
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه