روسیه تا پاییز موشک‌های قاره‌پیمای «سارمات» را مستقر می‌کند 

نخست‌وزیر اوکراین: اوضاع ماریوپل بدترین فاجعه قرن است 

رئیس آژانس فضایی روسیه از قصد مسکو برای استقرار موشک‌های بالستیک «سارمات» تا پاییز خبر داد؛ موشک‌هایی که قادر به حمل ۱۰ یا بیشتر کلاهک اتمی است و می‌تواند اهدافی را هزاران مایل دورتر هدف قرار دهد. 
به ادعای خبرگزاری رویترز، هدفی که «دیمیتری روگوزین» رئیس آژانس فضایی «روس‌کوسموس» روسیه اعلام کرد «بلندپروازانه» است، زیرا روسیه اولین پرتاب آزمایشی خود را تازه در روز چهارشنبه گزارش داد و کارشناسان نظامی غربی می‌گویند قبل از استقرار موشک کارهای بیشتری نیاز است. طبق این گزارش، سارمات قادر به حمل ۱۰ یا بیشتر کلاهک اتمی است و می‌تواند اهدافی را هزاران مایل دورتر در ایالات متحده یا اروپا هدف قرار دهد. به تحلیل این رسانه انگلیسی، آزمایش این هفته، پس از سال‌ها تاخیر به دلیل بودجه و مسائل فنی، حاکی از قدرت‌نمایی روسیه در زمانی است که جنگ در اوکراین تنش‌ها را با ایالات متحده و متحدانش به بالاترین سطح از زمان بحران موشکی کوبا در سال ۱۹۶۲ رسانده است.روگوزین در مصاحبه‌ای با تلویزیون دولتی روسیه گفت که این موشک‌ها در واحدی در منطقه «کراسنویارسک» سیبری در حدود ۳۰۰۰ کیلومتری شرق مسکو مستقر خواهند شد. وی افزود این موشک‌ها در همان مکان‌ها و در همان سیلوهایی موشک‌های «وایوودا» Voyevoda متعلق به دوران شوروی جایگزین می‌شوند، چیزی که باعث صرفه‌جویی بزرگی در منابع و زمان می‌شود.او همچنین گفت که «پرتاب ابر سلاح یک رویداد تاریخی بود که امنیت فرزندان و نوه‌های روسیه را برای ۳۰ تا ۴۰ سال آینده تضمین می‌کند».نخست وزیر اوکراین روز شنبه در سخنانی گفت که اوضاع شهر ماریوپل بدترین فاجعه قرن به شمار می‌آید. «دینیس شمیهال» نخست وزیر اوکراین روز شنبه گفت که اوضاع شهر ماریوپل «بدترین فاجعه بشری» از زمان آغاز حمله روسیه و چه بسا «بدترین فاجعه قرن» است.شمیهال که این سخنان را در کنفرانس خبری در واشنگتن مطرح می‌کرد، گفت: «هزاران نفر در ماریوپل کشته شدند و زمانی که این شهر آزاد شود، جنایت‌های وحشتناکی را از روس‌ها در آنجا شاهد خواهیم بود».نخست وزیر اوکراین اضافه کرد: «نیروهای روس همه چیز را از جمله پناهگاه‌هایی که غیرنظامیان در آنجا حضور داشتند ویران کردند».شمیهال گفت که غیرنظامیان از جمله زنان و کودکان در کارخانه فولاد آزوف‌استال حضور دارند.
این در حالی است که کی‌یف پیشتر از افتتاح یک کریدور بشردوستانه از ماریوپل خبر داد و گفت تلاش خواهد کرد تا غیرنظامیان را (شنبه، به وقت محلی) خارج کند. 
نخست‌وزیر اوکراین: اوضاع ماریوپل بدترین فاجعه قرن است 
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه