رونمایی از بسته راهبردها و سیاست‌های‌ بانکی  تسهیلات تکلیفی برای بانک‌ها و  ناترازی  منابع و مصارف

ناترازی شبکه بانکی با تسهیلات تکلیفی، ضرورت باز گذاشتن دست بانک‌ها در وصول مطالبات غیرجاری و ابعاد تسهیلات دانش‌بنیان‌ها، از مواردی بود که از سوی مدیران بانک‌‌های دولتی در مراسم رونمایی از بسته راهبردها و سیاست‌های‌ بانکی مطرح شد.
به گزارش اقتصادسرآمد، مراسم رونمایی از سیاست‌های بخش بانکی با حضور وزیر امور اقتصادی و دارایی و مدیران عامل بانک‌های دولتی در محل وزارت اقتصاد برگزار شد.
در این مراسم رضا دولت‌آبادی مدیرعامل بانک صادرات اظهار داشت: بعضی از مشکلات خارج از شبکه بانکی تحمیل می‌شود که باید این موارد حل شود، از جمله این موارد آن است که گفته می‌شود باید نسبت منابع به مصارف و تسهیلات بانکی 75 درصد شود و ما می‌خواهیم این نسبت را‌‌‌‌‌‌‌‌ رعایت کنیم اما در برخی سفرهای استانی طرح‌هایی مانند طرح ملی مسکن و یا تسهیلات خرد که ما ابلاغ می‌شود که موجب ناترازی در منابع به مصارف بانک‌ها می‌شود و گاهی این نسبت منابع به مصارف بهم می‌ریزد و گاهی این نسبت به بیش از 80 درصد منابع افزایش می‌یابد.
دولت‌آبادی همچنین گفت: تاکید بر این است که بانک‌ها منابع خود را‌‌‌‌‌‌‌‌ به پروژه‌هایی بدهند که بالای 80 درصد پیشرفت دارند در حالی که گاهی در سفرهای استانی طرح‌هایی از سوی استانداران و یا دولت به ما ابلاغ می‌شود که پیشرفت آنها 50 درصد است و درواقع این طرح‌ها به صورت تسهیلات تکلیفی به بانک‌ها ابلاغ می‌شود. بنابراین بانک‌ها نمی‌توانند نسبت 75 بین منابع و مصارف خود را‌‌‌‌‌‌‌‌ رعایت کنند.
وی همچنین گفت: بانک‌ها از سرمایه‌گذاری در املاک، طلا و سکه منع شده‌اند، همچنین بانک‌ها از ورود به سرمایه‌گذاری جدید منع شده‌اند.
 شبکه بانکی تمایلی ندارد که سهام غیربانکی خریداری کند
در این مراسم همچنین ایمانی مدیرعامل بانک صادرات نیز گفت: گاهی اجرای برنامه‌هایی که برای شبکه بانکی در نظر گرفته شده است با بحث خروج منابع سازگار نیست. باید بانک‌های خصوصی نیز پای کار برنامه دولت برای رشد غیرتورمی و فقرزدا بیایند، زیرا در اجرای برنامه دولت محدودیت منابع داریم.
مدیرعامل بانک صادرات با بیان اینکه شبکه بانکی تمایلی ندارد که سهام غیربانکی خریداری کند، گفت: حتی در مواردی که باید اموال مازاد خود را‌‌‌‌‌‌‌‌ ارائه کنیم، محدودیت‌هایی داریم، سال گذشته سهام غیربانکی نداشته باشیم، اما دولت به خاطر بدهی‌ها به شبکه بانکی سهام غیربانکی به ما اختصاص داد و ما در فروش آنها محدودیت‌هایی داریم و اگر بخواهیم منابع را‌‌‌‌‌‌‌‌ جبران کنیم با اضافه برداشت از بانک مرکزی مواجه می‌شویم. اگر بخواهیم این سهام را‌‌‌‌‌‌‌‌ در بورس به فروش برسانیم با محدودیت‌های سازمان بورس همراه می‌شویم.
ایمانی اضافه کرد: در مورد شعبه‌های خارج از کشور به دلیل مشکلات تحریم، مشکل انتقال ارز داریم، تلاش می‌کنیم انتقال منابع ارزی آسان‌تر شود و برای وصول مطالبات بانک تلاش می‌کنیم.
وی همچنین با بیان اینکه بانک‌ها نباید واحدهای تولیدی جدید را‌‌‌‌‌‌‌‌ تملیک کنند، گفت: بانک اگر سراغ وصول مطالبات خود می‌رود نارضایتی ایجاد می‌شود باید راهکاری در این سیاست‌ها دیده شود تا بانک بتواند مطالبات خود را‌‌‌‌‌‌‌‌ وصول کند. از طرفی در خرید املاک غیرمولد هم بانک تمایل ندارد و هم بر اساس این دستورالعمل منع شده است.
مدیرعامل بانک صادرات به لزوم تخصیص تسهیلات به شرکت‌های دانش بنیان گفت: اگر تسهیلات تکلیفی باشد، منابعی برای دانش‌بنیان‌ها باقی نمی‌ماند.
در وصول مطالبات غیرجاری دست بانک‌ها باز گذاشته شود‌
در این مراسم همچنین رضا اخلاقی فیض آثار مدیرعامل بانک تجارت نیز گفت: اگر شفاف‌سازی صورت‌های مالی انجام نشود، نظام بانکی به بعضی موضوعات متهم می‌شود.
وی همچنین گفت: باید تیمی برای تحقق اهداف شبکه بانکی تشکیل شود و همچنین بحث مطالبات شبکه بانکی به صورت جدی دنبال شود. دولت می‌تواند از خود شروع کند و بدهی خود به شبکه بانکی را‌‌‌‌‌‌‌‌ بپردازد.
وی اضافه کرد: بانک‌ها از خرید و فروش ارز و دارایی‌های غیرمرتبط برحذر داشته شده‌اند و خود بانک‌ها هم انگیزه‌ای برای سرمایه‌گذاری در این موارد ندارند. همچنین بانک مرکزی مقررات تنبیهی برای بانک‌ها در نظر گرفته است.
اخلاقی افزود: باید در وصول مطالبات غیرجاری دست بانک‌ها باز گذاشته شود.
 با شاخص‌گذاری برای شبکه بانکی کسب و کار بانک‌ها دیگر اقتصادی نیست
آیت ابراهیمی مدیرعامل بانک سپه نیز در این مراسم با اشاره به  سیاست‌های بخش بانکی گفت: برخی از این موارد روی کاغذ می‌ماند و ما در عمل با محدودیت‌هایی مواجه هستیم. نحوه همکاری بانک‌ها در عقود اسلامی مسأله است. اگر بانک‌ها اضافه برداشت از منابع بانک مرکزی داشته باشند، مسأله تورم ایجاد می‌شود و اگر برندارد، کسب و کار بانک‌ها دچار خدشه می‌شود.مدیرعامل بانک سپه همچنین به موضوعاتی که خارج از شبکه بانکی به بانک‌ها تحمیل می‌شود، گفت: در مورد فعالیت بین‌المللی بانک‌ها که ضرورت دارد باید مسأله انتقال ارز حل شود.وی همچنین خواستار بازپرداخت بدهی دولت به بانک‌ها شد و گفت: دولت می‌تواند با مواردی مانند نفت و یا سایر ابزارها بدهی خود به بانک‌ها را‌‌‌‌‌‌‌‌ بپردازد.ابراهیمی اضافه کرد: با شاخص‌گذاری برای شبکه بانکی، کسب و کار بانک‌ها دیگر اقتصادی نیست و ما نمی‌توانیم مانند بانک‌های خارجی به کسب و کار تخصصی بانک‌ها روی بیاوریم و بسیاری از مسائل بانک‌ها حل نشده است.
وی همچنین در مورد اموال تملیک‌شده توسط بانک‌ها گفت: باید فکری شود که بانک‌ها بتوانند اموال تملیک‌شده را‌‌‌‌‌‌‌‌ بفروشند. وی همچنین خواستار بازپرداخت بدهی دولت به بانک‌ها شد و گفت: دولت می‌تواند با مواردی مانند نفت و یا سایر ابزارها بدهی خود به بانک‌ها را‌‌‌‌‌‌‌‌ بپردازد.
ضرورت اجرای ‌گواهی سپرده سرمایه خاص در شبکه بانکی
در این مراسم اسماعیل لله‌گانی مدیرعامل بانک رفاه نیز گفت: هدایت اعتبار به سمت تولید دانش بنیان نیازمند حمایت‌های دیگر است. یکی از بحث‌های بانک رفاه مطالبات ما از دولت و مطالبات از سازمان اجتماعی است. باید این منابع به بانک برگردد تا بتواند بیشتر در خدمت تولید باشد.وی همچنین خواستار تقویت بخش کارشناسی و کارشناسان بخش دادگستری برای شبکه بانکی شد و گفت: در شرایط اقتصادی و نوسان قیمت امکان ارزیابی شاخص‌ها وجود ندارد.مدیرعامل بانک رفاه گفت: مشارکت واقعی بانک در پروژه‌ها می‌تواند به رونق تولید کمک کند، همچنین تاکید شده است که واحدهای تولیدی به واسطه عقب افتادن اقساط بانکی نباید تعطیل و یا تملیک شوند، اما از طرفی سودآوری بانک‌ها با تسهیلات عقب‌افتاده کاهش می‌یابد.
رونمایی از بسته راهبردها و سیاست‌های‌ بانکی  تسهیلات تکلیفی برای بانک‌ها و  ناترازی  منابع و مصارف
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه